Allergia ja siedätyshoito
Puhuimme puistossa tästä uudesta radion "mainoskamppanjasta", jossa tähdennetään että mikäli saa vain vähäisiä allergiaoireita jostain ruoasta tms. ei ko. ruokaa pitäisikään välttää täysin vaan pyrkiä käyttämään ja näin siedättämään. Minä ymmärrän tämän pointin, mutta miten minusta tuntuu että kaikki muut ovat sitä mieltä, että juuri heidän oma tai heidän lapsensa allergia on juuri sitä vakavampaa sorttia ja ko. ruoka-aine on ehdottomasti kielletty. Kuuluuko sinunkin lapsesi siihen pieneen ryhmään, jonka allergiaa ei siedätys voi parantaa?
Kommentit (5)
ei vaan allergiat siedäty.. Olen ollut töissä useamman vuoden sellaisessa paikassa missä joudun eläinten pölyn, karvan ym. kanssa tekemisiin päivittäin. Oireet ovat pahentuneet vuosi vuodelta..
Miten siedätys tulisi siis tehdä?
Maito saatiin pojalla ruokavalioon siedätyksen avulla. Kananmunaa ei kestä edes pieninä määrinä, ei edes sentti kertaa sentti palasta pullaa (jossa siis äärimmäisen vähän kananmunaa), sitäpä ei edes lähdetä kokeilemaan kotona. Jos joskus testataan, tehdään se lääkärin läsnäollessa.
Nuorempi lapsi myös allerginen, ruokavaliota vähitellen saatu laajennettua. Nyt 3-vuotias oisko ehkä 20 ruoka-ainetta mitä voi syödä. Niistäkin 10 saatu nimenomaan siedätyksen avulla tässä viimeisen vuoden aikana. Tällä viikolla on aloitettu perunan siedätys. Toivottavasti pystyisi vuoden kuluttua syömään täysin. Alkaa ärsyttämään jatkuva riisin tai pastan keittäminen.
Mutta kyllä mä ymmärrän tietyllä tavalla niitä perheitä missä ei edes aleta siedättämään. Monesti allergiat on semmonen suo, johon väsyy ja pahasti ennenkuin kaikki on selvitetty. Voi olla vuosien univelat, lapsen lukuisat sairastelut (mikä verottaa myös kukkaroa). Itsekin mietittiin pojan kohdalla pitkään ennenkuin uskallettiin aloittaa siedätys vaikka tiedettiin että hapatettuja maitotuotteita pystyi kokeilemaan kerran viikossa teelusikallisen verran. Sekin määrä silti aiheutti oireita vähän, levottomia öitä ja oli mielestäni useammin sairas. Astmalääkettäkin kului enemmän. Mutta onneksi jaksettiin, lopussa kiitos seisoo.
ei vaan allergiat siedäty.. Olen ollut töissä useamman vuoden sellaisessa paikassa missä joudun eläinten pölyn, karvan ym. kanssa tekemisiin päivittäin. Oireet ovat pahentuneet vuosi vuodelta..
Miten siedätys tulisi siis tehdä?
Joskus ne pahenee. Maitokin siedätetään niin, että eka juodaan sairaaloloissa tippa sellaista vettä, joka on otettu lasillisesta vettä, jossa on ollut tippa maitoa... siitä sitten edetään kuukausien kuluessa siihen, ettei kuole, jos vahingossa saa esim. 1dl maitoa.
Koska hän sai kyseisestä ruoka-aineesta (maito) enemmän kuin vähäisiä oireita. Tästä syystä siedätyshoito aloitettiin.
Hoito alkoi maaliskuussa ja nyt annos on vihdoin saatu 30 milliin :), eli tosi hitaasti on päästy etenemään.
Siedätyskään ei ikävä kyllä ole mikään viisasten kivi allergioissa. Itse olen allerginen edelleenkin vaikka mille, suuri osa omista allergioistani ei koskaan (70-luvun siedätyksestä huolimatta, silloinhan ei välttämisdieettejä todellakaan noudatettu) parantunut.
Meillä lapsen suhteen tavoitteena on lähinnä varmistaa, että hän ei saa anafylaktista reaktiota. Sen uhka on ohitettu maidon osalta. Kananmuna ja kala ovat edelleen pahoja. Kalasta tulee anafylaksiaa = sitä ei voi saada lainkaan. Kananmunastakin sen verran komea reaktio, että se on Iho- ja allergisairaalasta käsketty pitämään kokonaan poissa ruokavaliosta.
vakaviakin allergioita siedätetään. Esim. maidosta anafylaksiaa saavia siedätetään hyvin tuloksin, ja mikäs sen parempaa allergikon kannalta, ei tartte pelätä kuolemaa koko ajan.
Sen sijaan minua ärsyttää, kun omia lapsiani oltiin kovin innokkaita sairaalassa siedättämään, vaikka oireet eivät olleet lieviä muiden kuin lääkärin mielestä. Jos lapsi ei nuku, ripuloi ja on kauttaaltaan ihottumassa, MUTTA ei saa hengitysoireita eikä anafylaksiaa, niin lääkärin mielestä ei ole mitään syytä rajoittaa ruokavaliota.
Sen sijaan, jos vanhemmat ei jaksa kuunnella lapsen huutoa, he voivat tuoda lapsen vaikka viikoksi osastolle, niin saavat levätä. HOHHOIJAKKAA. Omin neuvoin päästiin paljon paremmin eteenpäin. Ensin vältettiin joitakin ruokia, ja vuoden päästä kävikin jo kaikki ruuat. Eikä kukaan menettänyt mielenterveyttään ja saivat tyytyväisinä nukkua tuon vuoden odottelun ajan.
Syy ruokavaliorajoitusten karsastukseen on se, että on kuulemma niin kallista,kun joka toisella päiväkoti- ja koululapsella on erikoisruokavalio. Mietin vain, kuinka kallista se on, jos äidit ja isät ei jaksa mennä töihin, kun eivät saa koskaan nukkua, ja lapsi on osastolla hoidossa, kun vanhemmat ei jaksa hoitaa...
Lopuksi asiaan. Olen huomannut saman. Hyvin harvan lapsi on vanhempien mielestä lieväoireinen.