Miten totuttaa 4,5v syömään kastikkeita?? Hermot menee!
Poika ei kertakaikkiaan suostu syömään minkäänlaisia kastikkeita. Nyt parina päivänä olen vaan pakottanut syömään, sanonut että pöydästä ei lähdetä ennen kun lautanen on tyhjä. Ja siis laitan pojalle kastiketta noin pikkulusikallisen, eli määrästä ei ole kiinni.
Tänään tein saman, laitoin lusikallisen kastiketta ja sanoin täytyy syödä. Poika söi kyllä, mutta kun otti kastikkeen suuhun, alko yökkimään ja lopulta oksenti..huoh.
Aika raakaa minusta pakottaa lapsi maistamaan mutta mitä muuta voi??
Päiväkodissa kuulemma syö kastikkeitakin. En ymmärrä. Poika sanoo ettei tykkää mutta en tosiaan tee niin pahoja kastikkeita etteikö niitä voisi syödä. Ja kun yleensä ei edes maista. Myös kaikki muut ruuat mitkä vähä muistuttavat kastiketta esim. kiusaukset, on vaikeita syödä.
Apuja??
Kommentit (31)
Meillä kaikki syö samaa ruokaa, jos syö. Meillä nirsoillaan kasviksista, enkä todellakaan erottele niitä pois lasten ruoista. Ovathan ne tietenkin välttämättömiä verrattuna kastikeruokiin.
Ja meillä myös syödään päiväkodissa samoja ruokia, joita kotona oksennetaan. Eli jotain valtataistelua tms. peliä se lapsen puolelta on.
Meillä kaikki syö samaa ruokaa, jos syö. Meillä nirsoillaan kasviksista, enkä todellakaan erottele niitä pois lasten ruoista. Ovathan ne tietenkin välttämättömiä verrattuna kastikeruokiin. Ja meillä myös syödään päiväkodissa samoja ruokia, joita kotona oksennetaan. Eli jotain valtataistelua tms. peliä se lapsen puolelta on.
niin monta kertaa, että se on varmasti syöty. Kun lapsi kyökkää pelkkää sappinestettä, kannattaa ottaa vati, johon se kerätä ja sieltä lusikoida takaisin suuhun. Jopan oppii ipana sen, että ruokapöydässä käyttää valtaa vain äiti. Ja kun oksennus on syöty, otetaan lisää kastiketta.
Meidän allergikko on elänyt suppealla ruokavaliolla eikä ole koskaan tykännyt kastikkeista tai kiusaustyyppisistä ruuista. Vielä kun käytössä ei ole ollut kuin suola mausteista...
Nyt olen saanut syömään pariakin erilaista kastiketta niin että olen laittanut kastikkeen aivan eri astiaan lapsen lautasen viereen. Tänäänkin "dippasi" makarooneja ja lihapalasia uuteen kastikkeeseen aivan innoissaan. Jotenkin jännempää syödä noin. Unohtuu vanhat ennakkoluulot.
Jos pakotat syömään niin että toinen oksentaa niin todennäköisesti vain pahennat kastikeinhoa. Oletko kysynyt lapselta miksi ei tykkää kotona kastikkeista ?
Meilläkin on otettu jauheliha erikseen niille jotka ei halua jauhelihakastiketta (tosin sitä jauhelihakastikettakin on sitten laitettu 1 tl lautasen reunalle maistettavaksi).
kova nälkäkin siellä lounasaikaan. Kotona nirsoilee, en tee teollista ruokaa vaan puhdasta ja selkeää. Mutta meillä lemppareita ihan simppelit paistettu kala ja keitetyt perunat (muusia ei syö edes päiväkodissa), kalakeitto, lihamakaronilaatikko, lihapullat tai broileria ja makaronia tomaattikastikkeessa (lihapullia ei saa sekoittaa siihen). Makkaroita meillä ei syödä. Ihme kyllä lapsi tykkää myös tekemistäni falafel-pyöryköistä. Ja syö mielellään vaikka kokonaisen kurkun, porkkanatikkuja ja kukkakaalia raakana. Näillä mennään, on siinä viikoks riittävästi variaatioita. Meillä aikuiset eivät syö perunoita tai makaronia, lisäkkeenä sitten salaattia. Vauva syö purkkisoseita.
lapsi syö kastikepäivänä mitä syö ja sillä sipuli.Itse söin koulussa välitunnit,oksensin ja söin,se oli KAUHEETA!!! sitten mun äiti sanoi,että mun ruokailuun ei saa kiinnittää mitään huomiota,syön mitä syön tai olen syömättä ja sitten se siitä pikkuhiljaa alkoi lähtemään.Toki näin aikuisenakin on vielä ruokia,joita en voi kertakaikkiaan edes maistaa koska haistan pelkästään nenässä sen koulusapuskan hajun :(
Ja jotenkaan en oikeen tykkää siitä että yhdelle eritellään ruokaa. Mutta kun ei se voi pelkkää perunaa tai makarooniakaan syödä. Siitä kummallinen tuo lapsi on, että melkein söisi pelkästään kasviksia ;) Lihaakin on oppinut vasta viimeisen vuoden aikana syömään.
Mutta kun mä tahdon monestikkin sekoittaa ne kasvikset siihen ruokaan, meillä tosi harvoin on erikseen kasvikset tarjolla.
Mukava kuulla, että muillakin on samaa ilmiötä. En tosissaan aio jatkaa pakottamista.
Kiitos kaikista vinkeistä!
ap
Onko sinulla liian vähän ongelmia vai kostatko lapselle jotain tuolla pakottamisellasi?
En tunne yhtäkään ravitsemussuositusta, jonka mukaan kastike on ihmiselle välttämätöntä.
kyse ei kuitenkaan ole mistään lehmänkielistä tai munuaisista mitä pitäisi suuhun laittaa.
Mutta ehkäpä oon ottanu liikaa pulttia tästä nyt..
ap
"Miksi sinulle on tärkeää, että lapsestasi tulee syömishäiriöinen?
Onko sinulla liian vähän ongelmia vai kostatko lapselle jotain tuolla pakottamisellasi?
En tunne yhtäkään ravitsemussuositusta, jonka mukaan kastike on ihmiselle välttämätöntä. "
Jos toinen on nähnyt vaivaa ja tehnyt toisille ruokaa, on ihan kohteliasta maistaa sitä.
"Miksi sinulle on tärkeää, että lapsestasi tulee syömishäiriöinen? Onko sinulla liian vähän ongelmia vai kostatko lapselle jotain tuolla pakottamisellasi? En tunne yhtäkään ravitsemussuositusta, jonka mukaan kastike on ihmiselle välttämätöntä. " Jos toinen on nähnyt vaivaa ja tehnyt toisille ruokaa, on ihan kohteliasta maistaa sitä.
Ruoka on ruokaa, siis pelkkää ravintoa, josta saadaan energiaa. Tuolla logiikallasi olisi pakko juoda viinaa, jos sitä tarjotaan tai pakko juoda kahvia, kun sitä on keitetty. On kohteliasta tarjota ruokaa, mutta ei todellakaan mitään pakkoa sitä maistaa siksi, että toinen näki vaivaa.
Vai maistatko itse lehmän istukasta tehtyä keittoa nähtyäsi, miten sitä on tehty?
Älä tosiaan pakota syömään. Voit totuttaa kastikkeisiin tekemällä lihapullia kastikkeeseen, josta lapsi voi syödä lihapullat ja siinä sivussa aavistuksen kastiketta. Sekoita joskus jauhelihakastike valmiiksi spagettiin.
Tehkää joskus yhdessä ruokaa.