mitä tekisitte? väsynyt vauvan hoitoon
meillä on tilanne mennyt hankalaksi. tyttäreni on nyt 10 kk, herättää edelleen öisin n 5 kertaa, myös päivisin vaatii jatkuvaa huomiota, nukkuu yhdet 1,5 tunnin päiväunet. Syönti ei suju, lähinnä rintamaidolla elää. Itse olen aivan uupunut valvomiseen, ja usein tulee kiukustuttua lapselle kun olen vain niin väsynyt enkä jaksa hänen huonoa tuultaan.
kuitenkin tyttö on kovin kiinni minussa koko ajan, isä ei oikein kelpaa ja onhan miehellä tietysti työtkin, ei voi siis hoitaa öitä yleensä. Ja silloinkin kun hoitaa, niin ainakin pari-kolme kertaa tyttö tulee syömään.
mitä tekisitte? puoliso ehdotti osapäivähoitoa lapselle, mutta en usko että päiväkodissa pärjäisi kun on niin pieni ja toisaalta sosiaalisesti arka. Ja kun syöntikään ei suju.
Isovanhemmat voivat tietysti iltaisin hoitaa, mutta yöt ja päivät tässä on ongelma, mies hoitaa paljon iltaisin tai sitten tytön kummitäti.
Kommentit (31)
Nyt äkkiä siirrytte kiinteisiin ruokiin ja tissille stoppi. Se on tuskallista, mutta se on avain parempaan.
se voi yllättää ikävästikin joskus
onneksi lapsi kasvaa koko ajan ja kohta voit säkin relata ja levätä.
mun mielestä toi on ihan normaalia lapsen käytöstä, paitsi tietty huono syöminen on paha juttu.
t. viiden lapsen äiti
Kuulostaa aika tavalliselta vauva-ajalta! Se on vaan jaksettava elää läpi, se on vain yksi (lyhyt) vaihe lapsen elämässä. Vaikka tiedän kyllä, että silloin kun elää sitä, niin se tuntuu ikuisuudelta.
Kahvia, suklaata, kuivaa huumoria. Päivä kerrallaan. Sillai se menee.
Koita ajatella, että tämä on vain vaihe, se menee ohi.
kuitenkin tyttö on kovin kiinni minussa koko ajan, isä ei oikein kelpaa ja onhan miehellä tietysti työtkin, ei voi siis hoitaa öitä yleensä., mies hoitaa paljon iltaisin tai sitten tytön kummitäti.
Ei todellakaan noin pientä päivähoitoon sen vuoksi, ettette vanhempina saa taakkaa jaettua tasaisemmin ja haettua apua ongelmiin. Lapsen laittaminen muualle on ehkä se huonoin ratkaisu ikinä!
Jos haluatte vieroittaa lapsen rinnasta, eikä se onnistu, niin kysykää neuvolasta apua. Tai sitten katsotte netistä ohjeita ja teette vaikka niin, että mies nukkuu viikon verran vauvan kanssa ja kyllä ne yösyömiset loppuvat, kun ei ole sitä tissiä ja maidonhajua tyrkyllä öisin. On pieni vaiva uhrata muutaman yön unet sen eteen, että koko perhe voi paremmin. Jos mies ei todellakaan mitenkään päin selviä vauva-arjen vähäunisuudesta, niin ottakoon lomaa tuoksi viikoksi, palkallista tai palkatonta. Teillä molemmilla on vastuu lapsen hoidosta ja perheenne hyvinvoinnista. Ihan vain mietinnäksi: kaksosperheissä isät useimmiten osallistuvat erittäin paljon lasten hoitoon, yöheräämisiin jne. ja käyvät myös töissä. Eiköhän se onnistu yhdenkin lapsen perheessä.
jossain vaiheessa söi hyvin puuroa, nyt ei mene sekään. Yleensä ei avaa suutaan lainkaan. Hedelmiä syö vähän, jos saa itse syödä. Mutta ei siitä ruuaksi kyllä ole.
Ja tiedän, että tämä menee ohi, mutta tällä hetkellä en taas ymmärrä, miten selviän ensi yöstä.
viikon verran mies nukkui tytön kanssa, mutta aina jossain vaiheessa yötä ei enää rauhoittunut ilman rintaa. Siis huusi 1,5 tuntia hysteerisesti, minusta ei silloin ole tyttö valmis vierottamiseen jos ottaa noin koville. Minun kanssa herää useammin kuin miehen. Ja mies ei tosiaan arkena voi tytön kanssa nukkua, koska tytön kanssa unta tulee vähän ja lyhyissä pätkissä.
ap
viikon verran mies nukkui tytön kanssa, mutta aina jossain vaiheessa yötä ei enää rauhoittunut ilman rintaa. Siis huusi 1,5 tuntia hysteerisesti, minusta ei silloin ole tyttö valmis vierottamiseen jos ottaa noin koville. Minun kanssa herää useammin kuin miehen. Ja mies ei tosiaan arkena voi tytön kanssa nukkua, koska tytön kanssa unta tulee vähän ja lyhyissä pätkissä.
No sitten tilanne on tuo ja elätte sen kanssa, piste. Selitä ihan niin paljon kuin haluat ja pyöri sen lapsesi ympärillä kuin naruun kiinnitettynä. Jos haluat säilyttää terveytesi, antaa lapsesi nukkua aivojen kehityksen kannalta tärkeitä, pitkiä yöunia ja antaa (huom: tässä tapauksessa nimenomaan antaa) miehelle tilaa olla lapselleen luotettava aikuinen ihan mihin vuorokaudenaikaan tahansa, niin joudutte tekemään muutoksia. Aloita vaikka ajatusleikillä: mitä teillä tapahtuisi kotona, jos joutuisit huomenna suureen leikkaukseen ja olisit sairaalassa 3 viikkoa yötä päivää. Pohdi asiaa ja tehkää sitten päätökset: jatkatteko samalla, ilmeisen toimimattomalla linjalla, vai haetteko tilanteeseen oikeasti muutosta. Niin kauan kuin sinä tai te ette halua muutosta, on ihan turha vikistä, että tilanne on perseestä. Niin se vain on.
yöllä lapsi ei tarvitse ravintoa, vaan hakee vain lohturuokaa: Eli stoppi sille. Unikoulu olisi hyvä vaihtoehto, ja hyvät neuvot saa neuvolasta. Neuvolasta voitte saada jopa lähetteen sairaalanunikouluun. Kun yöunet sujuvat ja itsekin virkistyt niin jaksat pureutua muihin mahdollisiin ongelmiin, esim se syöminen. Mutta unet ensin kondikseen.
neuvolasta on saatu ohjeita omaan sänkyyn nukahtamisesta ja yörauhoitteusta. ne eivät vain toimi, kun tyttö ei tosiaan rauhoitu välillä ilman rintaa, ja itkee hyvin sinnikkäästi. Neuvolan ohje oli että 15 min saa "itkettää", kun meillä tuon itkee ei siten tuntiin lopetakaan (millään konstilla, edes rinta ei kelpaa)
Ja todellakin kaipaan muutosta, mutta siihen ei ole löytynyt keinoja
Jos ei yöllä itkiessään kaipaa sitä rintaa, eikä syliä, niin ei sillä oikeasti ole sen kummempi hätä. Mitä stressaantuneempia itse olette, sen enemmän se lapsikin itkee. Tuntuu todellakin näitä lukiessa, että ongelma on juuri teissä vanhemmissa, eikä todellakaan siinä lapsessa, jonka ihan OIKEASTI pitäisi jo tuossa iässä saada nukkua kunnolliset yöunet!
Se, että olette yhtenä viikkona vähän kokeilleet ja antaneet milloin tissiä, milloin vaihtaneet syliä tai joka yö kikkailleet eri lailla, ei todellakaan vielä ole hyvin toteutettua unikoulua. Toimikaa ohjeiden mukaan, älkää antako tissiä yöllä ja panostakaa päivällä sormiruokailuun, jos se kerta lapselle on luontevinta. Peruna, kukkakaali, parsakaali jne. palasina tiskiin ja syömään.
8kuinenhan ei enään tarvitse yöllä ruokaa. Lapsi tietenin haluaa tissille jos sitä saa kun vähän itkee, tissillehhän on mukava nukahtaa. Okeasti väitän että ainoa keino on jättää tissi(tai yötissi) pois. Siinä muutama ilta/ yö menee mutta sitten pitäisi helpottaa! Ja ei siihen miestä tarvita. Tai minä en tarvinnut kun mies nousi aamulla aikasin töihin ni en voinu vaatia että se valvois vauvan kanssa. Eli lapsi ei saisi illalla nukahtaa tissille ja yölä kun herää niin tutti (jos käytössä) ja peitto päälle ja sanoo vain "Nyt on yö, nyt nukutaan kulta!" ja voi toki tarjota vettä pullosta tai nokkiksesta (mistä nyt tottunutkaan juomaan) mutta tuskin sitä huolii.. Meillä oli tuo sama ongelma 8 kuisena ja kun jätti tissin yöllä pois rupes ruokakin maistumaan paremmin. Kun illalla syö puuron hyvin ni jaksaa aamuun asti, ja aamulla ekana puuro ja sitten tissiä vasta. Tosin tässä se huono puoli et aamulla joutuu heti nousta syöttää ku lapsi herää ku sillä on oikeesti nälkä. Mut siinä tarvitaan oma päätös ettei tissiä tuu vaikka kuinka huutaa, lapsi ei huutoonsa kuole. On se hirveetä kuunneella huutoa. mut pahin virhe on koittaa monena yönä ja antaa useamman herätyksen tai huudon jälkeen periks ja tissi suuhun..
Nukkuuko lapsi vieressä vai omassa sängyssä, omassa huoneessa..?
Oikein paljon tsemppejä sinne ja voimia!
minä laittaisin ensin kuntoon sen syömisen eli rintaruokinta pois ainakin päivän ajalta eli ei rintaa päivisin, pelkkiä kiinteitä. Sitten kun on kiinteät paikallaan eli 5 ateriaa, niin sitten unikoulu. Systemaattinen sellainen. Kompaan jotakuta edellistä kirjoittajaa, joka kirjoitti, että joko haluatte ja toteutatte muutoksen tai sitten tyydytte pelkästään haluamaan muutosta ja sama meno jatku. Lapsi lakkaa kasvamasta kunnolla jos ei saa kunnon ruokaa ja nälkäisenä me kaikki ollaan pirun kiukkuisia.
Siis härkää sarvista ja oikeasti muutos kehiin. Tiedän, että se huuto tuntuu kauhealta, mutta hyvän asian puolesta siinä mennään.
se viikko yritettiin kyllä ihan tosissaan, mutta ei vaan rauhoittunut miehelle aina jossain vaiheessa yötä (toi sen sitten minulle rinnalle, nukuin eri huoneessa). Ja minusta pitäisi olla joku muukin ratkaisu kuin lapsen huudattaminen tuntikausia. Ei se silloin ainakaan niitä yöunia saa.
Vai että ihan "niskasta kiinni" ja "ryhtiliike". Se, että te olette hoitaneet pari suht helppoa lasta ei tarkoita sitä, etteikö jonkun lapsen hoitaminen voisi oikeasti olla haastavaa, sitovaa ja voimat vievää.
Olen itse 3 lapsen äiti, ja kuopukseni oli aivan samanlainen "ongelmatapaus". Ei syönyt kuin rintaa, ei nukkunut yöllä eikä päivällä, alussa oli koliikkia, myöhemmin vatsa meni ruoista milloin kovaksi ja löysäksi...Välillä meinasi mennä usko koko touhuun, vaikka oli mies ja isovanhemmat apuna!
Itse ap:lle sanon, että tämä vaihe pitää vain elää. Teillä on haastava lapsi, mutta koittakaa jaksaa. Jos teillä on mahdollisuus laittaa lapsi osapäivähoitoon niin laittakaa ihmeessä, se on lapselle paljon parempi kuin loppuun palaneet vanhemmat.
Reippaasti vaan apua kysymään. Tuon ikäinen lapsi ei mene rikki parista hoitotunnista viikossa. Kunnalta voit lisäksi kysyä (esim. neuvolassa) olisiko teille saatavissa kotiapua. Voimia!
No jos tuntikausia oikeesti huutaa niin en tiedä mikä avuksi.. meillä ei kuitemkaa ku reilu vartti aina huuettu muutamana iltana/yönä. Mutta kaverini "yritti" tissiä pois 1v:ltä ja aina ku se oli kymmenen minsaa huutanu ni tissi suuhun ja ku seuraavaks heräs ni sama juttu. tuolla konstilla ei saa aikaseks mitään hyvää. mut tuo on totta niinku joku kirjottaa ettei tissiä päivällä ni sais syömään ees lapsen. Tai ei ainakaan 2tuntiin ennen ruokaa tissiä..
Ei muutaku tsemppiä ja toivotaan että tilanne menee ohi nopeesti!
On tosiaan hankalaa kun vauva ei rauhoitu, vaikka sitä tunnin sylissä kantaa, jos se on päättänyt rintaa saada. Eikä sitten enää aina rinnallekaan rauhoitu. En tosiaan pidä hyvänä tuntikausia huudattaa, puoltatoista tuntia pidempään ei ole kokeiltu mutta sen aikaa ainakin huutaa. Toki välillä rauhoittuu ilman rintaa, mutta sen tekee yleensä nopeasti jos se onnistuu.
Mutta varmasti ongelma on sekin, että tunnin huudon jälkeen saakin sitten rintaa. Viime yöt olen antanut rintaa aina kun haluaa, koska olen vain niin väsynyt etten jaksa tuntien kanniskelua. Mutta se on johtanut esim viime yönä 6 herätyskertaan, ja silti joutuu kanniskelemaan välillä.-
Tyttö nukkuu pääsääntöisesti omassa sängyssä, jos olen todella väsynyt niin vieressä.
ap
kannata huudattamista.
Itse yrittäisin ensin tuon päiväsyönnin kuntoon ennen kuin yöihin puuttuisin. Voiko syömättömyys johtua siitä, että ei ole nälkä? Eli yrittää kiinteitä silloin kun lapsella on nälkä, se vaatis jonkinlaista rytmiä päivään. Mutta ennen kaikkea myös rauhaa. Jos hermostut, se välittyy eikä syönti ehkä onnistu. Rintamaito sinänsä on lapselle erinomaista ravintoa. Minusta olisi aika hurjaa yrittää pois yösyötöistä, kun ei kiinteitä ei mene päivälle. Lapselle ruoka on elinehto. Ei ihme että huutaa. Kaikille lapsille ei unikoulut sovi tai auta. Myös tassutusunikoulusta on puhuttu ja jossain vauvalehdessä suositeltiin just sitä ja että huudatus on JOILLAKIN jättänyt traumoja vuorovaikutukseen.
Entä kasvaako vauva hyvin? En jättäis öitä syöttämättä, jos kasvussa toivomisen varaa.
Tommosta meilläkin on ollut, paitsi ettei mua haitannut vauvan herääminen ja siksikin venyi yöunien yhtenäistäminen, mutta sit kun tehtiin, ei ole mitään ongelmia ollut.
Ota rennosti. Normaalia vauvaelämää osalla perheistä. Vähän kerrassaan sitä kiinteää olisi minusta ensi askel. Nuku päiväuniaikaan tai lepää tai rentoudu. Ajattele, kun on monta lasta sitä mahdollisuutta ei ole ja silti selvitään. Eikä tukijoukkojakaan ole ja silti selvitään.
Onnistuisiko vierottaminen niin, että kun itkee, jos ei heti rauhoitu paijaamisella tai muulla omaan sänkyynsä, niin otatte vauvan siihen teidän väliin nukkumaan ja paijaat siinä, ja pidät peiton visusti itsesi ja vauvan välissä, ettei ihan heti haista maitoa. Meillä toimi hyvin, vaikka lapset ovat olleet aikamoisia yöheräilijöitä, kahteen-kolmeen vuoteen asti heränneet usein ainakin kerran yössä...
Olettehan yrittäneet tarjota tuttia? Se saattaisi tässä tilanteessa olla kuitenkin pienempi paha.
Huolisiko sitä tuttipullosta? Voisit vaikka alkuun tehdä rintamaitoon niin olisi tuttua makua, mutta kuitenkin jo ruokaisampaa.
Onhan allergiat yms. suljettu pois?
Paitsi, että nukkui päivisinkin vain lyhyitä pyrähdyksiä suuren nukuttamistyön jälkeen ja lisänä mulla oli reilu 2v vilkas taapero.
Syökö lapsi mitään muuta kuin rintaa? itse lopetin 11kk iässä imettämisen kun tyttö ei suostunut syömään mitään muuta sen lisäksi. Se helpotti kun alkoi muukin ruoka maistua eikä ollut enää niin rinnassa kiinni.
Sopikaa, että ainakin yhden yön saat nukkua viikossa (ja mielellään toinen viikolla), niin että miehesi hoitaa tuolloin vauvaa. Ei haittaa, vaikka itkee, kunhan mies jaksaa olla kärsivällinen ja rauhallinen.
En laittaisi päiväkotiin. On varmasti hyvin läheisyydenkipeä ja juurikin arka. Pk:ssa vietetyn ajan jälkeen, olisi luultavasti vain entistä takertuvaisempi.