Aion opettaa lapselleni, ettei joulupukkia ole olemassa
Olenko kamala äiti? Tai en minä yksinään opeta, vaan mies on samaa mieltä. Joulupukki on vaan yksi amerikkalaisten levittämä huuhaailmiö. Mielestäni ihan turha. Mollatkaa vaan, mutta onko joku muukin tehnyt samoin?
Kommentit (64)
Minä olen kertonut lapselle, että hammaskeijua ei ole, eikä muumeja yms. mutta joulupukki meille tulee, en ole suoraan väittänyt todeksi, mutta en ole kieltänytkään. Tehdään myös joululahjoja lasten kanssa ja jätetään ne tonttujen toimitettavaksi. Lapset keksivät itse selitykset, miksi pukki on eri näköinen riippuen tilanteesta eivätkä kyseenalaista pukkia, vaikka muista satuhahmoista on puhuttu satuina ja selitetty, että muumipuvun sisällä on vain ihminen. Kummien lahjat pukki tuo mukanaan myös, joten lapset tietää, keneltä ne ovat. Minusta joulupukin salaisuus on suloinen tapa, ja kun lapsi ei enää siihen usko, se on kuin siirtyminen tietystä vaiheesta seuraavaan.
Meillä ei myöskään ole opetettu lapsille, että joulupukki olis oikeesti olemassa! Ollaan puhuttu just sillain, että se on sellainen satuhahmo, jonka pukuun joku pukeutuu. Meillä vanhin pelkäsi joulupukkia pienenä, niin miksi ihmeessä pilata jouluaatto sillä, että joulupukki tulee ja toinen on ihan kauhuissaan!? Lasten mielestä se on ihan kauheen hauska leikki nykyään. Oon kyllä sanonut, että toiset vielä uskoo joulupukkiin, eikä tartte niille mennä sanomaan asiasta. Ovat kyllä ymmärtäneet, joskin hiukan ihmetelleet. Mutta jokainen tavallaan!
mutta 3-4-vuotiaat ymmärtävät jo. Ei sitä totuutta mielestäni tarvitse paukuttaa kalloon väkisin, mutta joskus aina hyvä muistuttaa jos tuntuu että juttu menee yli.
satuollennoista kertovia tarinoita tai katsoa elokuvia tai muuta sellaista. Painotan, ettei kyseessä ole mielikuvistusmaailman kieltäminen lapsilta. Leikkiessäänkin lapset itse aina painottavat, että nyt on kyse leikistä tyyliin "leikisti tää menis...".
Joulupukki-instituutio on jotain paljon isompaa, se on luotu täysin kaupallisista lähtökohdista. Joulupukista toitotetaan joka yhteydessä ja muistutetaan lapsille kilttinä olemisen tärkeyttä. Joulupukki on esillä joka paikassa päiväkodista kauppakeskukseen sekä sukulaisten ja muiden aikuisten puheissa. Jopa uutisissa näytetään joulupukin Korvatunturilta lähtö, miten sen lapsi uskaltaa kyseenalaistaa kun se on kasvatettu luottamaan aikuisiin.
Miksi se joulupukki tuo lahjoja niin eri määriä ja erilaisia. Toiset saa mielin määrin kaiken mitä toivoivat, toiset saavat vain muutaman ja näitä sitten vertaillaan . Onko se köyhän lapsi ollut tuhmempi? Luuletteko etteivät lapset ajattele tällaisia asioita? Joo ei varmasti kaikki mutta suurin osa ei ole idiootteja.