Voiko johtaja olla osittaisella hoitovapaalla?
Mieheni on johtaja ja hän ei saa selvitettyä asiaa, että voiko hän olla osittaisella hoitovapaalla. Talossa on ns. pienempiä pomoja, jotka voivat olla osittaisella hoitovapaalla, mutta näillä tyypeillä on se ero, että heillä on vielä työaika. Miehelläni taas ei ole enää työaikaa, kun on astetta isompi pomo.
Onko teillä tietoa, että onko julkishallinnossa tämmöisellä ihmisellä, jolla ei ole työaikaa mahdollisuus siis olla osittaisella hoitovapaalla?
Kommentit (7)
riippuu tietysti työnantajasta. Osittaista hoitovapaata ei muistaakseni ole työnantajan pakko myöntää.
työnantajan kanssa. Koska ei ole määriteltyä tyoaikaan niin "virallisesti" ei voi olla osittaisella hoitovapaalla. Työnantajan kanssa voi neuvotella työjärjestelyistä tietyksi ajaksi.
Miehelläsi pitää olla selkeä suunnitelma mitä esittää työnantajalle, mitä olette ajatelleet - lyhkäsempää päivää vai yksi päivä viikossa kotona?
Hehän ovat ns. pomoja joilta vapaata pyydetään. Johtajat ovat sitoutuneet hoitamaan tehtävänsä moitteettomasti ja jos se ei jostain syystä onnistu niin heidät voidaan vaihtaa uuteen johtajaan toisin kuin työntekijät. Se miten johtaja jakaa päivänsä on aika paljon talosta kiinni. Ainakin meillä yksityisellä puolella keskustellaan tällaisista asioista vaikka mitkään sopimukset eivät siihen velvoita. Jos yrityksellä on kireät ajat ei tällainen järjestely tule kuuloonkaan.
vaan esimerkiksi sitten, kun lapsemme menee kouluun. Mukava olisi tietty olla esim. aamut kotona, koska ainakaan esikoisen aikana ei aamuhoitoa oltu järjestetty ja ekaluokkalainen ei välttämättä ainakaan syksyllä vielä osaa lähteä kouluun ajoissa tai mennä sinne turvallisesti. Itse olen opettaja ja minulle on sanottu, että jos haluan osittaista hoitovapaata, niin se tarkoittaa vain sitä, että mulle tulee enemmän hyppytunteja eli käytännössä teen samanpituista päivää vain pienemmällä palkalla enkä pystyisi silloin tuota poikaa lähettämään kouluun kuitenkaan. Siksi tässä nyt vaan jo etukäteen mietin, että onkohan miehelläkään mahdollisuutta moiseen. Ideaali olisi toki tuo, että olisi lyhyempää päivää niin, että lähtisi sitten töihin, kun poika menee kouluun. Pienempi apu olisi toki siitäkin, että jos pojan koulupäivä alkaa vaikka jonain päivänä viikossa kymmeneltä, niin pitäisi sitten sen päivän vapaata.
Mahtaa olla viihtyisä työpaikka tuo teidän koulu.
Sun lukujärjestyksen muokkaaminen onnistuu kyllä ihan kohtuullisella vaivalla, jos vain halua löytyy. Mutta ei näytä löytyvän. Vaihda koulua. Niitä on nimittäin paljon kivempiakin, missä opettajienkin tarpeet otetaan huomioon.
Itse olen opiskellut työn ohessa, ja oikein kivasti sain lukujärjestykseen perjantaiksi tyhjää, jotta pääsin opiskelemaan lähipäiville. Koko vuoden kesti tuo opiskelu, eikä työnantaja mutissut mitään.
Ei kai se johtajan työmäärä mihinkään katoa? Mutta jos Suomessa pääministeri (eikö Lipponen tai Aho ollut???) voi olla isyysvapaalla, niin kai julkishallinnon johtajakin. Yksityisellä puolella varmaan todella harvoin onnistuu isojen pomojen isyyslomat tai hoitovapaat.
Ennemminkin tuossa tilanteessa miehesi sopii oman esimiehensä kanssa että lapsen ekana koulusyksynä tulee töihin vähän myöhemmin ja tekee vastaavasti sitten pidempää päivää. Ja on avoin järjestelystä myös alaisilleen ettei tule turhia puheita, että taas pomo tuli vasta 10.15...
Tai sitten etsitte alueeltanne jonkun toisen perheen/kotiäidin, jonka kanssa sovitte asiasta (lapsi sinne aamuhoitoon maksua vastaan) tai vuorottele aamuissa tai palkkaatte kotiinne eläkeläisen/opiskelijan).
Johtajasopimuksen tehneethän eivät kuulu työsopimuslain eikä työaikalain piiriin. Itse mietin niin, että koska ei ole ns. työaikaa, niin miten osittainen hoitovapaa pystyttäisiin määrittelemään. Ehkä se yksi hoitovapaapäivä viikossa olisi ainoa vaihtoehto, koska päivän lyhentäminen on aika vaikeata ilman säännöllistä työaikaa. Mutta en tosiaan tiedä.