Miltä teistä kuulostaa nämä joululahjamäärät lapsille?
Joo, olen ajoissa :D
4-vuotiaalle
* furreal lelukoira ( tekee temppuja :D)
* autot legopaketti, keskikokoinen
* kirja
* muistipeli
* barbie
8-vuotiaalle
* 2 dvd tuotantokautta
* star wars legopaketti (ovh 63 eli keskikokoinen)
* lego technic superauto (ovh 99 eli iso?)
* kirja
* 2 lautapeliä
Yhteiseksi 2 dvd:tä. Eivät saa pitkin vuotta leluja.
Kommentit (49)
ei niitä leluja ja muita lahjoja tarvitse säkeittäin olla. Kiva kun saavat useamman eri tyyppisen lahjan ja jos ovat sellaisia, joita lapset ovat itse toivoneet saavansa niin varmasti riittää!
jos vertaa siihen mitä meillä on aina lahjoja ja meillä ostetaan melkein joka viikko jotain pieniä juttuja. Mutta jokainen tekee omalla tavallaan ja mukavia lahjoja tuossa on.
Itse en suosi kerskakulutusta joulunakaan enkä sitä että lapsi opetetaan odottamaan valtavaa lahjavuorta. Muutama lahja riittää, niillä lapsi jaksaa leikkiäkin vanhojen lelujen ohessa.
tosin meillä paketteina tulee myös yökkäreitä, lasten lakanoita ja talviurheiluvälineitä (luistimet, maila, pulkka yms.).
Minulla oli aina pienenä ns. "köyhä joulu" ja aina hävetti vertailla kavereiden kanssa mitä olin saanut. Joka joulu joku kavereista (tai yleensä useampi) kysyi "siis et sä tosiaan muuta saanut?".
Olen opettanut lapsilleni, että muille ei kehuskella mitä on saanut eikä edes kaikkea tarvitse kenellekään kertoa mutta haluan, että joulunpyhinä tuntuu satumaiselta.
Ja kyllä meillä vanhemmat leikkivät niillä uusilla leluilla ihan yhtä innokkaasti kuin lapsetkin.
jos vertaa siihen mitä meillä on aina lahjoja ja meillä ostetaan melkein joka viikko jotain pieniä juttuja. Mutta jokainen tekee omalla tavallaan ja mukavia lahjoja tuossa on.
Tulisin "hulluksi" jos meillä olisi leluja ja tavaraa hirvittävät kasat. Kaikilla kavereilla varmasti onkin enemmän leluja, ainakin näin voisin kuvitella :D
Vaatetta ei meillä mene paketteihin vaan niitä annetaan muuten vaan. Sama koskee luistimia, suksia jne sellaisia pakollisia juttuja.
Kiva kuulla että joidenkin mielestä lahjamäärä kuulostaa vähältä. Näin ollen lahjamäärä taitaa useimpien mielestä olla aika lähellä sopivaa mitä se sitten onkaan =)
lapselleni viime vuonna ja oli tosi mieluisa.
Joulunpyhat on hyvaa aikaa rakennella rauhassa legoilla.
Meilläkin on tapana ostaa lapsille 4-6 lahjaa, jotka ovat aina tulleet meidän ikioman kuusen alle, on aatto sitten vietetty missä tahansa (usein mummoloissa). Lapset saavat toki myös lahjoja isovanhemmilta ja kummeilta, mutta pidän tärkeänä, että ostan myös itse. Se on sitä omaa joulufiilistäni ja lisäksi yritän ostaa jotain sellaista, josta lapset pitävät. Taisivat viime vuonna saada 10 lahjaa kumpikin ja se oli jo vähän liikaa.
Viime vuonna siis esikoinen sai meiltä 6 lahjaa ja kuopus 4. Tänä vuonna molemmat varmaan saavat tuon neljä. Meillä oli viime vuonna mukana vaatteita ja esim. luistimet, tänä vuonna ajattelin sitten keskittyä leluihin, peleihin ja kirjoihin. Esikoiselle olen jo tilannut Autot2 wii -pelin, lisäksi aion ostaa hänelle Scaryz hämähäkin ja ehkä jotain muuta Autot-tavaraa. Onkohan se autot-lautapeli kiva?
Jos tuossa on kaikki lasten joululahjat, niin kuulostaa oikein sopivalta määrältä.
Meillä on tapana antaa lahjoja suvun kesken, joten omille lapsille "voi" ostaa vain yhden lahjan. Sittenkin tulee liian iso röykkiö (eli noin 7-10 pakettia / lapsi, monien mielestä varmaan ihan liian vähän). Ei pieni lapsi jaksa innostua kovin monesta lahjasta yhtä aikaa. Meidän lapset ovat alle kouluikäisiä.
Meillä ei myöskään osteta leluja pitkin vuotta. En kestä hirveää lelukasaa lastenhuoneessa, mutta vielä tärkeämpi syy on se, että liiat lelut tukahduttavat lapsen luovuuden. Jos lapsella on aina uusi lelu, millä leikkiä, hän ei kehitä itse omia juttujaan.
Meillä leikittiin innoissaan käpy-Bagukaneilla, mutta kun erehdyin ostamaan oikean, kävi seuraavaa:
1) kävyt lensi metsään
2) "oikea" Bagukan kiinnosti päivän ajan
3) Bagukan ei ole kiinnostanut sen yhden päivän jälkeen
Joo-o, oon varmaan hirviöäiti, kun lapset joutuu leikkimään kävyillä ja kepeillä.
Itse ostan varmasti enemmän kun se on niin kivaa puuhaa.Ja kaikille pyhille kasvattajille tiedoksi että ostan myös pitkin vuotta leluja ja lahjoja lapselleni.Hän ei niistä pilalle mene.
Olen keskituloinen akateeminen työssäkäyvä perheenäiti.
Eli edessä on lasten kolmas ja viides joulu ja toistaiseksi emme ole lapsillemme yhtään joululahjaa ostaneet. Eikä vielä ole tullut tunnetta että pitäisi. Lapset saavat muutamia paketteja mummeilta ja kummeilta ja ovat niistä onnellisia (kaikki paketithan siis tulevat joulupukilta). Jos näitä paketteja ei olisi, ostaisimme toki itse jotain. Nyt emme koe tarpeelliseksi lisätä materian määrää yhtään, toppuuttelemme näitä muitakin ostajia hillitsemään itseään kaupoissa. Emme tarvitse joulunpyhiksi lapsille uusia leluja vaan yhdessäoloa: askartelua, leipomista, lukemista, ulkoilua, elokuvan katselua yhdessä, kyläilyä, rauhallisia ruokahetkiä. Toki lapset leikkivät keskenäänkin näiden välillä, mutta eivät tarvitse siihen vuorta uusia leluja. Olemme akateemisia ja keskituloisa, kyse ei ole siis rahasta vaan arvoista. Syntymäpäivälahjaksi olemme menneet johonkin lapselle mieleiseen tapahtumaan tai paikkaan, tavaralahjat ovat olleet pieniä.
mutta en voi olla vastaamatta taas.. En voisi kuvitellakaan jättäväni ostamatta lapsilleni lahjoja, tai lahjaa. Joulunahan juuri halutaan muistaa läheisiä ja antaa heille jokin kiva rakkaudella ja ajatuksella hankittu paketti. Ostatteko sitten kenellekään lahjoja? Tuntuu oudolta jos ostatte, mutta omille lapsillenne ette halua antaa mitään muistoa. Entäs kun ne aikuisina kysyy, että mitä saivat teiltä vanhemmilta pieninä joululahjaksi, niin te vaan sanotte, että ei tuntunut siltä, että olisitte tarvinneet mitään? No joo, onhan tuo ns. laatuaika hieno juttu, mutta mietipä nyt vielä! Ja ap:lle, kyllä sä itse tiedät, mikä on teidän lapsille hyvä määrä lahjoja, ei me muut olla siihen kykeneväisiä.
lapset 22 lahjaa / lapsi. Lapsia on kolme. Sitten vielä yhteiset lahjat n. 5 kpl. Mutta meillä ostetaankin myös vaatetta ja harrastusvälineitä pukinkonttiin. Tänä vuonna eivät saa kuin n. 10 lahjaa / lapsi. Se on jo päätetty.
ihan siitä, mitä ja minkä verran saavat muilta.
Mutta muuten vähän niukan oloista, etenkin jos eivät saa muulloin leluja, niin miettisin onko virikeköyhää.
jotain tuosta nyt puuttuu ap. Mulla on täysin eri ajatusmaailma, joulu on lasten juhla ja lapset on aika materialistisia, vai väittääkö joku että vaikka 5v poika sanoo jouluaattona "äiti parasta on yhdessäolo"
Olen tosiaan hyvissä ajoin liikenteessä (:D) ja lahjat lapsille on nyt hommattu. Ostin mainitsemani tavaroiden lisäksi isommalle Unopelikortit ja pienemmälle rooliasun (prinsessapuku) Seuraavaksi muiden lahjojen kimppuun =)
Meillä tulee olemaan näin (kirjat vasta hankittu):
Vanhimmalle: 4 kirjaa, 1 harrastusväline, 2 vaatetta, 1 tapahtumalippu.
Keskimmäiselle: 4 kirjaa, 1 harrastusväline, 2 vaatetta, 2 lelua.
Nuorimmalle: 4 kirjaa, 1 harrastusväline, 2 vaatetta, 2 lelua.
Yhteiseksi 1 peli.
Meillä lapset saavat jouluna muutamia paketteja, selvästi vähemmän kuin esim. synttäreillä. Isovanhemmat tuovat jotain, ja me vanhemmat ostamme muutaman paketin. Eli korkeintaan 5 pakettia jouluna.
Meillä kyllä lapset saavat leluja, vaatteita, kirjoja, pelejä, harrastusvälineitä tms. pitkin vuotta, tarpeen mukaan. Eli vaikka jouluna lahjamäärä ei olisikaan mikään huima, kyllä lapsilta löytyy leluja.
Meillä lapset eivät varsinaisesti toivo joululahjoja, vaan ne ovat yllätyksiä. Jos jotain paljon toivoo tai tarvitsee, niin voi mennä ostamaan kaupasta. Minusta lapseni suhtautuvat lahjoihin mukavasti. Innoissaan niitä avaavat, mutta jaksavat keskittyä jokaiseen pakettiin, eivätkä vaan visko niitä johonkin sivuun ja aloita seuraavan paketin repimistä
jotain tuosta nyt puuttuu ap. Mulla on täysin eri ajatusmaailma, joulu on lasten juhla ja lapset on aika materialistisia, vai väittääkö joku että vaikka 5v poika sanoo jouluaattona "äiti parasta on yhdessäolo"
Noo itse asiassa ollaan tämä "jouluhössötys" jo aloitettu eikä sieltä lapsen suusta tule niitä toiveita kuin maks. 5 ja nekin nyhtämällä :D Vasta juteltiin joulusta niin kuulemma parasta on loma, herkut ja lahjat eli kyllä meillä joulu koostuu paljon muustakin kuin lahjoista jopa lasten mielestä =) Mulla oli lapsuudessa paljon lahjoja mutta silti joulussa oli paljon muutakin ihanaa. Hienoa vaan jos lapseni eivät ole materialisteja kun itse en erityisemmin ole nykymittapuulla mutta kai kaikki lapset jollain tavalla ovat materian perään (?) Enemmän mä olisin huolissani jos tuo 4-vuotiaskin latelisi jo pitkät listat ja odottaisi joulusta eniten lahjoja. Se toivoo koiraa ja tossuja, ihana =)
Koskaan en ajattele että muilta tulee lahjoja ja laita sen varaan mutta viime vuonna tuli muilta meidän lisäksi joku 7-8 pakettia lisäksi. Ihan tarkkaan en todellakaan muista mutta jotain tuonne päin.
Kun ajattelen asiaa rahallisesti niin melkein kauhistuin :D Normihinnoilla 4-vuotiaan lahjat olisi maksaneet 200 euroa!! Kuulostaapa huimalta. Alesta nuo maksoi vajaan 100 euroa =) Ja isomman lahjat taas normisti reilun 200 euroa ja alesta 140 euroa.
Meilläkään ei saa lapset paketteja muuten, kun jouluna ja synttäreinä.