Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten lapsen saa 6 vuotiaana kouluun?

Vierailija
18.10.2011 |

Olemme päätymässä ratkaisuun, että kokeilemme pääsisikö lapsemme 6 vuotiaana kouluun. Hän on nyt juuri täyttänyt 5 vuotta. Tässä perustelut:

- oppi lukemaan ja kirjoittamaan 4 vuotiaana, kirjoittaa lyhyitä kertomuksia, osaa tavuttaa ja osaa myös kaksoiskonsonantit

- osaa kymppiparit (näitä opetellaan ekaluokalla ja kuunteli isosiskoa oppien itse sivussa)

- laskee noepasti yhteen- ja vähennyslaskut päässä, myös vaikeampia kuten esim. 47-5=42 ja 93+2=95

- on liikunnallisesti taitava, tanssissa esimerkiksi on opettaja laittanut vanhempien ryhmään, oppi pyöräilemään ilman appareita 3 vuotiaana jne

- on sosiaalisesti taitava, leikkikaverit ovat melkein kaikki noin 2-3 vuotta vanhempia, kaksi samanikäistäkin kaveria on toki myös samasta päiväkotiryhmästä

- on verbaalinen, on keksinyt loruja noin 2 vuotiaasta, riimittää pitkiäkin tarinoita runomuotoon jne.

Päiväkodissa ovat sanoneet, että hän on ikäistään vanhemman oloinen, luova ja älykäs tyttö. No, itse karsastan tuota älykäs- termiä sillä mielestäni tyttö on vain hieman tavallista nokkelampi ja nopea oppimaan. Hänen isosiskonsa on samantapainen, koulu sujuu (liiankin) helposti. Ekaluokalla hänelle jäi paljon aika puuhastella muuta, kun teki tehtävät niin paljon nopeammin muita.

Isosiskon koulunkäyntiä tarkkailleena olemmekin nyt päätynyt miettimään josko kuopus pääsisi kouluun jo 6 vuotiaana. Hänellä on taidot jo ekaluokkalaisen tasolla nyt ja hän pääsisi kouluun vasta kahden vuoden päästä. Mahtaa olla ekaluokka haastava, saattaisi jopa turhautua ja siitähän voi olla koulunkäynnille jatkossa haasteita.

MITEN SIIS LAPSI PÄÄSISI 6 VUOTIAANA KOULUUN? Mitä pitää tehdä, paljonko testit maksavat jne?

Kommentit (45)

Vierailija
41/45 |
18.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli vuonna 2011 on siis 5 vuotias.

Ensivuonna eli 2012 täyttää 6 vuotta ja haluaisimme hänet siis ensisyksynä kouluun.

Vuonna 2013 täyttäisi 7 vuotta eli silloin menisi virallisesti kouluun, pitäisi odottaa lähes 2 vuotta.

AP

Vierailija
42/45 |
18.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mikä kiire teillä on?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/45 |
18.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun maassa, jossa lapset menevat paasaantoisesti 6-vuotiaana ekalle (ja koulun odotukset ovat ihan samanlaiset kuin Suomessa vuotta vanhemmilta eli mistaan ekasta luokasta eskarivuotena ei ole kyse, eskari on taalla 3-5 vuotiaille). Vaikka lapset esim. omien lasteni koulussa ovat paasaantoisesti hyvinkin skarppeja (kyseessa tavallaan yksityiskoulu jonka oppilasaines on hyvin yhtenaista taidoiltaan), on se heille silminnahden aika rankkaa etenkin n. kolmannelta luokalta alkaen jolloin odotukset nousevat viela entisestaan - lapset ovat silminnahden vasyneita ja keskittyminen on monesti vaikeaa. Ja jos kaikki muut luokan lapset olisivat viela vuoden vanhempia, pidempia, isompia, ja sosiaalisesti ehka kuitenkin kypsempia, kuten ap:n tapauksessa tulee olemaan, niin tilanne on lapselle aika haastava. Se, etta lapsella on ekan luokan tekniset taidot hallussa ei ole minusta riittava syy. Ihan hyvin voi antaa viela sen vuoden ottaa rennosti, opiskella voi sitten vaikka loppuelaman mutta lapsuutta ei saa takaisin.

Vierailija
44/45 |
18.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

useampikin lapsi mennyt ryhmästäni kouluun vuotta aikaisemmin.

On tullut eskariin siis vuoden aikaisemmin ja vanhemmat ovat sitten maksaneet koulukypsyystestit. Hinnasta en tiedä, en ole niitä vanhemmilta kysellyt.

Noiden taitojen lisäksi on syytä miettiä myös sitä, milloin oma murkkuikänne on alkanut, voiko lapsella se alkaa myöhäisemmin, ja näin olla yläasteiässä paljon omia tovereitaan kehityksessä jäljessä.

Vierailija
45/45 |
28.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en perustelisi lapsen aikasempaa kouluun laittamista lahjakkuudella - motivaatio on huomattavasti lahjakkuutta tärkeämpää läpi koko elämän kaaren. Siinä mielessä tuo lapsinero-juttu menee ohi.

Omalle muruselleni - joka ei ole lapsinero - menin möläyttämään hänen ollessaan 3-v, jotakin siihen suuntaan, että kouluunhan voi mennä jo 6-vuotiaana. Tämä siis tilanteessa, kun katsoimme yhdessä Astrid Lindgrenin Marikki-leffaa (jossa koulun käyminen wanhan ajan malliin on olennainen osa stooria). Siitä lähtien asia on ollut tytöllä mielessä.

En edes haaveillut, että hän oppisi lukemaan saati ajamaan ilman apupyöriä ennen kuin vasta 7-vuotiaana. Nuo kyseiset taidot kun minä itse opin vasta viimeisten joukoissa, suurten ponnistelujen jälkeen. Näin on kuitenkin käynyt, 5-vuotiaana neiti oppi nuo taidot, lähinnä omien ponnistelujensa ansiosta. Neiti onkin laittanut muutamaan otteeseen jauhot mulle suuhun, kun olen omien kokemusteni perusteella vihjannut, että ei kannata liikoja yrittää: "Luuletko sä, että sä elät mun elämää? Jokaisella on kuule oma elämänsä!"

Haluaisi kouluun mahd. pian, samasta pihasta on hänen 2005 syntyneitä kavereita myös lähdössä. On kiinnostunut kaikesta kouluun liittyvästä. Ja lisäksi ihan symmetrian kannalta ajateltuna ei tunnu niin isolta jutulta, että tyttäreni menisi kouluun 2 kk nuoremmassa iässä kuin poikani tulee tod.näk. menemään (poika siis joulukuussa syntynyt, tytär helmikuussa).

Jos herkkyyskausia voi tähän soveltaa, niin koulun alottamisen suhteen herkkyyskausi kieltämäti vaikuttaa olevan päällä. Ainoa syy, miksi vastustaisin, on se, että tähän mennessä kaikki, joilta oon kysyny, on sanonu just näitä asioita: "lapsen pitää antaa olla lapsi" "myöhemmin ehtii" "miks pitäis niin aikasin?". Eli toisinsanoen tätä pidetään tod.näk. mun juttuna ja kunnianhimona jne.Tiettykään en haluis, että musta ajatellaan noin.Kyse on kuitenkin oikeesti vaan lapsen omasta kiinnostuksesta.

Toinen puoli asiasta onkin: Onko reilua, että lapsi ei pääse kouluun, koska sen äiti on niin arvostelulle herkkä?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme viisi