Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tämä suomalainen nainen puhuu aivan uskomattoman upeaa englantia! Olisiko av-mammoista samaan?

Vierailija
23.10.2011 |

Ei todellakaan uskoisi, että enkku ei ole tämän tytön äidinkieli. Hienoa!

Kommentit (97)

Vierailija
61/97 |
24.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta kyseessä on alunperin ruotsalainen nainen, joka on tehnyt vuosikymmeniä kestäneen uran Englannin televisiossa, ja hänen ääntämyksestään valitetaan vielä nykyäänkin youtuben kommenteissa. Ja kyseessä on ihminen, jonka englanti on todellakin hyvin lähellä natiivitasoista, koska on muuttanut Englantiin jo 12-vuotiaana. Mutta av-mamma oppii natiiviksi kielistudiossa.

Oi tätä argumentaation tasoa!

Vierailija
62/97 |
24.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta kyseessä on alunperin ruotsalainen nainen, joka on tehnyt vuosikymmeniä kestäneen uran Englannin televisiossa, ja hänen ääntämyksestään valitetaan vielä nykyäänkin youtuben kommenteissa. Ja kyseessä on ihminen, jonka englanti on todellakin hyvin lähellä natiivitasoista, koska on muuttanut Englantiin jo 12-vuotiaana. Mutta av-mamma oppii natiiviksi kielistudiossa.

jossa tämän neidon aksenttia haukuttaisiin ulkomaalaisen kuuloiseksi. En nimittäin itse löytänyt yhtään! Kommentoijat käyttivät lähinnä termiä "posh", joka tässä yhteydessä viittaa aika selvästi RP:hen...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/97 |
24.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

saatika hyviä oppilaita. Meillä ei kellään opiskelijalla ollut "täyttä tankeroa" aksentit, vaan vähintäänkin hyvää keskitasoa. Kielistudiossa hiottiin pois suomalaiset piirteet allofoneista ja intonaatiosta. Kielistudiokurssista oli mielestäni valtavasti hyötyä ja opin siellä ääntämän englantia sen tasoisesti, että minua luullaan aina (koulutetuksi) natiiviksi kun englanninkielisissä maissa matkustan. Ennen tuota kurssia kuulostin suomalaiseslta.

Miten sinä opettaisit aksentteja?

Kyllä osaa koulutetun ihmisen itsetunto olla nähtävästi tiukassa. Vai että ihan koulutetuksi natiiviksi luullaan. Mitähän pahaa on siinä, että kuulostaa suomalaiselta? Minua ovat opettaneet monta tutkintoa suorittaneet professorit, jotka puhuvat erittäin hyvää englantia ja käyttävät erittäin laajaa akateemista sanavarastoa erittäin suomalaisella korostuksella (sic). Ketään se ei tuntunut häiritsevän.

Kummallista muuten, että noinkin korkeasti koulutettujen ihmisten omalla äidinkielellään kirjoittamasta tekstistä löytyy virheitä. Mutta tärkeintähän on varmaan kuulostaa natiivilta englanniksi, ettei kukaan luule suomalaisjuntiksi.

Jos jokin on perisuomalaista, niin huono itsetunto, joka kuohahtaa oitis ärsytettynä.

Vierailija
64/97 |
24.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jossa tämän neidon aksenttia haukuttaisiin ulkomaalaisen kuuloiseksi. En nimittäin itse löytänyt yhtään! Kommentoijat käyttivät lähinnä termiä "posh", joka tässä yhteydessä viittaa aika selvästi RP:hen...

Kun etsin Ulrika Jonsson-klippejä Youtubesta, kahdessa ensimmäisessä oli kielikommentteja, esim.

Mutta jos näitäkään ei löydä niin ei ihme, että oman ääntämyksen pikkuongelmat jäävät havaitsematta.

Vierailija
65/97 |
24.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

säännöllisesti vuodesta 2002, ja tässä näyte tämän miehen natiiviaksentista.

Mitä vanhempana kielen puhumisen aloittaa, sitä vaikeampi on karistaa äidinkielen nuottia. Ulrika meni englantilaiseen kouluun 12-vuotiaana, Henning taas muutti Englantiin vasta aikuisena. Mrs V on varmaan puhunut englantia melko nuoresta, muttei hänkään ainakaan englantilaisesta mene.

Vierailija
66/97 |
24.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun etsin Ulrika Jonsson-klippejä Youtubesta, kahdessa ensimmäisessä oli kielikommentteja, esim.

<a href="http://www.youtube.com/watch?v=e2v5t1WxMQI&feature=related" alt="http://www.youtube.com/watch?v=e2v5t1WxMQI&feature=related">http://www.youtube.com/watch?v=e2v5t1WxMQI&feature=related</a&gt;

<a href="http://www.youtube.com/watch?v=qbGwdIYph6Q" alt="http://www.youtube.com/watch?v=qbGwdIYph6Q">http://www.youtube.com/watch?v=qbGwdIYph6Q</a&gt;

Mutta jos näitäkään ei löydä niin ei ihme, että oman ääntämyksen pikkuongelmat jäävät havaitsematta.

Ensimmäisessä klipissä joku kirjoittaja mainitsi, että "And someone should have told? her it is pronounced 'going to', not 'gonna', which she said every single time!" Tässä ei ole kyse natiivi - ei-natiiviaksentti-erosta, vaan varieteettierosta. "Gonna" on aivan validi tapa lausua "going to" monessa natiivienglannin varieteetissä. Tosin tuota muotoa ei koskaan käytetä RP:ssä. Joka tapauksessa, kyse ei ole ulkomaisesta ääntämistavasta.

Toisessa klipissä oli ainoastaan yksi maininta Ulrikan aksentista, enkä ainakaan minä pysty sitä millään ilveellä tulkitsemaan kritiikkinä ei-natiivin aksentin suuntaan: "what a? cutie! and the English accent coming from a Swede..." Tuossahan sanotaan, että Ulrikalla on englantilainen aksentti, ei ruotsalainen!

Eli kaipaisin edelleen niitä linkkejä sellaisiin kommentteihin, joissa nimeomaan kommentoidaan Ulrikan ei-syntyperäiseltä kuulostavaa aksenttia.

Vierailija
67/97 |
24.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis enkkuhan on Mrs V:llä ihan sujuvaa, ei siinä mitään. Mutta niinkuin moni on jo sanonut, tuo teeskennelty brittiaksentti kuulostaa _todella_ hassulta. Lisäksi sanavarasto vaikuttaa kohtalaisen suppealta.

Asun itse Englannissa, ja olen siis päivittäin tekemisissä natiivien kanssa. Puhun todella sujuvaa englantia, mutta en uskokaan että kuulostan natiivilta. Ja toisaalta, miksi pitäisikään?

Vierailija
68/97 |
24.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

varianttierojahan nämä. Ulrikan englanti on kutakuinkin täydellistä, mutta silti suuri osa kommenteista keskittyy varmistamaan, että hän on ruotsalainen. Eli vaikka aksentti on käytännössä natiivintasoinen, kuuntelijat silti yrittävät saada puhujan äidinkielen selville. Eikä Ulrika ole koskaan yrittänyt peitellä ruotsalaisuuttaan, vaan on auliisti selittänyt oman taustansa. Hän on kertonut kuinka häntä kiusattiin ruotsalaisen aksenttinsa takia ja miten paljon töitä hän on tehnyt päästäkseen siitä eroon. Jos se olisi mahdollista kielistudiossa yhdessä lukukaudessa, uskoisin Ulrikankin sitä kokeilleen.

Vierailija
69/97 |
24.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis enkkuhan on Mrs V:llä ihan sujuvaa, ei siinä mitään. Mutta niinkuin moni on jo sanonut, tuo teeskennelty brittiaksentti kuulostaa _todella_ hassulta. Lisäksi sanavarasto vaikuttaa kohtalaisen suppealta.

Asun itse Englannissa, ja olen siis päivittäin tekemisissä natiivien kanssa. Puhun todella sujuvaa englantia, mutta en uskokaan että kuulostan natiivilta. Ja toisaalta, miksi pitäisikään?

Että mua luullaan aina ulkomailla enkkua puhuessani britiksi. Siis ei-englanninkielisissä maissa. Samoin jenkeissä jotkut luulivat minun olevan joku yläluokkainen britti:D

Mutta siis en todellakaan luule aksenttiani natiivin tasoiseksi, eikä mulla ole kokemusta kielten opiskelusta yliopistossa. Pointti siis lähinnä siinä, että jos ei-englanninkielinen pitää jotain ihmistä koulutetttuna brittinä, se ei välttämättä tarkoita että natiivi luulisi samoin.

Vierailija
70/97 |
24.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

varianttierojahan nämä. Ulrikan englanti on kutakuinkin täydellistä, mutta silti suuri osa kommenteista keskittyy varmistamaan, että hän on ruotsalainen. Eli vaikka aksentti on käytännössä natiivintasoinen, kuuntelijat silti yrittävät saada puhujan äidinkielen selville. Eikä Ulrika ole koskaan yrittänyt peitellä ruotsalaisuuttaan, vaan on auliisti selittänyt oman taustansa. Hän on kertonut kuinka häntä kiusattiin ruotsalaisen aksenttinsa takia ja miten paljon töitä hän on tehnyt päästäkseen siitä eroon. Jos se olisi mahdollista kielistudiossa yhdessä lukukaudessa, uskoisin Ulrikankin sitä kokeilleen.

Se, että kommentoijat haluavat varmistaa että Ulrika on todellakin ruotsalainen ei ainakaan tue väitettäsi, että hänen aksenttiaan haukuttaisiin ei-natiiviksi. Lähinnä se kertoo minusta siitä, että ihmisten on vaikea uskoa hänen olevan ei-syntyperäinen puhuja.

Ja mitä tuohon kielistudiojuttuun tulee, niin käsittääkseni tämä yksi kirjoittaja ei väittänyt että olisi oppinut pelkästään kielistudiossa käymällä natiiviääntämisen. Kielistudiossa natiiviopettajan ohjauskessa kiinnitetään huomiota sellaisiin ääntämistapohin, jotka ei-syntyperäisellä (suomenkielisellä) opiskelijalla poikkeavat syntyperäisen ääntämisestä. Tottakai ääntämistä täytyy paljon harjoitella, ei kenellekään riitä se että opettaja huomauttaa V ja W kuulostavan puheessa samalta vaikka englannissa niiden kuuluisi olla eri foneemeja. Kuten Ulrikakin sanoi, natiiviaksentin oppiminen vaatii paljon työtä. Ja lisäisin siihen sen, että se vaatii myös hyvän opettajan joka osoittaa sinulle ne virheet ääntämisessä, jotka saavat sinun kuulostamaan ei-syntyperäiseltä.

Vierailija
71/97 |
24.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minustakin kuka hyvänsä venäjää puhuva menee venäläisestä, koska kielitaitoni on siinä kielessä hyvin hutera. Mistä sen tietää vaikka joku natiivi luulisikin tuota bloggaajaa natiiviksi? Onhan se mahdollista, tosin ei kovin todennäköistä.

Vierailija
72/97 |
24.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kielistudiossa hiottiin pois suomalaiset piirteet allofoneista ja intonaatiosta. Kielistudiokurssista oli mielestäni valtavasti hyötyä ja opin siellä ääntämän englantia sen tasoisesti, että minua luullaan aina (koulutetuksi) natiiviksi kun englanninkielisissä maissa matkustan. Ennen tuota kurssia kuulostin suomalaiseslta.

Tässähän ei sanota, että "opin kielistudiokurssilla ääntämään englantia sen tasoisesti, että minua luullaan aina (koulutetuksi) natiiviksi kun englanninkielisissä maissa matkustan".

Vierailija
73/97 |
24.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kielistudiossa hiottiin pois suomalaiset piirteet allofoneista ja intonaatiosta. Kielistudiokurssista oli mielestäni valtavasti hyötyä ja opin siellä ääntämän englantia sen tasoisesti, että minua luullaan aina (koulutetuksi) natiiviksi kun englanninkielisissä maissa matkustan. Ennen tuota kurssia kuulostin suomalaiseslta.

Tässähän ei sanota, että "opin kielistudiokurssilla ääntämään englantia sen tasoisesti, että minua luullaan aina (koulutetuksi) natiiviksi kun englanninkielisissä maissa matkustan".

Ehkä kirjoittaja ei matkustaessaan puhu kovin paljon. Itsekin käyn joskus matkoilla enkä sano juuri muuta kuin kiitos ja ole hyvä. Olisi eri asia jos kirjoittaja olisi väittänyt käyvänsä natiivista esim. oman alansa ihmisten kanssa ammattiasioista keskustellessaan. Lukekaa nyt ihmiset viestit ennen kuin vastaatte.

Vierailija
74/97 |
24.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli kyllä yliteeskennellyn kuuloista. Ei ollenkaan natiivin kuuloista, voi sentään. Itse asun Englannissa vielä hyvällä alueella, joten kuulen "Royal British" englantia päivittäin.

Itse en todellakaan kuulosta natiivilta, joten en yritän nyt pönkittää itseäni.

Mutta tosiaan, kohta tämä ketju lähtee. Olemme taas pahoittaneet blogistin (joka haluaa pitää yksityisyytensä visusti salassa!) mielen.

Vierailija
75/97 |
24.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että oiskohan briteissä oppinut lausumaan kunnolla :) Kertoi videossa juuri tulleensa takaisin Elle Style Awardseista..

Vierailija
76/97 |
24.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruotsissa. Esim. elokuvateatterissa kaikki luulevat minua ruotsalaiseksi. Englannissa sama homma. Mutta olenkin opiskellut sekä ruotsia että englantia kielistudiossa.

Vierailija
77/97 |
24.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minuakin luullaan usein natiiviksi Ruotsissa. Esim. elokuvateatterissa kaikki luulevat minua ruotsalaiseksi. Englannissa sama homma. Mutta olenkin opiskellut sekä ruotsia että englantia kielistudiossa.

Mutta miten varmistat sen, että sinua luullaan koulutetuksi natiiviksi siellä elokuvateatterin hiljaisuudessa?

Vierailija
78/97 |
24.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

hauskaa kun googlettaa tuota, niin aika haukut on saanut tuolla jalkapallofanien keskustelupalstalla. Kuitenkaan sitä keskustelua ei ole poistettu, jännä juttu :)

Vierailija
79/97 |
24.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

joilla rouvat haastattelevat toisiaan. Tähtimeininkiä :)

Vierailija
80/97 |
24.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta miten varmistat sen, että sinua luullaan koulutetuksi natiiviksi siellä elokuvateatterin hiljaisuudessa?

Tietenkin niin etten naura alapään vitseille.

P.S. Eihän täällä kukaan ole tuota bloggaajaa arvostellut. Hänhän ei ole sanonut omasta aksentistaan yhtään mitään.