Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Entä jos ei vaan halua imettää?

Vierailija
15.10.2011 |

Luin Hesarin mielipidepalstaa, jossa imetysjeesustelua... jos ei olis pitänyt. Mä oon miettinyt, kun Suomessa aina kaivetaan jotain "kehitysmaiden tutkimustuloksia" tai vedotaan, että "ihminen on imettävä nisäkäs"... siis jokainen, joka järjellä ajattelee TIETÄÄ että tissistä tai pullosta -ihan sama, pääasia, että vauva saa ruokaa. On turha tulla sanomaan, että korvike olisi jotenkin huonompaa tai että äidinmaidolla tulisi jotenkin terveempiä lapsia.

Mutta mä olen myös huomannut, että nämä korviketta antaneet sitten selittelevät puolestaan "ei tullut maitoa" tai "rinnat oli verillä"... tarviiko sitä nyt olla mitään selitystä? Esim. minä itse, 2 lasta. Molempien kanssa imetys sujui heti alusta alkaen ilman mitään ongelmia, maitoa tuli ja imuote loistava.

Mutta ei se imetys mulle mikään juttu ollut. Siihen ei liittynyt mitään erityisiä tunteita -siis hirmu kätevää toki kun aina "maitopullot" mukana. Mutta aivan yhtä hirmu kätevää oli se, että yöllä saattoi välillä herätä mies syöttämään vauvaa (juu en todella pumpannut... ihan karmeeta) tai että mummo saattoi myös hoitaa lasta.

Mun mielestä sekaruokinta on aivan paras ratkaisu -aina voi tehdä, miten passaa eikä tarvii miettiä että onko nyt oikea maito oikeassa paikassa. Tissiä tai Tuttelia tilanteen mukavaa.

Olisin voinut maidontuotannon puolesta täysimettää varsin helposti, mutta en halunnut. Tämä sekaruokinta on vaan niin paljon kätevämpää. Että tarviiko aina olla jotain meriselityksiä tän asian suhteen? Ja voisko nää imetys-jeesustelijat ihan oikeasti lopettaa vertaamasta kehitysmaihin?

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
15.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

se "mun mielestä" ei aina ole se paras tai oikea ratkaisu. Eikä ole pääasia, että vauva saa ruokaa. Eihän se aikuisellakaan mene niin. Ei ole todellakaan ihan sama, mitä suuhusi laitat. Jos se kerran on sama, niin syötä sitten vauvallesi vaikka perunaa. Tutki asiaa hieman enemmän, niin huomaat että imetys on yksinkertaisesti paras vaihtoehto vauvalle. Nimenomaan VAUVALLE. Jos ei halua ajatella vauvansa parasta, kannattaa varmaan jättää lapset tekemättä. Asia erikseen, ettei pysty vaikka haluaisi.

Vierailija
2/22 |
15.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sitten ostaa kaupasta Tuttelia tai vastaavaa.

Eipä siinä sen kummempaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
15.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja neuvolan ym pitäisi tätä valintaa tukea. Tosiasia kuitenkin on, että imetyksellä on terveysvaikutuksia niin vauvalle kuin äidillekin myös länsimaissa. On tärkeää, että äideillä on saatavilla oikeaa, ajantasaista tietoa sekä käytännön ohjausta imetyksestä ja korvikeruokinnasta päätöksensä tueksi.

Äidinmaidonkorviketeollisuus on suuri bisnes ja korvikevalmistajat eivät saa mainostaa suoraan kuluttajille, ainoastan terveydenhuollon ammattilaisille. Korvikevalmistajat markkinoivat tuotteitaan aktiivisesti lääkäreille ja terveydenhoitajille.

On niin yksilöllistä, kuka kokee minkäkin ruokintatavan kätevänä. Sekaruokinnassa joutuu pesemään ja steriloimaan pulloja, ostamaan korviketta ym.

Toki saat ihan rauhassa ruokkia lastasi sekamenetelmällä.

Vierailija
4/22 |
15.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

se "mun mielestä" ei aina ole se paras tai oikea ratkaisu. Eikä ole pääasia, että vauva saa ruokaa. Eihän se aikuisellakaan mene niin. Ei ole todellakaan ihan sama, mitä suuhusi laitat. Jos se kerran on sama, niin syötä sitten vauvallesi vaikka perunaa. Tutki asiaa hieman enemmän, niin huomaat että imetys on yksinkertaisesti paras vaihtoehto vauvalle. Nimenomaan VAUVALLE. Jos ei halua ajatella vauvansa parasta, kannattaa varmaan jättää lapset tekemättä. Asia erikseen, ettei pysty vaikka haluaisi.

Eli kenekään ei tarvitse imettää jos ei halua.

Vierailija
5/22 |
15.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni jokaisen äidin tulee imettää lastaan, sillä näin evoluutio on sen vain tarkoittanut. Hyvä äiti imettään lastaan ja tekee kaikkensa sen eteen, että lapsi saa äidin tuottamaa maitoa. Minä en itse ymmärrä tuota, että äiti ei viitsi imettää lastaan vaikka maitoa tulee kuin lehmällä. Nyt kun lapsi saa sekaruokintaa, mistä hän saa sen vuorovaikutustaidon äidin kanssa? Kun välillä hän saa kylmästä pullosta maitoa eikä välttämättä edes äidiltä.

Vierailija
6/22 |
15.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni on käsittämätöntä, jos ei imetä vaikka siihen pystyisi. Jos ei maitoa tule, sitä ei tule ja sillä selvä. Lapsi on ruokittava silti. Mutta jos äidinmaitoa tulee, ei ole välttämätöntä lääkitystä / päihdeongelmaa tms. niin äidinmaito on kehittymättömälle suolistolle ja immuunijärjestelmälle ylivertainen ravintomuoto. Oikeasti - googlaa vaikka jos et jaksa tietokantoja kahlata tutkimusten perässä.

Vierailija
7/22 |
15.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Inhoan imettämistä, joten olen imettänyt lapsia noin 4-6vkoa. Nyt olen kuopusta imettänyt muutamia viikkoja ja viikko kerralla yritän vielä jatkaa vähän aikaa, mutta todellakin tiukkaa tekee kun "oon tulla hulluksi ". ;) Nytkin jo välillä annan tuttelia, enkä ole ajatellut, että minun pitäisi jollekin selitellä, miten ruokin lapseni?!

Vierailija
8/22 |
15.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä sekaruokinta on ihan loistavaa, niille keneltä se onnistuu. Siksi tätä ei pidä hehkuttaa liikaa, koska kaikille se ei sovi.

Mä yritin esikoisen aikaan sekaruokintaa, eli imetin ja annoin pullosta lisäksi aluksi koska maito ei vielä riittänyt ja jatkoin ihan huvikseni kun halusin huilia (eli esim mies syötti pullosta). Johti kuitenkin siihen että rintamaito vähentyi, 4kk iässä huomattiin olevan täysin pullosta riippuvaisia, imetys loppui kokonaan. Voin sanoa että ei ollut kätevää. Se ainainen pullorumba, argh!

Tokaa imetin sinnikkäämmin, ettei liikaa tottuisi pulloon ja maito näin loppuisi. no, se ei sit enää pulloa huolikaan. Huoh, eli kiinni tississä, ei toivoakaan huilaamisesta.

Mut ne, kenellä maitoa tulee kuin lehmällä ja alusta asti voi käyttää molempia mahdollisuuksia ilman pelkoa maidon loppumisesta, niin hieno homma! En tätä uskalla kuitenkaan suositella semmoisille kenellä maito ei tulvi, osittaisimetys johtaa heillä usein imetyksen loppumiseen.. :(

Vierailija
9/22 |
15.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei halua ajatella vauvansa parasta, kannattaa varmaan jättää lapset tekemättä. Asia erikseen, ettei pysty vaikka haluaisi.

ja koko perheeni parasta, siksi en imetä kuin muutamia viikkoja! Jos minä imettäisin esim. 6kk-12kk, siinä tulisi kyllä avioero ja vanhemmat lapset olisivat varmasti ihan sekaisin kuin äiti olisi aivan hermoraunio ja sekopää.

Vierailija
10/22 |
15.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei halua ajatella vauvansa parasta, kannattaa varmaan jättää lapset tekemättä. Asia erikseen, ettei pysty vaikka haluaisi.

ja koko perheeni parasta, siksi en imetä kuin muutamia viikkoja! Jos minä imettäisin esim. 6kk-12kk, siinä tulisi kyllä avioero ja vanhemmat lapset olisivat varmasti ihan sekaisin kuin äiti olisi aivan hermoraunio ja sekopää.

Miksi pitää tehdä lapsia, jos imetyksestä tulee hermoraunioksi ja sekopääksi??

Vierailija
11/22 |
15.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikä tarvinnut kellekkään selitellä mitään.

sairaalassa totesin en imetä ja se siintä.

neuvolassa oli tieto jo kun sanoin etten meinaa imettää.

ei mua kukaan patistanut tai pakottanut.

kavereille sanoin jos kysyivät miksi en imetä totesin en imetä ja so what.

ei kukaan koskaan arvostellut tai tullut sanomaan.

eiköhän meillä jokaisella ole ihan oma valinta mitä tekee ja sitä ei tartte selitellä.

kuopusta imetin 9 kk:tta.

Luin Hesarin mielipidepalstaa, jossa imetysjeesustelua... jos ei olis pitänyt. Mä oon miettinyt, kun Suomessa aina kaivetaan jotain "kehitysmaiden tutkimustuloksia" tai vedotaan, että "ihminen on imettävä nisäkäs"... siis jokainen, joka järjellä ajattelee TIETÄÄ että tissistä tai pullosta -ihan sama, pääasia, että vauva saa ruokaa. On turha tulla sanomaan, että korvike olisi jotenkin huonompaa tai että äidinmaidolla tulisi jotenkin terveempiä lapsia.

Mutta mä olen myös huomannut, että nämä korviketta antaneet sitten selittelevät puolestaan "ei tullut maitoa" tai "rinnat oli verillä"... tarviiko sitä nyt olla mitään selitystä? Esim. minä itse, 2 lasta. Molempien kanssa imetys sujui heti alusta alkaen ilman mitään ongelmia, maitoa tuli ja imuote loistava.

Mutta ei se imetys mulle mikään juttu ollut. Siihen ei liittynyt mitään erityisiä tunteita -siis hirmu kätevää toki kun aina "maitopullot" mukana. Mutta aivan yhtä hirmu kätevää oli se, että yöllä saattoi välillä herätä mies syöttämään vauvaa (juu en todella pumpannut... ihan karmeeta) tai että mummo saattoi myös hoitaa lasta.

Mun mielestä sekaruokinta on aivan paras ratkaisu -aina voi tehdä, miten passaa eikä tarvii miettiä että onko nyt oikea maito oikeassa paikassa. Tissiä tai Tuttelia tilanteen mukavaa.

Olisin voinut maidontuotannon puolesta täysimettää varsin helposti, mutta en halunnut. Tämä sekaruokinta on vaan niin paljon kätevämpää. Että tarviiko aina olla jotain meriselityksiä tän asian suhteen? Ja voisko nää imetys-jeesustelijat ihan oikeasti lopettaa vertaamasta kehitysmaihin?

Vierailija
12/22 |
15.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

pysty vannomaan olevasi täydellinen äiti" -linjalle!!

Silti suosittelen puolen vuoden täysimetystä ja vähintään vuoden osittaisimetystä. Sekaruokinta ei ole vauvan terveyden kannalta järkevä valinta, jos maitoa tulee hyvin jai metys onnistu. Varhainen altistus lehmänmaidon proteiineille on yhteydessä riskiin lapsen saada ykköstyypin diabetes. Altistukseen riittää ihan pienikin määrä korviketta. Eri asia on, jos maitoa ei yksinkertaisesti tule, on lääkityksiä, päihteiden käyttöä tms.

Jos hyvin maitoa tuottava äiti haluaa vapaahetkiä eikä tykkää pumpata, voi maitoa kerätä pitämällä maidonkerääjää toisessa rinnassa kun imettää toisesta ja pakastaa nämä.

Vierailija
13/22 |
15.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä - olettaen että kyse oli vain siitä että päätit ettet halua. Miksi et halunnut, jos olisit pystynyt?

eikä tarvinnut kellekkään selitellä mitään. sairaalassa totesin en imetä ja se siintä. neuvolassa oli tieto jo kun sanoin etten meinaa imettää. ei mua kukaan patistanut tai pakottanut. kavereille sanoin jos kysyivät miksi en imetä totesin en imetä ja so what. ei kukaan koskaan arvostellut tai tullut sanomaan. eiköhän meillä jokaisella ole ihan oma valinta mitä tekee ja sitä ei tartte selitellä. kuopusta imetin 9 kk:tta.

Luin Hesarin mielipidepalstaa, jossa imetysjeesustelua... jos ei olis pitänyt. Mä oon miettinyt, kun Suomessa aina kaivetaan jotain "kehitysmaiden tutkimustuloksia" tai vedotaan, että "ihminen on imettävä nisäkäs"... siis jokainen, joka järjellä ajattelee TIETÄÄ että tissistä tai pullosta -ihan sama, pääasia, että vauva saa ruokaa. On turha tulla sanomaan, että korvike olisi jotenkin huonompaa tai että äidinmaidolla tulisi jotenkin terveempiä lapsia. Mutta mä olen myös huomannut, että nämä korviketta antaneet sitten selittelevät puolestaan "ei tullut maitoa" tai "rinnat oli verillä"... tarviiko sitä nyt olla mitään selitystä? Esim. minä itse, 2 lasta. Molempien kanssa imetys sujui heti alusta alkaen ilman mitään ongelmia, maitoa tuli ja imuote loistava. Mutta ei se imetys mulle mikään juttu ollut. Siihen ei liittynyt mitään erityisiä tunteita -siis hirmu kätevää toki kun aina "maitopullot" mukana. Mutta aivan yhtä hirmu kätevää oli se, että yöllä saattoi välillä herätä mies syöttämään vauvaa (juu en todella pumpannut... ihan karmeeta) tai että mummo saattoi myös hoitaa lasta. Mun mielestä sekaruokinta on aivan paras ratkaisu -aina voi tehdä, miten passaa eikä tarvii miettiä että onko nyt oikea maito oikeassa paikassa. Tissiä tai Tuttelia tilanteen mukavaa. Olisin voinut maidontuotannon puolesta täysimettää varsin helposti, mutta en halunnut. Tämä sekaruokinta on vaan niin paljon kätevämpää. Että tarviiko aina olla jotain meriselityksiä tän asian suhteen? Ja voisko nää imetys-jeesustelijat ihan oikeasti lopettaa vertaamasta kehitysmaihin?

Vierailija
14/22 |
15.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta turha selitellä myöskään, että korvike olisi yhtä hyvää kuin rintamaito

valitat muiden selittelevän ja sitten selittelet itse pitkät pätkät

Vierailija
15/22 |
15.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä kaikkien on parasta jättää lapset tekemättä, kun ei kuitenkaan onnistu :/

Vierailija
16/22 |
15.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

miksi päätin etten imetä.

päätin vain etten meinaa imettää.

en koskaan punninnut miksi pitäisi imettää.

tuntui vaan siltä että annamme apteekin maitoa.tuttelia en koskaan edes ostanut vaan suoraan tutkitua maitoa apteekista.

Vierailija
17/22 |
15.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai oikeastaan jo raskaus. Ilmeisesti hormoni juttu. Toistunut kolme kertaa.

Vierailija
18/22 |
15.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mut henk. koht. tahon. Mun mielestä ois vaan yökkii et mun oman ihmisvauvan eka ravinto olis peräisin lehmän tisseista ja viela tehtaan kautta...

Vierailija
19/22 |
15.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt kun lapsi saa sekaruokintaa, mistä hän saa sen vuorovaikutustaidon äidin kanssa? Kun välillä hän saa kylmästä pullosta maitoa eikä välttämättä edes äidiltä.

Voi jeesus näitä (anteeksi uskovaiset!), jos se vuorovaikutustaito olisi siitä tissistä kiinni niin... :-DDDD ihan koko viikon parhaat naurut! :-DDDDDDD

Ihan vakavasti ottaen, me ruokimme kaikki lapsemme korvikkeella, ihan vain koska halusimme niin. Ihan vuorovaikutustaitoisia ovat sekä vanhempiensa että muiden kanssa. Ovat osa jopa ylisosiaalisia, jos sellaiseksi voi lörpöttelevää lasta kutsua.

Vierailija
20/22 |
15.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi pitää tehdä lapsia, jos imetyksestä tulee hermoraunioksi ja sekopääksi??

Miksi tehdä lapsia, jos ikinä valittaa mistään lapsiin liittyvistä, niinkö? Vai koskeeko tämä vain imettämistä? Jos ei imetä vauvaansa, niin lastensuojeluilmoitus?? :D