Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

3½v on niin raju pikkuveljeä kohtaan että pelottaa

Vierailija
23.10.2011 |

Meillä on todella vilkas 3½, joka on monessa tosi fiksu ja toimelias mutta myös mielettömän äkkinäinen ja raju liikkeissään. 10kk pikkuinen todellisessa vaarassa, kun 3½ leikkii kaikessa rauhassa mutta yhtäkkiä saattaakin keksiä jotain rajua pientä kohtaan, riuhtasta, nostaa ja tiputtaa tms. Joskus jopa puraissut ja pahinta että saattaa olla pomppaamassa pienen päälle tai kiskaista päästä niin että kaula vääntyä. Mä olen lopen uupunut vahtimiseen ja pelkäämiseen mitä voisi tapahtua! Mahdollisimman paljon ulkoilua jne mutta pakkohan sitä sisälläkin olla ja leikkiä, mä niin pelkään että jotain vielä sattuu vaikka itsellä on silmät selässäkin :/ On yritetty selittää ja neuvoa, on ymmärtävinään, mutta sitten taas. Vinkkejä, neuvoja?

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
23.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä aika samanikäiset lapset ja isompi kiusaa pienempäänsä välillä rajustikin. Toisinaan taas on pienelle niin kiltti ja sanoo tykkäävänsä hänestä. En osaa neuvoja antaa, jään itsekin kuulolle, jos joku osaa auttaa.

Vierailija
2/15 |
23.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo meilläkin ova todella tärkeitä toisillensa ja isompi huolehtii pienemmästä. Mutta sitten on toki myös mustasukkaisuutta ja siihen liittyvää mutta myös tuollaista riekkumisen sivutuotteena tulevaa satuttamista ja hirmuinen vahtiminen. Juuri se että yhtäkkiä saattaa kaapata halaukseen ja kaataa lattiaan tms. missä sattuu pienempää. Jo puoli tuntia voi olla valtavan pitkältä tuntuva aika näiden kanssa, kun isompi käy kierroksilla. Miten tarkasti te toiset lapsianne vahditte, siis oletteko koko ajan siinä vieressä ja miten ylipäätään selviätte? Väsyttää niin tämä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
23.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

isoveli on 2v ja vauva 2kk.. saa kokoajan vahtia ettei toinen hyppää vauvan päälle tai revi jalasta/raavi silmiä jne..

Vierailija
4/15 |
23.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

hetkeksikään silmistäni. Jos menen vessaan, otan 10kk mukaan sitteriin istumaan.

Vierailija
5/15 |
23.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen tehnyt sille isommalle selväksi, että sitä pienempää ei rääkätä. Tarpeeksi selkeästi. En ole ikinä millään lailla heitä satuttanut, mutta meidän lapset on kyllä ihan aina tienneet, että meillä ei pienempää rääkätä, ihan samalla tavalla kun mä en ikinä anna kenenkään isomman rääkätä omianikaan, jos olen paikalla.

Mun ei ole tarvinnut vahtia lapsia silmä kovana, kun tämä asia on ollut heille aina selvä. Mulla on kolme poikaa, ikäerot 2-v4kk ja 2v 8kk.

Vierailija
6/15 |
23.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä 3v ymmärtää kiellon ja rangaistuksen

laitat kolme veen istumaan tuolille, tylsään paikkaan kuten eteinen, kolmeksi minuutiksi. sanot mistä jäähy tuli: "istut jäähyllä koska meinasit satuttaa vauvaa". ja vielä jäähyn jälkeen sanot että 3v:n täytyy varoa satuttamasta vauvaa, ja pyytää anteeksi.

ihmettelen että oletteko te oikeasti näin hukassa lastenne kanssa...

Vierailija
7/15 |
23.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilä on tehty alusta asti oikein selväksi että pienempää ei satuteta, mutta siltikin joudumme olemaan jatkuvasti asian suhteen erittäin tarkkana. Uskon että lapset ovat erilaisia tässäkin, villi lapsi niin otteet ja tyyli rajuja. Harmittaa kun mies saattaa jättää lapset hetkeksi keskenään, esim jos menee vessaan, ja minusta todella väärin jättää hetkeksikään koska isomman käytökseen ei voi vielä luottaa.

Vierailija
8/15 |
23.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä 3v ymmärtää kiellon ja rangaistuksen

laitat kolme veen istumaan tuolille, tylsään paikkaan kuten eteinen, kolmeksi minuutiksi. sanot mistä jäähy tuli: "istut jäähyllä koska meinasit satuttaa vauvaa". ja vielä jäähyn jälkeen sanot että 3v:n täytyy varoa satuttamasta vauvaa, ja pyytää anteeksi.

ihmettelen että oletteko te oikeasti näin hukassa lastenne kanssa...

En ole ap, mutta minulla 3,5v poika, tyttö 2v ja vauva. Poika kyllä kiitettävästi välillä ihan rääkkää siskoaan, mutta onneksi ei vauvaa. AINA joutuu jäähylle ja asiasta jutellaan miksi ei saa satuttaa muita. Poika myös pyytää oma-aloitteisesti jäähyn jälkeen aina anteeksi.

Itse olen ajatellut osittain sen johtuvan pojan vilkkaasta luonteesta. Se ei tietenkään anna oikeutta kiusata muita, mutta hän ei ehdi ajatella ennen tekemistä vaan kunkokee sen itse hauskana (pitää sitä esim. erittäin hauskana jos pikkusisko tulee takaapäin ja vetää paidankauluksesta kumoon tai jos sisko lyö mailalla, poika vain nauraa iloisesti), ei ymmärrä/ehdi ajatella ettei toinen pidäkään. Poika ei tahallisesti satuta vauvaa, mutta saattaa esim. yrittää hypätä vauvan yli tai painaa kasvonsa kiinni vauvan naamaan ja alkaa huutamalla kysellä kuulumisia.

Pikkusiskonsa on toisenlainen, ei tahallisesti satuta juuri koskaan ketään, on rauhallinen ja myötäsyntyisesti kärsivällisempi, huomaavaisempi ja ajattelevaisempi. Pojan kaikkea käytöstä taas leimaa ilkikurinen huumorintaju, fyysiset leikit, rauhattomuus ja vilkkaat eleet ja liikkeet.

Tuntuu aika moni poika kiusaavaan edes jollainlailla sisaruksiaan, vaikka asiaan puututaan joka kerran.

Vierailija
9/15 |
23.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli minusta kans hyvä idea jäähy. ja kunnon selityksen kanssa toki.

Eli aivan selvä juttu ettei häsellä niin että vauvalle voi sattua. Johtuu sitten innostuksesta tai mustasukkaisuudesta niin vauvaa ei satuteta eikä vauva satuta isoveikkaa :) eli kaikin puolin tarkkana :) tämä lienee pieni jakso, kunnes isoveli oppii homman ja kohta pienikin jo kasvaa..

Vierailija
10/15 |
23.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isoveli osaa olla tosi hienosti pienemmän kanssa. Ei tahallaan satuta, mutta välillä, lähinnä väsyneenä, voi tietysti meno olla päätöntä koheltamista ja voi satuttaa veljeään vahingossa. Esim just halata yhtäkkiä ja sitten päästääkin irti, kun suuntaa toisaalle ja pikkuveli kopsahtaa lattialle tyhjän päälle.

Voin aika huoletta antaa veljesten leikkiä lastenhuoneessa. Vanhempi jakaa hienosti lelujaan ja tulee kyllä heti kantelemaan, jos pienempi tekee jotain kiellettyä=). Mutta sitten jos on juurikin jotkut iltariehat menossa, niin en jätä heitä keskenään.

Vierailija
11/15 |
23.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edelliselle jolla vilkas 3v poika - meillä tämä 3½v on tyttö, mutta kuvailemasi tavat ja tyylit, rajut leikit, nopeat liikkeet, tietty levottomuus ja fyysisyys juurikin samanlaista. Se on luonteessa, ja hän olisi samanlainen ilman pikkusisarustakin - nyt vain osittain kohdistuu myös pienempään. Eli saattaa hypätä pienen yli tai kiskoa äkkinäisesti, ihan kuten hänestä hauskaa jos joku tekee hänelle. Ei siis ymmärrä läheskään aina, että asiassa olisi edes mitään pahaa. Ei ymmärrä myöskään kokoeroa, että pientä kohtaan ei voi olla samallalailla fyysinen ja raju kuin vaikka ulkona ikätoveriaan kohtaan.

Vierailija
12/15 |
23.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin 2v joutuu kans AINA jäähylle jos satuttaa vauvaa.. mut ei silti opi.. jatkaa vaan. ei taida ymmärtää että vauva on pieni jne..

t:4

Vierailija
13/15 |
23.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ala kieltää ja estää. Joka kerta kun koskee vauvaan, joutuu leikistä pois. Ei sitä lapsi jaksa kovin pitkään.

Ihan oikeasti, tarvitsette nyt isommalle kunnon rajat. Ehdoton kielto vauvaan koskemiselle!

Vierailija
14/15 |
23.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

hänet laitetaan jäähylle ja selitetään, ettei ketään saa satuttaa. Otetaan lelu pois, jolla satutti. Välillä on kaikki lelut takavarikossa. Poika on istunut jäähyllä varmaan miljoona kertaa tämän vuoden aikana, samat jutut on selitetty ja kielletty ja estetty milloin vihaisemmalla, milloin tavallisemmalla äänellä. Joka päivä monta kertaa, joskus kymmeniä kertoja päivässä. On jätetty poika vähemmälle huomiolle siskoa satuttaessaan ja huomioitu extrapaljon siskoa. On huomioitu poikaa runsaasti muuten ja kehuttu hyvästä käytöksestä. Mikään ei ole auttanut. Ainoa, mitä ei ole tehty, on pojan satuttaminen. Ottaa päähän tuollaiset kommentit, että ei meillä vaan, koska meidän lapsille on kyllä tehty selväksi ettei saa satuttaa. Ihan kuin meillä ei olisi! Ja että ne, joilla lapset eivät usko miljoonattakaan kieltoa, eivät sitten osaisi kasvattaa lapsiaan. Mitä tässä vielä muka pitäisi tehdä?

Vierailija
15/15 |
23.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä vanhempi on 3,5v ja nuorempi vajaa 6kk. Isompi saattaa käydä vauvaa huitomassa silloin kun haluaa huomiota. Välillä astuu päälle. Eli juuri niissä tilanteissa kun itse teen ruokaa tai laitan pyykkiä. Oon joutunutkin rajoittamaan nuo toiminnot siihen kun isompi katsoo telkkaria tai vauva nukkuu.

Uskoisin, että kun lapsilla alkaa olla yhteisiä leikkejä, vanhempikin vähentää huitomista.

Tuon käyttäytymmisen luulisi olevan ihan normaalia, koska isompi on tottunut saamaan huomiota ja yhtäkkiä pitää se huomio jakaa vauvalle ja vauva saa "Kiukuttelemalla"(=itku) huomion, mutta isomman pitäisi käyttäytyä koko ajan kiltisti.