Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suunnitelma lasten mopo yms. ikään...!

Vierailija
24.10.2011 |

Mä oon nyt miettinyt. Meillä on kaksi poikaa ja olen jotenkin varma ettei kumpikaan kykene odottamaan auton ajokortti-ikään, vaan olis saatava jo mopo + mopokortti.

Mut jos mä lähetänkin ne kevarikorttikurssille autokouluun, sinne sais mennä 15 ½-vuotiaana, kortin sais sit 16-vuotiaana. Ja ostaisin tietty kevarinkin. Säästyis ne mopo ja mopokorttirahat tähän.

Yksi ikävuosi lisää (15 v -> 16 v) ja kenties ripaus enemmän järkee päähän (hyvin vähäinen, mutta kuitenkin) ennen liikenteen sekaan menemistä ei varmaan olisi haitaksi?

Sit porkkanana voisi pitää sitä, että kun menevät autokouluun, saavat sit jonkinmoisen moottoripyöräkortin (AB-kortti?) lähes kylkiäisenä, tai ainakin selvästi halvemmalla kuin myöhemmin pelkkää moottoripyöräkorttia hakiessa.

Siis voihan niistä tulla tosihippejä, ja ne kulkee vaan jopolla, mutta tää taitaa olla turha toivo.

Oonko ihan hakoteillä tän mun ideani kanssa?

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
24.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

a) ne pojat on liikenteen seassa nyt jo - polkupyörällä. Se ei ole yhtään mopoa turvallisempi väline.

b) kevarilla voidaan ajaa noin 120km/h. Mopolla voi ajaa 45-50km/h. Ootko nyt ihan varma, että kevarilla on parempmi harjoitella kuin mopolla, vaikka oiskin vuosi enemmän ikää?

Mä oon kyllä ajatellut tähdätä ihan siihen, että jo nyt polkupyöräkaudella opetan lapseni selviämään liikenteessä turvallisesti.

Vierailija
2/4 |
24.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

a) ne pojat on liikenteen seassa nyt jo - polkupyörällä. Se ei ole yhtään mopoa turvallisempi väline. b) kevarilla voidaan ajaa noin 120km/h. Mopolla voi ajaa 45-50km/h. Ootko nyt ihan varma, että kevarilla on parempmi harjoitella kuin mopolla, vaikka oiskin vuosi enemmän ikää? Mä oon kyllä ajatellut tähdätä ihan siihen, että jo nyt polkupyöräkaudella opetan lapseni selviämään liikenteessä turvallisesti.

Meilläpäin on kyllä pyöräteitä, ja on se vähän eri asia ajaa fillarilla liikenteen seassa, kun käsittääkseni ne ei poukkoile ajokaistalta toiselle ja hyökkäile kolmion takaa eteen yms... Ja onhan se nyt ihan eri asia liikkua vehkeellä, jossa on moottori.

Toi nopeusasia on kyllä hankala. Toisaalta kun kevari kulkee, sen kanssa voi liikkua muun liikenteen mukana. Sillä mopolla oot aina se, jonka rekka ohittaa ja meinaat lentää ilmavirran vaikutuksesta ojaan.

Vanhempi lapsi on ajellut metsässä mopolla, ja nuorempikin ajelis heti kun annan, eli ihan tyhjästä ei tarttis ajamista aloittaa.

Jatkan kyllä asian pohtimista, kiitos pointeista :-)

-ap-

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
24.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuin mopolla - kaistalta toiselle jne. Etkä ssä ole ajatellut opettaa niitä liikennesääntöjä lapsillesi?

Ja vaikka täällä Tampereellakin on myös pyöräteitä, ei niitä sentää nläheskään joka paikkaan pääse. IHan on pakko mennä sinne liikenteen sekaan.

Vierailija
4/4 |
24.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuin mopolla - kaistalta toiselle jne. Etkä ssä ole ajatellut opettaa niitä liikennesääntöjä lapsillesi? Ja vaikka täällä Tampereellakin on myös pyöräteitä, ei niitä sentää nläheskään joka paikkaan pääse. IHan on pakko mennä sinne liikenteen sekaan.

tietenkin mä opetan liikennesääntöjä mun lapsilleni. Miksi en opettais ja mistä tämän käsityksen saat etten opettaisi?

Ja tässä kaupungissa en oo kyllä koskaan nähnyt pyöräilijöitä niissä paikoissa, joissa mopoilijat poukkoilevat miten sattuu. Ihan sille tasolle en tietenkään mene, että lähtisin toiseen kaupunkiin opettamaan lapsia, miten pyöräillään sellaisissa paikoissa, joita ei kotikaupungista löydy.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän kaksi