Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Käytösrangaistus: Ei synttäreitä.

Vierailija
13.10.2011 |

Tuleva 12-vuotias oli hankkinut itelleen 70 euron puhelinlaskun soittamalla fonectaan ja lähettämällä kuukaudessa yli 400 tekstiviestiä iltaisin klo 22-23, jolloin pitäisi nukkua.

Rangaistuksena tästä (ja toki muustakin yleisestä pullikoinnista, ei ollut ekoja kertoja) päätin perua synttäreiksi luvatun discon meillä himassa.

Lisäksi saa maksaa fonectan osuuden laskusta, jos joskus rahaa saa tai ansaitsee.

Kommentit (52)

Vierailija
41/52 |
14.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

siitä, kun synttärit perutaan. Minäpä en usko, että 12-vuotiaan loppuelämä menee siitä pilalle. Muistan, ettei synttärit siinä iässä ainakaan itselleni edes olleet enää niin tärkeät. Ja tässähän ei aiota jättää kokonaan huomiotta niitä, vaan kaverisynttärit vain peruttiin. Jos käytös paranee, juhlat kavereille voi pitää myöhemmin muuten vaan.

Vierailija
42/52 |
14.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jossain viestissä sanoit, että ongelma on fonectaan soittelu, toisessa sanoit, että ongelma on lähetetyt viestit ja niiden määrä, sitten niillä ei ole väliä, jossain oli väliä tuo 70€ puhelinlasku, nyt silläkään ei ole väliä.. huh koita päättää. 12-vuotias on lapsi, eikä ymmärrä, mitä mihinkin soittaminen maksaa ja mitä seurauksia sillä on (meillä 2-vuotiaskin hokee onnesta soikeana 02.02.02, joten hyvin on markkinoitu). 12-vuotiaalle saldoraja on ainoastaan järkevä tai edes palvelunumeroiden esto, näin lapsi oppii, että kun puhut niin jossain vaiheessa tulee stoppi. Lapselle puhuttelu aiheesta ja sopiminen pelisäännöistä jatkossa (juuri nuo estot ja vaikka se että nukkumaan mennessä kännykkä jää keittiöön - herätyskelloja löytyy edelleenkin kaupasta). Tuon ikäinen lapsi ei edes vielä ymmärrä todellisuudessa, mitä kaikkea sillä 70€ saa ja kuinka paljon se on puhelinlaskuna.

sen sijaan lapsen on uskottava jos jotain kielletään ja sen on käytettävä puhelinta järkevästi ja kohtuudella.

Mulle on lähes evvk ko. 70 e, mutta ne syyt, miksi puhelinlasku on tuollainen, ne on se pääpointti ja harmin aihe.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/52 |
14.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan on ok rangaistus mun mielestä. Itse ostin oman kännykkäni omilla rahoillani tuon ikäisenä ja äiti laittoi minut alusta asti itse maksamaan puhelinlaskuni, JOS ne olivat oli yli 20€, ja sen alla kyllä yleensä pysyivät. Eikä siis tarvinnut saldorajaa (sanoi, että aina pitää pystyä voida soittamaan, jos tulee hätä). Monella lapsella on jo ollut ala-asteella puhelin monta vuotta ja kyllä he ymmärtävät sen käytön. Jos osaa käyttää fonectaa, tietää myös sen maksavan. Samoin tekstiviestien ja puheluiden.

Tuon ikäiselle 70€ puhelinlasku on aivan liian suuri, varsinkin kun hän on käyttänyt sitä ihan turhiin asioihin. Eikä varmasti jää sinulle katkeraksi tai vihaiseksi kovinkaan pitkäksi aikaa, kun ymmärtää kuinka paljon rahaa 70€ on jouduttuaan itse maksamaan vaikka puoletkin laskusta. Ja minusta joku sanoi hyvin, että "synttäreihisi varatut rahat menevätkin nyt puhelinlaskun maksamiseen" syy ja seuraus tulee opettavaisella tavalla toteen.

Vierailija
44/52 |
14.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei tuo lasku ole mitään verrattuna kaverin tytön laskuun. 1400€! Ja saldoraja oli, mut se ei jostai syystä pitäny.

Vierailija
45/52 |
14.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vanhempia kuin ap.

Vierailija
46/52 |
14.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan on ok rangaistus mun mielestä. Itse ostin oman kännykkäni omilla rahoillani tuon ikäisenä ja äiti laittoi minut alusta asti itse maksamaan puhelinlaskuni, JOS ne olivat oli yli 20€, ja sen alla kyllä yleensä pysyivät. Eikä siis tarvinnut saldorajaa (sanoi, että aina pitää pystyä voida soittamaan, jos tulee hätä). Monella lapsella on jo ollut ala-asteella puhelin monta vuotta ja kyllä he ymmärtävät sen käytön. Jos osaa käyttää fonectaa, tietää myös sen maksavan. Samoin tekstiviestien ja puheluiden.

Tuon ikäiselle 70€ puhelinlasku on aivan liian suuri, varsinkin kun hän on käyttänyt sitä ihan turhiin asioihin. Eikä varmasti jää sinulle katkeraksi tai vihaiseksi kovinkaan pitkäksi aikaa, kun ymmärtää kuinka paljon rahaa 70€ on jouduttuaan itse maksamaan vaikka puoletkin laskusta. Ja minusta joku sanoi hyvin, että "synttäreihisi varatut rahat menevätkin nyt puhelinlaskun maksamiseen" syy ja seuraus tulee opettavaisella tavalla toteen.

Piti vielä lisätä, että ennenkuin minulla oli oma puhelin, sai äitin puhelinta lainata, jos maksoi sen käytöstä. Esim. lähetin 3 tekstaria, niin laitoin 3 markkaa "puhelinlippaaseen". Puhelut hoidettiin yleensä vielä lankaversiolla, koska se oli halvempaa. Silloin oli 11-12 vuotias ja tuo käytäntö ärsytti suunnattomasti alkuun, mutta pian sen tarkoituksen ymmärsi: Joka puhelu tai tekstari maksaa. Äitini teki viisaasti tuossa asiassa :)

Vierailija
47/52 |
14.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

minusta.. Synttäreitä en peruisi, mutta lahja saattaisi olla pelkästään puhelinlaskun maksaminen. Typerää toki, että lapsi oli tehnyt noin ison laskun, mutta en pidä kyllä järkyttävänä mokana. Sattuuhan noita.. Seuraavalla kerralla kännykkä takavarikkoon jos ei kerrasta opi. Luulisi puhelimella olevan käyttöä, jos noin ison laskun tekee?! Jollei puhelimella ole väliä, niin miksi lapsella on puhelin?

Vierailija
48/52 |
14.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jossain viestissä sanoit, että ongelma on fonectaan soittelu, toisessa sanoit, että ongelma on lähetetyt viestit ja niiden määrä, sitten niillä ei ole väliä, jossain oli väliä tuo 70€ puhelinlasku, nyt silläkään ei ole väliä.. huh koita päättää. 12-vuotias on lapsi, eikä ymmärrä, mitä mihinkin soittaminen maksaa ja mitä seurauksia sillä on (meillä 2-vuotiaskin hokee onnesta soikeana 02.02.02, joten hyvin on markkinoitu). 12-vuotiaalle saldoraja on ainoastaan järkevä tai edes palvelunumeroiden esto, näin lapsi oppii, että kun puhut niin jossain vaiheessa tulee stoppi. Lapselle puhuttelu aiheesta ja sopiminen pelisäännöistä jatkossa (juuri nuo estot ja vaikka se että nukkumaan mennessä kännykkä jää keittiöön - herätyskelloja löytyy edelleenkin kaupasta). Tuon ikäinen lapsi ei edes vielä ymmärrä todellisuudessa, mitä kaikkea sillä 70€ saa ja kuinka paljon se on puhelinlaskuna.

voi helvetti, kyllä KAKSITOISTA VUOTIAS tajuaa rahan arvon ja että paljon mikäkin maksaa! eihän 12-v oo mikään ihan tomppeli ellei ole jälkeenjäänyt. tuon lainauksen kirjoittaja on kyllä kasvattanut kakaransa todella huonosti jos hänen lapsensa ovat tuossa iässä tuolla tasolla..

Vierailija
49/52 |
14.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nimim. kokemusta on. Eli olen perunut syntsit ison töppäilyn takia lapselta ja ainakin vaikutti siltä että muhun se osu itseeni enemmän kuin lapseen. Sai siis sukulaisten lahjat joka tapauksessa ja sen verran rahaa että sai ostettua mitä mieli teki, kavereita näkee joka tapauksessa ja syö herkkuja, niin ei se oikeastaan ollut häneltä pois. Odotin että häntä ei nyt kutsuttaisi synttäreille, mutta kyllä ovat kaverit silti kutsuneet, eli sekin osa rankusta suli hukkaan.

En siis tiedä toimiiko, mutta äitinä siitä voi saada aika mojovat syyllisyydet. Mä ainakin sain, eipä ole siltä vuodelta synttärikuvia, eikä mitä muistella ja aina se palaa mulle mieleen kun tulee kamuilta kutsuja jne.

Että ihan ok rankku, mutta että onko toimiva tarkoitukseensa, sitä en tiedä.

Jos teillä lapsi vain tuhlannut rahaa viesteihin ja valvonut kun piti nukkua, eikä asiaan liity muuta sopimatonta (ei esim. ole viesteillä kiusannut ketään, puhelipiloja, kotihäirintää tms.) niin ehkä hinnoittelisin taulukkoon kotityöt ja joka viikko pitäisi tehdä 5 euron edestä hommia, kunnes 70€ on täynnä ja aika vähän laittaisin hintaa yhdelle tekemiselle, tyyliin 50 senttiä vaikkapa pölyjen pyyhkiminen makuuhuoneista,tai roskien viennistä tai mattojen tamppauksesta tai 20 senttiä pyykkien ripustus. Euron vaikka koko huushollin imuroinnista jne. Niin että ihan oikeasti tuntuisi vähän uurastukselta. Ja puhelin käyttöön takaisin sitten kun koko summa on tienattu. Saattaisi olla että teillä paikat kiiltäisi pari viikkoa ;) Ennenkaikkea lapsi muistaisi että tekstarilla on hintansa. Tietysti voi tehdän niinkin, että laskee veistien määrät jatekee listan millä työpanoksella saa merkitä rastin aina yhtä viestiä korvaamaan. Eli korvaisi työpanostus/viesti, jos tuntuu että se rahahomma menee liian laskemiseksi. Lista jääkaapin oveen ja listan alle tilaa äidin puumerkeille tai rasteille, jotka merkataan aina kun työ on _hyväksytysti_ tehty. Mikään imurin pyöräytys keskilattialla ei riitä ja jos tehtävänä on WC-pöntön pesu, niin pelkkä kannen pyyhintä ei riitä jne.

Vierailija
50/52 |
14.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

esitetyssä rankkusysteemissä vaatii sitten aikuiselta perään kattomista ja tarjoaa lapselle monta tilannetta urputella ja saada urputtelulla negatiivista huomiota vanhemmalta, joten ei mikään helppo nakki sekään. Sitten kun aikaa menee kotihommiin niin ei aina ehdi kamujen kans kun pitäis ja sit se syyllistää ja syyttää et ei oo vanhempien takia kavereita kun pitää vaan raataa kotona vaikka muut saman ikäset ei teekään muka kotitöitä jne. jne. sit se kertoo miten kamutkin ihmettelee kun hän joutuu tehdä niin paljon kotitöitä ja että onpas ankara kuri kun ei saa nyt puhelintakaan käyttää jne. Bonuksena haukkuu vanhempia kavereilleen, eli sit täytyy vanhempana jaksaa valvoa ne työt, kuunnella provosoitumatta urputukset ja ehkä tarvittaessa antaa niistä omat palautteensa ja kestää se että on pojan kaveripiirin mielestä kuspiä vielä vuodenkin kuluttua, mistä seuraa se että aina kun on joku pienikin tilanne jatkossa, niin lapsi hakee kamuilta tuen sille että eikös ookkin vanhemmat ihan p:stä jne.

Että suo siellä, vetelä täällä.

sit on vielä sekin mikä voi jollekin lapselle osua, eli on itse oikein surullisen ja surkean oloinen kun tämmöstä on tapahtunut, mut se rooli pitää sit vetää heti tapahtuman satuttua. Silloin lapsi kenteis syyllistyy, etenkin kun kattelee vaikka jotain mainosta vaatteista tms. että tuonkin olis 70€ saanu, mutta että nyt sit ei voikaan kun piti se puhelinmaksu maksaa. Tai että voi harmi kun olisin halunnu panostaa joululahjoihisi, mutta ihan on nyt paha mieli kun ei ole enää niin paljoa rahaa niitä varten. Meillä on nyttemmin tuo rankka tunteisiin vetoaminen ja useamman päivän vetäytyvä vaisu käytös purru muita keinoja paremmin, mut se vaan ei ole mun luonteen mukaista ja siks on hankala rankkukeino. Tuntuu opettavan kyllä toisten huomioimista omalta osaltaan ja sit aika helpsoti tulee se raja et "tollon taas joku, emmä tiiä mitä se mököttää, sillon niin vaikeeta aina joka asia" eli sitä leimautuu hapannaamaksi äkkiä js liian kauan vetä tolla roolilla.

Vierailija
51/52 |
14.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täysin järetöntä olla pitämättä synttärit. Naapuri muuten teki noin mutta syy oli huonossa käytöksessä. Tiedä sitten kumman, lapsen vai äidin. Joka tapauksessa heidän lapsensa asui jo lastenkodissa ja oli viikonloppulomalla. Kiukutteli niin äiti peruutti synttärit ja palautti lastariin sovittua aiemmin. Ihana äiti..Tulee sinusta naapuri mieleen

Vierailija
52/52 |
14.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

itsekin sanoit, että pojan viimeiset synttärit ala-astejengin kanssa.

Anna lapsen juhlia, ensi vuonna kaikki on jo toisin.

Raha on vain rahaa ja rajojakin on välillä koeteltava (itsellä 10v poika, joka kans keksii vaikka mitä)

Mielestäni rangaistus on kohtuuton, sama kuin miehesi olisi käyttänyt säästötililtä 300e ja kieltäisit häneltä viikon etetlänmatkan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi kuusi