Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pukeeko teidän 5v itse päiväkodissa ulkovaatteet?

Vierailija
12.10.2011 |

Kysyin lapseltani, että auttaako kukaan sinua, kun olette lähdössä ulos tai et katsooko tädit, että sulla on kauluri kaulassa jne. Vastaus: ne laittaa hanskat käteen, kun itse en saa. Kysyin vielä, että pyytääkö tädit laittamaan esim. kauluri kaulaan? Vastaus: jos en itse laita, niin ei ne huomaa. Lapseni täytti juuri 5vuotta ja on reipas ja omatoiminen kyllä, mutta haloo - vasta VIISI vuotias kuitenkin!? Kyllähän tuon ikäisesten vaatetus pitää mun mielestä tarkistaa - vai oonko nyt ihan väärässä??

Ulkoilu on hyvin terveellistä, kyllä vain, mutta muutaman kerran on harmittanut aika tavalla, kun olen hakenut lasta päiväkodista, - joka leikkii hiekkalaatikolla kädet sinipunaisina ilman hanskoja, ilman hattua, hiukset kietoutuneena niskaan sateesta märkinä ja ilman kauluria...kun kysyn tädeiltä, miksei lapsellani ole edes päähinettä, vastaus on " no kun hän ei suostu pitämään sitä päässään". Siis MITÄH?

Kyseessä on oikeesti ollut aina tosi kiva PK, mutta tää nyt vähän ihmetyttää??

Mielestäni tollanen kuriton ipana ( puhun nyt omastani ) pitäis laittaa vaikka jäähylle istumaan niin pitkäksi aikaa, että se lakki pysyy päässä? Ei kai lapsi voi itse päättää, että juoksentelee ilman hanskoja ja päähinettä vesisateella, kun asteitakin on vaan +5???

Kommentit (32)

Vierailija
21/32 |
12.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei ne tädit voi muistaa mitä kellekkin lapselle pitää päälle laittaa. Joo nicolle ei kuriksii, jennalla PITÄÄ AINA olla kurikset, ettei tiketit vaan likannu, mimosa tarvii villahousut myös kesällä kun on nii herkkä, kallelle ei tarvi pipoo eikä paljoo muutakaa kun on niin kuumaverinen. Ja miten ihmeessä munkin lapset ja niitten kaverit ja serkut on pärjänny ilman ensimmäistäkään kauluria.

Vierailija
22/32 |
12.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritän parhaani, mutta joskus joku onnistuu livahtamaan vähäpukeisena...ja meidän ryhmässä lapsia ohjataan kertomaan, jos on kylmä. Silloin he hakevat sisältä lisää vaatteita päälle. Ajattelen näin, että pakkotilanteessa lapset kehittyvät myös omin aivoin ajatteleviksi ja omatoimisiksi. Apua saa, mutta kaikkea en ehdi havainnoida.

Tosiaan kokeilkaa kotona pukea omat lapset ja vaikka lähitalojenkin lapset samassa uloslähdössä, silloin ei yksi unohtunut kauluri ole maailmanloppu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/32 |
12.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän päiväkodissa on 2 hoitajaa laittamassa lapset ulos, jolloin pidän kohtuullisena, että lapsella on sateella kädessä jotain muuta kuin neulesormikkaat. Mitään muita erityistoiveita en siis vaadi, mutta mun mielestä on aikuisten tehtävä katsoa, että lapset pukevat riittävästi ja oikein säähän kuin säähän.

Yritän parhaani, mutta joskus joku onnistuu livahtamaan vähäpukeisena...ja meidän ryhmässä lapsia ohjataan kertomaan, jos on kylmä. Silloin he hakevat sisältä lisää vaatteita päälle. Ajattelen näin, että pakkotilanteessa lapset kehittyvät myös omin aivoin ajatteleviksi ja omatoimisiksi. Apua saa, mutta kaikkea en ehdi havainnoida.

Tosiaan kokeilkaa kotona pukea omat lapset ja vaikka lähitalojenkin lapset samassa uloslähdössä, silloin ei yksi unohtunut kauluri ole maailmanloppu.

Vierailija
24/32 |
12.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että kyllä ainakin itse oletan/toivon/vaadin että 5-vuotias on niin omatoiminen että pukee itse JA pystyy itse sanomaan jos ulkona tulee kylmä/kuuma. Eli saahan sitä vaatetta ottaa vois tai lisätä tarpeen mukaan.

Kyllä 5-vuotiaan jo pitäisi TUNTEA milloin on kylmä tai on tullut kuuma. Jotkut palelee jo 15 asteessa toiset hikoilee 5 asteessa. Lasten on kerrottava miltä itsestä tuntuu.

Nää on niitä nipovanhempia, jotka ei itse voi kertoa lapselle, mitä laitetaan tai että "kerro tädille jos on kylmä". Kyllä 5-v:n pitää jo itsekin ottaa vastuuta!

Vierailija
25/32 |
12.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaikki lapset katsovat siitä sitten mitä laittaa päälle, esim siis kumpparit/lenkkarit lippis/pipo jne. Mutta silti helposti lapset on ilman fleeceä takin alla, ja ilman esim. kaulahuivia, samaten en usko, että on erikseen kuvaa saderukkasista, vaan ihan vain käsineet yleisesti.

Mutta olen tyytyväinen taulusysteemiin, ja meidän 4.v pitää siitä myös.

Vierailija
26/32 |
12.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jossa aamuvuorolainen tulee klo 7 ja iltavuorolainen 8.30 tai 8.45. Toinen lähtee aina viimeistään klo 15, työajan lyhennykset, jos ottaa päivittäin, niin 14.40...siinä ei hirveästi ole muutosvaraa. Ulos mennään yleensä vasta klo 15 jälkeen, koska osa lapsista haetaan vasta klo 17. Muista ryhmistä ei repeä meille avuksi väkeä, niissä on pienempiä lapsia.

Kerro siis viisaampana mistä kohdasta repeäisimme lisää vai tyydytkö siihen, että harvoin lapselta puuttuu kauluri tms.

Vierailija
27/32 |
12.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

on kaksi hoitajaa vuorossa. Toinen lähtee sitten yleensä neljältä, kun on lapset puettu ja laitettu ulos. Eli tuskin on liian vaativa toimi kertoa lapsille, mitä pukevat päälle. Enkä mä edes odota, että vieressä seisotaan ja vahditaan, mutta sitä odotan, että kerrotaan lapsille, mitä täytyy laittaa päälle. Esim. tuollainen taulusysteemi on varmasti hyvä. Ja siitä lapset voivat tarkastaa mitä pitikään laittaa. Ja kyllä hoitajien tehtävä on mun mielestä muistuttaa esim. että nilkat piiloon.

Se on aika huvittavaa, että te kaikki puututte siihen kauluriin, mutta kukaan ei kommentoi mitenkään sitä, että lapsi on kaatosateella neulesormikkailla :D

jossa aamuvuorolainen tulee klo 7 ja iltavuorolainen 8.30 tai 8.45. Toinen lähtee aina viimeistään klo 15, työajan lyhennykset, jos ottaa päivittäin, niin 14.40...siinä ei hirveästi ole muutosvaraa. Ulos mennään yleensä vasta klo 15 jälkeen, koska osa lapsista haetaan vasta klo 17. Muista ryhmistä ei repeä meille avuksi väkeä, niissä on pienempiä lapsia.

Kerro siis viisaampana mistä kohdasta repeäisimme lisää vai tyydytkö siihen, että harvoin lapselta puuttuu kauluri tms.

Vierailija
28/32 |
12.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässähän ei ole kyse siitä että osaako 5v pukea itse vaan siitä tietääkö hän MITÄ HÄNEN PITÄISI PUKEA. Mä mulla on herkästi paleleva lapsi, ja kun hän sanoo pakkasilla että hänellä on kylmä niin hoitajat vaan kehottaa liikkumaan enemmän. Eivät tarkasta mitä lapsella on päällä, tai lähde sisälle pukemaan ylimääräistä kerrosta.

Vierailija
29/32 |
12.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö äiti voisi tehdä lapselleen tällaista taulua lapselleen pukemista helpottamaan. Lisäksi kannattaa vähän katsoa millaisia vaatteita hankkii. Jos lapsi on herkkä palelemaan niin ehkä pakkasille olisi hyvä olla paksu haalari (niitäkin löytyy) ettei kovin montaa kerrosta tarvitse pukea. Jos kauluri on ongelma niin auttaisko jos ostaisi fleecen jossa korkea kaulus tai sitten kypärämyssy (ihan joka marketissa on myynnissä) Säätiedotustakin voisi vähän vilkaista ja jos sadetta luvassa jättäkää ihmeessä ne villasormikkaanne kotiin. Ihan maalaisjärjellä pitäisi pärjätä. Hoitjien aikaa säästyisi noista "rättisulkeisista" muuhun ja lapsetkin pääsisivät nopeammin ulos touhuamaan.

Vierailija
30/32 |
12.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

5-vuotiaana kyllä meidän tyttö osasi laittaa kaiken tarvittavan päälleen. Ensinnäkin: kypärämyssy käyttöön! On kauluri samassa, niin ei tarvi muistaa niin paljoa. Meillä käytti kypärämyssyä eskariin asti juuri tuosta syystä!

Sinänsä olen tosi kypsä päiväkotien tapaan huolehtia lasten ulkovaatetuksesta. Kaveri haki kerran lapsensa loskakelillä... hahaa, ei mitään sukkia saappaissa 2,5-vuotiaalla. Varattu oli sisäsukat ja villasukat, mutta kukaan ei tarkastanut, tuleeko lapselle tarvittavat sukat jalkaan. Itse hain kerran lapsen toukokuun alussa, kun oli tosi kylmä ilma. Valitteli autossa palelevansa. Kotona kävi ilmi, että ohuet ulkoiluhousut oli suoraan iholla. Missä oli sukkahousut ja sisähousut??? Seuraavana päivänä olikin sitten kuumetta ja räkätautia. Kysymys oli alle 3-vuotiaasta kuitenkin, jonka kohdalla näistä on hoitajien huolehdittava!

Vierailija
31/32 |
12.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ihmettelin taannoin meidän pk:ssa, kun antoivat lasten vaihdella pipoja keskenään ja ottaa tarhan varapipoja (kun eivät vain halunneet omia pipoja päähänsä laittaa). Samaan aikaan tarharyhmässä oli täitä..

Tota en kyllä usko - siis täiepidemian aikana.

Niistä haluaa henk.kuntakin päästä mahd. nopeasti eroon!

Vierailija
32/32 |
13.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jossa aamuvuorolainen tulee klo 7 ja iltavuorolainen 8.30 tai 8.45. Toinen lähtee aina viimeistään klo 15, työajan lyhennykset, jos ottaa päivittäin, niin 14.40...siinä ei hirveästi ole muutosvaraa. Ulos mennään yleensä vasta klo 15 jälkeen, koska osa lapsista haetaan vasta klo 17.

Mielenkiinnosta kysyttävä, että miten tällaisessa tilanteessa hoidetaan esim lasten vessakäynnit jos siis olet jopa 2,5 tuntia yksin pihalla lapsilauman kanssa?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi viisi