Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä ihme Suomen nuoria ja lapsia vaivaa?

Vierailija
17.10.2011 |

Ja elkää sanoko, että mallia otetaan ulkomailta!! Kyllä nää on keksitty ihan omassa maassa.

Rikoskomisario Joni Länsipuron mukaan syksyinen levottomuus liittyy usein koulujen alkamiseen, mutta tässä syksyssä on ollut jotain poikkeuksellista. Alaikäisten välisistä pahoinpitelyistä on tehty useita rikosilmoituksia.

- Vaikea sanoa, ovatko pahoinpitelyt lisääntyneet vai ilmoitetaanko niistä entistä aktiivisemmin. Tilastotietoa minulla ei ole, Länsipuro sanoo.

Länsipuron mukaan lasten erimielisyydet kärjistyvät nopeasti käsirysyksi, eikä asioita jakseta selvittää puhumalla.

- Lasten välinpitämättömyys on lisääntynyt. Väkivaltaan turvaudutaan julkisissakin paikoissa, eikä välitetä siitä, näkeekö sen aikuinen.

13-vuotias hakattiin

Pahin pahoinpitely Toijalassa sattui lokakuun alussa, kun ikätoverit potkivat 13-vuotiasta tyttöä päähän. Tapauksesta tekee poikkeuksellisen se, ettei teoille löytynyt kuulusteluissa minkäänlaista motiivia.

Länsipuron mukaan alaikäisten pahoinpitelyjä leimaa pitkäkestoisuus, päihteettömyys ja suunnittelemattomuus.

- Yleensä nuorilla ei ole lyömävälinettä vaan pahoinpitely tapahtuu potkien ja lyöden, Länsipuro sanoo.

Myös Aamulehden haastattelema Akaan Toijalan yhteiskoulun rehtori Jukka Oksanen on erittäin huolissaan paikkakunnan nuorista.

- Nyt on oikea aika pysähtyä ja herätellä vanhempia: täällä tapahtuu hurjia juttuja, Oksanen sanoo Aamulehdessä.

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
17.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse haluamme, ettei pilttejä saa kunnolla mistään rankaista, ja että jos aikuinen puuttuu pentujen teutarointiin, saa aikuinen siitä syytteen, koska hän ei osannut puhua penskoille "järkeä".

Nyt sitä niitetään mitä kylvetään.

Henk. koht olen sitä mieltä, että väkivaltaiselta teiniltä pitäisi piestä paskat pihalle ja kysyä, vieläkö tekee mieli potkia toista päähän.

Vierailija
2/20 |
17.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Henk. koht olen sitä mieltä, että väkivaltaiselta teiniltä pitäisi piestä paskat pihalle ja kysyä, vieläkö tekee mieli potkia toista päähän.

Sillähän sinä näyttäisitkin hyvää esimerkkiä. Auktoriteetti ja järki loppuu siihen missä väkivalta alkaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
17.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kaunis ajatus että lapsesta voisi jotenkin kasvattaa fiksusti käyttäytyvän pelkästään vanhemman omalla esimerkillä- tämähän ei päde paikkaansa mm. koulukiusaajien, hakkaajien ym. kusipäiden porukassa ollenkaan. Yllättävän monella heistä on ihan kunnolliset vanhemmat!

Eläinlaumassa nuori uhittelija saisi turpiinsa ja oppisi tavoille. Suomessa nuori uhittelija saa korkeintaan paheksuvan katseen ja pistää muut varuilleen, kerta toisensa perään.

Vierailija
4/20 |
17.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt niitetään kukkahattujen kauraa.

Vierailija
5/20 |
17.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vanhemmilla taitaa nykyisin mennä huonommin taantuman ynnä muun takia joka varmaan näkyy sitten lasten käyttäytymisessä.

Vierailija
6/20 |
17.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Mä oon täydellinen kasvattaja ja mun kullanmurut on täydellisiä. Muissa on vikaa, ja siksi ne muut pitäisi eristää johonkin pois tieltä."

TUtkimusten mukaan muuten tuo kakkosen ehdottama "piestä paskat pihalle" johtaa juuri päinvastaiseen suuntaan kuin kakkonen väittää: se lisää lasten väkivaltaisuutta.

Vierailija
7/20 |
17.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sillähän sinä näyttäisitkin hyvää esimerkkiä. Auktoriteetti ja järki loppuu siihen missä väkivalta alkaa.

Mutta toi Toijalan tapaus on niiiin karmiva, että tekijöiden pitäisi saada sellainen rangaistus että tuntuu ja tosissaan. Eivät joudu luultavasti minkäänlaiseen vstuuseen teoistaan, tapaushan on sosiaalityöntekijöiden osastoa tekijöiden iän vuoksi

Ei mulla ole vastauksia, mutta ajatuksen tasolla näen asian kuten 2 esitti, oksettaa ja kuvottaa edes lukea tuollaisesta,

Vierailija
8/20 |
17.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

joten niitä nyt 3-vuotiaita ei ihan vielä voi laittaa vastuuseen nuorisorikollisuudesta.

Varsinaisestihan siitä taantumasta noustiin jo 2010 ja nyt vaan on odoteltu ettö alkaako uusi taantuma.

Vierailija
9/20 |
17.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun lapset eivät opi ajattelemaan siten, että mitltä minusta tuntuisi, jos minulle noin tehdään, noin sitten tapahtuu. Empatiakykyä saas ei opi, jos siihen ei kotona opeteta!

Eli, kotna nuo taidot oppii. Ihan varmasti jokainen voi katsoa peiliin, jos lapsi on häirikkö.

Varmasti tulee huomaamaan, että vanhemmat ovat unohtaneet lapsen kasvatuksessa tärkeitä asioita!

Vierailija
10/20 |
17.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tutkimus ovatko nämä väkivaltalapset päiväkodin kasvatteja vaiko kodin kasvatteja.

Toisekseen pitäisi tutkia kuinka paljon vanhemmilla on ollut aikaa olla lastensa kanssa. Tai oikeastaan kuinka paljon ovat halunneet olla heidän kanssaan?

Vierailija
11/20 |
17.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että joku potkisi toista päähän vain siksi, että siitä ei tule mitään seuraamuksia. Potkisitko sinä toista ihmistä päähän, jos se ei olisi kielletty tai jos siitä ei rangaistaisi? Kyllä sen pitää lähteä ihmisestä tai lapsesta itsestään sen sääntelyn, ja siihen tarvitaan varmasti empatiaa ja muiden ihmisten arvostamista. Päähän potkijan täytyy voida todella pahoin, jotta tuollaista pystyy tekemään.

Itse luulen, että väkivaltaisia lapsia kohtaan on käyttäydytty väkivaltaisesti.

Vierailija
12/20 |
17.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

joten niitä nyt 3-vuotiaita ei ihan vielä voi laittaa vastuuseen nuorisorikollisuudesta. Varsinaisestihan siitä taantumasta noustiin jo 2010 ja nyt vaan on odoteltu ettö alkaako uusi taantuma.

Taantuman vaikutukset saattavat tuntua juuri tuossa ikäluokassa. Jos vanhemmilta meni taantumassa työpaikka alta, ovat juuri herkässä iässä alkavan murrosiän kynnyksellä olleet 10-vuotiaat varmasti kokeneet monessa perheessä kovia: Riitoja rahasta ja toimeentulosta, ehkä rakkaista harastuksista luopumista, vanhempien mielenterveysongelmia. Itse huomaan just 8-10 vuotiaiden olevan todella herkässä iässä vaistoamaan kaikenlaisia pieniäkin ilmapiirin muutoksia ja kinoja meillä vanhemmilla. Jos kotona on tosi painostavaa siinä lähtee helposti ajautumaan väränlaisiin porukoihin.

Ei ne kaikki ongelmat todellakaan lähde sieltä vauvaiästä tai siitä etä on mennyt 2-vuotiaana hoitoon, täällä av:lla vaan usein tunnutaan ajatelevan että 0-5 vuotiaisiin pitää panostaa kaikki voimat ultrahaalareista muskareihin ja vauvauinteihin, mutta 7-vuotiaasta ylöspäin kouluun lähtijät saavat laittaa omat aamupalansa ja vaika hiihtää harrastuksiin jos jotain haluavat harrastaa.

Vierailija
13/20 |
17.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin ongelma on varmasti vanhemmat. Mitään kuria ei enää ole. Selkään sietäisivät saada ihan vaan varmuuden vuoksi

Vierailija
14/20 |
17.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

taantuma alkoi 90 luvulla, en jälkeen ei olla koskaan enää satsattu nuoriin ja lapsiin niin kuin 70-80 luvuilla jolloin oli nuorisotiloja ja taloja, maksutonta toimintaa ja vetäjiä nuorille jos kotona ei ollut aikuista sai turvaa sieltä.

nyyään aikuisetkin elävät minä-minulle-kaikki-heti-mentaliteetilla ja sillä on seurauksensa. unohditteko opettaa lapsillenne empatiaa ja yhteisöllisyyttä ja oikeudenmukaisuutta. sitä että paha saa palkkansa. puututko jos näet huonosti käyttäytyvän nuoren/lapsen? kuuluisi puuttua, mutta uskaltaako jos nuori käy päälle?

ennen kunnioitettiin aikuisia ja poliisia, nykyään tiedetään ettei kukaan voi mitään, ei varsinkaan vanhemmat jotka eivät rajoja asettaneet eivätkä kasvattaneet. päiväkodin, harrastusten ja muun ulkoistamisen jälkeen nuorta tuskin edes tunnetaan..

Vierailija
15/20 |
17.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

taantuma alkoi 90 luvulla, en jälkeen ei olla koskaan enää satsattu nuoriin ja lapsiin niin kuin 70-80 luvuilla jolloin oli nuorisotiloja ja taloja, maksutonta toimintaa ja vetäjiä nuorille jos kotona ei ollut aikuista sai turvaa sieltä. nyyään aikuisetkin elävät minä-minulle-kaikki-heti-mentaliteetilla ja sillä on seurauksensa. unohditteko opettaa lapsillenne empatiaa ja yhteisöllisyyttä ja oikeudenmukaisuutta. sitä että paha saa palkkansa. puututko jos näet huonosti käyttäytyvän nuoren/lapsen? kuuluisi puuttua, mutta uskaltaako jos nuori käy päälle? ennen kunnioitettiin aikuisia ja poliisia, nykyään tiedetään ettei kukaan voi mitään, ei varsinkaan vanhemmat jotka eivät rajoja asettaneet eivätkä kasvattaneet. päiväkodin, harrastusten ja muun ulkoistamisen jälkeen nuorta tuskin edes tunnetaan..

Vierailija
16/20 |
17.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hesarissa oli aiheesta juttua sunnuntaina, mutta täälläkin se on mollattu vanhempien syyllistämiseksi.

Nykynuorilla on ongelmia turvallisuudentunteen kanssa: heidät on liian pieninä laitettu laumaan päivähoitoon ilman aikuisten antamaa tukea ja turvaa. Aikuisia on hoitopaikassa liian vähän, heillä ei ole aikaa lapsille, suunnittelu vie liikaa aikaa jne. Päivähoidossa tunnepuoli on jäänyt kasvamatta, ja nyt se näkyy. Hakataan tuntemattomia, tehdään mitä vaan, koska oman kokemuksen mukaan kukaan ei kuitenkaan välitä.

Tärkeintä on, että kukaan ei saa sanoa vanhemmille, että näiden lapsella on paha olla ja se perheen oma valinta päiväkodista oli sittenkin väärin. Ei, syyllistetään niitä, joita hakataan. He ovat mammanpoikaressukoita, joita äidit paapoivat kotona ja siksi ne lapset ärsyttävät.

Vierailija
17/20 |
17.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kotona vai päiväkodissa

Vierailija
18/20 |
17.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

8-18 v. meillä on sellainen ongelma, että pojatkin on liian nössöjä. on oikeen pitänyt kehottaa niitä puolustautumaan.

huonot päiväkodit!

Vierailija
19/20 |
17.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhemmat on hylänneet lapsensa tietokoneiden ja pelikoneiden ääreen. Väkivaltapelit opettaa vääristynyttä kuvaa väkivallasta. Vanhemmat itse surffaa yökaudet netissä, eivätkä jaksa iltaisin olla lasten kanssa. Lapsilla liikaa ruutuaikaa, ja aivot ihan ylivirittyneessä tilassa. Vanhemilla kurinpito hukassa, ja lapsille ei opeteta minkäänlaista auktoriteettien kunnioitusta. Vanhemmat haukkuvat opettajia, jolloin lapset oppivat, ettei opettajia tarvitse totella.

Vierailija
20/20 |
17.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enää ei kukaan uskalla kasvattaa lastaan peläten ls-ilmoja ja neuvolan, pk-henkilökunnan, opettajien, naapureiden, nettituttavuuksien pelossa.

Vanhemmat eivät uskalla olla vanhempia omille lapsilleen. Ei uskalleta huutaa, laittaa arestiin, ottaa viikkorahoja pois koska jokainen vanhempi tietää että se oma lapsi (ja opettaja, hoitaja, naapuri, tuttava) voi nostaa syytteen näistä asioista vanhempiaan vastaan ja sitten on lastensuojelu, poliisi ja vaikka sun mikä taho ottamassa lapsia pois huonoilta vanhemmilta.

Lapsilla on ylivalta, kun aikuinen ei enää uskalla olla aikuinen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme neljä