Miten toteuttaa imetys ulkona? nyt ja talvella.
Ilman, että tissit ja vauva paleltuvat? Rintatulehdus pelko aika suuri..
Nämä imetykset siis lähinnä vain silloin, kun olemme leikkipuistossa ja esikoinen mukana. Ja vauva sattuu heräämään itkemään nälkää.
Ja asiallisia vastauksia kiitos =)
Kommentit (24)
RIntatulehdus saattaa tulla jo siitä, että avaa ulko-oven paitasillaan pakkasilla, saati imettäisi ulkosalla.
Minä olin vastaavana aikana tosi paljon sisällä, vaikka esikoisen kanssa olisi pitänyt mennä ulkoilemaan. 4 kk:n jälkeen esikoinen meni yksityiseen päiväkotiin muutamaksi tunniksi 3 x viikossa.
Tai jaksota leikkipuistokäynnit siten että vauvva nukkuu ne kokonaan.
En rupeaisi pakkasessa imettämään.
eli ulos, kun vauva on imetetty... niin ei herää nälkään sillä reissulla.
että jos vauva alkaa nälkäänsä itkeä, niin se on sitten lähdettävä kotiin.
Ja oikeesti, jos vauva on just syöny ennen lähtöä ja olette vaikka tunnin ulkona, niin ei se varmaan ihan nälkään kuole, vaikka se ei saisi siihen ekaan ininään tissiä.
eli sen ajan kun vauva on vastasyntynyt ja nälkä voi tulla yllättäen ja saman tien todella kovana. 2-3kk iässä vauva on jo niin iso, että syö kerralla riittävästi eikä yhtäkkinen nälkä enää ole ongelma. Itse täysimetän juuri neljättä vauvaa (kohta 3kk) eikä enää moneen viikkoon ole ollut ongelmaa, että en voisi lähteä kauppaan, leikkipuistoon jne. vauvan vuoksi. Imetysten väli on 2-4 tuntia ja vaikka nälkä jossain reissussa yllättäisikin, antaa vauva paljon ennakkomerkkejä ennen kuin nälkä on TODELLA kova.
Pitkin hampain siihen hommaan ryhdyin, kun ei esikoinenkaan oo tuttia imenyt ja oli kiva, kun ei tarvinnu vierottaa (mua jotenkin puistattaa semmoset 3-vee tutinimijät).
Mutta ilman tuttia ei ulkoilut onnistuis lainkaan. Tutti vaan vaunuihin mukaan ja kyllä se pahimman huudon katkasee, vaikka vauva ei heti osais tuttia käyttääkään.
Ja meillä tutti on tosiaan käytösssä vaan silloin kun ulkoillaan. Kotona saa olla rinnalla niin paljon kuin haluaa (ja haluaa koko ajan yhä vähemmän). Ulkonakin on pikkuhiljaa alkanut kiinnostamaan maisemat ja äänet eli ei aina itke vaikka olisi hereilläkin.
eli sen ajan kun vauva on vastasyntynyt ja nälkä voi tulla yllättäen ja saman tien todella kovana. 2-3kk iässä vauva on jo niin iso, että syö kerralla riittävästi eikä yhtäkkinen nälkä enää ole ongelma. Itse täysimetän juuri neljättä vauvaa (kohta 3kk) eikä enää moneen viikkoon ole ollut ongelmaa, että en voisi lähteä kauppaan, leikkipuistoon jne. vauvan vuoksi. Imetysten väli on 2-4 tuntia ja vaikka nälkä jossain reissussa yllättäisikin, antaa vauva paljon ennakkomerkkejä ennen kuin nälkä on TODELLA kova.
on olemassa myös vauvoja, jotka syövät tunnin välein vielä 3-4 kk iässä ja jotka eivät todellakaan ilmoita etukäteen, että kohta voipi olla nälkä vaan karjuvat suoraa huutoa saman tien.
Eli siis avasin takin vetskarista alhaalta päin :), yläosasta oli vielä kiinni.
Imetyspaita auttoi (sellainen paksumpi), tosin paljaan mahan ongelmaan auttaa ihan jo hyvä toppi, jonka saa vedettyä rinnan edestä alas (nirunaruversio, vähän isommassa koossa).
Eikä rintatulehdus iske pakkasesta, kyllä siihen muitakin syitä tarvitaan. Ja jos on paita siinä rinnan yläosalla ja vauva imemässä, auttaa se pysymään lämpimänä :). Vauvalle muuten vaunuihin villapeitto, jonka saa helposti vetäistyä hänen ympärilleen imettäessä. Pitää oman mahankin lämpimänä.
Ymmärrän, miksi pohdit tätä :-). Meilläkin halusivat maitoa melko heti havahduttuaan, eivät juoneet pullosta jne.
Tosin itse ulkoilin muuten tarkemmin ajatellen isomman kanssa talvella ihan pienen vauvan kanssa vauva kantoliinassa takin alla. Ei herännyt yhtä helposti kuin vaunuissa :-) (nukkui paremmin liikkeessä) ja sain mm. kahlattua lumihangissa jne isomman kanssa. Tosin oma "isompani" oli tuossa kohtaa jo 4-vuotias, eli ei siis esim. nostelua itse vaativa.
Mukavia ulkoiluja!
että jos todella noin on, niin silloin äidin maidontuotannossa on kyllä jotain häikkää. Jos 2-3kk ikäisen vauvan pitää tankata tunnin välein, ei maitoa taida kovin paljon tulla :-(
Vaikka sinun vauvasi ei syökään kuin 2-4 tunnin välein niin
on olemassa myös vauvoja, jotka syövät tunnin välein vielä 3-4 kk iässä ja jotka eivät todellakaan ilmoita etukäteen, että kohta voipi olla nälkä vaan karjuvat suoraa huutoa saman tien.
Äideillä on erilainen "maitokapasiteetti" ja lisäksi vauvat ovat erilaisia, joten käytännössä ihan hyvin kasvava, omiin tarpeisiinsa riittävästi maitoa saava vauva voi kaivata vähän isompanakin maitoa tunnin-parin välein.
Juuri tästä syystä imetys vauvan itsenstä tahtiin takaa parhaiten maidon riittävyyden: osa vauvoista tarvitsee tiheämpää tankkausta, osan äideistä rinnat tiheämpää tyhjennystä maidon tulon takaamiseksi ja lisäksi rintojen "varastointikapasiteetti" vaihtelee.
(Selittää myös sen, miksi entisaikojen "4 tunnin syöttöväli" ohjeistus tuhosi vain osan naisista imetyksen, osa pystyi ihan hyvin imettämään harvemmillakin väleillä.)
että jos todella noin on, niin silloin äidin maidontuotannossa on kyllä jotain häikkää. Jos 2-3kk ikäisen vauvan pitää tankata tunnin välein, ei maitoa taida kovin paljon tulla :-(
Vaikka sinun vauvasi ei syökään kuin 2-4 tunnin välein niin
Nimimerkillä täysimetin 4 kuista tunnin välein ja paino nousi liki 2 kg kuukaudessa. Tosin samainen lapsi halusi tissiä kiinteiden aloittamisen jälkeenkin vielä parin tunnin välein vuoden ikäiseksi asti.
Vauva halusi hereillään tissiä todella todella usein, ja kasvoi 500 g per viikko.
on tällainen
http://www.ratkiriemu.fi/index.php?act=viewProd&productId=788
kätevä imetysluukku ja menee ihan normaalikäytössäkin. oikein kylmille ilmoille vielä joku bewarmer huppari tai paita alle.
Oma vauvani oli juuri 3kk neuvolassa yli 8-kiloinen... :-) Toisaalta taatusti omissa A-kupeissani varastointitilavuus on hyvin pieni... Ja silti vauva syö keskimäärin 3 tunnin välein ja yöllä nukkuu yli 8h unipätkän ennen aamuyön syöntiä.
Eli edelleen seison mielipiteeni takana.
t. 11
Rasvakudostahan isoissa rinnoissa toki on enemmän kuin A-kuppikoossa :), muusta rintojen koko (normaaleissa rinnoissa, ei esim kehityshäiriöisissä rinnoissa) ei kerro imetyksen suhteen.
Yhden vauvan perusteella ei oikein voi vetää mitään isompia johtopäätöksiä, muuta kuin sen kuinka juuri hän käyttäytyy. Oman vauvasi toki tunnet parhaiten, mutta muiden vauvoista ei ehkä kannata vetää suuria johtopäätöksiä omaan vertailemalla.
t. viittä lasta imettänyt ;-), enkä minäkään heidän perusteellaan yleistä omaa kokemustani koskemaan kaikkia muita imettäviä äitejä
Oikeasti, ei ole normaalia, että edes leikkipuistoon ei voi lähteä siinä pelossa että vauva (ei-vastasyntynyt) kuolee nälkään, jos ei heti paikalla paukkupakkasessa pääse rinnalle. Ihan oikeasti.
Rasvakudostahan isoissa rinnoissa toki on enemmän kuin A-kuppikoossa :), muusta rintojen koko (normaaleissa rinnoissa, ei esim kehityshäiriöisissä rinnoissa) ei kerro imetyksen suhteen. Yhden vauvan perusteella ei oikein voi vetää mitään isompia johtopäätöksiä, muuta kuin sen kuinka juuri hän käyttäytyy. Oman vauvasi toki tunnet parhaiten, mutta muiden vauvoista ei ehkä kannata vetää suuria johtopäätöksiä omaan vertailemalla. t. viittä lasta imettänyt ;-), enkä minäkään heidän perusteellaan yleistä omaa kokemustani koskemaan kaikkia muita imettäviä äitejä
Oikeasti, ei ole normaalia, että edes leikkipuistoon ei voi lähteä siinä pelossa että vauva (ei-vastasyntynyt) kuolee nälkään, jos ei heti paikalla paukkupakkasessa pääse rinnalle. Ihan oikeasti.
Onhan se ihan normaalia :). Kyllähän sitä pohtia voi ja mietiskellä etukäteen ja ajatella, että mitenkäs mä sitten tuon toteutan. Musta se on erittäin inhimillistä ja ihan normaalia.
t. se viittä imettänyt (lisää ei tosin tule, eli siinä olivat :)...)
Mutta ei ole normaalia (tai ainakaan kovin tavallista), että tuollainen ongelma oikeasti tulee eteen. Eli sinänsä ap:n pelko on hyvin suurella todennäköisyydellä turha ja hänenkin vauvansa saa siitä normaalista :-) :-) ruokailurytmistä kiinni normaaliin :-) :-) aikaan.
t. 11
Onhan se ihan normaalia :). Kyllähän sitä pohtia voi ja mietiskellä etukäteen ja ajatella, että mitenkäs mä sitten tuon toteutan. Musta se on erittäin inhimillistä ja ihan normaalia. t. se viittä imettänyt (lisää ei tosin tule, eli siinä olivat :)...)
Mutta ei ole normaalia (tai ainakaan kovin tavallista), että tuollainen ongelma oikeasti tulee eteen. Eli sinänsä ap:n pelko on hyvin suurella todennäköisyydellä turha ja hänenkin vauvansa saa siitä normaalista :-) :-) ruokailurytmistä kiinni normaaliin :-) :-) aikaan. t. 11
Eli mä olen imettänyt uiseta kertoja leikkipuistossa :-), ja myös mm. bussipysäkillä kotiin kävellessä matkan varrella (isommat viihtyivät autoja laskien...).
t. en muista mikä numero :)
Toinen vaihtoehto voisi olla, että kuljettaa vauvaa liinassa oman takkinsa alla ja opettelee liinassa imettämään.