Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

APUA: kilpirauhasen toimintahäiriö+lääkitys ja käyttytymisen muutos

Vierailija
25.10.2011 |

Äidilläni todettiin kilpirauhasen toiminnan muutos, en muista oliko vajaa- vai liikatoiminta, mutta kuitenkin hän sai siihen Thyroxin nimisen lääkityksen n. 1kk sitten. Kontrolli on reilun kuukauden päästä vasta. Äitini käytös on muuttunut selvästi. Hän on kuin siipiä vaille, kokoajan menossa, tekemässä ja ennen niin lempeä äiti on muuttunut jopa pirulliseksi aika-ajoin. Kuuluuko tämä lääkityksen aloitukseen, sivuvaikutuksiin? Hermot menee kohta :/

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
25.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

joka on sitten leikattu. Mitkä oireet sinä on.

Vierailija
2/25 |
25.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja oikea annos on vaikea säätää kohdalleen kun se jokaisella potilaalla on ihan yksilöllinen (esim. 2 pv viikossa 1 tbl ja 5 pv ½ tbl, tai sitten jotain aivan muuta, ei todellakaan 1 tbl/pv kaikilla).

Tästä säätämisen vaikeudesta johtuen on voinut hyvinkin käydä niin, että äidillesi on tullut hieman liian suuri annos, ja vajaatoiminta on nyt muuttunut liikatoiminnaksi. Tuollainen ylenpalttinen touhukkuus ja ärtyisyys liittyy liikatoimintaan, ei siihen että äitisi olisi "palannut normaalitilaan"

tästä, olet selvästikin hoitoalan ihminen tai ihminen joka itse sairastaa. Mutta miksi ihmeessä äidilläni tämä kontrolli lääkkeen aloittamisesta on vasta n.3kk päästä? Vielä reilu kuukausi ja muutokset ovat olleet nähtävissä jo n. kuukaudessa? Suututtaa!!!

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
25.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin muutos normaalimpaan tuntuukin vieraalta.

Ja lääkityksen käyttäjä kyllä itse osaa kertoa onko olo hyvä vai ei.

Vierailija
4/25 |
25.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä se on äitisi oikea persoona. Liikatoimintaan liittyy kyllä niin epämiellyttäviä fyysisiä oireita että yleensä henkilö ihan itse hakeutuu lääkärille.

Mulla on ollut sekä vajaatoimintaa että liikatoimintaa.

Vierailija
5/25 |
25.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä se on äitisi oikea persoona. Liikatoimintaan liittyy kyllä niin epämiellyttäviä fyysisiä oireita että yleensä henkilö ihan itse hakeutuu lääkärille.

Mulla on ollut sekä vajaatoimintaa että liikatoimintaa.

oireita ei äidillä ole oman kokemuksen mukaan kuin ripuli. Saattaa lörähtää housuihin koska vain. Äiti ei itse ole huomannut käytöksessään mitään muutosta. Kaikki muut sen ovat kyllä huomanneet, meitä on kuitenkin 3 sisarusta.

ap

Vierailija
6/25 |
25.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vajaatoiminta voi olla joskus jopa vuosikymmeniä.

Vierailija
7/25 |
25.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja oikea annos on vaikea säätää kohdalleen kun se jokaisella potilaalla on ihan yksilöllinen (esim. 2 pv viikossa 1 tbl ja 5 pv ½ tbl, tai sitten jotain aivan muuta, ei todellakaan 1 tbl/pv kaikilla). Tästä säätämisen vaikeudesta johtuen on voinut hyvinkin käydä niin, että äidillesi on tullut hieman liian suuri annos, ja vajaatoiminta on nyt muuttunut liikatoiminnaksi. Tuollainen ylenpalttinen touhukkuus ja ärtyisyys liittyy liikatoimintaan, ei siihen että äitisi olisi "palannut normaalitilaan"

tästä, olet selvästikin hoitoalan ihminen tai ihminen joka itse sairastaa. Mutta miksi ihmeessä äidilläni tämä kontrolli lääkkeen aloittamisesta on vasta n.3kk päästä? Vielä reilu kuukausi ja muutokset ovat olleet nähtävissä jo n. kuukaudessa? Suututtaa!!! ap

Olen todellakin hoitoalalla. Anteeksi, että vastaamiseen meni aikaa. Myöhemmin kirjoitit myös ripulista, joka on sekin liikatoiminnan oire.

3kk kontrolliväli alussa on liian pitkä. Tiheämmin kuin 6 viikon välein ei kannata kontrolloida, sillä muutokset eivät näy, mutta alussa kontrolleja pitäisi olla juurikin 6vko:n välein, jotta oikea ja yksillöllinen lääkitysannos löytyy mahdollisimman nopeasti.

-nro. 20

Vierailija
8/25 |
25.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

on luultavasti ollut vajaatoiminnalla jo kauan, nyt tulee oikea luonne esiin. voi tietenkin olla menossa myös ylitoiminnan puolelle mutta ei siihen lääkitykseen mitään luonteen muutoksia liity.

Vierailija
9/25 |
25.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toki jos äitisi on ollut aiemmin vajaatoiminnalla niin vaikutus näkyy siinä, että on nyt pirteämpi ja aikaasaavampi. Ehkä sä olet vain tottunut äitiisi flegmaattisempana.

Vierailija
10/25 |
25.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

thryroxiini on kyllä levotyroksiinia-synteettistä valmistetta joka muuttuu osittain aktiiviseen muotoonsa kropassa. ei sisälly käytösoireita haittavaikutuksiin..

Vierailija
11/25 |
25.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

liikatoiminnan aikaan ihan duracell-pupu. Luonteen muutosta en kyllä havainnut, eikä perhekään moista raportoinut. Mutta siis jos äitisi on liikatoiminnalla nyt, niin kyllä virtaa piisaa!

Muita oireita nopea laihtuminen, sydämentykytys, kuuma/hikoilu, käsien älytön vapina ja mulla silmäoireina sahalaitakuviota.

Vierailija
12/25 |
25.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

on luultavasti ollut vajaatoiminnalla jo kauan, nyt tulee oikea luonne esiin. voi tietenkin olla menossa myös ylitoiminnan puolelle mutta ei siihen lääkitykseen mitään luonteen muutoksia liity.

kiva tietää. Tätäkö tämä nyt sitten on lopun elämää :0(

ap

Vierailija
13/25 |
25.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

todettiin liikatoimintaa ja oirehti kyllä todella... Siis hermoili ja itki ja oli koko ajan liikkeessä ja samalla laihtui huomattavasti. Hormonit vaikuttavat lähes kaikkeen kuitenkin.

Vierailija
14/25 |
25.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

liikatoiminnan aikaan ihan duracell-pupu. Luonteen muutosta en kyllä havainnut, eikä perhekään moista raportoinut. Mutta siis jos äitisi on liikatoiminnalla nyt, niin kyllä virtaa piisaa!

Muita oireita nopea laihtuminen, sydämentykytys, kuuma/hikoilu, käsien älytön vapina ja mulla silmäoireina sahalaitakuviota.

voiko siis tämä lääke viedä ylitoiminnan puolelle JOS se äidilläni on ollut vajaatoimintaa? Kun en muista kumpi hänellä oli... Todellakin on kuin siipiä vaille, vauhtia ja vaarallisia tilanteita riittää...

ap

Vierailija
15/25 |
25.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja sanoisin, että taitaa tyroksiiniä mennä liikaa.

Vierailija
16/25 |
25.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

voiko siis tämä lääke viedä ylitoiminnan puolelle JOS se äidilläni on ollut vajaatoimintaa? Kun en muista kumpi hänellä oli... Todellakin on kuin siipiä vaille, vauhtia ja vaarallisia tilanteita riittää...

ap

mennä liikatoiminnan puolelle. Se on kai usein vaikea saada just kohdilleen.

Vierailija
17/25 |
25.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

alkaa tulla esiin tai sitten mennyt hetkellisesti liikatoiminnan puolelle. Itselläni ei tuollaista ollut kun aikoinaan lääkityksen aloitin. Piristyin vain. Pirullinen toki olen ollut koko ikäni ;-)

Vierailija
18/25 |
25.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vielä, että onko liika- ja vajaatoiminnassa todellakin sama lääkitys thyroxin? Aloin tässä aivoilemaan, että miksi liikatoiminnassa ja vajaatoiminnassa olisi sama lääke? Ei mene mun nuppiin? Valaiskaa minua tietämätöntä!

ap

Vierailija
19/25 |
25.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

noissa ei ole sama lääkitys.

Thyroxinia annetaan liikatoimintaan toisen lääkkeen kanssa _ennen leikkausta_. Mutta muuten liikatoimintaan pitäisi olla ihan toinen lääke kun Thyroxin.

Hei, jos sun äitillä on vajaatoiminta ja on siitä kärsinyt (siitä flegmaattisuudesta kyllä kärsii!) niin miksi sä täällä nyt surkuttelet itseäsi kun on enempi energiaa? Sun äidillähän se sairaus on ja äitis joutuu sen kanssa elämään. Nyt vilkase peiliin ennenkun rutkutat lisää.

Vierailija
20/25 |
25.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla oli lääkkeenä Karbimazol (Tyrazol tms) ja beta-salpaajat.