Sain viimeiset vastaukset lääkäriltä (agressiivinen papilloomavirus) :-(
ja mun maailma romahti. En osaa elää sen sairaukseen kanssa. Mistä saa tukea?? En halua edes koksea lapsia, tuntu että tartutan heitäkin, en halua synnyttä tämä lasta, jos sekin saa tartunnan, en halua olla ollenkaan enää raskaana. En jaksa koko elämää elää syövän pelon kanssa. Elämää on kamala, huoraat ei saa edes sellaiset taudit kun mä sain:,(
miks, miks, miks
Kommentit (18)
Puhelinnumero 01019 5202
Puhelimen aukioloajat
ma– pe 9.00– 06.00
la        15.00– 06.00
su       15.00– 22.00
ja sieltä osaavat ohjata eteenpäin.
eikös tuo ole ihan hoidettavissa kuitenkin, vai mitä lääkäri sanoi?
sen sairauden kanssa. Nyt papa on kuitenkin luokka 2.
Mutta kun mulla on se agressiivinen papilloomavirus, niin miten sen kanssa voi elää. Luin netissä se aiheuttaa ihan kaikki syövät, suu, peräaukko, kohdunkaula, kaula ja monta muuta. Muuten pitää koko elämää käydä joka vuos nyt papa koessa ja pelätä jatkuvasti. Niin mitä muuta mun pitää tutkia sitten vielä sen lisääksi jatkuvasti ettei muut syövät tulee:,(. Mä en voi edes antaa pusua enää lapsille, mä pelkään jopa koskea heitä. Ei ne varma voi edes enää minun sängyssä nukkua, miten mä pesen heitä enää, teen ruokaa. Mä oksennan:,(
Usko lääkäriäsi.
Ja hanki oikeaa tietoa, sun viruksesi eivät tartu lapsiin.
Sitä paitsi ei ole olemassa aggressiivisia papilloomaviruksia.
väestöstä on HPV jossain vaiheessa elämäänsä.
Momnissa tapauksissa kehon oma immuunijärjestelmä hankkiutuu siitä eroon jossain vaiheessa
eli joku 16 ja 18, sekä muut:,(
tänään jopa oli jo kamalat ajatukset mielessä, etten enää halua elää, tuntu koko elämää on pilalla. Enkä tiedä mistä sain sen. Mutta syytän miestä jatkuvasti
elimistöstä, vaikka minulle poistetaan kaikki solumuutokset ja kohtu:,(
se saa pelkäämään sairauksia ja tartuntoja tavallista enemmän. pyydä lääkäriltä lähete keskusteluapuun. voimia sulle.
En mä pelkä mitään turhaan
aloittaja
miten eläätte sen kanssa? Miltä tuntu kun on elimistössä virus joka ei poistu ikinä
Suurin osa ihmisistä nykyään saa sen viruksen. Sen takia käyt siellä papassa vuosittain, että asiaa seurataan ja jos jotain tulee, niin se kyetään hoitamaan heti. Papassa on muutenkin hyvä käydä säännöllisesti, tämä juttu ei välttämättä vaikuta elämääsi yhtään mitenkään. Lapsiisi sitä et varmastikaan saa tartutettua, voit pussailla ja halailla ihan samanlailla kuin ennenkin. Otahan nyt siis iisisti ja jos asia edelleen vaivaa, varaa jutteluaika vaikka omalta gynekologiltasi.
Miten niitä voi seuraata?:(
Mikä on paras lääkäriasema ja paras asiantuntija, kenen kanssa voi keskustella papilloomaviruksesta?
Papilloomavirus / Kondylooma
HPV eli ihmisen papilloomavirus on yleisin sukupuoliteitse leviävä virus. Sukupuoliyhteydessä tarttuvia virustyyppejä on useita kymmeniä.
Osa näistä virustyypeistä aiheuttaa kondyloomia eli visvasyyliä. Toiset papilloomavirustyypit voivat aiheuttaa kohdunsuun solumuutoksia, jotka voivat näkyä papa-testissä.
Suurimmalla osalla naisilla HPV poistuu elimistöstä omia aikojaan. Osalla naisista HPV-tartunta aiheuttaa papa-näytteessä näkyviä solumuutoksia. Näistä muutoksista suurin osa häviää; elimistö itse poistaa viruksen ja sen aiheuttamat vauriot.
Pieni osa todetuista muutoksista voi edetä kohdunkaulan syövän esiasteiksi ja johtaa hoitamattomina kohdunkaulansyöpään. Siksi kannattaa käydä säännöllisesti papa-kokeissa.
Kondyloomat ovat syyliä
Kondyloomat ovat sukupuolielinten alueen syyliä. Kondylooman eli visvasyylän aiheuttaa papillooma-viruksen tietyt tyypit. Kondylooman esiintyvyydestä ei ole saatavilla tilastoja, mutta se on selvästi yksi yleisimmistä seksitaudeista Suomessa. Arviolta 30–50 prosenttia aikuisista kantaa virusta elimistössään.
Papilloomavirus tarttuu yhdynnässä, jossa ei käytetty kondomia, suuseksissä tai käsien välityksellä. Käsien kautta tarttuminen edellyttää sitä, että kädellä kosketetaan ihoaluetta, jossa on kondyloomia ja sen jälkeen kosketetaan välittömästi toisen henkilön sukupuolielimiä.
Myös henkilö, joka ei tiedä kantavansa kondyloomaa (eli on oireeton, syyliä ei näy), voi tartuttaa sitä eteenpäin.
Viruksen itämisaika voi olla jopa vuosia
Papilloomaviruksen itämisaika vaihtelee muutamasta viikosta jopa vuosiin. Tartuntojen jäljittäminen voi olla vaikeaa, jos seksikumppanit vaihtuvat usein.
Kondylooma-tartunnan jälkeen sukupuolielinten limakalvoille ilmestyy pieniä valkoisia tai vaaleanpunaisia pilkkuja, jotka saattavat suurentua kukkakaalimaisiksi syyliksi. Ne ovat kooltaan yhdestä millistä muutamaan senttiin.
Miesten syylät ovat esinahan alla, virtsaputken suulla tai sisällä, kivespussissa, siittimen varressa tai peräaukon ympärillä.
Joskus kondyloomat näkyvät vain limakalvon tai ihon epätasaisena pintana. Etenkin naisten syyliä on joskus hankala havaita kohdunsuussa tai emättimessä. Kondylooma voi kutista, mutta on yleensä oireeton.
Papa-kokeessa on hyvä käydä säännöllisesti, sillä siinä näkyvät nekin limakalvomuutokset, jotka eivät ole silmillä nähtävissä.
Naisten kondylooma selvitetään papa-näytteen avulla
Naisten kondylooma selvitetään gynekologisessa tutkimuksessa. Usein apuna käytetään papa-näytettä, jotta nähdään, onko HPV-tulehdusta myös emättimen limakalvoilla ja kohdunnapukassa. Miehen kondylooma tutkitaan ulkoisella tarkastuksella.
Syylistä noin 30 prosenttia paranee itsestään. Jos syylä on kookas, kukkakaalimainen, se tuskin häviää ilman lisäapua. Kondylooman hoito on ongelmallista, koska taudinaiheuttaja on virus, jota vastaan ei ole lääkettä. Vain viruksen aiheuttamia oireita voidaan hoitaa ja näkyviä kondyloomia hävittää.
Hoitomuotoina ovat muun muassa penslaus, laser-hoito ja jäädytyshoito kondylooman tyypistä ja paikasta riippuen. Penslattavat lääkkeet nopeuttavat elimistön omien puolustusjärjestelmien käynnistymistä. Ne eivät siis hävitä virusta, mutta nopeuttavat parantumista.
Uusimman tiedon mukaan papilloomavirus poistuu elimistöstä maksimissaan neljän-viiden vuoden kuluttua tartunnasta. Tupakoimattomilla virus yleensä poistuu paremmin.
Kondylooma on kiusallinen seksitauti, koska syylät voivat puhjeta aika ajoin uudestaan. Kondylooma ei vaikuta raskauteen eikä aiheuta lapsettomuutta.
Rokote suojaa HPV:ltä
HVP-rokote antaa hyvän suojan yleisimpiä HPV-tyyppejä vastaan. Rokotteita on saatavilla kaksi. Toinen rokotteista suojaa kohdunkaulan syövältä ja sen esiasteilta sekä sukupuolielinten alueen kondyloomilta. Toinen rokote suojaa kohdunkaulan syövältä ja sen esiasteilta.
Rokote on saatavilla reseptillä apteekista. Rokote ei suojaa taudilta, jos tartunnan on jo saanut. Siksi rokote kannattaa ottaa hyvissä ajoin ennen ensimmäistä seksikontaktia. Myös kondomin käyttö on suositeltavaa, koska se on ainoa tapa suojautua muilta seksitaudeilta!
Papilloomavirus on vain yksi mahdollinen aiheuttaja. Ja se, et sinulla on se virus, ei todellakaan tarkoita, että se aiheuttaa välttämättä tai edes kovin todennäköisesti yhtään mitään syöpiä sinulla yhtään minnekään. Käyt papassa säännöllisesti ja lääkärissä muuten tietysti, jos tulee muuta lremppaa tai murhetta, mutta muuten: UNOHDA koko asia. Nauti elämästäsi ja lapsistasi ja raskaudestasi äläkä murehdi jotain, mitä VOISI joskus mahdollisesti ehkä pienellä todennäköisyydellä tapahtua.
Et varmaan tarvitse mitään papilloomaspesialistia (onkohan sellaista edes), tuo juttu on tavallisille gyneille niin arkipäivää, että kuka vaan heistä osaa varmasti vastata sinulle. Valitse joku mukava jonka kanssa voit jutella kunnolla:) 
Pelotta joka tapauksessa. Ehkä se on alkushokki, ehkä stressaan loppuelämään asti. En mä tiedä edes mistä saa hyvää gynekologia, kun tuntu siltä että kaikilla on oma mielipide asiasta + vastanottolla ei saa kysyä kun korkeintää 5min. Mutta kun minulla on paljon kysyttävä ja haluan varmasti tietoa asiasta
osallistuvat nettikeskusteluihin osana markkinointia ja tiedotusta niin tässäkin se mitä haetaan tällä "keskustelulla": rokote ja sen piilomainostaminen.
Haluatteko, että lääkeyhtiöiden käyttämät mediatoimistojen nimet tulisi julkistaa, asiakkaat ja nettikeskusteluihin osallistuvat toimistot?
Voima-lehti voisi tehdä aiheesta tutkivan artikkelin.
sulla on kaksi vaihtoehtoa, joko hyväksyt asian ja alat jatkamaan elämääsi tai et hyväksy ja murehdit asiaa, jolle nyt vaan ei voi mitään.