Oulun vuokra-asunnot
Miten voi Oulun kaltaisessa kaupungissa kaikki vuokra-asunnot olla niin murjuja! Aivan oksettavaa kertakaikkiaan.
19v tyttöni on muuttamassa pois kotoa ja olemme etsineet hänelle nyt pari kuukautta asuntoa Oulun keskustasta. 500 eurolla irtoaa vain "peruskuntoinen" yksiö jossa ei _pahimmassa_ tapauksessa ole suihkua! Siistejä asuntoja ei ole, ja jos on ne pyörivät samoissa hintaluokissa ja yllättäen menevät heti.
Nyt vuokranantajat herätkää: Paljonko teille maksaa laminaattilattia ja uusi maalipinta? Entä uudet keittiön ovet? Oulussa on kysyntää SIISTEILLE asunnoille, ei noita murjuja huoli kuin luottotiedottomat öykkärit!
Ps. Jos asuntoa etsitään Keskustasta, Höyhtyä, Raksila, Alppila, Tuira (ja Heinäpää) eivät siihen kuulu! Muutenkin tuntuvat välittäjät olevan niin ammattitaidottomia että uskoisin itsekin olevani parempi!
Kommentit (58)
Olenko nyt huono vanhempi? Olenko huono vanhempi jos en halua että tyttöni joutuu ottamaan opintolainaa voidakseen asua tasokkaassa asunnossa?
Itsepä olet tyttösi kasvattanut. Joten nyt vaan sitä lompakkoa auki, jos kerran tasokasta pitää saada.
Jos nyt joku vaivautuisi katsotaan tuota asuntojen tarjontaa täältä Oulusta.
Kyllä minä voin tytärtäni avustaa vuokran maksussa jos vain löytyisi sellainen asunto joka olisi edes HYVÄSSÄ kunnossa! Mutta jos tarjolla ei ole yhtään hyväkuntoista asuntoa keskustasta! En minä odota että joku Minulle 450ellä tarjoaa huippuyksiötä Rotuaarilta, tarjoisi edes Hyväkuntoista pikkuyksiötä heinäpään perukoilta 550eurolla niin olisin tyytyväinen!
Mielestäni ei ole utopistista odottaa sellaista
Teillä vaan taitaa olla hitusen liian korkea taso, pitäis ihan uutta saada hienohelma neidille. No, harva vuokranantaja alkaa asuntoa remontoida huippukuntoon vain sun tyttäres takia kun asukkaan siihen kyllä saa ihan sillä peruskunnollakin.
Eli helpompi etsiä uutta vuokralaista kerran vuodessa tai jopa useammin kuin laittaa asunto kuntoon ja ottaa vuokralainen 3-5vksi.
Näinhän se on, ei vuokranantajia kiinnosta.
Ja jos meidän neiti on tottunut korkeaan elintasoon,se ei välttämättä ole paha asia. Varmasti kaduttaa ettet totuttanut omia lähiörottiasi siihen.
Vaan sopivaa asuntoa ei ole tarjolla missään hintaluokassa - Etulyöttyyn kai se tyttö on laitettava junan raiteita katselemaan.
Aivan typerää tulla arvostelemaan lastenkasvatustani kun ei tajua tilanteesta yhtään mitään. Esimerkiksi että niitä asuntoja ei ole!
Mikä noissa oli siis vikana? Ihan hyväkuntoisiltahan nuo vaikuttivat. Minkälaista luksusta tytöllesi pitäisi olla tarjolla?
Itse asun Rotuaarilla 32 neliön yksiössä, vuokra 370 e. Ei tämä huippukuntoinen ole, mutta normaalissa asuttavassa kunnossa. Yhden seinän maalasin ihan sisustusmielessä, kun sain vuokranantajalta luvan, itse ostin maalin.
Olen asunut asunnossani pari vuotta, enkä näe, että tässä olisi puutteita, vaikka pinnat eivät olekaan vähään aikaan uusittuja.
Teillä taitaa olla (sinulla ja tyttärelläsi) hiukan korkeat odotukset.
Mutta sinun asunnossa sentään on hinta-laatusuhde kohdillaan.
450e vastaavasta joka sijaitsee Heinäpäässä kuulostaa mielestäni kohtuuttomalta.
Jos toivoo että pinnat olisi uusittu edes vuoden 2006 jälkeen niin voi luoja, kylläpä ollaan kohtuuttomia
En jaksa katsella noita asuntosivuja, että minkälaista on tarjolla. Mutta minkälaista haluat? Mikä on riittävän siisti ja tasokas asunto?
Koska kuulostaa siltä, että mahdollisesti odotukset ovat korkeamalla kuin realiteetit. Vuokra-asunnot ovat yleensä kuitenkin ihan peruskuntoisia. Omistajat remontoivat yleensä vain myyntitarkoituksessa.
Jos nyt joku vaivautuisi katsotaan tuota asuntojen tarjontaa täältä Oulusta.
Kyllä minä voin tytärtäni avustaa vuokran maksussa jos vain löytyisi sellainen asunto joka olisi edes HYVÄSSÄ kunnossa! Mutta jos tarjolla ei ole yhtään hyväkuntoista asuntoa keskustasta! En minä odota että joku Minulle 450ellä tarjoaa huippuyksiötä Rotuaarilta, tarjoisi edes Hyväkuntoista pikkuyksiötä heinäpään perukoilta 550eurolla niin olisin tyytyväinen!
Mielestäni ei ole utopistista odottaa sellaista
Teillä vaan taitaa olla hitusen liian korkea taso, pitäis ihan uutta saada hienohelma neidille. No, harva vuokranantaja alkaa asuntoa remontoida huippukuntoon vain sun tyttäres takia kun asukkaan siihen kyllä saa ihan sillä peruskunnollakin.
Eli helpompi etsiä uutta vuokralaista kerran vuodessa tai jopa useammin kuin laittaa asunto kuntoon ja ottaa vuokralainen 3-5vksi.
Näinhän se on, ei vuokranantajia kiinnosta.
Ja jos meidän neiti on tottunut korkeaan elintasoon,se ei välttämättä ole paha asia. Varmasti kaduttaa ettet totuttanut omia lähiörottiasi siihen.
Jos rahat ei riitä niin ne ei riitä, ei se mikään häpeä ole. Kyllä se tyttö ihan tavis asuntoon tottuu, vuokratkoon sitten sen tasokkaan kun omat rahat riittää.
En jaksa katsella noita asuntosivuja, että minkälaista on tarjolla. Mutta minkälaista haluat? Mikä on riittävän siisti ja tasokas asunto?
Koska kuulostaa siltä, että mahdollisesti odotukset ovat korkeamalla kuin realiteetit. Vuokra-asunnot ovat yleensä kuitenkin ihan peruskuntoisia. Omistajat remontoivat yleensä vain myyntitarkoituksessa.
Laminaattilattia, siistit seinät.
Keittiössä siistit ovet jotka eivät roiku puoliksi irti, eivätkä ole tyyliin "mintunvihreät, alennuksesta ostettiin" Paikka APKlle! Kylppärissä ei alkuperäistä kylpyammetta vaan jopa ehkä uusittu. (Tätä näkyy onneksi aika paljon) _Oikea suihku_! Paikka pyykinpesukoneelle.
Heinäpää on jo niin keskustaa että jos ei kelpaa niin kannattaa puhaltaa se hiekka pois pillusta.
Oulun keskustasta 500 eurolla :D Jos katsoisitte muualtakin kuin keskustasta, niin saattais ehkä onnistua, mutta taitaa olla niin lellitty kakara että pitää päästä sinne keskustaan, eikä mikään muu käy.
Tämä oliki 5 vuotta vanha aihe, varmaan vuokra kallistunu ap:n kirjoituksen jälkeen :)
Vierailija kirjoitti:
Miksi asunnon on oltava just keskustassa?
Koska hän haluaa? Onko se jokin mahdoton kriteeri?
Hänen koulu on keskustassa, hänen työpaikka on keskustassa, hän on kasvanut keskustassa ja hänen perheensä asuu keskustassa?Miksi muuttaa pois tutulta ja hyvältä alueelta kun siellä on varaa asua?
Jos haluatte voitte vilkaista oulun keskustan asuntotarjontaa vaikka vuokraovesta! Järkyttykää!
Mikä siis on ongelma? Jos tyttärelläsi on varaa asua Oulun keskustassa niin ei pitäisi olla mitään ongelmaa.
Torissa Santeri -sankarilla taas useita yksiökaksioita tarjolla: nyt tarkkana🐒
No minun poika asuu kyllä Santerin asunnossa. Kaikki on sujunut hyvin. Santeri on mukava, olen hänet tavannut, ja puhelimessakin jutellut. Sopimuksista hän pitää varmaan kiinni, jos irtisanomusajoista yms. puhutaan. Määräaikaista vuokrasopimustahan ei voi asukas purkaa kuin oikeuden päätöksellä. Jos asunnosta löytyy hometta, niin oikeus ratkaisee sellaiset kiistat, jos asukas ja vuokranantaja eivät pääse sopimukseen asiasta. Oulussa on kalliit vuokra-asunnot, varsinkin keskustassa. Mitä uudempi asunto, sitä kalliimpi vuokra. 700e uusista yksiöstä ei ole mikään ihne, vuokra riippuu asunnon varustelutasosta (oarveke, sauna jne). Santeri muuten vuokraa asuntoja myös luottotiedottomille, ja syrjäytyneille, joilla on vaikeuksia elämänhallinnassa, joten vähän epäilen, oiskohan osa näistä vuokrariidoista seurausta asukkaiden omasta elämäntaidosta; ei osata lukea tai noudattaa sopimuksia?
Olen käynyt muutamassa katsomassa muutamaa yksiötä ja kaksiota poikani (18 v) mukana Oulun keskustan lähialueilla. Muutamia siistejä asuntoja on ollut, mutta myös ihan alkuperäiskunnossa olevia, eli 1960-1970 -luvun kerrostaloissa. Toki niissäkin oli putkirempat tehty, mutta vuokranantaja ei ollut kustantanut samalla uusia kylppärin pintoja, vaan oli vain vähän purettu seinää ja lattiaa ja laitettu erilaista laattaa niihin.
Silikonit repsottivat kylppärissä niin, että vesivahingon riski on olemassa. Keittiön laminaattipöytätasot olivat veden lotraamisen vuoksi turvoksissa ja haisivat. Seinissä koloja joka paikassa paljon pinttynyttä likaa.
Sama meininkin jatkuu Oulussa. Osa vuokranantajista haluaa panostaa asuntoon ja saavat kunnollisempia vuokralaisia. Osa vuokranantajista eivät välitä vuokralaisistaan, vaan haluavat vain vuokrarahansa. Eivätkö he tajua, että osan remppakuluista saisi verovähennyksiin.
Ed. viestiini tuli vähän kirjoitusvirheitä, kun niin nopeasti kiireissäni kirjoitin. Ei varmaan haittaa lukemisen ymmärtämistä kuitenkaan. :)