Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tuliko teille huono olo äitiysneuvolan sokerirasituksessa?

Vierailija
20.10.2011 |

Kommentit (43)

Vierailija
21/43 |
20.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se että sanotaan asioiden olevan joillain vielä huonommin. Kaikki on suhteellista. Toisten murheita ja huolia on typerää mitätöidä.

Vierailija
22/43 |
20.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen monelta kuullut että ovat käyneet vaikka ihan normaalipainoisia äitejä ja normaalikokoisia lapsia. Miten ne sinne testeihin menijät valitaan? Itsellä kolme raskautta ja en ole saanut lähetettä. Viimeisin vuosi sitten. Vai onko tuo ihna uusi juttu?

ja tuolloin olisi pitänyt seuloa jo kaikki yli 25-vuotiaat äidit eli siis sinne sokerirasitukseen on laitettu 2010 lähtien kaikki yli 25-vuotiaat raskaana olevat.

Mikä se 25-ikäraja on? Eikö sokerirasitustestejä tehdä vain riskiryhmälle, ja ylipainoisille tai niille joilla on syntynyt isoja vauvoja? Omituista.

Raskausdiabeteksen Käypä hoito -suosituksesta (http://www.kaypahoito.fi/web/kh/suositukset/naytaartikkeli/tunnus/hoi50…):

"Pääsääntö on, että glukoosirasituskoe tehdään kaikille raskaana oleville (ks. kuva 1).

Aikaisempi riskitekijäpohjainen seulonta kohdistui naisiin, joilla arvioitiin olevan suurentunut sairastumisriski iän, liikapainon ja aiemman lapsen makrosomian perustella 18, 19. Yli puolella raskausdiabetekseen sairastuvista suomalaisista naisista ei kuitenkaan ole riskitekijöitä 20. Ks. sähköinen tausta-aineisto 6.

Poikkeuksena ovat seuraavat tilanteet, joissa ei tarvita glukoosirasituskoetta:

Kyseessä on alle 25-vuotias ensisynnyttäjä, joka on normaalipainoinen (BMI 18.5–25) raskauden alkuvaiheessa eikä hänen lähisukulaisillaan ole tyypin 2 diabetesta (sisarukset tai vanhemmat eivät ole sairastuneet alle 50-vuotiaana) 21.

Alle 40-vuotiaan uudelleensynnyttäjän aiemmassa raskaudessa ei ole esiintynyt raskausdiabetesta eikä lapsen makrosomiaa (paino yli 4 500 g) ja BMI on alle 25 uusimman raskauden alkaessa.

Raskausdiabeteksen ilmaantuvuus toisessa raskaudessa näyttää vähäiseltä (1 %), jos glukoosiaineenvaihdunta on ollut normaali ensimmäisessä raskaudessa C."

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/43 |
20.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

molemmilla kerroilla tuli tosi huono olo, joskus 1t ja 2t näytteiden välillä. Niin ja ihan normaalit arvot on molemmilla kerroilla olleet.

Se huono olo johtuu melko rajuista verensokereiden heittelyistä. Eli kun ensin paastotaan ja sitten vedetän hirveä glukoosiannos, joka saa aikaan insuliinin voimakkaan erittymisen. Mulla ainakin on raskaana ollessa ollut tärkeä pitää verensokeri tasaisena, 12t paasto saa aikaan heikottavan olon. Normaalisti (ei-raskaana) ei tätä ongelmaa ole. Ja kyllä se huono olo tulee normaalistikin, jos vetää vaikka pussin irtokarkkeja naamaan...

Vierailija
24/43 |
20.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se että sanotaan asioiden olevan joillain vielä huonommin. Kaikki on suhteellista. Toisten murheita ja huolia on typerää mitätöidä.

eli vähän niinkuin naisten armeijakokemuksista: monet kokeneemmat äidit haluaa pelotella muita odottajia että se yksi tavallisimmista tutkimuksista mihin todella moni joutuu eli sokerirasitus on jotain TODELLA kauheaa ja ylivoimaista ja sitä pitää pelätä - jotkut miettivät kuulemma jopa, uskaltaako sinne mennä ollenkaan (mikä olisi karhupalvelus vauvalle). Ja tosiasiassa on kyse siitä, että _maksimissaan_ muutaman tunnin ajan on oksettava olo (siis sen sokerirasituksen takia, toki monilla on oksettava olo senkin ulkopuolella, mutta se on eri asia). Okei, ikävä juttu mutta ei mitään sellaista jota tarvitsee pelätä etukäteen tai edes kamalasti pohtia.

Vierailija
25/43 |
20.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuli huono olo. Huimaus, heikotus, väsymys, silmissä musteni jne. Piti päästä pitkäkseen ja taisinpa siinä labran käytäväpedillä nukkuakin. Ja arvot normaalit. Samanlainen olo tulee muutenkin raskausaikana helposti makeasta, erityisesti jos erehtyy aamulla/aamupäivällä jotain makeaa syömään.

Vierailija
26/43 |
20.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oksetti aivan mielettömästi ja oli heikko olo. Arvot olivat kuitenkin kunnossa.

Minullakaan huonovointisuus ei johtunut syömättömyydestä vaan siitä kammottavasta litkusta. En ole koskaan juonut limsoja jne. koska jo nekin alkavat etomaan eivätkä maistu edes hyvälle. Se sokerilitku oli vielä pahempaa...

Vierailija
27/43 |
20.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta rupes nukuttaa tavattomasti.

no mulle tulikin sitten melko paha raskausdiabetes.

Vierailija
28/43 |
10.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku aiemmin ihmetteli, jos joku ei pysty oleen paria tuntia syömättä.. Pari tuntia on mun mielestä vähän eri asia, kuin 14 tuntia..

Vierailija
29/43 |
20.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niille usein tulee paha olo, jotka eivät kestä olla ilman ruokaa. Itse menin kokeeseen heti aamulla, enkä normaalistikaan syö aamupalaa. Aikaisintaan syön n klo 12, joten ehdin hyvin syömään ennen kuin ehti tulla nälkä. Tietysti, jos ei kestä sitä, että otetaan verta niin voi voida pahoin.

Vierailija
30/43 |
20.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meitä oli siinä neljän tunnin rasituksessa kuusi odottavaa äitiä. Kaksi oksensi ja joutui jättämään kokeen kesken ja tulemaan toiste uudelleen=/

on heikkoa porukkaa,jos ei kestä olla paria tuntia syömättä. en ole ikinä kuullut, että kenellekään olisi tullut huono olo!

Vierailija
31/43 |
20.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meitä oli siinä neljän tunnin rasituksessa kuusi odottavaa äitiä. Kaksi oksensi ja joutui jättämään kokeen kesken ja tulemaan toiste uudelleen=/

on heikkoa porukkaa,jos ei kestä olla paria tuntia syömättä. en ole ikinä kuullut, että kenellekään olisi tullut huono olo!

syömättömyydestä tullut huono olo, vaan siitä litkusta... Kaikkea sitä.

Vierailija
32/43 |
20.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Litku maistuu hiilihapottomalta kokikselta.

Jos tulee huono olo niin silloin sokeriarvoissa on varmasti häikkää.

Vierailija
33/43 |
20.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väsytti vain vietävästi ja oli tylsää. Nälkää en oikein tuntenut.

Tuossa tarinassa, missä kaksi äitiä oksensi ja kaksi oli muuten vain teho-osasto kunnossa, on taatusti av-lisä. En usko.

Vierailija
34/43 |
20.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

väsynyt olo siitä istumisesta.

Vierailija
35/43 |
20.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli erinomaiset arvot, ja tuli aivan järkyttävän huono oli, kun olin juonut sen litkun. On se hirveän harmillista, kun kaikki eivät olekaan kuin sinä :(

Vierailija
36/43 |
20.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä siellä tapahtuu?

Vierailija
37/43 |
20.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väsytti vain vietävästi ja oli tylsää. Nälkää en oikein tuntenut.

Tuossa tarinassa, missä kaksi äitiä oksensi ja kaksi oli muuten vain teho-osasto kunnossa, on taatusti av-lisä. En usko.

Vierailija
38/43 |
20.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli erinomaiset arvot, ja tuli aivan järkyttävän huono oli, kun olin juonut sen litkun. On se hirveän harmillista, kun kaikki eivät olekaan kuin sinä :(

Ai, että ei tule paha olo ja arvot kunnossa?

Vierailija
39/43 |
20.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sitten juodaan sellaista litkua, otetaan verikoe ja juodaan lisää litkua ja otetaan taas verikoe.

Vierailija
40/43 |
20.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai, että ei tule paha olo ja arvot kunnossa?

viestissäni tarjota sitä näkemystä, että mun olo sokerirasituksessa kertoisi mitään jonkun toisen tuntemuksista, sen sijaan sinä yritit vetää yhtäläisyysmerkin oman kokemuksesi ja arvojen välille. Mulla oli huono olo ja hyvät arvot, jollakin voi olla hyvä olo ja hyvät arvot.

ett