Saatko itse päättää rahankäytöstäsi?
Onko teillä yhteiset rahat vai omat rahat? Saatko päättää itse jos haluat ostaa jotain kallista? Me muutettiin pari kuukautta sitten yhteen ja ollaan sovittu että asumiskulut (vuokra, sähkö jne) maksetaan puoliksi ja vuorotellen maksetaan ruokaostoksia. Mies on ruvennut valittamaan mun rahankäytöstä. Ostin kalliin käsilaukun omilla rahoillani ja nyt mies on suuttunut. Miehen mielestä ne on yhteisiä rahoja (!) Se pistää kaiken säästöön. No eihän nekään ole yhteisiä rahoja jos ne on miehen tilillä säästössä.
Kommentit (45)
ainakin siinä mielessä, että kyllä hänellä on mielestäni oikeus kommentoida noin isoa ostosta.
Meillä on mieheni kanssa erilliset tilit, mutta yhteinen talous. Maksut maksellaan milloin mitenkin jaettuna ja kaupassa ym. käy kuka milloinkin. Säästetään joka kuukausi jonkin verran yhteiselle säästötilille. Tilipäivän lähestyessä yleensä lainaillaan toisiltamme sitten rahaa jos menee tili nollille.
Juoksevien menojen ja säästämisen jäljeen jäävä raha on kummankin ihan vapaasti käytettävissä. Luotamme toisiimme, että kulutamme vain sen verran omiin menoihimme, että raha riittää pakollisiin menoihin.
Mutta kyllä me yleensä keskustellaan jostain suuremmasta menosta ja minusta on ihan hyvä kuulla toiselta arvio/mielipide ostoksen tarpeellisuudesta. Tällaisia suurempia ostoksia olisi varmaan yli 300 euron arvoisen asiat näin karkeasti luokitellen. En tiedä, jotenkin meillä vallitsee keskinäinen luottamus ja kunnioitus siinä mielessä, että jos normaali talous ei kärsi toisen ostoksesta, niin asia on ok vaikkei itse olisikaan valmis samaa investointia tekemään.
todellisuudessa et itse päätä sen käytöstä. Verottaja voi milloin tahansa siirtää roposesi Kreikkaan tai muualle tuhlattavaksi.
Oletko jo aloittanut rahojen hakemisen pois pankista? Tilit tyhjiksi 11.11.11 mennessä. Vain sillä tavoin Suomen itsenäisyys saadaan takaisin. Pieni teko sinulle, suuri teko kansasi puolesta. Tämä on ainoa keino saada päättäjät tajuamaan tilanne. Emme hyväksy rahojemme tuhoamista.
Meillä mies tienaa, minä opiskelen, mitä nyt välillä vähän rahaa saan töistä. Miehen rahoja siis käytetään molemmat, siirretään palkkatililtä käyttötileille sitä mukaan, kun käyttötilit tyhjenevät. Minä meillä hoidan ruokapuolen, joten käyn mieheni tilillä aina kun tarvitsen rahaa. Toisinaan ilmoitan hänelle, useimmiten en. Jos laskuja täytyy maksaa, ne maksetaan sen tililtä, jolla on rahaa. Ei ole ollut raha meillä (vielä ainakaan) ongelma, mitä se nyt on vaan just nyt vähän vähissä :D Mutta en stressaa!
Isommista ostoksista kerrotaan toiselle, toinen voi sanoa, että älä osta nyt, osta vaikka ens tilistä, mutta emme juuri muuten puutu toistemme ostoksiin. Itse tilailen suht paljon netistä vaatteita ja silloin tällöin tilailen lehtiä, enkä niistä kysele. Periaatteessa omaa rahaa minulle jää kelan opintotuesta n. 70e vuokran jälkeen (maksamme vuokran siis aina minun opintotuesta, venelainan miehen tuloista), mikä olisi minun "omaa rahaa", mutta yleensä se menee ihan ruokaostoksiin..
800 € laukku!
Sama kuin lasket rahat vessanpytystä alas.
Pissistouhua!!
Mulla on rahaa 100.000 e säästössä ja en laittaisi rahaa tuollaiseen pintaliitojuttuun.
aina loppu:) Minä tienaan enemmän kuin mies. Kun miehelle tulee rahaa, maksan laskuja mapista ja jätän jonkin verran käyttörahaa. Kun minulle tulee rahaa, maksan laskuja ja jos näyttää että miehellä on vähän rahaa tilillä, laitan lisää jotta pääsee ruokakauppaan. Isommat hankinnat keskustellaan yhdessä. Tosin itse käytän kysymättä rahaa kirppikselle, alevaatteisiin tms. kysymättä molempien rahoja vaikkei välttämättä olisi rahaa. Minulla 4 omaa tiliä, miehellä 1 johon minulla käyttöoikeus.Ei ongelma.
Jos mies suunnittelee pidemmälle tulevaisuuteen ja ajattelee että teillä olisi molemmilla varaa tulevaisuudessa maksaa esim. asunnosta käsiraha. Nyt vain mies säästää siihen ja sinä hassaat omasi.
Mun mies olis myös suuttunut jos mä olisin yhteenmuuton jälkeen tuhlannut 800e käsilaukkuun. Meillä oli nimittäin suunnitelmissa lapsi ja haluttiin molemmat että minä olisin kotona ensimmäiset vuodet ja elettäisiin miehen tuloilla ja säästöillä.
Tilit tyhjiksi 11.11.11 kahdeksi viikoksi. Vain sillä tavoin Suomen itsenäisyys saadaan takaisin. Pieni teko sinulle, suuri teko kansasi puolesta. On aika ottaa rahamme omaan päätösvaltaamme.
Levittäkää viestiä.
Ja kun yhdessä asutte, se tarkoittaa todennäköisesti että on pois jostain yhteisestä asiasta, joko nyt tai tulevaisuudessa. Minä en varmaan katselisi puolisoehdokkaanani sellaista, joka tekisi tuollaisen vastuuttoman hankinnan.
Meillä on yhteinen tili jolta hoidetaan kaikki. Molemmat käyttävät sitä myös omiin hankintoihinsa, mutta olemme sopineet rahasumman, jonka ylittävistä ostoksista pitää neuvotella etukäteen. Se on kyllä paaaaljon pienempi summa kuin 800 e.
käsilaukusta! Meillä on hyvä taloudellinen tilanne; lapset jo omillaan(ainakin lähes!), mutta ei tulisi mieleenikään maksaa laukusta tuollaista summaa! Mitä siinä on niin erikoista ja hienoa verrattuna normaalihntaiseen, että se pitää saada? No, merkki kyljessä varmaan! Tilit ovat meillä molemmilla omat, mutta rahatalous yhteinen ja molemmat voimme kohtuuden rajoissa käyttää rahaa omiin menoihimme. Jos ostaisin noin kalliin laukun, mieheni varmaan luulisi mun seonneen!
joka tuhlaa 800e käsilaukkuun.( tai no tietysti jos olis voittanut lotossa sen 10 miltsiä mutta muuten ei)
Tosin en olis itsekkään niin tyhjäpää että maksasin käsiveskasta tuota summaa vaikka ihan hyvin tienaavia ollaankin.
Olisko mun pitänyt neuvotella käsilaukun hankkimisesta? Se maksoi 800€. Mutta mun mielestä ne oli mun rahoja...
ap
Oletko ap varma, että mies järkyttyi siitä, että ostit omilla rahoillasi laukun?
Vai voisiko olla mahdollista, että miehelle selvisi vasta nyt, että sinun mielestäsi on täysin ok ylipäätään ostaa tuon hintaisia laukkuja.
Voin olla varma, että jos ostaisin 800 euron laukun, niin mieheni varmaan raahaisi mut päivystykseen samantein tutkimuksiin vaikka kuinka omia rahoja käyttäisin.
Samoin kyllä mullakin varmaan kahvit pöydälle pärskähtäis, jos mies kertois ostaneensa tuon hintaisen laukun itselleen.
Kyse ei siis olisi siitä etteikö meillä olisi oikeutta tehdä noin omilla rahoilla vaan siitä, että jos jompikumpi meistä ostaisi moisen, niin ylipäätään arvomaailmamme olisi kovin erilainen. Se voisi juuri räimäistä 2kk yhdessäolon jälkeen silmille tuosta asiasta.
Mies on ruvennut valittamaan mun rahankäytöstä. Ostin kalliin käsilaukun omilla rahoillani ja nyt mies on suuttunut. Miehen mielestä ne on yhteisiä rahoja (!) Se pistää kaiken säästöön. No eihän nekään ole yhteisiä rahoja jos ne on miehen tilillä säästössä.
No mietippä sitä hetkeä kun haluaisitte ostaa vaikka yhteisen asunnon. Silloin miehen JA SINUN säästöille olisi kovasti käyttöä. Mies ehkä ajattelee tosiaan asuntoa, lapsia jne. ja säästää jo nyt eikä itke sitten kun niiden aika olisi että ei meillä ole varaa mutta onneksi on 800 euron käsilaukkuja ym. Kyllähän niistä varmaan on korvaamaan omaa kotia tai lasta...
Ehkä miehelle vasta nyt selkeni kuinka erilaisia olette rahankäytössä ja pistää miettimään tulevaisuutta. En minä ainakaan säästäväisenä miehenä olisi kelpuuttanut puolisoksi tuhlaria.
Kiitos Melba. Sinä sanoit juuri sen mitä mieltä itsekkin olen asiasta.
jota kyllä pikkuisen nikottelin vastaan. Mutta suostuin, koska onhan se kamera samalla myös minun käytössäni. Kuinka mahtaa olla käsilaukkusi laita, ap?
Ja lähtökohtana mielestäni pitäisi olla se, että joku yksittäinen oma ostos ei saisi vaarantaa yhteistä taloutta.
-21-
ja sen hinta uutena olisi ollut melkein tuplasti se mitä minä maksoin siitä. Mun mielestä se oli todella järkevä ostos! En ole mikään tyhjäpää. Mutta se ei ole tässä se kysymys vaan se että onko muiden miehillä tapana määrätä puolison rahankäytöstä. Jos joku ymmärtää mun miehen kannan niin olis kiva kuulla miksi.
ap
toki menee verot, ja tietty määrä asumiseen yms. välttämättömyyksiin. Mutta sen jälkeen olen kyllä vapaa tekemään ihan mitä vaan rahoillani.
Niin ja rahat on omat - jostain luin että 70 % pariskunnista pitää nykyään rahansa erillään, ei yhteisinä.
Hän haluaa vakaan talouden ja turvan ja velattoman asunnon. Sinua taas kiinnostaa sijoittaa rahat välittömään hyvinvointiisi esim. laukun muodossa.
Kyse on kai siis erilaisista arvoista.
No eittämättä jos mun miehen mielestä olisi 800 e laukku oikein jopa peräti järkevä ostos (ja riippumatta siitä, että olisiko ostanut sen itselleen tai mulle), niin haluaisin kyllä sen jälkeen ehdottomasti päättääkin mun miehen rahankäytöstä!
en kuuntelis yhtään miehen kommentteja rahankäytöstä. No, ei ole kyllä miestäkään. Mutta jos olisi niin päättäisin silti omista rahoistani.