Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Teinille nyt vaan ei sovi 8.15 aamut!

Vierailija
20.10.2011 |

Teini menee nukkumaan viimestään 22.30 mutta ei se uni millään meinaa tulla. Aamulla pitäisi nousta 7.00 mutta häntä väsyttää.

Viime jaksossa aikaisin aamu alkoi 9.30 ja homma toimi hyvin.

Mielestäni jotain tutkimuksiakin on tehty tuosta uniasiasta, muistaako kukaan?

Pois 8 aamut (ainakin teineitä)!

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
20.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku velkah***ettiä elävä kyllä tulee vaikka klo 6:45, jos vaan palkkaa saa.

Vierailija
2/21 |
20.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun on niitä teinejä, jotka ilman herätyskellojakin heräävät säännöllisesti 6:00? Pitäisikö heidän odotella koko aamupäivä, että pääsee kouluun, kun eräät ei saa itseään ylös sängystä? Ja ihan turha väläytellä vaihtoehtoa, jossa opettajat tekis ympäripyöreää päivää muutaman teinin takia, kas kun siihen ei riitä resurssit ja rahat. Eli teinille vähemmän energiahuomia, enemmän terveellistä tuoretta ruokaa ja ulkoilua ja ajoissa nukkumaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
20.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

On olemassa tutkimuksia, joiden mukaan eri ihmisten vuorokausirytmi on erillainen ja tämä vaihtelee ikäkausittain. Teinit ovat siirtymävaiheessa ja ihan luonnostaan hyvin usein aamu-unisia. Mutta, mutta, kaikkeen voi itse vaikutaa, myös siihen väsyttääkö aamulla vai ei. Itse mm. koko yläasteen koulupäivät olivat aina 8-14 (kouluun tuotiin busseilla opiskelijat syrjäkyliltä ja aikataulut piti huomioida). Aina pääsin kouluun, vaikka usein väsytti. Teinellekin pitäisi opettaa, että kaikkia sääntöjä ei voida tehdä heille uusiksi vaan olemassa oleviin sääntöihin pitää sopeutua. Se on ihan yhtä tärkeä asia oppia koulussa, kuin ruotsin epäsäännölliset verbit.

Vierailija
4/21 |
20.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta vastaan silti:

Vaikka ei sopisi, on parempi tottua tekemään ei-niin-kivoja asioita myös. Valitettavasti niin joutuu tulevaisuudessakin toimimaan.

Minullekaan ei sovi 5:30 herääminen, mutta niin vain on pakko niin välillä tehdä. Olen kiukkuinen, väsynyt, päätä särkee, enkä meinaa jaksaa alkuun edes puhua. Nousen silti, koska pakko on.

Vierailija
5/21 |
20.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uni kyllä tulee, jos ei mutustele makeaa iltapäivällä ja illalla. Ja harrastaa liikuntaa, muttei kovin myöhään illalla. Kun elämäntavat ovat kunnossa, tulee uni kyllä ajoissa. Eikä tietokoneella tarvi löhötä ollenkaan: etenkin väkivaltapelit voivat valvottaa.

Vaikka jonkin tutkimuksen mukaan teinit ovat aamu-unisia luonnostaan, olen aivan varma, että kuka tahansa voi sopeuttaa unirytminsä aikaisiin aamuihin - jos vain haluaa. Lapsille ja teineille pitää opettaa hyviä elämäntapoja, jotka mahdollistavat hyvät yöunet.

Vierailija
6/21 |
20.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ennen kuin työelämään siirrytään. Ja teini kun aikuistuu, menee se unirymikin normaalimmaksi.

Joku velkah***ettiä elävä kyllä tulee vaikka klo 6:45, jos vaan palkkaa saa.

Vierailija
7/21 |
20.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta vastaan silti: Vaikka ei sopisi, on parempi tottua tekemään ei-niin-kivoja asioita myös. Valitettavasti niin joutuu tulevaisuudessakin toimimaan. Minullekaan ei sovi 5:30 herääminen, mutta niin vain on pakko niin välillä tehdä. Olen kiukkuinen, väsynyt, päätä särkee, enkä meinaa jaksaa alkuun edes puhua. Nousen silti, koska pakko on.

Vierailija
8/21 |
20.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ovat ilta- ja toiset aamuihmisiä. Myös mun mielestä ekat tunnit ja työtkin sais alkaa vasta ysiltä, mutta näinhän on valitettavan harvoin.

Vierailija
9/21 |
20.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse nukuin huonosti vauvana (äiti kertonut. Murrosiässä saatoin nukkua 12.00 ja kukkua iltaisin.

Nyt olen 40v ja menen nukkumaan 22 (en jaksa valvoa pidempään) ja herään aina (lomalla ja viikonloppunakin) 6-7. Tästä kun vielä vanhenen niin taitaa taas tulla muutos unirytmiin.

Vierailija
10/21 |
20.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei missään tapauksessa pois aikaisia aamuja. Se on ihan hyvä oppia nousemaan ajoissa ylös. Itse ainakin menin mielummin kouluun ajoissa jolloin sieltä pääsi myös aiemmin pois. Suorastaan ärsytti jos koulu alkoi vasta 10 aikaan. Ei muuta kuin teini 21.00 nukkumaan kyllä se siitä alkaa rytmi muodostumaan. Mielestäni alle 16 vuotiailla ei ole vielä kompetenssia päättää nukkumaanmeno ajasta ja vanhempien tehtävä on pitää huoli että saadaan riittävästi lepoa.

Täältä tähän.

Vierailija
11/21 |
20.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

viikossa 7.30 ja kerran viikossa 8.30

11 vuotiaalla alkaa joka ikinen päivä 7.30

Koulubussit hakee 6.30 ja 6.45/7.45

Kyllä ne suomiteinit on vaan laiskoja. Luulis väsyttävän, mut ei. Ne surffaa pitkin yötä ja valittaa kun ei saa unta.

Vierailija
12/21 |
20.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja koulussa sitten nuokuin ja nukuin. Haaveilin, että alan aikuisena tekemään iltavuoroa.

Jossain vaiheessa parikymppisenä huomasin herääväni itsestään klo 6-7 ja näin minusta on tullut iän myötä aamuvirkku. Ja ikää on nykyään n. 50v.

Taidan olla sitten poikkeus ja kaikki av.mammat on murrosiässä olleet aamuvirkkuja ja reippaita ja nousseet ylös virkeänä ja nukahtaneet kun ovat panneet pään tyynyyn illalla. Tai sitten eivät muista, millaista oli oma murrosikä.

Itse nukuin huonosti vauvana (äiti kertonut. Murrosiässä saatoin nukkua 12.00 ja kukkua iltaisin.

Nyt olen 40v ja menen nukkumaan 22 (en jaksa valvoa pidempään) ja herään aina (lomalla ja viikonloppunakin) 6-7. Tästä kun vielä vanhenen niin taitaa taas tulla muutos unirytmiin.

Vierailija
13/21 |
20.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis PÄÄSÄÄNTÖISESTI on tutkimusten mukaan niin, että todellakin teineillä se systeemi toimi niin (jotain hormonaalista tms.), että se unisykli siirtyy niin että alkuyöstä uni vaaan EI TULE ja aamulla nukuttaa.

En muista tarkemin, mutta tästä on tutkimuksia.

Tässä ei siis ole vielä kyse vain ihmisen omista luontaisista ominaisuuksista tai asioista joihin voi vaikuttaa, vaan tässä oli lisäksi joku kasvamiseen ja kehittymiseen liittyvä hormonaalinen juttu, joka tuota aiheuttaa.

Tiedän tämän kun on 2 teinipoikaa! (Ja en muista oliko tää vielä just pojilla enemmän esiintyvä ilmiö.)

Ja todella heillä oli yhdessä vaiheessa erittäin vaikeaa se aamuherääminen, toisella vieläkin (16v.:llä; kohta 18v. jo selvästi alkaa paremmin pystymään heräämään ja myös pystyy menemään nukkumaan illalla - pari vuotta sitten hän vaan valitti että ei kerta kaikkiaan saa unta - tätä ihan psykiatrilla/terapiassakin puitiin, ja hekin tuosta tutkimuksesta kertoi).

Eli minäkin olen sitä mieltä, että jos on paljon 8 aamuja, on se vaan teinien rääkkäämistä ja haittaa heidän koulunkäyntiä. Homma toimisi niin paljon paremmin, kun olisi 9-10 aamuja.

Vierailija
14/21 |
20.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä lähtee bussi jo 6:40 puolen kilsan päästä, jos meinaa syyä, peseytyä, puketua ja vähän hiuksiakin laittaa niin viimestään puol kuus on oltava jo ylhäällä!

Elämässä vain joskus on asioita, jotka ei mene niinkuin itelle ois paras.

Meidän 15-vuotias ainakin on osannut asennoitua asiaan.

Vierailija
15/21 |
20.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisille ne on tosi vakava ongelma.

Vierailija
16/21 |
20.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

joo laitetaan kaikkien aikataulut uusiksi, jotta teinirinsessat ja -rinssit saa nukkua pitkään.. ja mamit voi mennä myös myöhemmin töihin ja silittää teinin päätä tämän herätessä ja tarjoilla aamupalan sänkyyn niin kyllä se päivä siitä sitten kirkastuu.

Kyllä mäkin muistan kuinka teininä nukutti aamusin, mutta kummasti sitä ei sen enempää miettinyt kun kukaan ei asiasta hössöttänyt. Ja työelämään siirtyessä oli aikaiset aamut jo rutiinia.

Vierailija
17/21 |
20.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on osa elämää johon on sopeuduttava, kaikkihan tietää että vauva saattaa valvottaa.

Vierailija
18/21 |
20.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos koulu alkaa 8.30.

Ehtii rauhassa meikata ja kerätä kamat ja syödä ja jutella, bussi lähtee 7.30.

Eikä mene nukkumaan hänkään aikaisin mutta ottaa viikonloppuisin univelat takaisin.

Vierailija
19/21 |
20.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta vastaan silti: Vaikka ei sopisi, on parempi tottua tekemään ei-niin-kivoja asioita myös. Valitettavasti niin joutuu tulevaisuudessakin toimimaan. Minullekaan ei sovi 5:30 herääminen, mutta niin vain on pakko niin välillä tehdä. Olen kiukkuinen, väsynyt, päätä särkee, enkä meinaa jaksaa alkuun edes puhua. Nousen silti, koska pakko on.

Vierailija
20/21 |
20.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja mäkun ajattelin että me asutaan suomen pahimmalla perähikiällä, kun kouluun pitää ehtiä jo 7:55 tai tulee wilmaan urputusta ;)

Ikävä kuulla että jollakin on asiat vielä huonommin.. Koulubussi 6:30 toi olis jo ihan sairasta ainakin suomessa talviaikaan, kun tuskin se koulubussikaan ihan kotiovelta lapset noukkii. Meidän perheelle sopisi paljon paremmin koulun aloitus 9-10 maissa aamulla, kun aikuisilla joustavat työajat, niin saisi rauhassa nukkua yönsä ja pääsisi virkeänä aloittamaan päivän työt.

M38

viikossa 7.30 ja kerran viikossa 8.30

11 vuotiaalla alkaa joka ikinen päivä 7.30

Koulubussit hakee 6.30 ja 6.45/7.45

Kyllä ne suomiteinit on vaan laiskoja. Luulis väsyttävän, mut ei. Ne surffaa pitkin yötä ja valittaa kun ei saa unta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan seitsemän