Isä ei saa tavata lapsiaan.
Millä oikeudella äiti kieltää isää tapaamasta lapsiaan? Vaikka ei mitään tapaamissopimusta vielä aikaiseksi ole saatukaan, luulisi että olisi kaikkien edun mukaista että isä ja lapset silti tapaisivat.
Kyseinen äiti ei siis vastaa edes yhteydenottoihin kun isä yrittää kysyä milloin voisi nähdä lapset. Onko tuollainen käytös yleisesti ihan ok ja hyväksyttävää? Että vasta sitten annetaan lapset kun on saatu tapaamissopimus aikaiseksi?
Kommentit (21)
joskus sen syyn nimi on Heidi tai Essi.
meillä taas oli se "ongelmana" että mieheni ei halunnut seksisuhdetta ja kehotti spurgu äitiä elämään ihmisiks niin äityli sitten otti nokkiinsa ja katkaisi kokonaan välit isään, ei saa enää lapset nähdä isäänsä=( mutta sanomattakin selvää että e.maksut kyllä kelpaa...
äiti käyttää lapsia kostovälineenä. Siitä voi seurata lapsille henkistä pahoinvointia ja jopa mielenterveysongelmia (olen seurannut läheltä juuri sellaista tapausta..).
Isän kannattaa olla hyvin tarkkana tapaamisoikeuden kanssa! En osaa muuta sanoa, koska en ole itse eronnut.
sukulaismiehelle lapsen äiti teki todella ikävästi; säännösteli taapamisia, määräsi kuinka pitää käyttäytyä, mitä saa tehdä jnejne. aivan kuin lapsi olisi ollut vain HÄNEN. Mies ihan kunnollinen ja eron syykin oli toinen mies, eli syynä ei ole isän kunnottomuuskaan. Että kyllä naiset käyttävät ihan liikaa ja väärin äidin OIKEUKSIAAN, isän oikeudet ja lapset edut halutaan nähdä ihan huonoina asioina.. :(
Voisikohan tuon tulkita lapsikaappaukseksi?
Tosiaan jossakin välissä tapaamiset onnistui ihan kivasti, mutta sitten ilman minkäälaista syytä tuli stoppi. Eikä todellakaan minkäänlaista selitystä saatu.
Mikään 'Essi' tai 'Heidi' ei edes olisi pätevä syy. :)
Valitattavasti noin toimii katkera exä.
-----Että kyllä naiset käyttävät ihan liikaa ja väärin äidin OIKEUKSIAAN, isän oikeudet ja lapset edut halutaan nähdä ihan huonoina asioina-----
No ihanko totta? Montako tapausta tiedät varmasti?
Kumma et mä olen elänyt aika kauan eikä ole tällaisia tapauksia tuttavapiirissä.
PÄINVÄSTAISIA tapauksia kylläkin ja lisäksi vielä et nämä isät eivät oikein edes tiedä miten pitää olla isä!
huolto- ja tapaamisriitaa käsittelyssä. 70 % kanteista on nostanut isä eli isät joutuvat hakemaan oikeuden päätöksen tapaamisiin ja huoltajuuteen, jotta saavat pitää yhteyttä lapsiin.
Tällaiset riidat koskevat siis vuosittain yli 10 000 lasta!
Eli aika yleinen ongelma on kyseessä!
oletat, että isät eivät saa tavata lapsiaan jos ovat oikeusteitse hakemassa päätöstä huollosta ja tapaamisista? Oikeudessa kun usein tapellaan siitä kuka on lähihuoltaja, ei siitä saako toinen vanhempi tavata lastaan ollenkaan. Eli tuo oikeuslaitoksissa olevat huolto- ja tapaamisriidat ei tietenkään kerro siitä kuinka usein lapset isäänsä/äitiään tapaavat!
meillä exä lähipiiri uskoo vakaasti exän kertomuksia, miten estän tapaamiset ja yhteydenpidot ja miten ne harvat puhelinsoitot minä valvon vieressä eikä lapset saa puhua rauhassa.
Todellisuudessa exä ei koskaan halua tavata: jos laitan viestin ja kysynm sopisiko silloin ja silloin - ei vastausta. Jos tietää jostain reissusta tai muusta ohjelmasta, heti tulee viesti "tapaaminen silloin ja silloin" eli juuri jo sovitun ja maksetun ohjelman kanssa samanaikaisesti (tätä tapahtuu pari kertaa vuodessa, muuten ei ehdota tapaamisia) - sitten alkaa kauhea mustamaalaus, miten hän ehdotti tapaamista, mutta en suostu.
Todellisuudessa exä ei pahemmin soita lapsille ja jos soittaa niin onnistuu soittamaan aina lasten harrastusten aikaan (aikataulut kyllä exän tiedossa). Lapset (esiteinit) eivät oikein enää halua soittaa isälleen, sanovat että kyllä isä osaa soittaa jos heitä kaipaa. Isä itse ei soita, koska on sitä mieltä että lapset soittakoon.
Exän lähipiirin mielestä olen siis kaamea ex, joka estää yhteydenpidot ja tapaamiset - totuus on vain hieman toisenlainen...
huoltajuutta toissijaisena asiana kanteessa.
Aika paljon kertoo myös asetettujen uhkasakkojen määrä; oikeuden tapaamismääräystä ei ole noudatettu.
Näitä tapaamisia estäviä ja tapaamisilla leikkiviä äitejä on paljon; halutaan sitä uskoa tai ei.
Perehdy asiaan tarkemmin, silloin ei tarvitse olettaa mitään vaan on faktaa.
unohtui ihan mainita, että exän version mukaan olen alkoholisti ja ero tuli siksi, että petin häntä ja aloitin suhteen
Erosta on vuosia enkä ole kyllä sitä uutta miestä vieläkään nähnyt - en liittomme aikana enkä sen jälkeenkään - ei siis tietoa, kuka liittomme rikkonut mies on :) (siis kun sellaista ei koskaan ollut).
Exän alkoholin käyttö oli yksi eropäätöksen syy, hassusti se vain kääntyikin toisin päin.
Meillä on käyty terapiassa, koska isä ei halua tavata lastaan. Noin puolitoista vuotta sitten se loppui lähes kokonaan, sitä ennen toimi jonkun aikaa ihan kivasti, vähitellen lapsi jäi taka-alalle.Isä myös käytti lasta kiristys keinona, jos en suostunut milloin mihinkin.Elatusmaksutkin on tälle miehelle rasite. Aika lailla hankala tapaus.
tietenkin niitä lähivanhempia (äitejä tai isejä) on jotka eivät ajattele lapsen etua vaan omaa katkeruuttaan (joskus siihen katkeruuteen on tosi hyvä syy, surullista kyllä jos aikuinen ei osaa suruaan käsitellä vaan purkaa sen lapseen) ja hankaloittavat tai jopa estävät lapsen tapaamiset toisen (etä)vanhempansa kanssa. Samoin on paljon niitä etävanhempia (äiteja tai isejä), joita omat lapset eivät kiinnosta (kiinnostavampaa on uusi suhde, harrastukset, baarit whatever) ja jotka ihan omasta tahdostaan vieraantuvat lapsestaan. 11 taitaa olla aikamoinen naistenvihaaja... surullista sekin.
uskoa, jos isä väittää että paska-äiti ei anna tavata lasta ja hän niii-in kärsii, vaikka on ollut niiin hyvä isä ja ikävöi lasta. Taustalla voi olla ihan oikeita syitä tapaamisen estämiselle.
Äitini eronnyt yh-työkaveri, jolla oli tytär, meni tuohon "sääli mua"-halpaan. Meni naimisiin ja saivat lapsen, pikku tytön. Työkaverin esikoislapsi oli siskoni leikkitoveri.
Tuo mies paljastui parin vuoden kuluttua pedofiiliksi. Enempää en kerro.
Jos tämä oli suunnaatu aloittajalle, niin voin kyllä kertoa että tiedän tämän asian oikean laidan aivan varmasti.
-----Että kyllä naiset käyttävät ihan liikaa ja väärin äidin OIKEUKSIAAN, isän oikeudet ja lapset edut halutaan nähdä ihan huonoina asioina-----
No ihanko totta? Montako tapausta tiedät varmasti?
Kumma et mä olen elänyt aika kauan eikä ole tällaisia tapauksia tuttavapiirissä.
PÄINVÄSTAISIA tapauksia kylläkin ja lisäksi vielä et nämä isät eivät oikein edes tiedä miten pitää olla isä!
toinen äiti on vaan niin katkera, ettei anna miehen tavata. JA tiedän varmasti, koska ko. mies ei koskaan saanut ensimmäistäkään mahdollisuutta olla isä. Ei saanut tavata lastaan ensimmäisen puolen vuoden aikana. Tunnen itse äidin, oli hyvä ystäväni kunnes löysi tämän uuden miehen jonka haluaisi olevan lapsensa isä. Ei vaan ymmärrä ettei isää voi enää jälkikäteen vaihtaa omien mieltymysten vuoksi. Ei ymmärtänyt järkipuheita joten minun oli pakko viilentää ystävyyttämme, en pystynyt olemaan enää ystävänsä. En olisi ikinä uskonut että kykenee tuollaiseen.
Mikä sulle on perusteena ettei tälläisiä naisia muka ole olemassa? Jos SINÄ et ole törmännyt vastaavaan, ole onnellinen. Kyllä niitä paskiaisia riittää naisiinkin, ei ne kaikki miehiä ole
ettei isä itse sählää?
Meillä isä välillä syyttää mua painostamisesta välillä estämisestä, ihan mikä fiilis hänellä itsellään on. Vaikka lastensa kanssa voi olla niin paljon kuin haluaa, kunhan etukäteen tiedän, niin voin järjestää oman elämäni. En usko että tekee edes tahallaan kiusaa, luulen että on vaan itsensä ja eron kanssa sekaisin. Teen niin tai näin se ei käy. Ja omat ongelmansa näkee minun tekeminäni. Sellaistakin voi olla- vaikka nyt itse tämän asian esiin tuonkin.
Eikä mulla ole aavustustakaan puheleeko hän näitä samoja juttuja muille; että minä estän- tai välillä painostan sitä ja tätä. Ei kannata uskoakaan ihan kaikkea mitä kuulee, kun kyseessä voi olla vain subjektiivinen näkemys, ja sekin voi olla kaukana siitä mitä todella tapahtuu.
kun mies löysi uuden, jonka kanssa sitten muutti heti saman katon alle ja laittoi lapsia putkessa tulemaan lisää.
Eka vuosi oli järkyttävää säätämistä. Kun isä jätti, hän ei ehtinyt asioiden järkkäämisen takia nähdä lapsiaan 3 kk:een. Sen jälkeen alkoi se sopiminen ja peruminen. Lapset kävivät kerran puolen vuoden aikana isän uudessa kodissa ja näkivät isän uuden vaimon jo aika tuhdisti raskaana. Sitten taas sovittiin ja peruttiin. Pahimmillaan perui 15 minuuttia ennen sovittua aikaa, kun lapset olivat reput pakattuina pihalla. Äiti sitten sai kerätä sirpaleet, kun ikävä ja pettymys purkaantuivat.
Lopulta lapset kyllästyivät, eivätkä enää edes valmistautuneet tapaamisiin. Isäkään ei vähään aikaan mitään sopinut, mutta kun sitten soitti, vanhin kieltäytyi lähtemästä. Isä selitteli sitten kaikille sukulaisille, miten katkera äiti oli kääntänyt lapset häntä vastaan ja esti tapaamiset.
Tunnen tuon äidin erittäin hyvin, ja hänkin olisi tarvinnut hetken hengähdystaukoa yh-roolistaan eikä missään nimessä estänyt lastensa menoa isän luo, keskimmäistä yritti jopa lahjoa. Mutta kun isä oli täysi kusipää, niin tottahan ne lapset sen tajusivat.
joskus sen syyn nimi on Heidi tai Essi.