Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Hoitajat, niksejä menkkavahinkojen estämiseksi!

Vierailija
21.10.2011 |

Elikkä, tänään sattui se, mikä ei sais tapahtua. Olin töissä, valkoinen hoitaja-asu päällä niinkuin aina... Menkat alkoi eilen, ja normitamppoonilla olin liikkeellä. Kattelin vähän kelloa, että koska olis vaihdon aika..

No, tuli tilanne päälle, enkä päässyt vessaan. Yht äkkiä tunsin sen pulpahtavan tunteen kun tulee läpi. Huusin hiljaa hoosiannaa, ja toivoin että olis väärä hälytys menossa. Kun sitten pääsin vessaan, huomasin että valkoisissa housuissa oli sievä menkka-tahra. Ei onneksi mikään armottoman iso, mutta kuitenkin..!

Pitäiskö olla aina tyyliin tamppooni+ side töissä? Kuinkas te teette? Onko jotain superniksejä että sama ei toistu ENÄÄ IKINÄ? :D

Kommentit (48)

Vierailija
21/48 |
21.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olenkohan jotenkin poikkeavan niukkavuotoinen Koska mulla ei ole koskaan ollut tuollaista ongelmaa. Mulla menkat kestää 2-3 päivää ja jos käytän sidettä TAI tamppoonia niin riittää että sen vaihtaa kerran tai kaksi työpäivän aikana. En käytä e-pillereitä, joten se ei selitä. En ole myöskään synnyttänyt. Tuleeko menkat runsaammiksi synnytyksen jälkeen?

Juu, kyllä niitä menkkoja on kovin erilaisia;-)

Ja sinulla on todella niukat menkat. Itselläni on suunnilleen samanlaiset kuin tuossa edellä joku kirjoitti, kestää 7 päivää ja ekoina 2-3 päivänä tyhjennän kuukuppia 1-3 tunnin välein (1-2x yössäkin) ja aina on myös side turvana. Isoinkin tamponi on ihan vitsi, se on niin märkä tunnissa, että valuu ulos.

Sitten on muutama päivä 3-4 tunnin tyhjennystä ja pari päivää pari tyhjennystä päivässä.

Kivut ovat kamalia ekat 2-3 päivää ja neljäntenä vielä yksi tunti jossain välissä.

On Buranaa ja Cyclokapronia, muttei paljon auta. Ja muuten, juuri nyt sattuu ihan p****sti!!

Ja varmasti jollain on vielä paljon pahempaakin. Joten jos joku valittaa, että tuskin pystyy tekemään töitä menkoiltaan, kannattaa muistaa, että ne tosiaan voivat olla "vähän" erilaiset kuin itsellä.

Vierailija
22/48 |
21.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ennen synnytystä. Synnytyksen jälkeen menkat kestävät viikon ja verta tulee niin että käytän koko ajan paksuinta yösidettä! lapsi nyt 2v.

Koska mulla ei ole koskaan ollut tuollaista ongelmaa. Mulla menkat kestää 2-3 päivää ja jos käytän sidettä TAI tamppoonia niin riittää että sen vaihtaa kerran tai kaksi työpäivän aikana. En käytä e-pillereitä, joten se ei selitä. En ole myöskään synnyttänyt. Tuleeko menkat runsaammiksi synnytyksen jälkeen?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/48 |
21.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin hae synnytysosastolta niitä isoimpia siteitä mitä sai synnytyksen jälkeen ja verkkopöksyjä. ;) Niillä luulis pärjäävän.

Vierailija
24/48 |
21.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan on ihan useamman lääkärin, ei minun, mielipide että ei ole normaalia jos verta tulee kuin hanasta valumalla. Ei vaikka juuri sinulla olisi tullut niin koko ikäsi. Itse en sellaista todellakaan sietäisi enkä kauaa katselisi, vaan hakisin apua.

Cyclokapron ei minulla esim. paljon auta ja toisekseen sivuvaikutuksena vuosinkin sitten silloin tällöin huomattavasti vähemmän - mutta kokonaisen kuukauden kerrallaan...

Kohdun limakalvon voisi polttaa pois, mutta silloin täytyisi mennä myös sterilisaatioon (en halua).

t. yksi edeltä

Vierailija
25/48 |
21.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse pidän töissä myös tuota tampooni yöside yhdistelmää. Mutta pelkkää tampoonia en ikinä pidä. Aina on ainakin pikkuhousunsuoja lisänä.

Vierailija
26/48 |
21.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

myös jalkaan ja yöllä jopa kahdet päällekkäin. Jos on kovin lerput, niin falskaa jo senkin takia.

Vierailija
27/48 |
21.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kans valkoiset työhousut ja takit. Mun keino on kuukuppi ja ekoina päivinä varmistukseksi vielä pikkuhousunsuoja. Kahden ekan päivän jälkeen pelkällä kupillakin uskaltaa jo olla.

Vierailija
28/48 |
21.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tamponin kanssa side, aina. Valitettavaa jos Cyklokapron/Caprilon ei kaikilla auta, mutta kyllä mua nyppii, kun joillain on ajattelutapa, että naisten vaivat "täytyy vain kestää" eikä ole edes apua haettu eli esim. noita em. lääkkeitä reseptillä. Asennetta naiset. Ja sympatiani teille, joilla mikään ei auta!

Vierailija
29/48 |
21.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja lisäksi mulla on runsaimpina vuotopäivinä kahdet sloggit (joo, käytän niitä) päällekkäin. Side pysyy kunnolla paikallaan. Mulla ainakin kuukautiset muuttui ensimmäisen synnytyksen jälkeen runsaammaksi. Ja valkoinen työpuku on käytössä meilläkin.

Vierailija
30/48 |
21.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ennen hormonikierrukkaa aivan järkyt menkat, sitä se endo teetti. Piti käyttää superplusmegatampoonia ja yösidettä. Nyt pärjää pikkuhousunsuojalla....

Vierailija
31/48 |
21.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sulla on taitanut alkaa kuukautiset. Ja tämä oli miespotilas. En ole koskaan hävennyt niin pahasti.

Nyttemmin olen vaihtanut työpaikkaa, mutta yhä tämä tapaus kummittelee mielessä...

Niin, ja siis todella oli valkoisten housujen takamuksessa punainen laikku...

Toisaalta olen hälle (n. 60 v. miehelle) kiitollinen) etä sanoi, muuten olisin kulkenut monta tuntia jarrutusjäljet peffassa...

Vierailija
32/48 |
21.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

käytössä. Työpaikan vaihdon yhteydessä tuli sentään mahdollisuus käyttää muutakin kuin valkoisia kamoja.

Taidan olla ketjun ainoa jolla menkat väheni lasten saannin myötä. Ennen runsaita vuotopäiviä oli 3 ja menkat kesti 7pv, nyt yksi hanapäivä ja menkat kestää sen 4-5 pv. Kivut myös vähentyneet.

Vierailija
33/48 |
21.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja jos verta tulee kuin hanasta valumalla, niin lääkärin pakeille mars. Ei ole normaalia

ei lääkäri kirjoittanut edes pillerireseptiin sitä, että tulee sairauden hoitoon, vaikka siis tunnissa suurin tamponi pettää. Ja vieläpä se ob:n suurin, joka on ihan toista luokkaa kuin muut merkit. Tampaxeja ja pirkkoja ei viitsi edes yrittää, ne eivät pidä.

Yritin kyllä sanoa, että lattialle valahtaa lammikko kotonakin monesti, vaan ei tuntunut olevan epänormaalia.

Vuoto on selvästi pahentunut viime vuosina, ikää nyt 41. Liekö sitten lopun edellä..

Kiertokin on jotain 20 päivää, tuntuu että aina on menkat ja tamponi ja side, ja sängyssä pyyhe, tai lätäköt lattialla, ja sängyllä.

Juu ja tamponin kun vaihtaa, lötkähtää kananmunan kokoisia hyytymiä..

Vierailija
34/48 |
21.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta olen vuosikaudet ihmetellyt, miksi gynekologi ei ole määrännyt minulle cyclokapronia (vai miten kirjoitetaan?)! Mulla oli jo teini-ikäisenä todella runsaat kuukautiset jotka eivät meinenneet loppua ollenkaan. Sain äidiltäni (sama vika) tuota lääkettä silloin tällöin ja se auttoi. Sittemmin käytin hormonaalista ehkäisyä, joka auttoi tuohon vaivaan kohtalaisesti mutta ei muuten sopinut minulle. Nyt kahden raskauden jälkeen kuukautiset ovat vihdoinkin suht säännölliset ja normaalit, MUTTA menkkojen n. 7 pv jälkeen alkaa parin päivän päästä tiputteluvuoto, mikä kestää yleensä toisen viikon verran. Ei oo kivaa, ei. No mutta cyclocapronia mulle ei oo missään vaiheessa tarjottu :/

Nyt olen menossa radioablaatioon koska lapsiluku on täynnä. Toivottavasti se vie ainakin nuo inhottavat välivuodot pois.

Ja ap:n kysymykseen; itse käytän runsaimpina vuotopäivinä ohutta, yleensä siivetöntä sidettä tamponin kanssa. On aikaa reagoida ylivuotoon joten toimii ihan hyvin.

Vierailija
35/48 |
21.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

"sellaistahan se on vähän epämukavaa, mutta eipä sitä kestä kuin muutamia päiviä kerrallaan, heh heh heh"

En ole koskaan törmänny gyneen, joka ottaisi mitään kipuihin/vuoden määrää liittyvää tosissaan.

Vierailija
36/48 |
21.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaihtaa gyneä ja ilmoittaa tälle syykin että miksi vaihdat. Kerro myös että kerrot kaikille miten häneltä ei saa apua vaivoihin niin eiköhän ala kiinnostusta löytyä. Jos kaikki naiset pitäisivät yhtä ja lakkaisivat käymästä gyneillä jotka eivät välitä niin johan olisi heidänkin pakko alkaa tarkistaa käsityksiään siitä, miten asiakkaita kohdellaan ja hoidetaan.

Itse sain aikoinaan kouluterkkarilta puolikkaan aspiriinin! menkkakipuihin, jotka veivät kirjaimellisesti tajun. Hyvä etten armomurhaa anonut kipujen aikana ja täti antaa puolikkaan tabletin. Sitten kun hieman kasvoin, opin pitämään paremmin puoleni eikä ole tarvinnut kivuista enää kärsiä. Ei voi olla normaalia ettei voi kävellä, syödä, nukkua, juoda, tai edes hengittää normaalisti kipujen takia. Ei ole normaalia että joutuu kestämään 8-12 tuntia näitä kipuja ja sitten lopulta taju lähtee. Kyllä siihen tarvitaan lääkkeet eikä mitään "se pitää vaan kestää" -voivottelua.

"sellaistahan se on vähän epämukavaa, mutta eipä sitä kestä kuin muutamia päiviä kerrallaan, heh heh heh"

En ole koskaan törmänny gyneen, joka ottaisi mitään kipuihin/vuoden määrää liittyvää tosissaan.

Vierailija
37/48 |
21.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ekoina päivinä vaihdan sitä 2-3 tunnin välein. Suosittelen

Vierailija
38/48 |
21.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäksi tiukat alushousut ja sukkahousut myös, niin side pysyy paikallaan.

Mä en ole hoitaja, mutta työssäni välillä neuvotteluista ei vain pääse vessaan. Vaatteiden väriin tietysti voi vaikuttaa, mutta ei edes mustilla housuilla pelasteta verilammikkoa firman valkoisissa nahkatuoleissa...

Mulla menkat muuttui runsaiksi vasta toisen synnytyksen jälkeen. Tuplatamponin käyttö on ainoa keino selvitä järkyistä ohivuodoista ja hulahduksista (eli siis kaksi suurinta OB:ta sisään, toinen ilman asetinta ja toinen sen kanssa siihen viereen). Jostain syystä en ole saanut kuukuppia pysymään paikoillaan kunnolla, gyne sanoi rakenteen (taaksekallistunut kohtu ja jotain muuta jännää) olevan syynä tähän.

Vierailija
39/48 |
13.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti tätä nyt ei ole kukaan vielä ehdottanut.. Mutta tosiaan olen huomannut, että panadol auttaa runsaaseen vuotoon sekä burana. Burana vielä paremmin. Kun kävin joskus aikoinaan hakemassa itselleni kuparikierukkaa ja vuotoni on AINA ollut runsas, kysyin lääkäriltä mikä niissä on, että auttaa. No se selitti jotain tosi hienoa anti-inflammatoorista tai jotain sinne päin, mutta totesi kanssa, että kyllä ne auttaa. Ei toki kaikkia, mutta nuo nyt on sellaisia lääkkeitä joita ilman reseptiäkin saa... Itse otin yhden burana 400mg niitten runsaimpien vuotopäivien aamuina ja auttoi tuo aika pitkälle päivään. Minä kylläkin käytän varsin harvoin lääkkeitä, en tiedä onko sillä mitään vaikutusta asiaan..

Vierailija
40/48 |
13.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ikuna valkoisia housuja menkkojen aikaan laittaisi. Nyt solidaarisuudesta ajamaan naisten asiaa, jotta naishoitajat saisivat jatkossa punaiset univormut. ja mieshoitajat? ruskeat? ;)