Saako lapsen isä hylätä lapsensa, jos… ja muita lieventäviä asianhaaroja...
1. Jos mies saa vahinkolapsen naimisissa ollessaan toisen naisen kanssa, saako lapsen hylätä?
2. Jos nainen huijaa miehen isäksi jättämällä ehkäisyn väliin, saako lapsen hylätä?
3. Jos ehkäisy pettää ja pari eroaa, saako lapsen hylätä?
4. Voisitko ottaa itsellesi miehen, joka on hylännyt lapsensa?
5. Miksi ja mitä lieventäviä asianhaaroja hylkäämiseen?
Kommentit (53)
jos nainen huumaa miehen ja raiskaa. Sekäänkö ei ole tarpeeksi hyvä syy?
Ehkä jos lapsen äiti olisi ihan kamala ja tekisi lapsen ja isän tapaamisen ylivaikeiksi/mahdottomiksi ja mustamaalaisi isää lapselle, niin sitten ehkä ymmärtäisin jos mies omaa mielenterveyttään suojellakseen ja raastavaa oikeusprosessia välttääkseen hylkäisi lapsen, eli astuisi sivuun tämän elämästä.
1. Jos mies saa vahinkolapsen naimisissa ollessaan toisen naisen kanssa, saako lapsen hylätä?
2. Jos nainen huijaa miehen isäksi jättämällä ehkäisyn väliin, saako lapsen hylätä?
3. Jos ehkäisy pettää ja pari eroaa, saako lapsen hylätä?
4. Voisitko ottaa itsellesi miehen, joka on hylännyt lapsensa?
5. Miksi ja mitä lieventäviä asianhaaroja hylkäämiseen?
Petti vaimoaan, ja tämän kännipanon seurauksena se toinen nainen tuli raskaaksi. Mies tunnusti vaimolleen ja he päättivät jatkaa yhdessä (eivät tienneet raskaudesta). Toinen nainen tuli eräs kaunis päivä oven taakse vauvan kanssa. Mies ja vaimonsa yrittivät osallistua vauvan elämään mutta lapsen äiti teki sen todella vaikeaksi. Nykyään eivät pidä oikeastaan juuri yhteyttä mutta toivovat, että kunhan lapsi kasvaa, voivat taas tavata.
Mielestäni tässä lieventävänä asianhaarana toimii se, että lapsi tuli niin yllättäen ja sen lapsen äidin käytös oli todella törkeää (vaati esimerkiksi lapsen isää viettämään heidän kanssaan joulua, ilman vaimoaan tms).
lasta, miksi nainen saa
a) antaa lapsen adoptioon
b) tehdä abortin
c) hylätä lapsen isälleen
Miksi miehellä ei ole samoja oikeuksia kuin naisella? Ja naiset on niitä, jotka huutaa tasa-arvon perään!!!!
- äiti muuttaa lapsen kanssa hyvin kauas ja tapaamiset siksi mahdottomia. - äiti terrorisoi isää. - on juoppo/narkkari/muuten pahasti pilalla. - muusta syystä, jos on valmis kantamaan syyllisyyden. Voisin seurustella miehen kanssa, joka ei pidä yhteyttä lapseensa.
5. en pidä noita nyt hylkäämisenä vaan torjumisena
Kuinka usein on käynyt suhteissa että muija sanoo: joo joo mulla on pillerit tai mulla on ehkäsykunnossa....
jokaisen lapsen tulisi olla toivottu ja odotettu. Toisaalta tuntuu surulliselta, että naisella on oikeus "pakottaa" mies lapsensa isäksi vastoin tahtoaan.
Toisaalta taas lapsella on oikeus molempiin vanhempiin. Mutta onko parempi olla pelkästään rakastavan äidin hoivassa kuin kokea jatkuvaa torjutuksi tulemista haluttoman isän taholta?
Itse olen "isäni hylkäämä lapsi", aviero oli aikoinaan kuulemani mukaan myrskyisä, eivätkä vanhempani kyenneet sopimaan asioista. MInulla ei ole oikeastaan mitään mielikuvaa isästäni, enkä osaa häntä tai isän läsnäoloa ylipäätään kaivata, koska minulla ei ole sellaista koskaan ollutkaan.
Jos oman lapsen äiti on juoppo/narkkari, niin eikö silloin jokainen fiksu ihminen tee kaikkensa että näkee lasta mahdollisimman usein tai saa jopa hänet luokseen asumaan! Ihan oikeastikko joku voisi jättää oman lapsensa johonkin narkki-/juoppoluolaan kasvamaan siksi "äidillä on vähän ongelmia"!?! Vastuullinen ihminen miettii ensin sitä lasta eikä ensimmäisenä omaa mukavuuttaan. Minä tekisin kuolemaa jos tietäisin että omani/jonkun läheiseni lapsi joutuisi elämään ns. huonoissa oloissa, en todellakaan jättäisi asiaa siihen.
Jos nainen valehtelee, että syö pillereitä eikä syökkään, niin ei todellakaan voi vaatia miestä "isäksi" lapselle jota ei ole suunnitellut, toivonut. Ei todellakaan voi.
Joo, mitäs mies vetelee paljaalla? Eikös parisuhteessa pitäisi voida luottaa siihen toiseen ihmiseen?
Lasten pitää saada syntyä kummankin vanhemman haluamana!!!
Itse tiedän tämmöisen tapauksen, että nainen oli kertonut syövänsä pillereitä. Kun parisuhde päättyi miehen toiveesta, niin meni kuukausi ja nainen ilmoitti, että onkin raskaana. Mitään pillereitä ei ollut edes käytössä. Nyt sitten nainen on vaatimassa tapaamista ja elatusmaksuja. Olen sitä mieltä, että jos huijaat itsesi raskaaksi, niin et voi sitouttaa toista mihinkään.
Jos oman lapsen äiti on juoppo/narkkari, niin eikö silloin jokainen fiksu ihminen tee kaikkensa että näkee lasta mahdollisimman usein tai saa jopa hänet luokseen asumaan! Ihan oikeastikko joku voisi jättää oman lapsensa johonkin narkki-/juoppoluolaan kasvamaan siksi "äidillä on vähän ongelmia"!?! Vastuullinen ihminen miettii ensin sitä lasta eikä ensimmäisenä omaa mukavuuttaan. Minä tekisin kuolemaa jos tietäisin että omani/jonkun läheiseni lapsi joutuisi elämään ns. huonoissa oloissa, en todellakaan jättäisi asiaa siihen.
Se mikä ihmetyttää minua näistä kirjoituksista että puhutaan äidin ja isän oikeuksista, mutta ei lasten.
Ja joo mä olen tavallaan isäni hylkäämä. Sattuu vieläkin ihan helvetisti ja tulee vaikuttamaan mun koko loppuelämään. En voi ymmärtää että miksi, miksi en ole koskaan kelvannut isälleni? Äiti ei koskaan yrittänyt estää isää tapaamasta minua ja mun siskoa. mut ei. ei sitä ole kiinostanut nämä omat lastenlapsetkaan...
Jos nainen valehtelee, että syö pillereitä eikä syökkään, niin ei todellakaan voi vaatia miestä "isäksi" lapselle jota ei ole suunnitellut, toivonut. Ei todellakaan voi.
Joo, mitäs mies vetelee paljaalla? Eikös parisuhteessa pitäisi voida luottaa siihen toiseen ihmiseen?
Itse tiedän tämmöisen tapauksen, että nainen oli kertonut syövänsä pillereitä. Kun parisuhde päättyi miehen toiveesta, niin meni kuukausi ja nainen ilmoitti, että onkin raskaana. Mitään pillereitä ei ollut edes käytössä. Nyt sitten nainen on vaatimassa tapaamista ja elatusmaksuja. Olen sitä mieltä, että jos huijaat itsesi raskaaksi, niin et voi sitouttaa toista mihinkään.
Noille lapsilleko voi sanoa että voi voi äitis teki äpärä virheen ja sinulla ei ole koskaan oikeutta isääsi? Lapsi on syytön ja tässä rankaistaan vain ja ainoastaan lasta!
Jos nainen valehtelee, että syö pillereitä eikä syökkään, niin ei todellakaan voi vaatia miestä "isäksi" lapselle jota ei ole suunnitellut, toivonut. Ei todellakaan voi. Joo, mitäs mies vetelee paljaalla? Eikös parisuhteessa pitäisi voida luottaa siihen toiseen ihmiseen? Lasten pitää saada syntyä kummankin vanhemman haluamana!!! Itse tiedän tämmöisen tapauksen, että nainen oli kertonut syövänsä pillereitä. Kun parisuhde päättyi miehen toiveesta, niin meni kuukausi ja nainen ilmoitti, että onkin raskaana. Mitään pillereitä ei ollut edes käytössä. Nyt sitten nainen on vaatimassa tapaamista ja elatusmaksuja. Olen sitä mieltä, että jos huijaat itsesi raskaaksi, niin et voi sitouttaa toista mihinkään.
kun tämä "ilouutinen" kerrottiin. Mies pyysi naista tekemään abortin, ei suostunut ja mies jäi suhteeseen lapsen takia. Erohan siitä kuitenkin tuli.
Eron hetkellä alkoi lapsella kiristäminen jälleen; rahaa ja tapaamisilla eli alkoi lapsen vieroittaminen isäsätä.
Mieheni taisteli lapsen tapaamisoikeuden puolesta vuosia ja oikeuksia myöden. Tapaamiset pyörivät nyt normaaliin joka toinen viikonloppu-malliin.
Jossain vaiheessa oikeustaistojen välillä mies oli ajatellut, että antaa olla; lasta kiikutettiin milloin mihinkin psykologi, sosiaalityöntekijä, perheneuvola jne ja aina kyseltiin samat uudestaan ja uudestaan. Miehen eksä syytti pahoinpitelyistä (ei koskaan saatu näyttöä), insestistä (ei näyttöä), lasten suojeluilmoituksia (aiheettomia) jne.
En todellakaan ihmettele, että miehet nostavat tuon rumban keskellä kätensä pystyyn; oman jaksamisen mutta ennen kaikkea lapsen jaksamisen takia.
Olen saanut lukea kaikki aiheeseen liittyvät viranomaisten paperit ja niitä on melkoisesti.
Äidit saavat Suomessa leikkiä ihan kaikessa rauhassa lasten psyykkeellä ja siihen ei kukaan puutu.
Ainoa syy, miksi mieheni ei saanut lapsen lähihuoltajuutta oli se, että hän oli muuttanut perheen kodista pois eli lapsi on aina asunut äidin kanssa! Perustelu se on kai tuokin....
Jotkut ihmiset eivät halua koskaan lapsia. Se ei tee heistä huonoja ihmisiä. Voivat olla erittäin empaattisia ja hyviä ystäviä, puolisoita jne.
Jos ihminen huijataan vanhemmuuteen niin on vaikea sanoa mikä siinä tilanteessa on oikein ja mikä väärin. Tietysti se lapsi on syytön siihen kaikkeen. Mutta ihmismieli on monimutkainen tapaus. Vaikka järjellä sen tajuaisinkin voi olla todella vaikeaa päästä yli siitä huijatuksi tulemisen tunteesta.
Totta,lapsi on syytön pahaan, huijaavaan, itsekkääseen vanhempaansa.
Mutta on asioita, mitä ei vaan voi päättää toisen puolesta. Jos toinen ei kerta kaikkiaan halua lasta ja on kertonut sen ja luottanut siihen, että toinen käyttää sitä sanomaansa ehkäisyä. Ja kun toinen sitten huijaa sinua, niin sinun pitäisi omasta tahdostasi riippumatta taipua toisen ihmisen tahtoon. Minä ymmärrän, jos isä joka ei tiennyt olevansa tulossa isäksi ei pysty eikä kykene isän rooliin. Se ei ollut hänen oma valintansa.
Lopulta tämä oharin tekijä on se syyllinen. Miksi ne isät aina syyllistetään? Nainen ei vaan voi päättää yksin tämmöisistä asioista.
minusta lasta ei saisi hylätä muutoin kuin adoptioon, mutta maailma ei ole niin simppeli. Jos esim. äiti muuttaa toiselle mantereelle ja vie lapset mukanaan, eikä isällä ole rahaa matkustella sinne niin silloinhan isän on aika lailla pakko lakata tapaamasta lapsia (toki yhteyttä voi pitää esim. skypellä ja sähköpostilla).
Toisaalta noissa ap:n mainitsemissa esimerkkitapauksissa ymmärrän että mies saattaa haluta hylätä lapsen VAIKKA en hyväksykään sitä tekona. Ja se miksi ymmärrän miehen halun hylätä lapsi on se, että moni nainen päätyy aborttiin jos tulee ei-toivotusti raskaaksi ja muutama antaa lapsensa adoptioon. Mies ei näitä ratkaisuja voi tehdä, lähin niitä muistuttava on hylätä lapsi.
Oletko sinäkin todella valmis ottamaan kontollesi äitisi ja isäsi tekemät virheet? Jos heille tulee riitaa, on ihan ok että toinen hylkää sinut?
Entä miten ratkaisisit sen ongelman, että sinun säännöilläsi kaikki miehet voisivat koska tahansa hylätä lapsensa ilman seuraamuksia? Huijaamista kun ei mitenkään voi todistaa, ja aina on sekin mahdollisuus, että se isä muuttaa mielensä ja väittää äidin huijanneen, vaikka aluksi isä olikin innolla mukana lapsia tekemässä. Lapset olisivat sinun mallissasi käytännössä enää äitiensä lapsia ja isän hyvästä tahdosta riippuvaisia. Ja veronmaksajat kiittävät, kun saataisiin vielä vähän lisää maksettavaa, ettei isien oikeus nussia missä tahansa, ketä tahansa vaan vaarannu...
Pillereistä valehtelusta olen samaa mieltä: se on ehdottomasti väärin ja törkeää. Se ei silti ole sen lapsen vika eikä häntä siitä saa rankaista.
Lisäksi pitäisi pitää mielessä, että aikuinen ihminen vastaa aina omista teoistaan. Monilla miehillä tuntuu olevan käsitys, että kunhan itse sanoo ettei tahdo lapsia, voi kaiken vastuun jättää naiselle ja naisen on sitten vaan tehtävä abortti jos mies niin vaatii. Vapaa seksi ei ole mikään ihmisoikeus ja siinä on aina riskinsä (sekä vauva että taudit). Harrastakaa seksiä vain ihmisten kanssa, joiden kanssa olette valmiit ottamaan riskin, sillä mikään ehkäisy ei ole täydellinen! Ja tottakai parisuhteessa pitää voida luottaa puolison sanaan, sen vahvistavat ne kaikki 50% puolisoista, jotka ovat joutuneet petetyiksi kumppaninsa toimesta... Elämä ei ole aina elokuvaa, ja silti vastuu on kannettava. Ja nimenomaan aikuisten, ei lasten!
Ei, en hyväksy lapsen hylkäämistä. Ei ole lapsen syy, että äiti on tehnyt oharit.
Mutta tässä sinä puhut aikuisen vastuusta. Missä on sen äidin vastuu, joka jätti ne pillerit pois lupaa kysymättä? Tajusi varmaan, että tämä tuttavani on lähdössä pois ja päätti koittaa pitää miehen lapsella...
Ymmärrän oikein hyvin tuttavaani. Hän joutuu nyt maksamaan elatusmaksua lapsesta, minkä tämä nainen hankki omista itsekkäistä tarkoitusperistään. Lapsi on syytön, siitä olen samaa mieltä.
nainen saa sitten hylätä oman lapsensa ja laittaa adoptioon? Sehän on yhtä paha oikeestaan.