Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

PCO:sta kysyttävää

Vierailija
18.10.2011 |

Mä sain eilen diagnoosin.

Nyt mä jäin pohtimaan että aiheutuuko pco ylipainosta (mulla pari kiloa liikaa) vaiko aiheutuuko ylipaino pco:sta.

Miksi jotkut saa metformiinilääkityksen pcon hoitoon ja toiset ei? Onko metformiini vaan jos haluaa raskautua??

Vinkatkaahan miten tän olotilan saisi paremmaksi. Karppaan kevyesti jo nykyään..

Kommentit (33)

Vierailija
21/33 |
18.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

lääkäritkään ei osanneet sanoa onko lihavuus syy vai seuraus...

Vierailija
22/33 |
18.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen onnistunut kyllä laihduttamaan aiemmin, ja en väitä kilojen tulevan ihan itsestään. Kyllä mun tosiaankin täytyy syödä jotta niitä tulee, eli jos olisin supertarkka olisin myös hoikka.

Mutta silti, laihdun jos mun päiväsaanti on alle 1200kcal. Olen yrittänyt jollain 1500kcal mennä, mutta en laihdu. Se on mänttiä.

se kysellyt.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/33 |
18.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

lääkäritkään ei osanneet sanoa onko lihavuus syy vai seuraus...

Eiköhän se ole klassinen muna-kana -kysymys. Eli varmasti täytyy olla joku alttius, jonka sitten elinolosuhteet laukaisee, ja sitten ne ruokkivat toisiaan.

se kysellyt.

Vierailija
24/33 |
18.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muna- kana asetelma että sitten ruokkisivat toisiaan. Jos metut auttais painonpudotuksessa, vois miettiä niitä. Muuten en taida haluta...

Onko kellään kokemusta hormonikierukasta ja pco:sta?

Vierailija
25/33 |
18.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

pco ja ylipainoa n30kg. Raskauduin luomusti vuoden yrittämisen jälkeen. Mulle ei edes ehdotettu mitään lääkkeitä.

Vierailija
26/33 |
18.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

pco ja ylipainoa n30kg. Raskauduin luomusti vuoden yrittämisen jälkeen. Mulle ei edes ehdotettu mitään lääkkeitä.

mulla kierrot oli n.45pvä joiden välissä aina pari viikkoa tiputtelu/tuhruvuotoa. Raskauden jälkeen kierrot edelleen samat, mutta välivuodot hävinneet.

Vierailija
27/33 |
18.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lihoin tasaisen tappavaan tahtiin, mutta kai sitten söinkin liikaa... Kukautiset tulivat niukkoina n. 31 päivän välein. Ilman kierukkaa runsaat kuukautiset yhtä usein.

Eka lapsi ilmoitti tulostaan 3 vuoden luomuilun jälkeen, toista yritetty nyt joitakin kuukausia.

Vierailija
28/33 |
18.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla kans todettu pco 17 vuotiaana. Sillon olin ihannepainossa, BMI joku 21-22, urheilin paljon. Sain tavallisia ehkäisypillereitä sen hoitoon, koska pco:ssa yleistä todella epäsäännöllinen kierto. Itselläni alkoi menkat vasta 14-vuotiaana ja menkkoja taisi olla vain kolmet 14-17 vuotiaana. Pillerit ja säännöllinen liikunta pitivät minut normaalipainossa, mutta nyt olen jättänyt pillerit 9kk sitten lapsihaaveiden takia, niin paino on myös noussut reilu 10 kg. Syön normaalisti, mutta liikunta on jäänyt vähän vähemmälle. Itsellä nyt painonpudotus projekti menossa, koska painon nousu pco:n kanssa myös vaikeuttaa raskautumista. Vinkkinä kaikille pco:sta kärsiville on painon hallinta :) pco voi altistaa aikuisiän diabetekseen ja sepelvaltimotautiin. Joten paino kuriin!

Vierailija
29/33 |
18.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

31: Mirena lihotti?

32: Painonhallinta on toki avainsana - sen olen hoksannut. Lähinnä mietin että miten helppoa/vaikeaa/tavallisesta poikkeavaa se on pco-tapauksena. Itse olen toki tunnesyöjä, mutta viime aikoina olen yrittänyt laskea syömisiäni - saamatta tulosta aikaan.

En kuvittele että metut olis mikään ihmelääke lihavuuteen.

Kuinka monet teistä on käyneet endokrinologilla?

Vierailija
30/33 |
18.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun kohdalla painon pudottaminen ainakin vaikeaa, vaatisi todella paljon liikuntaa ja tarkkaa ruokavaliota. Nuorempana sain pidettyä painon helposti kurissa runsaalla liikunnalla, levolla ja superterveellisellä ruokavaliolla. Pco:n kanssa on vaikeaa saada painoa tippumaan, mutta kurissa pitäminen helpompaa. Itselläni tosiaan paino lisääntynyt reilu 1kg/kk, 9kk aikana siis noin 10kg. Tämä johtuu osaksi siitä, että lopetin pillerit 9kk sitten, eikä sen jälkeen ole ollut menkkoja. Hormonit siihen lihoamiseenkin vissiin vaikuttaa. Suosittelen kokeilemaan keltarauhashormonia tai ihan vaan e-pillereitä, että kierto tasaantuu, ja samalla hormonitoiminta pelaa. :) Meillä pco vahvasti suvussa, on siis perityvää, joten asiasta puhutaan paljon täälläpäin. :D

Vierailija
31/33 |
18.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla pco johtui piilevästä kilpirauhasen vajaatoiminnasta. Kilpirauhasen vajaatoiminta aiheuttaa myös ylipainoa. Pyydä lääkäriltä, että hän ottaa sinulta kilpirauhasarvot ja myös kilpirauhasen vasta-aineet. Saattaa nimittäin olla niin, että kilpirauhasarvosi ovat näennäisesti ok (eli TSH ja T4V viitearvojen sisässä), mutta vasta-aineet ovat koholla. Jos vasta-aineet ovat koholla, on se merkki kilpirauhastulehduksesta. Silloin pitää aloittaa thyroxin lääkitys.

Vuosi siitä kun aloitin thyroxinit:

1. gynen tekemän ultraäänen mukaan rakkulat ovat hävinneet munasarjoistani.

2. kuukautiseni ovat säännölliset

3. ovuloin normaalisti

4. muisti pelaa

5. kolesteroliarvot ovat normaalit (olivat epänormaalin korkeella vajaatoiminnan aikana)

6. olen paljon, paljon virkeämpi kuin ennen

7. ei ole kokoajan kylmä

Jos oireet täsmäävät, mene endokrinologin puheille.

Vierailija
32/33 |
19.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliko sulla 35 tulehdusarvot koholla??

Vierailija
33/33 |
19.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

PCO eikä runsas ylipaino vaikuttanut raskaaksituloon. En saanut minäkään pillereitä enkä tabletteja. n.7kk meni ja tulin raskaaksi (myös luomuna).

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi seitsemän