Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi kansan enemmistön mielipiteen kunnioittaminen on poliitikoille niin vastenmielistä?

Vierailija
20.10.2011 |

Eduskunnassa puitiin kansalaisaloitetta ja monet edustajat pitivät kamalana asiana, jos kansalaiset tekisivät pakkoruotsin poistoa vaativan aloitteen.

Miksi demokratiaksi itseään kutsuvassa maassa kansan suuren enemmistön (n. 2/3) tahdon noudattaminen on niin mahdottoman vastenmielistä poliitikoille?

Kommentit (67)

Vierailija
61/67 |
20.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

joutavaa. Sitä ei ihan oikeasti tarvitse missän muualla kuin opiskelussa. Olen 40-vuotias, ollut työelämässä kohta 20 vuotta, enkä ole kertaakaan joutunut tilanteseen, missä olisin edes kuullut ruotsia. Sen sijaan olen monasti ollut tilanteessa, missä olisi ollut hyvä osata venäjää, ranskaa ja jopa espanjaa, mutta ei kertaakaan ruotsia...

Suomenruotsalaiset kun osaavat myös suomea, ruotsalaiset taas englantia. MIHIN sitä ruotsia tarvitsee???

Sitä ei ole kukaan vielä pystynyt kattavasti perustelemaan.

Etkö saanut pakkoruotsin takia töitä? Veikö joku ruotsin taitaja paikkasi? Olisiko kannattanut olla avoimempi ja opiskella vaan niitä kieliä? OIs kaikki hyvin etkä olisi noin katkera.

Vierailija
62/67 |
20.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etkö saanut pakkoruotsin takia töitä? Veikö joku ruotsin taitaja paikkasi? Olisiko kannattanut olla avoimempi ja opiskella vaan niitä kieliä? OIs kaikki hyvin etkä olisi noin katkera.

Öö, onko sulla lukihäiriö tms.? Tuossahan juuri todettiin, että "Olen 40-vuotias, ollut työelämässä kohta 20 vuotta".

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/67 |
20.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Öö, onko sulla lukihäiriö tms.? Tuossahan juuri todettiin, että "Olen 40-vuotias, ollut työelämässä kohta 20 vuotta".

älä selitä. Katkeruutesi on käsin kosketeltavaa

Vierailija
64/67 |
20.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

joutavaa. Sitä ei ihan oikeasti tarvitse missän muualla kuin opiskelussa. Olen 40-vuotias, ollut työelämässä kohta 20 vuotta, enkä ole kertaakaan joutunut tilanteseen, missä olisin edes kuullut ruotsia. Sen sijaan olen monasti ollut tilanteessa, missä olisi ollut hyvä osata venäjää, ranskaa ja jopa espanjaa, mutta ei kertaakaan ruotsia...

Suomenruotsalaiset kun osaavat myös suomea, ruotsalaiset taas englantia. MIHIN sitä ruotsia tarvitsee???

Sitä ei ole kukaan vielä pystynyt kattavasti perustelemaan.

Olen media-alalla, jossa ei tosiaan tarvitse osata sanaakaan ruotsia.

Olen tosiaan opiskellut kieliä (saksaa, ranskaa, italiaa, venäjää ja jopa sitä ruotsia), mutta olisi ollut ihannetilanne, jos olisin voinut käyttää muihin hyödyllisiin kieliin tuon opiskeluajan, mitä täysin joutavaan ruotsiin. Osaisin niitä sujuvammin. Nyt vain ihan keskustelualkeet kaikista, vähän samalla tapaa mitä ruotsia osataan yläasteen jälkeen.

Enkä muuten sanonut, että en osaa ruotsia - sanoin, että en tarvitse sitä. Ne on kaksi ihan eri asiaa:)

Vierailija
65/67 |
20.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin menkääpä kysymään ruotsalaisilta, mitä mieltä he olisivat pakkosuomesta.

Kaikki samat perustelut olisivat voimassa pakkosuomelle Ruotsissa kuin on esitetty pakkoruotsille Suomessa:

- kyseisen kielivähemmistön koko on suunnilmeen sama

- naapuri ja tärkeä kauppakumppani

- maiden yhteinen historia

- eihän kielten osaamisesta ole mitään haittaa

- portti muihin kieliin

- ei sen opiskelu ole mistään pois

- oletteko laiskoja ja tyhmiä?

- on maailmassa isompiakin ongelmia

- Islannissakin on pakkotanska

Tulkaa sitten puolustamaan pakkoruotsia, kun saatte ruotsalaisilta myönteisen vastaukseen pakkosuomelle.

Vierailija
66/67 |
20.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

pakkosaamea. Se on ihan Suomessa yhtä hyödyllinen kieli kuin ruotsi.

Vierailija
67/67 |
20.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että aloitteen myötä eduskunta äänestäisi asiasta ja pakkoruotsi poistettaisiin. Nimittäin tälläkin hetkellä enemmistö kansanedustajista vastustaa pakkoruotsia (vaalikonevastausten mukaan).

RKP:n vallassa olevat puoluejohtajat pystyvät kuitenkin estämään asian etenemisen normaalia reittiä äänetykseen asti, mutta kansalaisaloite saattaisi päätyä suoraan eduskunnan käsittelyyn. Tästä siis johtuu tämä suuri huoli asiasta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän kuusi