Saako tikkien poiston jälkeen mennä normaalisti suihkuun?
Vai pitääkö odotella vuorokausi tms? Kyseessä sektiohaava.
Kommentit (14)
ei saa kastella haavaa tikkien poiston jälkeen.
ei saa kastella haavaa tikkien poiston jälkeen.
Mun käskettiin suihkutella haavaa tikkien poiston jälkeen. Mä sanoisin että suihkuun vaan!!! Älä nyt siihen saippuaa hiero, mutta eiköhän puhtaus kuitenkin ole haavalle parasta!
ohjetta.. hmm
Unohdin nimittäin kysyä asiaa neuvolasta. Haava ollut avoin jo pitkään. Nyt sitten laitettiin haavateipit, kun tikit poistettiin.
Haava ei ole tulehtunut tms. Eli tosi siisti on.
-ap-
kun on nuo haavateipit. Voithan myös soittaa neuvolaan ja kysyä niin saat varmasti oikean vastauksen. :)
tämän ketjun otsikon kokoajan, että saako mennä epänormaalisti suihkuun...
Sori OT, mulla ei ole keskusteluun varsinaisesti mitään annettavaa. Jatkakaa!
ohjetta.. hmm
Unohdin nimittäin kysyä asiaa neuvolasta. Haava ollut avoin jo pitkään. Nyt sitten laitettiin haavateipit, kun tikit poistettiin.
Haava ei ole tulehtunut tms. Eli tosi siisti on.
-ap-
Mulla ei ollut haava avoin "missään" vaiheessa, eli sektiosta seuraavana päivänä kun haavan päältä otettiin teippi pois, niin haava oli jo kiinni. Kun viikon kuluttua tikit poistettiin niin haava oli ihan kiinni. Nuo tikkien pienenpienet reiät umpeutuivat muutaman tunnin sisällä tikkien poistosta. Lieneekö minua ohjeistettu tästä syystä ihan normaliin suihkutteluun?
Tikkien poiston jälkeen ihon pinta sulkeutuu kyllä nopeasti.
vuorokauden että ne tikkien reiät menevät umpeen.
Näin toimitaan ainakin pienempien haavojen kohdella.
Itselläni ollut ohjeistuksena että suihkutella saa lämpöisellä vedellä heti tikkien poiston jälkeen, mutta saippuaa/shamppoon käyttöä odotettava vuorokauden verran että tikkien reiät ovat ummessa.
Tikkejä on ollut muutamassa paikassa.
Päässä, kädessä ja jalassa.
taitosta päällä ;)
-ap-
Hahhaa... mietinkin että miten tuo on "avoin". Sain hyvät naurut (siis itselleni tässä naurekelen).
Ja menen suihkuun illalla, jolloin tikkien poistosta 1/2 vrk =)
-ap-
tämän ketjun otsikon kokoajan, että saako mennä epänormaalisti suihkuun... Sori OT, mulla ei ole keskusteluun varsinaisesti mitään annettavaa. Jatkakaa!
haavalla on sidos/teippi, niin odota vuorokausi. Mutta, jos haava on avoinna ilman suojaa niin voit käydä suihkussa. Mikäli haavalla tulehdusta/eritystä niin kannattaa suihkuttaa jo samana päivänä. Suihkutus ja ilmakylvyt parasta hoitoa leikkaushaavalle. :)