Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuka laittaa taaperonsa klo19 nukkumaan?

Vierailija
16.10.2011 |

Ihan vilpittömän hämmästyneenä kyselen. Eihän lapselle VOI riittää unta pitkäksi yöksi kun menee noin aikaisin nukkumaan. Itseä ei ainakaan huvita herätä kuudelta taaperon kanssa, joten mielelläni laitan myöhemmin nukkumaan ja herään myöhemmin. En myöskään noin aikaista unille laittoa ymmärrä siksi, että perheen yhteinen aika jää liian lyhyeksi, jos toinen tai molemmat ovat töissä.

No, tää on vain mun mielipiteeni.

Kommentit (71)

Vierailija
61/71 |
17.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja herää seiskalta. Olen siinä vaiheessa jo ehtinyt siivota keittiön, viikata pyykit, syödä aamupalan ja lukea hesarin ja keittänyt puuron taaperolle ja koululaisille.

t. aamuvirkku

Vierailija
62/71 |
17.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 2-vuotias taapero, joka menee nykyään nukkumaan kello 8, ja kun oli vauva meillä oli nimenomaan tavoitteena laittaa lapsi nukkumaan seitsämältä ja ylös herätetään myös seitsämältä. Kun täällä ihmetellään miksi, niin vastaus on että silloin lapsi nukkuu riittävästi tarvitsemansa määrän. Lisäksi tuo kello 7 herääminen on useimmissa perheissä loogista, koska vanhemmat lähtevät töihin ja isommat lapset kouluun, niin miksi opetella nukkumaan kello yhdeksään, kun tarhaan ja kouluun mentäessä lapsen viimeistään täytyy opetella herämään ajoissa. Tälle palstalle kirjoittelee kahdenlaisia vanhempia, niitä joiden mielestä pitää seurata lapsen luonnollista rytmiä ja nukkua lapsen kanssa samassa sängyssä, ja sitten niitä vahempia jotka haluavat rytmittää lapsen päivän ja olla kontrolloivia. Itse kuulun jälkimmäiseen ryhmään. Meidän perheessä mennään samalla päivärytmillä joka ikinen päivä. Kun lapsi oppii että kylpy on joka päivä kello 7 ja valot sammutetetaan huoneesta kello kahdeksan iltasadun jälkeen on elämä erittäin helppoa sekä lapselle että vanhemmille.Vanhemmillekin jää omaa aikaa, aikaa parisuhteelle, lisäksi menemme usein ulos ystäviemme kanssa syömään ja nautimme sosiaalisesta elämästä, koko maailma ei pyöri vain lapsen ympärillä.

Minä ihmettelen kans perheitä, joissa pikkulasten annetaan nukkua yhdeksään tai puoli kymmeneen. Meidän yhteiskunta kun kuitenkin toimii niin, että yleensä kouluun ja töihin pitää lähteä viimeistään kahdeksalta. Vuorotyöläiset toki erikseen.

Taapero tarvitsee unta n. 14 tuntia vuorokaudessa ja meidän puolitoistavuotias joutuu heräämään aamulla n. 6.30 hoitoon mennessään ja päivällä nukkuu 2-3 tuntia päikkäreitä. Siihen ei tarvita paljonkaan matikantaitoja, jotta tajuaa, että illalla on sitten mentävä 19-19.30 nukkumaan, jotta unta tulee tarpeeksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/71 |
17.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos vanhempien pitää saada lapsi ajoissa nukkumaan ihan vain sen vuoksi, että ehtii nussimaan joka ilta. Ei voi aikuinen ihminen olla niin omien halujensa orja... Mutta kukin tyylillään.

Meillä taapero ja leikki-ikäinen nukkuvat arkena 20:30-7:15 ja viikonloppuisin 20:45-7:30 plus päikkärit. Minua taas lähinnä ahdistaisi, jos lapset pitäisi aina pistää jo klo. 19 nukkumaan. Ainakin meillä se rajaisi aika paljon perheen yhteisiä menoja kuten vieraisilla käyntiä tai kaupassa asiointia. Mutta tietenkin lapset menisivtä niin aikaisin nukkumaan jos päivärytmi tai unentarve olisi toisenlainen.

Vierailija
64/71 |
17.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että moneltako on herättävä ja onko muita lapsia..

Meillä on vain 1 lapsi, 8kk ikäinen, jonka kanssa olen kotona joten lapsi menee nukkumaan klo 21, herää sitten aamulla 08.30-9.30. Tämä siksi että työssäni olen viimeiset 10v. joutunut heräämään/tekemään töitä epäinhimillissiin aikoihin, joten nyt nautin siitä että saan nukkua kerrankin kunnolla.

Tämä jättää myös aikaa koko perheelle, lapsi saa nauttia virkeän äidin seurasta päivän, illalla koko perheen voimin yhdessä oloa ja sitten jää vielä 1,5-2,5h parisuhdeaikaa vanhemmille, ennenkuin mennään nukkumaan. Eli tämä järjestely on ihan koko perheelle parhaaksi.

Mutta tämä luksus loppuu, kun lapsi täyttää vuoden ja töihin on mentävä, silloin varmasti viim. klo 19 on lapsi untenmailla, ihan vaan siksi että ennen 06 on oltava ylhäällä ja n.06.15 hoidossa.

Jokainen toimikoon niin kuin itselle parhaaksi näkee.

Mutta sille joka sanoi jotain että "ette saa vakuutettua että se aika jonka vietämme perheen kanssa ei ole parisuhdeaikaa", niin no sitä se ei kyllä ole, vaan se on aikaa perheen kanssa. Parisuhdeaikaa on se mitä teet kahdestaan miehesi kanssa, oli se sitten seksiä, tv:n tuijottamista kylki kyljessä tai vaikka juttelua, mutta siis IHAN VAAN KAKSIN.. Siihen en sitten puutu onko teillä sitä tarpeeksi teidän molempien mielestä, tai mikä on oikea aika sitä kenekin harrastaa, mutta perheaika ja parisuhdeaika on eri asiat, molemmat toki tärkeitä ja vaikuttavat toisiinsa.

Vierailija
65/71 |
17.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun 1.1v laitetaan aina klo 19 petiin, ja sinne nukahtaa helposti. Nukkuu koko yön klo 7.30/8 asti, ja päivällä nukkuu vielä 2 tunnin päikkärit. Mikä tässä on väärin?

Vierailija
66/71 |
17.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja uniaika 19-7. Ei nyt minuutilleen mutta siinä paikoilla.

Ja minenomaan lapsien tahdissa näin tehdään koska vähempi uni merkitsee kiukkua seuraavana päivänä.

Heräävät aina seitsemän maissa, vaikka menisivät nukkumaan kymmeneltä niin aamulla herätään, en sano aikaisin vaan ihan normaaliin aamuaikaan.

Minua lähinnä ihmetyttää mihin saakka ihmiset nukkuu jos seitsemältä aamulla on jotenkin aikaista?

Meidän esikoinen on ekaluokkalainen ja menee viikolla nukkumaan pikkusten kanssa samaan aikaan ja viikonloppuna katsellaan yhdessä hauskat kotivideot jos lapsi ei ole väsynyt. Miksi tämä on outo asia? Lapsi tajuaa että nyt nukuttaa ja menee nukkumaan.

Meilläkin taaperoikäset menee reippaasti petiin nukkumaan, onhan siinä oltu pystyssä jo aamusta saakka.

Mitä olen kahta perhettä seurannut joissa valvotaan loppuiltaan saakka niin meteli on kamalaa, kiljutaan pihassakin kun meillä jo nukutaan. Lapset siellä riehuu että pysyy pystyssä ja aamulla sama meno alkaa kun tapellaan tarhaan/kouluun.

Okei, kahdella perheellä ei vielä todisteta paljoa mutta tuota se on. Ja kuten ap itse muotoili: koska HÄN laittaa mielellään lasta nukkumaan myöhään että saa nukkua myöhään.

Me tehdään näin koska lapset herää aamulla ja tarttee yöunta kellonympäri.

2- vuotias meillä nukkuu yleensä yhdet parituntiset päiväunet ja nuorempana meni kahdet kaksituntiset. Joku ihmetteli ketjussa onko tuo normaalia niin mitä neuvola kanssasi puhuu lapsien unentarpeesta?

Meillä on välillä neuvolassa kehotettu vielä koittamaan nukkua kahdet päiväunet.

Jos lapsi nukkuu aamulla myöhään niin miten nukkuu päiväunille?

Meillä on kahteentoista mennessä valvottu 5 tuntia.

Jos koululainen nukkuu liian vähän niin se alkaa näkymään lapsen koulumenestyksessä ja lapsen käytös myös on mitä on. Siitä kehittyy noidankehä mutta moni vahva lapsi päihittää vanhempansa kun on saanut lapsesta saakka valvoa niin ei sitä sitten sormea näpsäyttämällä muuksi muuteta jos lapsi laittaa vastaan. Meillä ekaluokkalainen nukkuu yhtälailla pitkän yöunen: menee kouluun samaan aikaan kun muut koululaiset ja unessa ehkä plussaa muutama tunti tai enempi?

Vierailija
67/71 |
17.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

on siis useimmille tärkeämpää kuin yhteinen aika lasten kanssa? Minua säälittää lapsi/lapset joita päiväkodin hoitajat näkevät enemmän kuin omat vanhemmat. Onneksi lapset kasvavat eivätkä enää taatusti suostu menemään noin aikaisten nukkumaan vain aikuisten itsekkyyden takia.

Toki itsekin nautin illan viimeisistä hiljaisista tunneista, kun voimme mieheni kanssa katsoa yhdessä telkkaria tai touhuta jotain muuta aivan rauhassa.. mutta siihen riittää mainiosti 1,5-2h. Lapset menevät meillä nukkumaan klo 20:30, vanhemmat n. klo 22-23, herätys vaihtelevasti klo 6-8 eli untakin saamme kaikki riittävästi. Niin ja lapset 4-8v, eivät nuku päikkäreitä.

Vierailija
68/71 |
17.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä menee 5v ja 3v viim. 19.30 nukkumaan.

Pienempi herää joka ainoa aamu klo 6 vaikka menisi nukkumaan klo 22. Meillä on myös vauva joka herää klo 6 ja mua ei tuo aikaisin herääminen rassaa yhtään. Kaikki lapset on kotona, joten kiva olla hetki illalla rauhassa todellakin.

Vierailija
69/71 |
17.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhempien oma aika on siis useimmille tärkeämpää kuin yhteinen aika lasten kanssa? Minua säälittää lapsi/lapset joita päiväkodin hoitajat näkevät enemmän kuin omat vanhemmat. Onneksi lapset kasvavat eivätkä enää taatusti suostu menemään noin aikaisten nukkumaan vain aikuisten itsekkyyden takia.

Juurihan täällä on suurin osa kertonut, että aikainen nukkumaanmenoaika nimenomaan johtuu lapsen unentarpeesta. Sen jälkeinen parisuhdeaika tai oma aika on tietenkin ihan plussaa mutta ei ole motiivi. Minusta on kyllä kidutusta se, että jos väsynyttä lasta ei laiteta ajoissa nukkumaan vain sen takia, että äityli saa nauttia lapsensa seurasta.

Vierailija
70/71 |
17.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

on siis useimmille tärkeämpää kuin yhteinen aika lasten kanssa? Minua säälittää lapsi/lapset joita päiväkodin hoitajat näkevät enemmän kuin omat vanhemmat. Onneksi lapset kasvavat eivätkä enää taatusti suostu menemään noin aikaisten nukkumaan vain aikuisten itsekkyyden takia. Toki itsekin nautin illan viimeisistä hiljaisista tunneista, kun voimme mieheni kanssa katsoa yhdessä telkkaria tai touhuta jotain muuta aivan rauhassa.. mutta siihen riittää mainiosti 1,5-2h. Lapset menevät meillä nukkumaan klo 20:30, vanhemmat n. klo 22-23, herätys vaihtelevasti klo 6-8 eli untakin saamme kaikki riittävästi. Niin ja lapset 4-8v, eivät nuku päikkäreitä.

Meillä ei yksikään taapero ole ollut päivähoidossa, sinne on menty vasta 3-5-vuotiaana. Ja kun näen lapsia päivässä klo 7-19.30, isäkin klo 15-19.30 arkisin, se mielestäni riittää. Ja paneskeluhan ei siis tietenkään onnistu klo 20 koska talon teinit menevät nukkumaan klo 22-23.

Vierailija
71/71 |
17.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

on siis useimmille tärkeämpää kuin yhteinen aika lasten kanssa? Minua säälittää lapsi/lapset joita päiväkodin hoitajat näkevät enemmän kuin omat vanhemmat. Onneksi lapset kasvavat eivätkä enää taatusti suostu menemään noin aikaisten nukkumaan vain aikuisten itsekkyyden takia.

Toki itsekin nautin illan viimeisistä hiljaisista tunneista, kun voimme mieheni kanssa katsoa yhdessä telkkaria tai touhuta jotain muuta aivan rauhassa.. mutta siihen riittää mainiosti 1,5-2h. Lapset menevät meillä nukkumaan klo 20:30, vanhemmat n. klo 22-23, herätys vaihtelevasti klo 6-8 eli untakin saamme kaikki riittävästi. Niin ja lapset 4-8v, eivät nuku päikkäreitä.

Voin kertoa, että olen yh ja lapsen kanssa kotona vanhempainvapaalla.

T: Se, jonka 1.1v menee aina klo 19 nukkumaan ja nukkuu aamuun asti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi kaksi