Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olisitko huolissasi jos perheesi olisi tulossa laivalla: tuuli 21m/s, myrskyvaroitus, aallot yli 4m.

Vierailija
18.10.2011 |

Mä olen huolissani ensi yön säästä. Millainen tuollainen sää on laivalla?

Kommentit (59)

Vierailija
21/59 |
18.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuuli 27m/s ja allot löi 8. kannen buffet-ravintolan ikkunoiden yli. Astiat helisi kun oikein keinutti, silti jotkut ihmiset istui kyllä syömässä siellä ihan ilman ongelmaa (tilasivat snapseja lisää ettei tule paha olo). Mä tosin olen merisairas joten piti lähteä hyttiin. Köytin itseni sänkyyn sillä hihnalla jolla vuodevaatteet pysyy sängyssä ja kyllä tuli muuten hyvä uni, kuin kehdossa. ;) Ja meillä vielä hytti autokannen alla. Aivan varmasti laiva kestäis pahempaakin riepotusta. Oltiin kans Tukholmasta tulossa. Tuo 21m/s ei vielä ole edes paha. Huoli pois!

Vierailija
22/59 |
18.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja jos laiva uhkaa upota niin sen takia toinen laiva seilaa lähistöllä. Ainahan ne Stokikseen pareittain menee. Ja takaisin siis.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/59 |
18.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosiaan, voi tulla kehtoefekti :). Mutta riippuu miten päin sängyt ovat. Veikkaan että ikkunahytissä ne on niin päin että välillä on jalat ylhäällä ja välillä pää jos aallot lyö sivusta. Mä luulen ettei se niin päin ole kovin miellyttävää.

Vierailija
24/59 |
18.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tällaisia myrskyjä usein ja kulkeeko laivat ihan normaalisti? Minkälaisessa tuulessa ne jäisivät satamaan?

Tuli mieleen Estoniasta että olihan siinä niitä muita risteilijöitä vieressä, mutta eihän ne voineet kuin avuttomina katsoa vieressä... Mutta miten uimalla edes sellaisen laivan viereen pääsee siinä aallokossa ja jos pääseekin niin näkisikö sitä kukaan?

Vierailija
25/59 |
18.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko siis tuo pahin mahdollinen että puhaltaa juuri etelästä kun lautat matkaavat itään? Että tulee suoraan kylkeen?

Vierailija
26/59 |
18.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sitten seilasin syysmyrskyssä tukholmasta helsinkiin ja hengissä selvisin.Se ei ole koko matka sitä hyökytystä vaan aivan siinä keskellä avomerellä.

Eikä noita risteilijöitä uppoa koko ajan ja esimerkkinä estonia tarvittiin muutakin kuin myrsky että saatiin laiva uppoamaan.

Vierailija
27/59 |
18.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitänee vain ottaa tuo meidän pikkupurtilo käyttöön ja lähteä veneilemään (tällä hetkellä tuulee 16m/s ja puuskassa 20m/s).

Vierailija
28/59 |
18.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko siis tuo pahin mahdollinen että puhaltaa juuri etelästä kun lautat matkaavat itään? Että tulee suoraan kylkeen?

Ensinnäkin ne lautat ei lähde riskillä liikeelle.

Toiseksi jos tuulee tietystä suunnasta, niin se lautta ajaa ns. siksakkia, eli ei todellakaan aja niin että aallot tuntuu pahiten. Muistakaa nyt että niiden intressissä on että ei keinu ja ihmiset kuluttaa ravintoloissa.

Ap: Älä pelkää. Lapset nukkuvat yleensä todella hyvin jos on aallokkoa ja keinuttaa. Olemme ikäni (ja lasten) huomenneet tämän purjeveneessä.

Vaaraa ei siis ole. Ja älkää nyt tuoko mitään estoniaa tähän. Sillä oli luukku auki!

Tottakai sellainen korkea ja pohjasta littana lautta keinuu, mutta ei se kaadu! :) Ap, varmaan on vaikeaa, mutta rauhoitu, jos pystyt.

Vierailija
29/59 |
18.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tosiaan lapset pysyvät sängyissään? Meidän lapset kun saattavat muutenkin tipahdella sängyistään.

Vierailija
30/59 |
18.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuolla reitillä 2,5 m. Ja ei tuo 21 m/s vielä paha ole risteilyaluksille.

Lapset usein nukkuvat oikein hyvin vaikka keinuttaa ja eivät osaa edes pelätä laivalla myrskysäällä.

Ole huoleti ap. Tuo on ihan tavallinen keli noille laivoile.

Vierailija
31/59 |
18.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkohan

tällaisia myrskyjä usein ja kulkeeko laivat ihan normaalisti? Minkälaisessa tuulessa ne jäisivät satamaan?

Vierailija
32/59 |
18.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten sitä voikin mennä näin paniikkiin kun kyse on omista lapsista. Jos olisin itse yksin menossa siihen laivaan niin tuskimpa kauheasti stressaisin. Mut kun lapset on siel ja mielikuva että hytin ovi nousee katorajaan saa haukkomaan henkeä. Ihan typerää miettiä näitä, mut ei sille mitään voi. Pitää varmaan ottaa drinksu ja käydä vuokraa leffa et sais ajatuksia muualle...

ap

Vierailija
33/59 |
18.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka kuinka vinkuisivat. Alapeteihin nukkumaan ja mies yläpetiin.

Kyllä mä olisin huolissani, ei voi mitään. Ihan turhaan ja en varmaan niin paljon että vaatisin matkan siirtoa, mutta rauhoittuisin vasta, kun olisin satamassa vastassa / kaikki kotona.

Uskon että hyvin menee kuitenkin, enemmän se murhe on pään sisällä kuin todellinen uhka.

Mä murehdin aina, jos muu perhe on autoilemassakin jossain...

Vierailija
34/59 |
18.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vikingit ja Siljat mihinkään uppoa. Muistaakseni joskus 10 v sitten oli Hesarissa artikkeli, että Mariella on nykyään käytännössä uppoamaton.

Vierailija
35/59 |
18.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä jo katsoin et lentooneellakin pääsi viel tänä iltana. En tosin ole varma onko se yhtään turvallisempaa vai kuvittelenko vain. Sama sää kai lentokoneisiinkin vaikuttaa?

Mä en ole varmaan koskaan ollut näin paniikissa joka vain lisää paniikkia kun alan miettimään onko tässä nyt joku kuudes aistikin varoittamassa. Alan siis tulemaan jo taikauskoiseksisin. Kunpa olisi jo huominen ja lapset kotona.

Hyvä kuitenkin kuulla rauhoittavia sanoja ja sitäkin etten ole ainoa joka pelkää tallaisia tilanteita.

ap

Vierailija
36/59 |
18.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veikkaanpa, että jos mies ja lapset lentäisivät kotiin ja huonoa säätä luvattu, niin paniikki tulisi siitäkin.

Noissa kauhukuvien maalailemisissa ja Estoniatraumoissa on kyllä kyse jostain muusta kuin todellisesta ja aiheellisesta pelosta.

Vierailija
37/59 |
18.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://ilmatieteenlaitos.fi/merisaa-ja-itameri

Katsoin juuri että pahimmillaan nousee 18 m/s.

Vierailija
38/59 |
18.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
39/59 |
18.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei Sto-Hki reitillä taida ihan sitä 21 m/s olla tuulen nopeus ja aallonkorkeuskin on vain 2,5m.

Älä ole huolissasi ap. Vuokraa hyvä leffa ja nauti illasta itseksesi. Huomenna saat sitten rakkaasi taas kotiin ja he varmaan vaan kertovat innoissaan, jos laiva on vähän keinunut.

Vierailija
40/59 |
18.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mikä tilanne ap?

Onko perhe tulossa ja miten laiva kulkee?