Milloin kärrynpyörä opitaan?
Minkä ikäisenä lapset yleensä oppivat tekemään kunnollisen kärrynpyörän? Siis niin että polvet eivät ole ihan koulussa.
Itse en yhtään muista milloin noita harjoiteltiin koulussa.
Jos jollakulla on asia tuoreessa muistissa, niin voisitko kertoa kuinka nopeasti lapsi sen kärrynpyörän oppi. Siis meneekö siihen harjoitteluun vuosia? (Enkä tarkoita mitään täydellisyyttä, vaan ihan tavallista kärrynpyörää.)
Kommentit (36)
[quote author="Vierailija" time="11.10.2011 klo 21:02"]Mun tyttö oppi 6-7veenä kun alkoi harrastamaan kilpacheerleadingiä.
[/quote]
meillä 6 vuotiaana , mutta 8 vuotiaana cheeriin.
Mun poika ei osaa vieläkään, vaikka on harrastanut telinevoimistelua kolme vuotta. Voltit ja kiepit menevät ongelmitta. Eivätkä ryhmässä useimmat muutkaan osaa. Eli en usko, että suurin osa koskaan oppiikaan....
Toinen oli 4 ja toinen 6, ei tuota kauaa harjoitelleet. Molemmat harrastavat ahkerasti taitoluistelua.
[quote author="Vierailija" time="13.10.2011 klo 16:36"]
Lapsi haluaisi oppia tekemään kärrynpyörän. Miten sellainen opetellaan tekemään? Lapsi osaa tehdä pyörähdyksen niin että kädet ja jalat menevät oikeassa järjestyksessä, mutta on itse ihan kippurassa.
Oppiiko sen ihan itsestään vaan tekemällä noita pyörähdyksiä, vai pitääkö aikuisen ohjata sitä jotenkin?
[/quote]
Riippunee lapsesta ja osittain iästäkin. Tekemällä oppii, mutta jos aina tekee "väärin", niin silloin tarvitsee ohjausta. Tuo onkin sitten taitolaji osata ohjata lasta oikein, ettei liikaa opeta, vaan niin että lapsi saa itsekin oivaltaa.
Lapselle kannattaa yrittää kertoa että kärrynpyörä pitäisi tehdä suorana/ojentaa, sitten millä sanoin lapsi oivaltaa onkin eri asia (onko että polvet suorana tai kurota jaloilla kattoon tai tms). Toisaalta jos sanallisesta kertomisesta ei ole apua tai mitä pienempi lapsi on kyseessä, niin sitten on hyvä ihan konkreettisesti auttaa. Se onnistuu kun lapsi tekee kärrynpyörän aikuisen kohdalla, niin aikuinen ottaa lapsen lantiosta molemmin puolin kiinni ja auttaa liikkeen tarpeeksi ylös (auttamistakin on tarpeen harjoitella, ei ole ihan helppoa ottaa lasta liikkestä kiinni). Aikuisen auttaminen voi auttaa lasta uskaltamaan myös yrittämään, jos lapsi on yhtään pelokas.
Eiköhän opettelemalla ja yrittämällä sekä lapsi ja vanhempi opi miten päästä yhdessä eteenpäin. Itse olen opetellut auttamaan lapsia yhdessä sun toisessa liikkeessä, mutta ei se aina ole ihan putkeen mennyt (joskus olen saanut potkun päähänikin). Onneksi kun oppivat, niin minua ei tarvita enää ainakaan käsin auttamaan.
Lapseni oppi 11 vuotiaana kärrynpyörän ja se onnistu parhaiten kun opetteli yksin :) nyt osaa sen jo hienosti. Kyllä kärrynpyörän oppii jos vain haluu oppia
Lapsi haluaisi oppia tekemään kärrynpyörän. Miten sellainen opetellaan tekemään? Lapsi osaa tehdä pyörähdyksen niin että kädet ja jalat menevät oikeassa järjestyksessä, mutta on itse ihan kippurassa.
Oppiiko sen ihan itsestään vaan tekemällä noita pyörähdyksiä, vai pitääkö aikuisen ohjata sitä jotenkin?
Mä oon jo 37 enkä vieläkään osaa!
se olisi kiva tosiaan tietää
ite oon 32, mutta en osaa vielä
Oon 17v ja osaan vetää kärrynpyöriä. tavallisen molempiin suuntiin, yhellä kädellä, arabialaisen molempiin suuntiin, huonommalta puolelta melkein yhellä kädellä ja osaan myös seistä käsillä. Osaan vaikka mitä mutta kukaan ei osaa ihan kaikkea maailmassa.
Jee vittu mä osaan. Te ootte iha surkeita ku ette osaa. Jee. Mä osaan.
Ei siinä tarvii olla hoikka ja kevyt!! Mä oon iso lihaskimppu ja vedän paljon pahempiakin temppuja kuin mikään kärrynpyörä!!!
Mä osaan trampalla ja airilla, sekä uskallan patjallakin ja foam pitissä bäkki 100 että silleen!!!!!!!!
Sportgamerherostyles kirjoitti:
JEEEE!!!! MÄ OSAAN!!!!!!
Ei sitä joka vuosi tarvitse erikseen tulla kertomaan :D
Kyllä meillä piti koulussa tehdä kärrynpyöriä niin ala- kuin yläasteellakin. Olen vm. 86. Itse opin ennen koulu ikää, mutta muistan ettei niitä kaikki kunnola osanneet vielä ysilläkään.