Olisitko huolissasi jos perheesi olisi tulossa laivalla: tuuli 21m/s, myrskyvaroitus, aallot yli 4m.
Mä olen huolissani ensi yön säästä. Millainen tuollainen sää on laivalla?
Kommentit (59)
Mä jo katsoin et lentooneellakin pääsi viel tänä iltana. En tosin ole varma onko se yhtään turvallisempaa vai kuvittelenko vain. Sama sää kai lentokoneisiinkin vaikuttaa? Mä en ole varmaan koskaan ollut näin paniikissa joka vain lisää paniikkia kun alan miettimään onko tässä nyt joku kuudes aistikin varoittamassa. Alan siis tulemaan jo taikauskoiseksisin. Kunpa olisi jo huominen ja lapset kotona. Hyvä kuitenkin kuulla rauhoittavia sanoja ja sitäkin etten ole ainoa joka pelkää tallaisia tilanteita. ap
Mina olen ollut keskella oikeata merta myrskynpoikasessa missa uima-altaasta tuli vedet yli ennenkuin ennatettiin se tyhjentaa.
Pahemmalta se tuuli lentokoneessa tuntuisi.
Kyllä kannattaa soittaa ainakin rannikkovartiostolle ja pyytää niiltä laivaa saattamaan risteilyalusta! Mikä on rakkaimpiesi hinta! Ei varmaan yksi puhelu paljoa paina, tai sitten olet aika kylmä ihminen.
ja keskimääräinen aallonkorkeus oli 5,5 m. Nyt se näyttää jo 5,6 m :O
http://www.itameriportaali.fi/fi/itamerinyt/fi_FI/aallonkorkeus/
jo 10 m. Aika reilu myrsky, mutta kyllä ne laivat kestää
http://www.itameriportaali.fi/fi/itamerinyt/fi_FI/aallonkorkeus/
Minullakin mies on lasten kanssa parhaillaan risteilyllä. En tiedä mikä tilanne on oikeasti mutta mies soitti ja sanoi ettei pahasti keinu. Se ei kyl yleensäkään halua mua huolestuttaa. 21.30 olivat ainakin vielä kaupassa joten se ainakin oli vielä auki.
Aika hurjalta näytti tuo yläpuolella oleva linkki jossa korkein aalto on ollut tänään yli 10m. Onneksi laivat eivät ihan siitä mittauspaikalta mene. Ja aalto mitattu käsittääkseni jo klo 18.
Ja myrsky kestää läpi yön :(.
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2011101814595481_uu.shtml
Mä tosin luulen että Tukholmasta saapuva laivat tulevat vasta pahimman myräkän perässä?
http://www.foreca.fi/Finland/Saaristomeri
Kuulemma tornadoja ja torpedoiskuja luvassa merellä1!! Soittakaa poliisi!
Ole huoletta, ei laivalle mitään tapahdu. Eiköhän laivaonnettomuudet ole yleensä johtuneet jostain muusta kuin myrskystä? Estoniassa oli jätetty joku juttu auki, joskus on kuultu tulipaloista jne, mutta en muista yhtään juttua, että isot alukset olisivat olleet pulassa pelkän myrskyn vuoksi. Jos olisi vaarallista, niin varmaan laiva pysähtyy Maarianhaminaan odottelemaan. Pahoinvointia aiheutuu eniten, jos hytti on korkealla, koska laiva keikkuu isoimman kaaren ylhäältä, ihan kuin Viking-laiva Linnanmäellä.
Vikingit ja Siljat mihinkään uppoa. Muistaakseni joskus 10 v sitten oli Hesarissa artikkeli, että Mariella on nykyään käytännössä uppoamaton.
No onneksi ei sentään jäävuoria ole tolla reitillä.
Joo no ihan vakavasti puhuen, älä huoli ap. Ei se laiva lähden merelle jos näyttää pahalta.
Joko ap saanut perheen kotiin? Tai taitaa just olla vastassa, kun klo 10 ne riseilyalukset kait Hkiin tulee.
Taisi matka mennä ihan ok eikä laiva uponnut :)
Tuuli 21m/s ja puuskat tuplasti. Ei varmaan mitään katastrofiaaole, mutta laiva heiluu niin paljon ettei pysty suorassa kävelemään. Satamaankaan laiva tuskin pääsee, koska ei pysty kiinnittymään laituriin.
Tuuli 21m/s ja puuskat tuplasti. Ei varmaan mitään katastrofiaaole, mutta laiva heiluu niin paljon ettei pysty suorassa kävelemään. Satamaankaan laiva tuskin pääsee, koska ei pysty kiinnittymään laituriin.
Ole huoletta, ei laivalle mitään tapahdu. Eiköhän laivaonnettomuudet ole yleensä johtuneet jostain muusta kuin myrskystä? Estoniassa oli jätetty joku juttu auki, joskus on kuultu tulipaloista jne, mutta en muista yhtään juttua, että isot alukset olisivat olleet pulassa pelkän myrskyn vuoksi. Jos olisi vaarallista, niin varmaan laiva pysähtyy Maarianhaminaan odottelemaan. Pahoinvointia aiheutuu eniten, jos hytti on korkealla, koska laiva keikkuu isoimman kaaren ylhäältä, ihan kuin Viking-laiva Linnanmäellä.
laivalta tullut poika soitti, oli oksentanut koko yön ja miniä oli itkenyt paniikissa, että laiva uppoaa. Oli ollut todella paha ilma, ainakin nuorten mielestä.
Itse en edes onneksi tajunnut pelätä, ennenkuin luin täältä aloituksen. Ja onneksi vasta nyt aamulla. Olen aivan hermoheikko.
mutta vastailen kun tuli googlettamalla vastaan. Oltiin just ruotsinlaivalla 4.1.12 myrskyssä, pahimmillaan keskituulennopeus kuulemma 25 m/s ja aallot 8-metrisiä. Keinuttihan se aika ilkeesti etenkin ylhäällä hytissä, mutta ei voitu pahoin (oltiin kyllä pahoinvointilääkittyjä) eikä tuntunut pelottavalta. Yläsängyssä pystyi hyvin nukkumaan, tosin keinutus kolisteli irtaimistoa ja muutenkin haittasi unensaantia. Mentiin lapsiperheellisinä jo klo 22 jälkeen hyttiin, joten en tiedä millainen meno oli baareissa jne.
Paluumatka oli kivan tasaista n. 10 m/s, sehän ei tunnu missään.
Niin varmaan ne pärskeet siihe tais osuu
todennäköisempää on kuolla liikenneonnettomuudessa.
Ite oksentaisin koko yön kalpeana, muu perhe hilluisi normaalisti ja kävis välillä tuomassa mulle jotain kylmää juomaa, se laiva vippasee aika railakkaasti tolla säällä