Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

PCO:sta kysyttävää

Vierailija
18.10.2011 |

Mä sain eilen diagnoosin.

Nyt mä jäin pohtimaan että aiheutuuko pco ylipainosta (mulla pari kiloa liikaa) vaiko aiheutuuko ylipaino pco:sta.

Miksi jotkut saa metformiinilääkityksen pcon hoitoon ja toiset ei? Onko metformiini vaan jos haluaa raskautua??

Vinkatkaahan miten tän olotilan saisi paremmaksi. Karppaan kevyesti jo nykyään..

Kommentit (33)

Vierailija
1/33 |
18.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutten koskaan oe käyttänyt metformiinia. Eikös se ole diabeetteslääke?!

Vierailija
2/33 |
18.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja kun tulee ylipainoa, pco:n oireet pahenevat. se on noidankehä. Mutta ensin oli pco.

Metformiinikysymystä olen itsekin pohtinut. Siihen en osaa vastata.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/33 |
18.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajoittain olen alipainoinen. 3

Vierailija
4/33 |
18.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä luin jo aika paljon keskusteluja tosta netistä. Nää vaan jäi pyörimään päähän vastauksitta. Aika monta oiretta on tuttua vuosien takaa. En vaan ole osannut yhteenlaskua.

Jos painoa olisi syytä taistella pienemmäksi ja se auttaisi tilannettani niin eikö metformiinistä olisi iloa vaikka vain kuurina?

Olis kiva saada tähän muiden kokemuksia, tai jos palstalla on joku lääkäri.

Ap

Vierailija
5/33 |
18.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tyyppiset munasarjat. Ylipainoa ei nykyään ole, mutta oli joskus 8 v sitten jolloin laihdutin n. 15 kg ja siinä on pysytty ruokavaliota tarkkailemalla + runsaalla liikunnalla. Metformin määrättiin yksityiseltä gyneltä kun olimme yrittäneet lasta n. puoli vuotta ja oma kierto ei toiminut ollenkaan. Joillakin PCOsta kärsivillä se ilmeisesti auttaa raskautumiseen, jos sokeriaineenvaihdunta on sekaisin ja kovasti ylipainoa. Mulla oli kuitenkin sokeriarvot ok ja metformin lopetettiin kun siirryttiin julkiselle puolelle lapsettomuushoitoihin. Joten en voi sanoa että Metforminista olis mulla ollut apua lapsettomuusogelmiin, tosin paino putosi muutaman kilon "itsestään". Sitten tulin kyllä raskaaksi muutaman kuukauden muiden hoitojen jälkeen ja nyt odotan toista, joka lähti ihan luomuna alkuun. En osaa sanoa käytetäänkö Metforminia myös pelkästään laihdutuksen tukena jos kärsii PCO:sta.

Vierailija
6/33 |
18.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

josko juku tietäisi

Vierailija
7/33 |
18.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap

Vierailija
8/33 |
18.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäistä lasta yritimme 2v6kk, jonka jälkeen söin Clomifenia ja raskauduin Clomifenin lopetuksen jälkeen. Toista lasta yritettäessä hakeuduin hoitoon runsaan vuoden yrittämisen jälkeen, jonka jälkeen söin 4 kuuria Clomifenia ja raskauduin.

Ylipainoa ei tuolloin ollut, mutta kierrot olivat pitkiä, jopa 160 päivää. Metformiinia ei koskaan julkiselta puolelta ehdotettu, mutta monelle tutulle on yksityiseltä puolelta aloitettu.

Ei vissiin ole ihan tarkkaa tietoa, johtuuko ylipaino pco:sta vai pco ylipainosta. Tosin tiedän monta, jotka ovat todella hoikkia ja silti sairastavat pco:ta.

Omituista tässä mun tilanteessa on se, että mulle tehtiin sterilisaatio 35-vuotiaana ja sen jälkeen kierto on ollut kellon tarkka, en tiedä, olenko sitten parantunut PCO:sta vai onko mulla monirakkulaiset munasarjat edelleen. Enkä tuolla tiedolla enää mitään teekään.

Vierailija
9/33 |
18.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta lihon helposti, laihtuminen on tosi vaikeaa. Ja jos ylipainoa on vähänkään (bmi 26-27) kierrot pidentyvät viikolla-parilla.

Raskaaksi olen silti tullut luomuna.

Vierailija
10/33 |
18.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun olet luomuna tullut raskaaksi?

Vierailija
11/33 |
18.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pco hiipuu eli normalisoituu monilla. Näin myös mulla ja gyne sanoi että sen takia moni tulee raskaaksi myöhässä iässä. Vasta nyt säännöllinn kierto, ikää 40 ja risat

Vierailija
12/33 |
18.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun olet luomuna tullut raskaaksi?

Mutta sen jälkeen aivan normaalit sokerit.

Vierailija
13/33 |
18.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksi lasta, ja molemmissa raskauksissa sokerirasitus oli normaali.

Siksi mä mietin että onko mulla mitään hyötyä tosta metforemistä. Yksi tuttu sanoi että vaihdevuosien yli täytyy käyttää jos sitä alkaa käyttämään...

Ihan pihallahan sitä tässä on, kun mulla on aikasemmin kierto ollut hyvinkin tarkka. Lasten välissä alkoi sekoilla, sain yhden keskenmenonkin ja nyt sitten taas kuopuksen jälkeen mennään yli 40 kiertopäivissä.

Nuvaring, hormonikierukka, muu mikä mitä tässä nyt uskaltaa... Yhdistelmäehkäisypillerit saa mut aivan ärjyksi ämmäksi. Että sitten voi pohtia tarvitaanko parisuhdetta kun mä oon oikeasti ihan kamala. Hartiat putos toistakymmentä senttiä kun jätin pillerit viimeks pois....

Ap

Vierailija
14/33 |
18.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaksi lasta tehty metforminien avulla. Lapsettomuutta oli takana jo lähes pari vuotta ja keskenmenoja 2. Sitten aloitin metforminit ja 4kk jälkeen raskauduin. Esikoisen jälkeen aloitin metforminit uudelleen 4kk kuluttua synnytyksestä. Näin siksi, koska tiesimme, että toisenkin kanssa voi kestää ennenkuin raskaudun. No raskauduinkin aika nopeasti. Nyt kun lapset ovat jo isompia niin kysyin gyneltä, saanko syödä metformineja edelleen, vaikka en halua lapsia. Lääkkeet ainakin minulla auttavat monessakin oireessa. Ja nyt siis syön niitä, vaikka en lapsia haluakaan enää. Sain vuoden reseptin.

Vierailija
15/33 |
18.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sä (17) saat avun metformiinistä?

Ap

Vierailija
16/33 |
18.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minullakin siis pco, olen se kenellä on nyt kaksi lasta luomuna. Mietin vain, kun olen nähnyt vain niitä netin listauksia mitä kaikkea VOI olla, mutta en oikein tiedä mitä "yleensä" on.

Vierailija
17/33 |
18.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuoto tulee kuin saavista kaatais (yösiteet ei riitä), oon väsynyt, ärryn helposti, leukaperät on isoja aknepampuloita täys... Ja karva kasvaa... :(

Ap

Vierailija
18/33 |
18.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla itsellä on kierto aina kutakuin 35pvä mutta välillä oli ennen lapsia selkeästi väliin jääneitä kuukautisia. Eli saattoi tulla 60pvä. Sitten en aina ovuloi, vaikka menkat tulisikin ajallaan. En tiedä olenko normaalia karvaisempi. Nännien ympärillä on muutama pitkä karva, samoin karvoja kasvaa napaan asti, mutta ei kovin tiheästi. siellä täällä, selvästi kuitenkin. Naama ei juuri kuki, no paitsi menkkojen aikaan.

Mutta olen omenalihava (vaikken kovin lihava, niin silti omenatyyppinen). Kaiken muun kestäisin, mutta ne ovulaatiot haluaisin.

se aiemmin kysellyt

Vierailija
19/33 |
18.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

oli yritetty n. vuosi (pari alkuraskauden keskenmenoa oli ollut tänä aikana). Ja sain metforminit. Mulla oli painoindeksi normaalin rajoissa, mutta tänä aikana kun tabuja nappailin paino putosi melkein 10 kg (liikuin myös säännöllisesti ja jätin makeat pois). Ei tullut lasta sittenkään melkein vuoteen, vasta kun olin luovuttamassa niin tärppäs.

Kaveri ei saanut metforminia vaikka hänellä myös pco mutta ei yrittänyt raskautta.

Vierailija
20/33 |
18.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu pitkälti lääkärin harrastuneisuudesta...

Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan neljä