Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Puhetyyli ja yhteiskuntaluokka! Tuli toisesta luokkakeskustelusta mieleen, voiko Suomessa tunnistaa

Vierailija
23.10.2011 |

ihmisen sosiaaliluokan puheesta? Esimerkiksi englannissahan voi.

En tarkoita nyt sitä, että alempiluokkainen esimerkiksi kiroilee puhuessaan jatkuvasti, tai ylempiluokkainen käyttää sivistyssanoja vaan hienovaraisempia eroja puheessa.

Itse olen tehnyt joitakin havaintoja asiaan liittyen, mutta en kirjoita niitä vielä tähän. Haluan ensin katsoa, onko joku muu huomannut samoja.

Kommentit (80)

Vierailija
21/80 |
23.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ilmeisesti kuuluu yläluokkaan, mutta hän vaikutti Kokoomuksen puheenjohtajana täysin pelleltä pitkälti vahvan Turun murteen takia.

Nyt "alaluokkaan" kuuluvat voivat luontevasti pohdiskella kuka on Ville Itälä :D

Kyllä ainakin minun korvaa Turun murre on ihan hirveää kuultavaa, mutta ei sillä ole mitään tekemistä sen kanssa, miten fiksuna, tyhmänä, ala- tai yläluokkaisena ihmistä pidän. Itälä kuuluu poliittiseen eliittiin, mutta sana "yläluokka" ei nyt oikein istu tähän. Ei ole sitä perittyä rahaa.

Vierailija
22/80 |
23.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

No sentään R-kioski-tutkimusta oli joku siteerannut!

Noita "yhteiskuntaluokkien" välisiä kielellisiä eroja on Suomessa tutkittu aika vähän, ehkä osittain siksi, että ne yhteiskuntaluokat ei ole täällä niin kiinteitä (kuin vaikkapa Britanniassa), osittain siksi, että täällä ei tietyt kielelliset piirteet ole samalla tavalla stigmatisoituneet kuin "vakiintuneemmissa" luokkayhteiskunnissa.

Toki eroja on tutkittu, suomalaisen sosiolingvistiikan pioneeri Heikki Paunosen Helsingin puhekieli-tutkimuksessa "luokkien" erot tulevat selvästi esille - tosin Paunosen tutkimus on kaupunginosatutkimus.

Sosiolingvistinä sanoisin, että yhteiskunnan kerrostumisen erot puhekielessä ovat ennen kaikkea yksilöjen eroja, ja liittyvät usein koulutukseen. Ja koulutusta on ainakin minun aika vaikea nähdä yhteiskuntaluokkana.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/80 |
23.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaikkia vastauksia, mutta itse kyllä tervehdin kaupan kassalla ja toivotan hyvää päivänjatkoa.. Olen ajatellut sen olevan vain hyvää käytöstä, eikä liittyvän sosiaaliluokkiin.

Ja toisekseen, lähes kaikki ihmiset puhuvat jonkinlaista murretta, vain ne, ketkä puhuvat kirjakieltä eivät puhu murretta.

Vierailija
24/80 |
23.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sosiolingvistinä sanoisin, että yhteiskunnan kerrostumisen erot puhekielessä ovat ennen kaikkea yksilöjen eroja, ja liittyvät usein koulutukseen. Ja koulutusta on ainakin minun aika vaikea nähdä yhteiskuntaluokkana.

sillä toisin kuin sodanjälkeinen sukupolvi, nykyiset akateemiset eivät välttämättä hyödy aineellisessa mielessä koulutuksestaan. Koulutus kuitenkin kehittää "makua", joka on mm. Bourdieun mukaan keskeinen määrittäjä luokissa.

Silti, tämä av-palstan into jaotella ihmisiin wt-mammoihin (tästä on monta ketjua!), ylä- ja alaluokkaan jne. kertoo kyllä ennen kaikkea palstalaisten omasta pienuudesta.

Vierailija
25/80 |
23.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta oletteko huomanneet, että hauskinta ja palkitsevinta on kuunnella koulutettua ja älykästä ihmistä, joka osaa viestiä jollain murteella luontevasti. Itse pidin Itälästä ainoastaan murteen takia (poliitiikassa olin kaikesta hänen kanssaan eri mieltä), ja sama pätee Seppo Kääriäiseen. Ihania viestijöitä!

Vierailija
26/80 |
23.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saksassa voi tunnistaa ihan heti

Puheesta kuulee yleensä, mistä puhuja on kotoisin, muttei todellakaan yhteiskuntaluokkaa.

Vierailija
27/80 |
23.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Englannissakaan tunnista. Paljon on työnväenluokasta lähteneitä akateemisia, jotka osaavat puhua paksulla aksentilla halutessaan. Kotiseudun tietysti erottaa.

Vierailija
28/80 |
23.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sillä toisin kuin sodanjälkeinen sukupolvi, nykyiset akateemiset eivät välttämättä hyödy aineellisessa mielessä koulutuksestaan. Koulutus kuitenkin kehittää "makua", joka on mm. Bourdieun mukaan keskeinen määrittäjä luokissa.

Silti, tämä av-palstan into jaotella ihmisiin wt-mammoihin (tästä on monta ketjua!), ylä- ja alaluokkaan jne. kertoo kyllä ennen kaikkea palstalaisten omasta pienuudesta.

Kirjoitin tuon aiemman kommentin omasta kokemuksestani myyjänä eri Helsingin kaupunginosissa.

Tuo, miksi itse olen huomannut eroja asiakkaissani selittyy kyllä yhteiskuntaluokallakin. (Tosin myös iällä ja sukupuolella.)

Kirjoitin myös aiemmin toiseen ketjuun, että olen joutunut omakohtaisesti luokka-asiaa ihmettelemään, koska omien vanhempien taustat (eli luokka) ja sitä kautta elämänarvot ja -asenteet ovat kovin erilaiset. Lapselle tai nuorelle on tosi kummallista kasvaa jonkinlaisen kuilun välissä.

Pidän todella kapeana näkemystäsi, jonka mukaan yhteiskuntaluokka-asiaa pohdittaisiin vain siksi, että voitaisiin pönkittää omaa asemaa luokittelemalla ihmisiä.

Vierailija
29/80 |
23.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse käytän välillä sellaisia sanoja tai sanontoja joita muut katsovat huuli pyöreänä eli yritän vältellä niitä tiettyjen ihmisten kanssa keskustellessani.

Eli ehkä sivistyneisyys ja käytetyt sanat voivat paljastaa jotakin, ei niinkään pelkkä puhe.

Vierailija
30/80 |
23.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

missä on vähän väliä näitä "tota noin", "tota kun" tuskin on kovin ylempiluokkaista puhetta...

Vierailija
31/80 |
23.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

puhe on jäsentyneempää, asiat esitetään rauhallisesti ja niiden välillä on syy-yhteyksiä. alempiluokkainen puhe on tunnepitoisempaa, sisältää runsaasti päivittelyjä ja affektiivisia kannanottoja vailla perusteluja.

Ylempiluokkainen ei koskaan kiroile, koska se on moukkamaista. Alempiluokkainen päräyttelee normaalissakin keskustelussa kirosanoja väliin.

Murretta ylempiluokkainen käyttää vähemmän, mutta murretausta saattaa kuulua intonaatiossa ja sanajärjestyksessä. Eli en liittäisi murteen käyttöä ainoastaan alaluokkaiseen tyyliin.

Vierailija
32/80 |
23.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

unohtaisi sen typerän ylikiroilun ja vittu-sanan käytön joka välissä.

Yritän nyt mielessäni erotella, mikä siinä puheessa on se juttu... Jotenkin murteen korostuminen (sinänsä rakastan murteita) ja sanavalinnat usein paljastavat pesunkestävät amistyypit. Sanotaanko, että kaikki amiksetkaan ei puhu niin, mutta yliopiston käyneistä ei kukaan? Amk-koulutuksella osa puhuu vielä junttimaisesti, mutta pieni osa enää. Kieli on ehkä vähän yksinkertaista ja äänenpainot tietynlaiset. Hmm... kyllä sen kuulee vaan.

Vierailija
33/80 |
23.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siis samalla tavalla kuin esim. juuri mainitsemassasi Englannissa. Jos puhutaan siis nimenomaan puheen "nuotista", ei sanavalinnoista.

Mitä ap olit siis itse huomannut? Kiinnostavaa!

Vierailija
34/80 |
23.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pikemminkin voi päätellä, mistä ihminen on kotoisin - onko puheessa esim. jonkin murteen vivahteita tms.

Luulisi jokaisella olevan hallussaan jotain sellaista sanastoa, jota jotkut muut eivät ymmärrä - ammattisanastoa tms. Ei se sivistyneisyyteen liity, vaan siihen, millä alalla on. Ja se taas ei ole sama asia kuin yhteiskuntaluokka.

Vierailija
35/80 |
23.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhekieli ja kirjakieli ovat täysin erilaisia kielimuotoja. Puhekielessäkin on valtava määrä vaihtelua, joka on osa kielen rikkautta ja ilmaisuvoimaa. Sanavaraston laajuus kielii yleensä jonkinlaisesta lukeneisuudesta. Toisaalta lahjakkuuserot ovat myös kielellisessä kyvykkyydessä suuret. Suomessa koulu tasoittaa sosiaaliluokkien eroja.

Vierailija
36/80 |
23.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulutus näkyy sanavalinnassa ja puheenaiheiden valinnassa, mutta sinänsä syntyperä ei näy. Kyllä aatelinenkin voi kiroilla...

Enemmänkin Suomessa puhe heijastelee alueellisia eroja. Eli onko puhuja asunut tiiviisti jollain tietyllä seudulla. Aika monet eivät osaa mitään murretta, koska ovat muuttaneet pitkin Suomea.

Vierailija
37/80 |
23.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uteliaita on monet ja koulutetutkin, koska keskinmäärin ovat kiinnostuneempia useammista asioista. Se tapa udella on vain toisenlainen. Juntti alkaa silmät loistaen puhua juoruja ja heti näkee ilmeestä, kun täytyy päästä kuulemaan jotain kiinnostavaa. Sen sijaan sivistyneempi ihminen voi yhtä paljon haluta kuulla sen jutun, mutta osaa hillitä itsensä, eikä anna sellaista juoruakkavaikutelmaa.

Samoin levittäessä juoruja sivistyneet pukee sen juoruilun maltillisempaan kuoreen ja kertoo toisen töppäyksistä jotenkin maltillisemmin/empaattisemmin, kun taas kunnon juntti oikein intoilee ikävän juttunsa kanssa. Yhtä kaikki juorut leviää, mutta tapa levittää on hienostuneempi.

t:5

Vierailija
38/80 |
23.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulisi jokaisella olevan hallussaan jotain sellaista sanastoa, jota jotkut muut eivät ymmärrä - ammattisanastoa tms. Ei se sivistyneisyyteen liity, vaan siihen, millä alalla on. Ja se taas ei ole sama asia kuin yhteiskuntaluokka.

vaan yksittäisiä sanoja tai sananparsia, joita vastapuoli ei aina ymmärrä, esim. "jouhevasti" adjektiiveistä.

Vierailija
39/80 |
23.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

puhe on jäsentyneempää, asiat esitetään rauhallisesti ja niiden välillä on syy-yhteyksiä. alempiluokkainen puhe on tunnepitoisempaa, sisältää runsaasti päivittelyjä ja affektiivisia kannanottoja vailla perusteluja.

Ylempiluokkainen ei koskaan kiroile, koska se on moukkamaista. Alempiluokkainen päräyttelee normaalissakin keskustelussa kirosanoja väliin.

Murretta ylempiluokkainen käyttää vähemmän, mutta murretausta saattaa kuulua intonaatiossa ja sanajärjestyksessä. Eli en liittäisi murteen käyttöä ainoastaan alaluokkaiseen tyyliin.

Jopas on paksua tekstiä. Ei pidä ollenkaan paikkaansa. Pikemminkin tuo on persoonakysymys. ja mitä oikeastaan tarkoitat "ylempiluokkaisella"? Ketkä olisivat "alempiluokkaisia"?

Toivottavasti olet provo!

Vierailija
40/80 |
23.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

esim sivistymätön sanoo "hä?" tai "mitä" jos ei kuule, vähän sivistyneempi "anteeksi?" :)

Mun mies sanoo AINA "anteeks?" vaikka olis kiukkunen/kiireinen tms ja mä sanon AINA "mitä?" :D

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme yksi