Vauvan yskä, mistä tiedän onko se tosi paha?
Vauva yksii varsinkin yöllä. Nostin sängyn päätyä mutta yskii silti välillä. Tuntuu maiskuttelevan yskimisen jälkeen suutaan, saakohan limaa ylös?
Kuumetta ei ole. Yskä kuulostaa kovalta mutta ei ole jatkuvaa. Mistä tiedän onko yskä paha, että pitääkö mennä lääkäriin? Ettei mene keuhkoihin tai muualle? :(
Vauva on vasta neljä kuukautta.
Kommentit (6)
Onko kuume siis jos lämpö pepusta on 39 tai enemmän?
jos se on 38 tai enemman. Ja noin pienella lapsella vaikka kuumetta olisi vain hetken, esim. yolla, niin silti kuume + yska = laakariin. Meilla lapsella oli kuumetta hetken yolla ja yska, ja keuhkokuumehan sielta loytyi... Oli sairaalassa sitten saamassa antibioottia suoraan suoneen. Pikkuvauvan kanssa mieluummin liian herkasti laakariin kuin ihmetella kotona...
meillä oli tuon ikäisenä yskää
on pahaa, jos
ei saa yöllä nukuttua
yskii ja lopulta oksentaa
meillä diagnoosi keuhkokuume
ja kuumetta on mun mielestä kaikki mikä menee yli 37,5 asteen! 39 on jo kova kuume!!
lähtisin jo kuumeen takia lääkäriin, tai jos tuntuu että lapsen on todella vaikea olla. Noin muuten, hieman isompien kanssa olen ottanut sen linjan, että jos apulihaksilla hengittelee vähänkin-->päivystykseen, yli viikon kovasta yskästä tai korvaepäilystä, tai kovasta&pitkäkestoisesta kuumeesta jota ei saa hyvin lääkkeillä alas terveyskeskukseen (toki jos huitelee 40 asteessa päivystykseen..).
Tämä siis minun tapa, ei mikään virallinen ohje:)
T. Kolmen äiti
Noin pienen vauvan kanssa kannattaa vaikka käydä turhaankin, mieluummin kun jättää käymättä.
jos vauva syö ihan ok ja ei tosiaan ole kuumetta, niin mitään hätää ei ole. Yskivä vauva kuulostaa jopa tukehtuvalta välillä, kun limaa tulee kurkusta ylös. Ei ole vakavaa. Vauvaa ei kannata viedä päivystysjonoihin hakemaan lisää tauteja.
Jos kuume tulee, niin sitten on lääkärireissun paikka.
Onko kuume siis jos lämpö pepusta on 39 tai enemmän?