Yh, romahtaako taloutesi jos lapsesi 12-vuotiaana haluaakin muuttaa etävanhemman luo?
Sinun asumistukesi pienenee, joudut elatusvelvolliseksi etkä saa enää lapsilisää. Kestääkö taloutesi sitä vai manipuloitko jo valmiiksi lapsesi etävanhempaa vastaan, ettei lapsi vahingossakaan halua muuttaa?
Kommentit (32)
Nettopalkka n. 1200€/kk, siihen päälle lapsilisä ja elatusmaksu, asumistukea en saa. Jos tulona olis pelkästään palkka ja siitä lähtis vielä elatusmaksu, niin reilu tonni ei kyllä riittäis mihinkään varsinkaan kun lapsen takia pitäs asua vähintään kaksiossa, mielellään kolmiossa. Lapsen isä tienaa 4-5 kertaa sen mitä minä.
koska miehesi tienaa 4-5 kertaa enemmän kuin sinä. Teidän elatuskykynne on nimittäin ihan erilainen.
asumistuki lakkaisi, elatukset 200 e eivät tulisi ja joutuisin maksamaan elatuksia.
tippuisin kuiluun,enkä pystyisi tästä asunnosta vuokraa maksamaan.
Talouteni paranisi huomattavasti, voisin tehdä taas vuorotöitä, ylitöitä ja sivutöitä, eikä maksaa lapsenvahdeille ja juosta päiväkotien aukioloaikojen mukaan. Työnteko muuttuisi kannattavaksi, elatusmaksutkaan eivät veisi vararikkoon. Ruokaakaan ei tarvitsisi ostaa kuin kahvia. Lisäksi tuo esikoinen, teini on niin rahaavievä tapaus ettei mitään rajaa! Lisäksi voisin asua pienessä yksiössä, eikä maksaa törkyvuokraa kolmiosta jota asumistuki ei kata. En silti halua lapsistani eroon, aikansa kutakin...
En ole asumistukea koskaan saanutkaan ja lapsen isä maksaa elatustukea 130e kuukaudessa. Isä ei osallistu tämän lisäksi mihinkään lapsen kuluihin. Joutuisin siis maksamaan vaivaiset 130e minäkin ja menettäisin 140 euron lapsilisän. Pelkästään yksi lapsen harrastuksista maksaa 300 euroa kuukaudessa.
Se, mitä isä maksaa nyt, ei liity mitenkään siihen, mitä itse joutuisit maksamaan, koska maksu menee tulojen mukaan.
Eli todellakaan tuloni eivät romahtaisi :)
Kyllä nuo lapset kuluttavat sen minkä heidän elämiseensä saa rahaa irtoamaan ja tuloni ovat niin pienet, että en olisi pakotettu kovin suuriin elareihin. Sen sijaan varmaan menisin samoin kuin nyt, eli kaikki liikenevä raha menee lapsiin. (Samoin mennään nyt, eli isä maksaa peruskaavan mukaan lasketun elatusmaksun joka on peruselämiseen osallistumiseen ja käyttää sitten muutoin rahaa lapsiin jos haluaa, itsellä menee nyt kaikki pakollisista menoista ylijäävä lapsiin ja niin menisi varmasti vaikka lapset asuisivatkin pääasiallisesti isällään).
Sen sijaan se olisi minulle kyllä hirveän surullista. Sekä olisi itsessään vaikeaa olla erossa lapsista niin paljon, että koska isällään on ollut vaihtelevasti ongelmia alkoholinkäytön ja naissuhteidensa kanssa ja olisin huolissani kuinka tasapainoinen lasten arki todella olisi kun vanhemmuus kuormittaisi eri tavalla kuin viikonloppuriehaisyys. Olisihan se aivan hirveää joutua etävanhemmaksi.
Sinun asumistukesi pienenee, joudut elatusvelvolliseksi etkä saa enää lapsilisää. Kestääkö taloutesi sitä vai manipuloitko jo valmiiksi lapsesi etävanhempaa vastaan, ettei lapsi vahingossakaan halua muuttaa?
enkä niillä elättäisi 12-vuotiasta eli omista tuloisani voisin sitten maksaa sen 150 euroa isälleen. Tarkoittaisi siis -450 euroa nykyiseen, mutta ei enää asunnon vesi-, ruoka-, vaate-, harrastus-, vakuutusmaksuja lapsesta jne.
Mutta haluan toki elää lapseni kanssa arkea, siksi en helpolla luopuisi lähivanhemmuudesta!
koska joutuisin yli elareiden ostamaan lapselle kaiken mahdollisen, isän mielestä lapset nyt ei tarvitse yhtään mitään ja meillä eivät ainakaan edes älyisi pyytää uusia kenkiä vaan kulkisivat liian pienissä ja rikkinäisissä.
Olen paljon pienituloisempi kuin exä, joten en tiedä miten ne elarit siinä tilanteessa menisi. Lisäksi sitten voisin muuttaa pienempään asuntoon, eli silleen helpottaisi taloudellisesti. Ja teinipoika kyllä syö paljon ja kallista, joten siinäkin säästäisi. Puhumattakaan vakuutuksista, vaatteista, harrastuksista ja välineistä ja bussikorteista, jotka olen nyt itse kokonaan maksanut.
Olen kyllä kysynyt molemmilta (toinen yli ja toinen alle 12v) että haluavatko muuttaa, mutta mun luona on kuulemma koti ja haluavat niin olevankin. Jos haluaisivat muuttaa isälleen, raha ei saisi olla este, lasten etu ja tarpeet menis siinäkin tilanteessa edelle.
Mutta kauheen paljon kyllä toivon, että haluavat aikuisiksi asti mun kanssa asua, on ne niin mahtavat lapset!
talouteni varaustuisi jos näin kävisi! Ei harrastusmaksuja, ei puhelin-ja nettimaksuja, ei vaatetusrahoituksia, ei elokuvia ja syömisiä kavereiden kanssa jnejne. Mutta en toki ole lasta pukkaamassa etälleen, vaikka hällä onkin kuvitelma, että maksamansa elatus 140e/kk kattaisi kaiken. Toisinaan kyllä mietin kuinka herkullinen tilanne olisi, näkisi mitkä ovat ne todelliset menot!
me voitettiin taloudellisesti, kun lapsi muutti meille. Mies maksoi aiemmin elareita 200 Euro, nyt saamme 150 Euroa. Tämän lisäksi lapsilisä kolmesta lapsesta kahden sijaan. Pelkkä lapsilisä ja äidin maksama elari riittää lapsen menoihin. (lasken lapsilisäksi sen, mitä saa kolmannesta) ASumme samassa talosssa kuin aiemmin, lapsella on se sama oma huone kuin oli aiemmin. Vähän enemmän täytyy ostaa ruokaa ja vaatteita ostettiin aiemminkin, mutta nyt hiukan enemmän. Viikkorahat mies maksoi jo etänä ja puhelimen, joten siinäkään ei tullut menolisäystä. Jos lasken vaikka 40 Euroa kuussa lisäsähköön ja veteen. 100 Euroa ruokaan (aiemmin oli meillä 8 yötä/kk, nyt 22 yötä, joten varmaan ton verran menee enemmän ruokaan hänen kohdallaan kuin aiemmin). Sitten jää pelkästään elarista ja lapsilisästä 150 Euroa vaatteisiin ja harrasteisiin. Ei tosiaan mene tuon vertaa per kuukausi, vaikka lapsi on hyvin puettu.
Eli säästettiin näin kokonaan miehen aiemmin maksama 200 Euron elari.:)