Miksei kirkkohäitä vaikka kuuluu kirkkoon?
Kysyisin teiltä, jotka a) olette menneet naimisiin maistraatissa ja b) kuulutte kirkkoon:
Mikä teidät sai päätymään siviilivihkimiseen?
Kommentit (11)
sitäpaitsi mä en ole koskaan tykännyt kirkoista paikkoina. Liian isoja ja kaikuvia.
Mitä tulee kirkollisen vihkimisen Jumalan siunaukseen jne, olen kokenut, että sitä on meillä jokapäiväisessä elämässä joka tapauksessa, paikasta ja seremonioista riippumatta.
ei ole mitään tekemistä avioliiton kanssa, vaikka kuulunkin kirkkoon. Olen ns. tapaluterilainen, eli en käy kirkossa kuin häissä ja hautajaisissa ym. Koin, että olisi ollut tekopyhää mennä naimisiin kirkossa, jollei nimenomaan uskonnollisuus ole tärkeää - monihan haluaa kirkkovihkimisen vain puitteiden ja tavan takia, ei uskonnollisuuden takia. Johan sen näkee siitäkin, että halutaan ei-uskonnollista musiikkia kirkkoon ja sitten kiukutellaan kun kanttori ja pappi eivät suostu.
Olen muutenkin sitä mieltä, että avioliittoon vihkiminen voitaisiin siirtää täysin pois kirkolta ja menköön sitten ne hakemaan siunauksia, jotka haluavat.
Siviilivihkimisen voi muuten suorittaa muuallakin kuin maistraatissa, vaikka yleinen harhaluulo onkin, että siellä pistäydytään ruokatunnilla toimistopöydän ääressä.
emme halunneet juhlia tai mitään erityisiä järjestelyitä. Yhteiselämää takana jo 10 vuotta, avioliitto vain lasten vuoksi, pääsee helpommalla paperisodan kanssa, jos toinen lasten vanhemmista kuolee tai joutuu vaikka onnettomuuteen ja jää sairaalaan/hoitokotiin pysyvästi.
En pidä avioliittoon vihkimistä samalla tavalla sakramenttina kuin kastetta ja miehellä samat ajatukset, siksi kirkkohäät tavallaan turhat.
suunnitelmissa vihkiminen kotona, mutta siis ihan papin toimesta kuitenkin. Meille kummallekaan ei uskonto merkkaa mitään ja en tykkää kolkoista kirkoista, mutta jotenkin mun mielestä se papin aamen sinetöi sen liiton mun näkökulmasta virallisemmaksi, pyhäksi ja rikkomattomaksi, näin niinkuin ei-uskonnollisella tavalla. Vähän ehkä ristiriitaista mutta mulle merkkaa se papin sana, ei niinkään paikka tai uskonto. Maistraatti tuntuu liian arkiselta ja vähättelevältä.
helppo, nopea ja halpa tapa solmia liitto. Avioiduimme ihan juridisista syistä, eli juuri ostettu yhteinen ok-talo ja esikoinen tulossa.
Kirkkohäät/häiden viettäminen ei voisi meitä kumpaakaan vähempää kiinnostaa! Ymmärrän vielä, että joku tosiuskovainen haluaa kirkkoseremonian, mutta niitä materialistisia häidenviettojuhlia en voi käsittää, suoranaista turhuutta!!!
helppo, nopea ja halpa tapa solmia liitto.
...
Ymmärrän vielä, että joku tosiuskovainen haluaa kirkkoseremonian, mutta niitä materialistisia häidenviettojuhlia en voi käsittää, suoranaista turhuutta!!!
Kirkollinen vihkiminen on muuten halvempi kuin siviili-. Erityisesti virka-ajan ulkopuolella. Tosta jälkimmäisestä lauseesta oon kyl ihan samaa mieltä. -AP
Tarkoitatko vain suuria juhlia? Me menimme naimisiin kirkossa todistajien läsnäollessa.
No sehän se just on et kirkkohäistä tulee useimmiten mieleen vaan ne isot kemut. OIkeestaan kiinnostais tietää, kuinka yleisesti on tiedossa että kirkollinen vihkiminen onnistuu melkein missä vaan ja ainoo mitä tarvitaan on ne samat kaksi todistajaa mitä siviilivihkimiseenkin.
Koska kumpikin kuului kirkkoon, mutta morsian ulkomailta, hankalabyrokraattisesta maasta (asunu suomessa 20v) ja olisi vaatinut ainakin 5 x reissua kotipuoleen hakemaan tarvittavia dokumentteja sieltä (1000e per matka) niin totesivat, että paree vihkaistua suomen maistraatissa ja sitten vain hääsiunaus kirkossa.
en ole koskana uskonut, mutta en myöskään saanut aikaiseksi erota. Papin aamen ei siis kiinnostanut.
Erosin kirkosta kun tulin raskaaksi.