Aion opettaa lapselleni, ettei joulupukkia ole olemassa
Olenko kamala äiti? Tai en minä yksinään opeta, vaan mies on samaa mieltä. Joulupukki on vaan yksi amerikkalaisten levittämä huuhaailmiö. Mielestäni ihan turha. Mollatkaa vaan, mutta onko joku muukin tehnyt samoin?
Kommentit (64)
Olen tehnyt saman ratkaisun muutama vuosi sitten ja sain tosi paljon syytöksiä isovanhemmilta jotka eivät ymmärtäneet asiaa ollenkaan. Periaatteeni on että en valehtele lapsilleni.
Olen kuitenkin useasti muistuttanut lapsia siitä, ettei kavereiden uskomuksia kuitenkaan saa romuttaa. Eli ei saa möläyttää totuutta ääneen toisten lasten kuullen. Sama kuin on, että epäkunnioittavaa naureskella uskovaisille.
Lapsilla olisi kivaa jouluna ilman joulupukkiakin.
ole ikäviä, vaan realistisia. Emmehän me nyt niin opeta, että ei saa uskoa joulupukkiin. Sanomme asiat niinkuin ne on.
ap
vai minkä ikäisistä lapsista on kyse? jos jo yli 13 v niin silloin ehkä kannattaa jo kertoa totuus... :DD
Sanotaan aina lapsille, että joulupukki on oikeasti joku ihminen, joka on puheutunut joulupukinasuun. Usein jouluna se on naapurin poika. Ja kerromme myös, että lahjat on äidiltä, isältä, kummeilta ja isovanhemmilta, ei joulupukilta. Myös tontut on ihmisten keksimä juttu.
Teillä ei sitten ole pääsiäispupuja eikä hammaskeijuakaan:(
Pääsiäispupuja ja hammaskeijuakaan meillä ei ole.
Meiän lapset ei oo kärsinny lainkaan siittä, että emme ole valehdellut heille joulupuikeista, tontuista yms.
. Miksi se joulupukki tuo lahjoja niin eri määriä ja erilaisia. Toiset saa mielin määrin kaiken mitä toivoivat, toiset saavat vain muutaman ja näitä sitten vertaillaan . Onko se köyhän lapsi ollut tuhmempi? Luuletteko etteivät lapset ajattele tällaisia asioita? Joo ei varmasti kaikki mutta suurin osa ei ole idiootteja.
Elämä nyt vain on epäreilua.. Pitää olla kiitollinen siitä mitä itse saa , eikä verrata saamansa muihin.
Ja kyllä meille tulee joulupukki. Viime jouluna jo sovimme kuka se on ja se on tänä vuonna meidän esikoinen 7v. Ja on aina hauskaa jouluna ja erityisen hauskaa tekee se, kun se on joku perheen jäsenistä ja kaikki tietävät sen.
Ja kyllä meille tulee joulupukki. Viime jouluna jo sovimme kuka se on ja se on tänä vuonna meidän esikoinen 7v. Ja on aina hauskaa jouluna ja erityisen hauskaa tekee se, kun se on joku perheen jäsenistä ja kaikki tietävät sen.
Siskon perheessä on myös tuollainen systeemi. 2
mutta ei sitä tarvitse suuta ja silmiä täyteen valehdella, voi päästää joulupukin jakamaan lahjat, mutta kertoa lapsille, että lahjat on läheisiltä ihmisiltä. Kohtuus kaikessa. Järkkyä, siskon perheessä joulupukin asiat on niin supersalaisia, lapset ei suunnilleen saa nähdä joululahjapaperirullia ja lahjat piilotellaan sukulaisten kaappeihin, ettei vaan lapset pääse näkemään niitä etukäteen.. Paras oli muutama vuosi sitten, kun sisko pyysi minua lähettämään erään lahjan, jonka hän antoi miehellensä, kävin siis hankkimassa sen hänen puolestaan ja se oli ehdottomasti lähetettävä ennen aattoa (oli vain yksi lahja muiden lukuisten joukossa), ei riittänyt, että olisi voinut antaa sen joulupäivänä ja kaiken kukkuraksi se piti lähettää naapurin osoitteeseen, ettei vaan mies voinut nähdä lähetystä ja arvata mitä siellä on sisällä...voi apua. Kielen päällä oli kysyä, että uskooko mieskin joulupukkiin vielä, mutta sain vaivoin pidettyä suuni kiinni :)
mutta ei sitä tarvitse suuta ja silmiä täyteen valehdella, voi päästää joulupukin jakamaan lahjat, mutta kertoa lapsille, että lahjat on läheisiltä ihmisiltä. Kohtuus kaikessa. Järkkyä, siskon perheessä joulupukin asiat on niin supersalaisia, lapset ei suunnilleen saa nähdä joululahjapaperirullia ja lahjat piilotellaan sukulaisten kaappeihin, ettei vaan lapset pääse näkemään niitä etukäteen.. Paras oli muutama vuosi sitten, kun sisko pyysi minua lähettämään erään lahjan, jonka hän antoi miehellensä, kävin siis hankkimassa sen hänen puolestaan ja se oli ehdottomasti lähetettävä ennen aattoa (oli vain yksi lahja muiden lukuisten joukossa), ei riittänyt, että olisi voinut antaa sen joulupäivänä ja kaiken kukkuraksi se piti lähettää naapurin osoitteeseen, ettei vaan mies voinut nähdä lähetystä ja arvata mitä siellä on sisällä...voi apua. Kielen päällä oli kysyä, että uskooko mieskin joulupukkiin vielä, mutta sain vaivoin pidettyä suuni kiinni :)
Tuo menee kyllä ihan yli.
Täällä myös yksi liian tylsä perhe, joka kertoo lapsillensa, että joulupukkia ei ole olemassa ja lahjat ei tule joulupukilta. Toki 'joulupukki' meillä käy.
tarhassa olivat pojat kinastelleet joulupukin olemassaolosta. (Oma poikani ei ollut osallistunut keskusteluun koska tietää ettei joulupukkia ole mutta olemme puhuneet että antaa muiden uskoa.) Toinen poika väitti ettei joulupukkia ole ja toinen taas joulupukin olevan totta koska hänen isänsä on sanonut niin ja sanonut myös ettei koskaan valehtele hänelle koska vanhemmat ovat eronneet. Että sillai.
jäikö joltain pointti ymmärtämättä? Itsekin lapsena petyin kun kotona kävi aina huonompi pukki kuin mainoksissa ja miksi se meidän pukki toi niin paskat lahjat? Olenko niin huono ihminen etten ansaitse yhtä hyviä lahjoja kuin kaverit?
Eihän se mikään uskonto kuitenkaan ole... voisin minäkin periaatteessa sanoa, että joulupukki on joku setä puettuna sellaisiin vaatteisiin, koska se on jouluna tapana, mutta se on mukava tapa kuitenkin.
Ja noin varmaan sanonkin, kunhan alkavat asiaa epäillä. Minusta joulu ja joulupukit ovat mukavia, enkä minäkään ajattele aina pukin nähdessäni, että haa, etpäs olekaan oikea! Minäpä tiedän, että siellä on ukko sisällä, kukahan tällä kertaa?
Minulle se on vain joulupukki, ei sen kummempaa.
En traumatisoitunut, ja olen aina nauttinut joulusta täysillä, vaikka ymmärsinkin "pelin hengen" isän aina lähtiessä pukkia vastaan ja palatessa pukin käynnin jälkeen pahoittelemaan, että meni varmaan ristiin ja joko se pukki kävi...
Se oli hauska leikki. Miksi pitäisi uskoa väkisin pukkiin? Ilmeisesti jotkut lapset järkyttyvät tosissaan, kun paljastuu, ettei pukkia ole.
Näin aion toimia myös omien lasten kohdalla. Mielikuvituksen ja luovuuden tukeminen on ihan eri juttu.
ja tonttuihin. Olen kuitenkin kertonut, että joulupukki antaa jokaiselle lapselle yhden lapsen jouluna, muuten aikuiset ostavat lahjoja toisilleen, lapsilleen jne. Näin koska toiset saavat älyttömästi lahjoja niin pieni lapsi saattaa ihmetellä miksi toinen saa enemmän joulupukilta. Eikä meillä muutenkaan ole mitään hössötystä joulupukin suhteen.
Noh, tässä pari esimerkkiä:
Mun pikkusisko pääsi kerran ainoana koko päiväkodista pukin polvelle istumaan ja sai kuiskata pukin korvaan sen yhen lahjatoiveen, jonka pukki sitten toteuttaa. Arvatkaapa, toteuttiko? Oli aika ilkeästi tehty siltä pukin esittäjältä. Aattona oli kyllä suru puserossa. Meidän perhe oli muutenkin todella köyhä ja yhtenä jouluna lahjat toi kirkon apu. Oli siinä sitten köyhällä yh-äidillä selittämistä meille lapsille, että miksi pukki toi kavereille kasapäin hienoja ja kalliita lahjoja ja meille vain villasukat ja värikynät. Ja sekin oli iso pettymys että joulupukki ei ollutkaan oikea. Miksi meille oli valehdeltu? Ajateltiin, että kerrankin saadaan joku ihana lelu kun pukki tuo, eikä äidin tarvi ostaa.
Mun mies taas on kertonut että löysi kerran joulupukin asun heidän kotoaan ja oli todella surullinen ja pettynyt.
Meidän lapsille ei joulupukista valehdella, vaan se on kiva leikki ja mielikuvitusjuttu. Meille tulee silti tilattu pukki ja se on jännittävää, vaikka kaikki tietää että se on satua. Myöskään pääsiäispupuista ja hammaskeijuista ei valehdella, mutta se ei estä meitä yhdessä leikkimästä mielikuvitusleikkejä.
Noh, tässä pari esimerkkiä: Mun pikkusisko pääsi kerran ainoana koko päiväkodista pukin polvelle istumaan ja sai kuiskata pukin korvaan sen yhen lahjatoiveen, jonka pukki sitten toteuttaa. Arvatkaapa, toteuttiko? Oli aika ilkeästi tehty siltä pukin esittäjältä. Aattona oli kyllä suru puserossa. Meidän perhe oli muutenkin todella köyhä ja yhtenä jouluna lahjat toi kirkon apu. Oli siinä sitten köyhällä yh-äidillä selittämistä meille lapsille, että miksi pukki toi kavereille kasapäin hienoja ja kalliita lahjoja ja meille vain villasukat ja värikynät. Ja sekin oli iso pettymys että joulupukki ei ollutkaan oikea. Miksi meille oli valehdeltu? Ajateltiin, että kerrankin saadaan joku ihana lelu kun pukki tuo, eikä äidin tarvi ostaa. Mun mies taas on kertonut että löysi kerran joulupukin asun heidän kotoaan ja oli todella surullinen ja pettynyt. Meidän lapsille ei joulupukista valehdella, vaan se on kiva leikki ja mielikuvitusjuttu. Meille tulee silti tilattu pukki ja se on jännittävää, vaikka kaikki tietää että se on satua. Myöskään pääsiäispupuista ja hammaskeijuista ei valehdella, mutta se ei estä meitä yhdessä leikkimästä mielikuvitusleikkejä.
no kukin tavallaan mutta lapsen maailmaan kuuluu sadut ja satuhahmot!
Olenko kamala äiti? Tai en minä yksinään opeta, vaan mies on samaa mieltä. Joulupukki on vaan yksi amerikkalaisten levittämä huuhaailmiö. Mielestäni ihan turha. Mollatkaa vaan, mutta onko joku muukin tehnyt samoin?
minä en ole koskaa opettanut joulua pukkeineen tonttuineen yms höppineen lapsilleni.
hienosti on mennyt, vanhin jo aikuinen.
miksi saada lapsen luottamus, ja sitten valehdella häbelle kirkkain silmin, et joulupukki tuo lahjoja o (
joskus valhe paljastuu ja lapsen luottamus on mennyttä....
eli tyhmiä on vanhemmat, jotka valehtelevat vuosikausia lapsilleen
traumatisoitunut jostain joulupukista :D mun lapset ovat uskoneet aikanaan joulupukkiin, hammaskeijuun ja jopa hammaspeikkoon :D uskoivat myös että mökin kylmäkellarissa asuu hattivatteja ja nämä kaikki olivat heille vain aj ainoastaan jänniä juttuja!
ole ikäviä, vaan realistisia. Emmehän me nyt niin opeta, että ei saa uskoa joulupukkiin. Sanomme asiat niinkuin ne on.
ap