Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sinä kaunis, hoikka työssäkäyvä äiti, jonka koti on kaunis ja siisti - MITEN SÄ TEET SEN???

Vierailija
15.10.2011 |

T. ylipainoinen hermoraunio, joka kahlaa roinavuorten keskellä tukka pystyssä :(((

Kommentit (99)

Vierailija
61/99 |
16.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai olisiko niin, että tarvitsisit lääkärin konsultaatiota ja puuttumista vointiisi?

Joillakin lihavuus on seurausta mielenterveyden häiriöistä - ja niihinhän on saatavilla apua!

Sekin kannatatisi varmaaa tutkia? Tunnen monia, joiden kilpirauhanen meni raskausaikana sekaisin (en tiedä tarkemmin, kun en ole lääkäri), ja tuskinpa tilanne kaikilla ihan itsestään normalisoituu?

Ja jos on jatkuvasti oiekin väsynyt, on kai periaatteessa ihan loogista, että makea maistuu. Hyöty vain on lyhytaikainen, eli sokerin mättäminen vain pahentaa asiaa.

Kyllä mä lähtisin siitä, että ensin ruokavalio kuntoon ennen kuin taas yksi ihminen lisää alkaa popsia masennuslääkkeitä ja lihoo vaan entisestään. Painonhallintaan on miljoona kikkaa, mutta hyvin yksinkertaista on se, että minimoi lisäaineet ruokavaliosta. Ja se auttaa siksi, että:

- suurin osa roskaruuista, eineksistä ja pitkälle prosessoiduista hiilarihötöistä ja pois. Vähemmän tyhjiä kaloreita ilman ravintosisältöä.

- saat varmemmin ruuasta kaiken mitä elimistösi tarvitsee. Lisäaineilla kun korvataan niitä, mistä saisi vitamiineja, hivenaineita, kivennäisaineita jne. Samalla saa myös hyviä rasvoja, joita elimistö ja mieli tarvitsee.

- aineenvaihdunta ja suoliston toiminta pysyy kunnossa kun lisäaineet (monesti elimistölle vieraat aineet) eivät ole sekoittamassa sitä.

- ruoka maistuu hyvälle ja saat siitä normaalin kylläisyyden tunteen kun syö esim. normaalirasvaisia maitotuotteita. Napostelun tarve vähenee.

- verensokeri pysyy tasaisempana kun kaikkea elimistölle tärkeää ei ole korvattu erilaisilla nopeilla hiilareilla ja sokerilla. Ja taas naposteluntarve vähenee ja mieli kohenee.

Ja vaikkei tällä heti alkaisi paino laskea, niin mieli ainakin kohenee ja energiataso nousee. Sitten voi etsiä sopivat annoskoot ja etsiä itselleen sopivan liikuntamuodon.

Vierailija
62/99 |
16.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ethän sinä voi millään jaksaa saman verran kuin nuo tehopakkaukset, jos olet masentunut! Jos olisin sinä, niin hakisin ihan ensin hoitoa tuohon. Ei sun kannata vertailla omaa elämääsi sellaisiin, joilla kaikki on suunnilleen tasapainossa ja energiaa liikkumiseen, kodin siistinä pitämiseen jne.

Heillähän on ihan eri lähtötilanne kuin sinulla. Ekaksi siis masennus järjestykseen; sitten muutkin jutut onnistuu paremmin. Voisitko lisäksi saada lapsesi jonnekin hoitoon paristi viikossa? Luulen nimittäin, että sun energiaa syö aivan suunnattomasti se roinavuori kotona. Pikkuhiljaa kun pääsisit siitä eroon, niin hyvä olis.

Ja vaikka et pääsiskään ja vaikka oisit ylipainoinen, niin oot kuitenkin äiti ja lapsellesi tärkein. Anna arvoa sillekin!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/99 |
16.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli tiedon puutteesta ei ole kyse. Tavallaan minusta on hassua ja turhauttavaa, että ravitsemusterapeutit yms. terveysväki ajattelee, että faktaa pöytään lyömällä "pitkäaikaislaihduttaja" (vrt. pitkäaikaismasentunut) saisi herätyksen ja laihtuisi ihannemittoihin. Ei se mene niin. Kiitos kuitenkin listasta ja vaivannäöstä.

Luulen että menen tarkistamaan ne kilppariarvot. Heh, mulla on itseasiassa ollut lähete siihen jo iäisyys mutten ole saanut aikaiseksi mennä - kertonee jotain...?

ap

Vai olisiko niin, että tarvitsisit lääkärin konsultaatiota ja puuttumista vointiisi? Joillakin lihavuus on seurausta mielenterveyden häiriöistä - ja niihinhän on saatavilla apua!

Sekin kannatatisi varmaaa tutkia? Tunnen monia, joiden kilpirauhanen meni raskausaikana sekaisin (en tiedä tarkemmin, kun en ole lääkäri), ja tuskinpa tilanne kaikilla ihan itsestään normalisoituu? Ja jos on jatkuvasti oiekin väsynyt, on kai periaatteessa ihan loogista, että makea maistuu. Hyöty vain on lyhytaikainen, eli sokerin mättäminen vain pahentaa asiaa.

Kyllä mä lähtisin siitä, että ensin ruokavalio kuntoon ennen kuin taas yksi ihminen lisää alkaa popsia masennuslääkkeitä ja lihoo vaan entisestään. Painonhallintaan on miljoona kikkaa, mutta hyvin yksinkertaista on se, että minimoi lisäaineet ruokavaliosta. Ja se auttaa siksi, että: - suurin osa roskaruuista, eineksistä ja pitkälle prosessoiduista hiilarihötöistä ja pois. Vähemmän tyhjiä kaloreita ilman ravintosisältöä. - saat varmemmin ruuasta kaiken mitä elimistösi tarvitsee. Lisäaineilla kun korvataan niitä, mistä saisi vitamiineja, hivenaineita, kivennäisaineita jne. Samalla saa myös hyviä rasvoja, joita elimistö ja mieli tarvitsee. - aineenvaihdunta ja suoliston toiminta pysyy kunnossa kun lisäaineet (monesti elimistölle vieraat aineet) eivät ole sekoittamassa sitä. - ruoka maistuu hyvälle ja saat siitä normaalin kylläisyyden tunteen kun syö esim. normaalirasvaisia maitotuotteita. Napostelun tarve vähenee. - verensokeri pysyy tasaisempana kun kaikkea elimistölle tärkeää ei ole korvattu erilaisilla nopeilla hiilareilla ja sokerilla. Ja taas naposteluntarve vähenee ja mieli kohenee. Ja vaikkei tällä heti alkaisi paino laskea, niin mieli ainakin kohenee ja energiataso nousee. Sitten voi etsiä sopivat annoskoot ja etsiä itselleen sopivan liikuntamuodon.

Vierailija
64/99 |
16.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väkisinkin nauratti tuo nimimerkkisi...!

1) Pysyn hoikkana koska olen aina ollut sitä. Painoni ei nouse yli 60 kg:n (pituutta reippaasti yli 170 cm). Kuntoilen itselleni mieleisiä lajeja.

2) Pidän kauniista kodista ja panostan siihen. Tavaramäärä on minimoitu ja kaikilla tavaroilla on paikkansa.

3) Teen 6 h työpäivää. Jos joskus tästä luovun, palkkaan siivoojan + mahdollisesti lapsenhoitoapua iltapäiviin.

Vierailija
65/99 |
16.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei lähtökohtaisesti ole liikunnallinen, hoikka, taitava sisustaja, kaunis ja tehokas, vaikeahan sellaiseksi on noin vaan ruveta. Jos taas on niin, että lapsiperheen arki on vienyt mennessään ja tuonut elämään kiireen, läskin ja kielteisen ajattelun, siihen voit vaikuttaa omilla valinnoilla.

Mä en kestäisi olla, jos minä tai kotini olisi ruma ja epäsiisti. En halua raataa liikaa töissä, että minulla jää aikaa perheelle ja itseni ja kodin hoitamiselle.

Vierailija
66/99 |
16.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

hommien jakaminen puolison kanssa helpottaa. Olen myös osittaisella hoitovapaalla. Olemme keskituloisisia, koti on uudehkossa kerrostaloasunnossa.

Itse jumppaan pari kertaa viikossa, yleensä viikonloppuisin, muuten hyötyliikun työmatkat. Kärryttelen myös taaperon kanssa.

Meillä syödään myös eineksiä.

Pinaattikeitto, peruna-lihalaatikko, kasvispihvit, pakastemuusi yms ovat ihan hyviä ja terveellisiä.

Lisäksi yritän tehdä aina su jonkin laatikkoruuan tai keiton, jota voimme syödä useamman päivän.

Munakkaat ja salaatit valmistuvat nopeasti.

Meillä käy siivooja vain suursiivot tekemässä, mutta ollaan siistejä eli korjataan jäljet esim heti ruokailun jälkeen.

Kuullostat ap masentuneelta. Saatko nukuttua tarpeeksi? Kannattaisi ottaa hetki omaa aikaa. Mennä leffaan, nähdä kavereita, tehdä jotain mieleisiä asioita, joita et lapsen kanssa ole päässyt tekemään.

Vierailija
67/99 |
15.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joka ilta tavarat paikoilleen ja keittiö aina siistiksi. Kotiuduttua teen ruoan ja samalla keskutelen lasten kanssa. Sydöään ja katsotaan pikku kakkonen. Sitten käydään ulkona/kaupassa/ leikitään.

Tässä vaiheessa lähden lenkille tai salille ja sieltä tultua lasten iltatoimet. Jos mies hoitaa ne, sillä välin siivoan keittiön ja laitan kamat paikoilleen. Lataan pyykkikoneen ajastimella, aamulla heti herättyä pyykit kuivausrumpuun.

Torstaisin tehdään viikkosiivous. Viikonloput ollaan vaan. Teen pitkin viikkoa pieniä ylläpitojärkkäilyjä, saatn siivota kaapin tms. jossa menee vain n. 20-30min.

Kampaajalla/kosmetologilla käyn 2 viikon välein ja joka iltaan kuuluu jotain "kauneustoimenpiteitä". Vaatteet ostan netistä, usein tilaan ulkomailta.

Meillä on siistiä n. 96% ajasta, ei ole maailmanloppu jos aina ei ole kaikki tip top.

Mutta pitää vain sitkeästi joka päivä laittaa kamat paikoilleen eikä saa antaa minkään paikan levitä käsiin.

Tänään esimerkiksi on sellainen ei tehdä mitään päivä mutta silti siinä sivussa leivoin, tein 2 ruokaa sekä pizzaa,imuroin nopsaan enimmät, lajittelin lehdet/mainokset lehtikeräykseen ja pesin 2 koneellista pyykkiä sekä haravoin ison palan pihaa.

Vierailija
68/99 |
15.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joka ilta tavarat paikoilleen ja keittiö aina siistiksi. Kotiuduttua teen ruoan ja samalla keskutelen lasten kanssa. Sydöään ja katsotaan pikku kakkonen. Sitten käydään ulkona/kaupassa/ leikitään.

Tässä vaiheessa lähden lenkille tai salille ja sieltä tultua lasten iltatoimet. Jos mies hoitaa ne, sillä välin siivoan keittiön ja laitan kamat paikoilleen. Lataan pyykkikoneen ajastimella, aamulla heti herättyä pyykit kuivausrumpuun.

Torstaisin tehdään viikkosiivous. Viikonloput ollaan vaan. Teen pitkin viikkoa pieniä ylläpitojärkkäilyjä, saatn siivota kaapin tms. jossa menee vain n. 20-30min.

Kampaajalla/kosmetologilla käyn 2 viikon välein ja joka iltaan kuuluu jotain "kauneustoimenpiteitä". Vaatteet ostan netistä, usein tilaan ulkomailta.

Meillä on siistiä n. 96% ajasta, ei ole maailmanloppu jos aina ei ole kaikki tip top.

Mutta pitää vain sitkeästi joka päivä laittaa kamat paikoilleen eikä saa antaa minkään paikan levitä käsiin.

Tänään esimerkiksi on sellainen ei tehdä mitään päivä mutta silti siinä sivussa leivoin, tein 2 ruokaa sekä pizzaa,imuroin nopsaan enimmät, lajittelin lehdet/mainokset lehtikeräykseen ja pesin 2 koneellista pyykkiä sekä haravoin ison palan pihaa.

Kuulostaa kivalta teidän arki. =) Mutta meillä ei ole tuollaiseen varaa. Esim. kampaaja kahden viikon välein on aika paljon.

Mistä saat energiaa noin paljon? Meillä lisäksi mies arkena paljon poissa ja tulee vasta illalla.

Vierailija
69/99 |
15.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

muu on mahdollista vaikkei ylimääräistä rahaa olekaan. Tukka on hyvin harvemmillakin kampaajakäynneillä, jos leikkaus on sellainen ettei sitä tarvitse niin usein siistiä. Kulmat voi nyppiä ja värjätä itse, kynnet hoitaa jne ihan kotikonstein ja näyttää aiona huolitellulta.

Kuulostaa kivalta teidän arki. =) Mutta meillä ei ole tuollaiseen varaa. Esim. kampaaja kahden viikon välein on aika paljon.

Mistä saat energiaa noin paljon? Meillä lisäksi mies arkena paljon poissa ja tulee vasta illalla.

Vierailija
70/99 |
15.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

En koe että olisin sen energisempi kuin muutkaan, Kyllä tähän pystyy kun on vain sitkeä. Koko ajan on helpompaa kun ei tosiaan anna minkään homman levitä käsiin.

Meilläkin mies kotiutuu vasta myöhempään illalla joten joudun raa´sti vain hänet "kylmiltään" jättämään lasten kanssa. Poissa olen tosin vain tunnin verran ja kauppa-asiat hoituu samalla jos salilla käyn.

Kampaajalle/kosmetologille ei mene paljon rahaa, ehkä n. 50 euroa kuussa. Leikkautan ja värjäytän hiukset, käyn ihonpuhdistuksissa ja muissa pienissä hoidoissa. Olen käynyt jo 10 vuotta samalla kampaajalla säännöllisesti ja se näkyy kyllä hinnassakin. Täällä maalla hintataso ei ole muutenkaan niin korkea.

Muutaman kerran on käynyt niin että hommat on menneet rempalleen,, on ollut iso ja pitkä työ saada ne taas raiteilleen. Joten vaikka nytkin kipeänä, teen vaikka viimeisillä voimillani pakolliset työt ettei ne jää. No, en nyt kuoleman kielissä kuitenkaan =)

Miehellä on paljon menoja viikonloppuisin mutta en stressaa niistä. Emme arkena kerkeä käymään missään niin lapsille monesti riittää päivän piristykseksi vaikka kylättelyreissu.

Osaan itsekkäästi välillä vaatia omaakin aikaa, ehkä siinä on se taika minkä avulla onnistun.

Tsemppiä meille kaikille työäideille ja toki myös kotiäideille, mitä piensitä sotkuista kunhan niistä ei stressaa, jooko?

Vierailija
71/99 |
15.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

No sulla halpa kampaaja/kosmetologi. Täällä kaupungilla kampaajasta saa pulittaa melkein 100euroa (sis.leikkaus ja raidat) Kosmetologi myös.

Vierailija
72/99 |
15.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ihan asennekysemys meneekö töiden jälkeen sohvalle makaamaan vai lasten kanssa ulkoilemaan.

No tuota... Ei ole. Jos vaikka vähän enemmän miettii. Mulla se kyllä on asennekysymys, mutta minulla onkin aikaa enemmän kuin tarpeeksi. Kaikilla ei ole.

Vierailija
73/99 |
15.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tulee sen verran myöhään kotiin, että ilta menee ruokailuun ja pikaisiin kotitöihin ennen lasten nukkumaanmenoa. Eikä kaikki lapset halua muutenkaan lähteä äidin kanssa lenkille, jos voivat vaihtoehtoisesti leikkia kavereidensa kanssa pihalla...

Vierailija
74/99 |
15.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vie lapset kouluun/päiväkotiin aamulla. Minä haen ennen 5:ttä. Urheilen myös viikonloppuisin esim aamulla tunnin juoksulenkille tai joskus viikollakin jos en pyöräile niin käyn juoksemassa. Mies on silloin lasten kanssa.

Siivooja käy kerran 3ssa viikossa. Itse järjestelen paikkoja ja siivoilen päivittäin. Laitan tavarat heti paikoilleen samantien "clean as you go".

Nyt ollaan just syöty iltaruoka ja keittiö on puhdas. Kaikki pinnat siistejä.

Pyykit laitetaan heti kuivumaan ja kuivat suoraan viikataan kaappiin. Mitään ei koskaan jätetä lojumaan.

Lapset ovat noin kerran kuussa ptkän viikonlopun mummolassa, silloin urheilen koko ajan. Juoksen maratoneja, joten pitkä kestoista urheilua tarvitaan. Saatan esim pyöräillä 100 kilsaa, juosta 2-5 h tai käydä jumpissa koko päivän monessa jumpassa peräkkäin.

Mun työpäivät ovat korkeintaan 6 h työpaikalla ei siis koko ajan tarvii olla fyysisesti. Se luo paljon vapautta.

Syön terveellisesti, en syö yöllä enkä turhaan osta sipsejä tai karkkeja kotiin. En juo alkoholia.

Siinä mun salaisuus :D

Vierailija
75/99 |
15.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

1) ekalla on lapset aina olleet piiiitkiä päiviä hoidossa ja nyt koululaiset piiitkät iltapäivät yksinään. Äiti urheilee työpäivän päälle. Kotona käy siivooja. 2) toisella molemmat isovanhemmat asuu vieressä. Mummot siivoaa, pesee ikkunat, hoitaa kasvimaat yms. sekä kaupungissa että mökillä. Vaarit rakentaa piharakennukset ja kuskaa lapset harrastuksissa. Ja tietty hoitavat aina kun pyydetään. Siivooja kerran viikossa. 3) kolmannella on oma firma, josta kovasti kouhkaa. Lähemmässä keskustelussa kävi ilmi, että esimerkiksi viime kesänä oli töitä tasan viikko, muu aika lomaa. Mies opettaja, jolla 6-tuntiset päivät ja 4 kuukautta lomaa vuodessa. Meidän lapsi hälytettiin paikalle jooga-tunnin ajaksi tai kun äiti ulkoilutti koiriaan. Yksi 10-vuotias lapsi.

Itselläni on kolme lasta ja mies. Mies tekee pitkää päivää (vähintään 12 tuntia vuorokaudesta poissa, onneksi osan aamuyöstä). Minä käyn töissä mutta yritän sumplia niin, että lasten ei tarvitse olla pitkää päivää hoidossa (teen töitä myös lasten mentyä nukkumaan jne.). Minä olen hoikka ja koti on kaunis :). Siivoojaa ei käy mutta koti pysyy siistinä, kun sitä siivotan vähän koko ajan. Yritän siis välttää kamalan kaaoksen syntymistä ennakoimalla ja järjestämällä jotain joka päivä. En ehdi käydä salilla tms. mutta juoksen muutaman kerran viikossa. Juoksemaan pääsen kotiovelta.

Vierailija
76/99 |
15.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

en käy missään kauneushoidoissa. Mulla on hyvä iho ja hiukset pidän lyhyinä ja helppohoitoisena. Siinä säästyy melkoisesti.

Vierailija
77/99 |
15.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä ap:n kannattaisi aloittaa hitaasti. Pakkaa ensin pieni loota roinaa jonnekin nurkkaan ja viikon päästä heität ne kylmästi roskiin kun mietit ensin että raskitko heittää. Sitten sen ekan kerran jälkeen kamoista luopuminen on helpompaa!

Lenkille voi mennä vaikka vain nurkan taakse, pääasia että pääset ulos. Mun mielestä suurin ongelma on kuitenkin ruokavalio, jos syö makeaa ja sokeria ei ole MIKÄÄN ihme että väsyttää ja masentaa. Jätä vaikka kahdeksi päiväksi ne sokerit pois ja syö paljon vihanneksia, hyviä rasvoja ja proteiinipitoista ruokaa ja juo ainakin 3 l vettä päivässä. Huomaat takuulla eron! Ja sitten sitä jaksaa ;)

t. lapset 1v7kk ja 5kk, talo rakenteilla ja muuta oheistoimintaa

Vierailija
78/99 |
15.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

-Hanki jotain tyhjiä laatikoita

-Yritä saada järjestettyä esim. viikonloppu niin, että lapsi ei ole paikalla. Jo 5-6 tuntia/päivä auttaa, jos et saa pois koko viikonlopuksi, jos se vaan mitenkään on mahdollista (mies vie jonnekin HOPLOPIIN tai jotain, tee selväksi, että tämä on sinulle TOSI tärkeää)

-Sitten alat armotta karsia tavaraa, pienet vaatteet, turhat lelut, keräyspaperit, palautuspullot ja kaikki vähänkin turha POIS ihan kuten suunnittelit

-Väärän sesongin kamat piiloon ja laatikoihin merkinnät mitä siellä on

-Puolet jäljellä olevista leluista ja kirjoista laatikkoon ja piiloon

-Kunnon siivous

-Syö suklaata kun kaikki tämä on tehty ja osta ruusunippu lähikaupasta pöydälle ja joku kiva lehti luettavaksi

-Toivota lapsi tervetulleeksi kotiin ja halaa. Myös miestä, jos hän mahdollisti tämän sinulle.

-Kerää lelut iltaisin, jos jaksat. Jos jaksat yli kaksi viikkoa putkeen, lapsi todennäköisesti oppii tästä iltarutiinin ja alkaa kerätä suurimman osan itse

-Kahden viikon päästä kerää kaikki esillä olevat lelut ja kirjat laatikkoon ja pistä kaappiin piiloon ja ota kaapissa olevat käyttöön

-Rajaa oma ruutuaikasi/päivä

Ainakin itseäni motivoi pitämään yllä siisteyttä, se että on suht tuore muistikuva siististä ja puhtaasta kodista. Älä vertaa itseäsi supernaisiin, paini omassa sarjassasi ja iloitse vähästäkin onnistumisesta.

Vierailija
79/99 |
15.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko saanut/hakenut siihen mitään apua?

Millainen "masennushistoria" sinulla on?

Jos tuntuu ettet jaksa mitään etkä jaksa tehdä mitään muutoksia elämään, ja silti olet tyytymätön, niin luulisin että mielialaasi pitäisi saada paranemaan. Oletko kouluttautunut ja odottaako sinua työpaikka sitten, kun lapsesi on isompi ja sinun olisi aika palata töihin?

Lievään ja keskivaikeaan masennukseen auttaa parhaiten liikunta ja ulkoilu, sen teho on jopa parempi kuin lääkityksen. Sinuna keskittäisin kaikki voimat nyt siihen, että pääsisin ulos ja oikeasti ulkoilemaan, ihan reippaasti, muutenkin kuin taaperon perässä kulkien, sillä se ei ole kovin tehokasta liikuntaa, tosin parempi kuin ei mitään. Kait te sentään ulkoilette päivittäin?

Vai olisiko niin, että tarvitsisit lääkärin konsultaatiota ja puuttumista vointiisi?

Joillakin lihavuus on seurausta mielenterveyden häiriöistä - ja niihinhän on saatavilla apua!

Vierailija
80/99 |
15.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jumpassa mä en käy, mutta hölkkäämässä pari kertaa viikossa. Herkkuja meillä syödään noin kerran viikossa. Muuten suunnilleen sama...

Minulla on 3 lasta ja mies. Meillä on suht uusi koti, joka ei siis vielä "repsota". Tarpeeksi tilaa ja iso vaatehuone, joten ei ole ylimääräistä tavaraa, jolle ei ole mitään paikkaa. Siivoaminen ei ole kovin hankalaa, kun on kaksi aikuista sitä tekemässä. Lisäksi isommat lapset siivoavat oman huoneensa ja myös 5-vuotias kuopus auttaa oman huoneensa siivoamisessa.

Koululaiset tyhjentävät astianpesukonetta, kattavat ja korjaavat pöytää.. auttavat ruuan laitossa tms. Ei siksi että siitä varsinaisesti olisi apua (päinvastoin), vaan jotta oppisivat taitoja. Samalla menetelmällä siis ovat oppineet itsenäisesti petaamaan pedin, viemään roskia, järjestämään tavarat paikoilleen jne.. josta on apua.

Käymme koko perhe yhdessä urheilemassa, uimassa, laskettelemassa, hiihtämässä jne.. Lisäksi käyn kerran viikossa jumpassa. Se ei ehkä kauheasti vaikuta painoon tai kuntoon, mutta on oma henkireikäni :D. Syömme terveellistä ruokaa, herkuttelemme kun tekee mieli, joskus menee monta kuukautta ilman herkkuja, joulun seudulla saattaa mennä 2 viikkoa päivittäisellä herkuttelulla.

Niin, ja meillä ei ole roinaa.