Kuinka paljon sinulla on aina rahaa säästössä "pahan päivän varalle"?
Itse yritän pitää aina vähintään kymppitonnin vararahastoa.
Kommentit (37)
Yhdessä rahastossa on tämän päivän arvolla 7000€, säästötilillä 5000€, muissa sijoituksissa ehkä 2000€. Sopivalla hetkellä olisi tarkoitus ostaa sijoitusasunto. Mutta nämä kaikki ajateltu sijoituksina/eläkesäästöinä; erikseen en pidä mitään "pahan päivän varaa"
keväällä oli se paha päivä ja tuntuu että nyt ei saa mitään säästöön mutta pikku hiljaa.
Ihan tavallisia lapsellisia ja asuntovelallisia duunareita ollaan, vuositulot noin 25-35000 vuodessa per/henkilö, ihana tietää että vaikka mitä sattuis niin pärjätään ja voidaan vaikka huomenna painella koko porukka viidakkoon jos siltä tuntuu
Perusduunariperhe täälläkin. Itselläni n.14Ke tilillä, miehellä kuulemma enää muutama satanen koska juuri maksoi kaikki laskumme.
otin "pahana päivänä" rahaa matkaan. Nyt taas säästetään:)
Ja itsellä on säästössä reilu 5000e, miehellä 7000e.
mulla kai jotain 250 000 SEK, mutta olenkin vanha ja lapseton, asun vuokralla jne jne.
En kerää rahaa, mutta sitä jää koska en pääse nuukailustani. Olen joskus ollut niin köyhä, että nuukailen vaistomaisesti.
Toinen ääripää taas on ne, jotka myös aina on ollut köyhiä, ja on tuhlaa edelleen.
Noin 6000, himpun alle. Olen opiskeleva yksinhuoltaja. Luultavasti menee opintojen aikana, eipä tarvitse niin paljoa lainaa ottaa kuin muuten joutuisi...nyt en pysty säästämään, jotenki kauhea tunne :(
Mulla on ollut hyvä diili. Vanha koulukaverini on töissä kirpputorilla ja sai järkättyä mulle diilin. Vien sinne tavaroita ja en maksa vuokraa vaan omistaja ottaa 25 % myynnistä. En saa rahaa, mutta voin summalla ostaa kirpparilta kaikkea.
Yleensä otan lapsille kaverisynttärilahjoja, koristeita synttäreille, esim meillä on teemasynttäreitä ja Intia-aihetta on jo tarpeeksi jne jne.
Lisäksi jos ei ole mitään ns tarpeellista olen ottanut kotimaista lasia, kultakoruja, hopeisia Kalevala Koruja jne jne.
Nämä saan aika hyvin realisoitua, kun on tarve.
Kerran olen laittanut lasikokoelman myyntiin, mutta kerran kuussa vähintään 1 maljakko tulee, eli kokoelma karttuu uudestaan hyvin nopeasti.
Uskoisin että n 2000 siinä on rahaa, voi olla enemmänkin.
Enempää olisi mun tapauksessani vähän hölmöäkin pitää, kun on kuitenkin asuntolainaa josta maksan korkoa.
jossa limiitti 5 000 euroa ja lisäksi erikseen vähän parempikorkoisella tilillä noin 8 500 tällä hetkellä.
matkusteluun. Jos "paha päivä" tulisi myisimme talomme ja muuttaisimme halvempaan. Sillä elääkin sitten monta vuotta tarvittaessa
Em paha päivä tarkoittaisi lähinnä puolison kuolemaa tai jommankumman sairastumista. Muuten selvitään aina jotenkin, työttömyys tms ei ole mörkö meille, koettu on.
oli pitkään kymppitonni, mutta nyt muutaman vuoden enää toi kolme.
Sitten vaikeammin käyttöön otettavat talletusmuodota ovat pörssiosakkeet, pari pitkäaikaistiliä, obligaatiotili yms. Niillä makaa rahaa jotain 800 000 euron edestä, tosin pörssiosakkeiden osalta ei paljon niiden arvoon kannata tuijottaa, reaalimaailma on jotain ihan muuta. :=)
Niillä makaa rahaa jotain 800 000 euron edestä
Niillä makaa rahaa jotain 800 000 euron edestä
että perittyä omaisuutta. Perittyä on kuorrutettu itse ansaituilla varoilla ja lisäksi itse tehty työtä siinä että koko pottia on hoidettu hyvin. Mikään megaperintö ei siis ole ollut kyseessä eikä edes rahaa vaan alunperin vain kaksi keskikokoista vanhaa asuntoa.
sanon miehelle, ettei rahaa ole. Se menee silti kuukausittain johonkin tarpeelliseen.
Tämän vuoden lopussa olemme päässeet pois ulosottokierteestä ja sitten kuukaudessa jää 400e enemmän käyttöön. Tavoite on pitää silloin 500e aina tallessa, eli voi ostaa uuden kodinkoneen heti, jos sellainen hajoaa.
Luottotiedot palaavat 2012. Ensimmäinen laina menee silloin varmasti kodin saunaremonttiin.
Siis luottotiedot eivät vielä ole edes palanneet, eikä edelliset velat ole vielä edes maksettu! Ette ole tainneet oppia ulosottokierteestä yhtään mitään, jos nyt jo suunnittelette uuden velan ottoa. Mistä teitä oikein sikiää???
En halua menettää tätä kotiamme. Lainaa on paljon ja olen hoitovapaalla. Lähes joka päivä kelaan; mitä jos mieheni jää työttömäksi, mitä jos meistä joku sairastuu vakavasti, mitä jos mitä jos.. Sitten kun menen taas töihin niin alan nostamaan turvatiliä vähintään kymppiin asti.