En saa itse päättää kummipojan lahjaa
Poika täyttää kuukauden päästä 3 v. ja taas on tullut jo viestiä, että mitä pitäisi hankkia. Siis ihan ok, jos on tarvetta johonkin tiettyyn juttuun, mutta kun se on aina niin et pyydetään rahaa et he sit ite hankkii. Esim. vaatteet vaan tiettyä merkkiä (meandi,ilmottaa hinnan), et jälleenmyyntiarvoa (äiti kauppaa niitä sitten kun jää pieniksi). Haluaisin joskus ostaakin jotain, et voisin viedä pojalle ihan konkreettisen paketin. Enkä nyt oo viemässä mitään turhaa sälää tms. Enkä oo pojan ainut kummi, vaan kaikilta kummeilta samalla tavalla pyytää. Onks tää ihan ok? Olen yrittäny ehdottaa muutakin, mut sit tulee aina vastaus et "ei meille mitään kirjoja ja leluja kun saa niitä sukulaisiltakin". Onks kummien tehtävä tää? Ei ainakaan omien lasten kummieni.
Kommentit (23)
Mulla taas on se ongelma, että vien mitä tahansa kummilapselle se on aina väärin ja se sanotaan.
VIimeksi vein rahaa ja muovailuvahaa: raha otettiin lapselta heti pois ("äiti laittaa sen tilille" - ja varmasti!) ja kun parin viikon päästä olin talossa lapsenvahtikeikalla, se muovailuvaha jota lapset pyysi käyttöön heti tuontipäivänä, oli edelleen avaamattomassa paketissa sivupöydälle työnnettynä - mutta niin että sen varmasti näki.
Tietysti voit antaa rahaa, mutta siinä tapauksessa päätä itse, minkä summan annat. Minusta ennemminkin sukulaiset ja niistäkin lähimmät voivat antaa rahalahjoja tai jotain kalliimpaa. Kummit mielestäni saavat antaa sitä mitä haluavat.
noita rahapyyntöjä tulee.
Kun alat tekemään siten kuin itse haluat, rahapyynnöt loppuvat.
Jos tulee napinaa, sanot ihan kylmän viileästi, että sinulla on oikeus itse valita lahjat, joita ostat.
Jos te kummit vaikka tekisitte tästä yhteispäätöksen, olisi se parasta.
annat jotain minkä itse koet hyväksi. Kummin tehtävä on lapsen kristillinen kasvatus : ) ei lapsen garderobin kokoaminen. Yksi hyvä, jos vaatteita kuitenkin haluat antaa, vois olla neuloa itse vaikka villatakki tai kauniit sukat talveksi, jos osaat. Se on arvokas, sydämellä tehty lahja jolla tosin ei paljon jälleenmyyntiarvoa taida olla.
Itse ostan kummilapsille mieluiten lasten hengellisiä kirjoja (tosin ne kummilapsetkin on perheistä joissa kristillisiä arvoja kunnioitetaan). Tai tyttölapsille aitoja pieniä koruja tms. Joskus toki vaatteitakin mutta ei ne kummilasten vanhemmat koskaan ole "tilanneet" lahjoja, mun mielestä se on öykkärimäistä.
En suostuisi moiseen.
Osta lahja ja just semmonen minkä kummina haluat. Eiköhän lapsestakin olisi ihanaa saada ihan oikee lahjapaketti??? ;)
Siis vielä kerran törkeetä.
Kummipoika tosi rakas minulle ja tärkeä kaveri omalle 3,5 v. pojalle. Ajattelin, että jos suostuisivat siihen,että aina synttäreinä ottaisin pojan mukaamme ja vietettäisiin joku kiva yhteispäivä, esim. leikkipuisto, uimahalli tms. Onko tyhmä idea? Pelkään, että lapsen kasvaessa nuo rahamääräpyynnötkin kasvavat..
Eihän noi vaatimukset jää meandipaitoihin vaan kouluiässä saat ostaa pleikkoja, SVEAn huppareita ja kustantaa lätkävarusteita. Mieluummin aikaa ja välittämistä. Itse ainakin olisin fiiliksissä jos lapsi saisi ihan oikeasti huomiota kummeiltaan.
jos et osta niitä saamarin lumppuja pojalle????
Kyllä on kummallisia vanhempia nykyään. Ihan todella, nyt pysyt lujana ja ehdotat tosiaan tuota uimahallireissua.
jos välit tuosta katkeaa niin saa katketakkin. Jotain rajaa. Kummipoikasi äiti vaikuttaa ikävältä ihmiseltä. Sinä ja poikasi tulette vielä pettymään monta kertaa. Ei tuollaisesta ole kenellekkään kaveriksi.
sen takia, että tämä nainen kokee olevansa paljon parempi kuin me.
Äidin mielestä emme ole koskaan osanneet pojalle ostaa mitään "kunnon lahjaa". Äiti ei pyydä rahaa tai vaadi ostamaan tiettyä vaatetta/tavaraa mutta mikään ostamamme ei kuitenkaan hänelle kelpaa. Vaikka lapsi olisi kuinka innoissaan lahjasta niin äidin naamasta näkee aina, että ei mennyt rouvan mielen mukaan. Kerran on jopa pyytänyt palauttamaan lahjan ja ostamaan uuden paremman.
Siinä meni meidän raja.
Olemme kehittäneet lahjan ostosta jo vitsin, "***** ei tykkää ainakaan tästä!"
Joillakin on pokkaa. Tuo ei ole kummien tehtävä, voisit ehkä kuitenkin vain viedä jonkun lelun. Vaikka jonkun oikeesti superhyber hienon, josta lapsi innostuu todella paljon. Voit vaikka kysellä tutuilta, mitkä lelut on nyt pop. Äiti saattaa mököttää, mutta oikeastaan hänellä ei ole oikeutta. Ja jos lapsi tarvitsee vaatteita, voit ostaa ne itse, ei niin, että annat rahat äidille. Voit myös muistuttaa kummipoikasi äitiä siitä, että on hänen velvollisuutensa pystyä tarjoamaan lapselleen vaatteet, ei sinun ja että sinä kummina haluat antaa pojalle jotain itse valitsemaasi.
onpa mautonta käytöstä. Meillä kummit ja muut saavat tuoda mitä haluavat. Toki jos kysyvät toiveita kerron mielelläni ja yritän sanoa melko edullisia lahjoja, ettei kummeille tule oloa, että on pakko ostaa kallis lahja. Esim. värikynät, muovailuvaha tms.
Ja onpa yksi kummi esim. kerran sanonut, että on rahat todella tiukilla, että sopiiko että ostaa vain jotain ihan pientä? Todellakin sopii tai sopii myös, että jättää lahjan kokonaankin ostamatta.
vaan joku lahja sille kummilapselle, ei sinun tarvitse sen äidin huutis-harrastusta ylläpitää!
Ilmoitat vain, että haluat tuoda kummilapselle syntymäpäivälahjan ja onko teillä jo tämä kirja tms. Nolo äiti, jos tuossa tilanteessa vaatimaan rahaa!
Meiltä kummit ovat kyselleet vinkkiä ja olen sanonut jonkun lapsen suosikkihahmon, että voi ostaa siihen liittyvän kirjan/lelun ja lisäksi vaatekoon, jos mieluummin ostaa vaatetta. Kaikki lahjat ovat olleet hyviä ja vaatteet hyvällä maulla valittuja, ei mitään glitterprinttiä ja pääkalloa.
tosi kurjaa käytöstä tuollainen! :( Itse en koskaan ole edes ajatellut, että pyytäisin pienille lapsille rahaa lahjaksi kummeilta... Kummien tehtävä on ihan joku muu, kun olla pankkina. Ite oon aina kysyttäessä sanonut toiveita, mutta en todellakaan mitään kalliita. Kun ei kaikilla ole kauheita summia laittaa ja ei se ole tarkoitus vaan ajatus. Isommat lapset ei enään toivo oikeen mitään, niin heille olen antanu luvan toivoa kummeilta rahaa. Mutta sen rahan saavat käyttää sitten miten haluavat. Ja pienet lapset rakastaa avata ihan omia paketteja!
haluaisin. Pitäisi vain oppia sietämään kaikki tuon naisen sanomiset. Pitäisi kai opetella ajattelemaan että kyse on vain sinun ja lapsen välisestä suhteesta. Että mitäs ne lahjat loppujen lopuksi äidille kuuluu. Jossain yhteydessä olisi hyvä huomauttaa jotenkin jotta hän ymmärtäisi huonon käytöksensä.
Kauheeta rahastusta kummeilta.