Löytyykö muita perheitä missä isä ei pidä isyyslomaa?
Kommentit (33)
[quote author="Vierailija" time="30.12.2014 klo 08:55"]Itse yrittäjänä en pitänyt, vaan nostin vaan rahat. Ennen kun joku raivoaa, ettei kukaan saa nostettua isyysrahaa töissä ollessaan, niin rauhotu. Nostan sen ajan palkan seuraavassa kuussa eli tuplana :D eli isyyspäivärahat vajaa 3000€ 18 päivältä ja samaan aikaan 9000€ plussaa seuraavalle kuulle! Buhhahhah
[/quote]
Ja vapaata pidän muutenkin tarpeeksi myös vaimon mielestä..
21 vastaus. Eihän miehen mikään pakko ole kotihoidontuella olla! Ei meillä ole kumpikaan illut vaan olemme tehneet töitä niinkuin normaalit ihmiset. Kotihoidontuki on vaihtoehto ei pakko.
Isähän saa vanhempainrahaa, ei kotihoidontukea.
Ollaan miehen kanssa molemmat ns. luovan alan freelancereita, eli isyysloma ei ollut mikään ongelma.
Mutta näistä yrittäjistä ... Monet irtisanotaan työstään, työnantaja ulkoistaa toimintojaan ja sitä kautta pakottaa irtisanotut yrittäjiksi, jotka sitten tekevät alihankkijoina töitä ent. työnantajalleen. Ei se mitään varsinaista yrittäjyyttä ole. Pienissä, 1-2 miehen/ naisen firmoissa sitten painetaan niska limassa töitä. Kaikki haitat on, ei etuja, työ pysyy periaatteessa samana.
Tämä isyysloma-asiakin avaa oman näkökulmansa nykyiseen työllisyyspolitiikkaan.
[quote author="Vierailija" time="30.12.2014 klo 08:52"]
Yrittäjälle ei vaan oo mahdollista aina pitää vapaata. Mies on yksityisyrittäjä, joka työllistää 15 ihmistä. Toivottavasti voi olla kotona ainakin pari viikkoa tai tehdä lyhyempää työpäivää. Ja lomatkin on joitain vuosina jäänyt vähiin. Alkuun se suututti, mutta 15vuoden jälkeen oon jo tottunut. Mies on kuitenkin todella ihana isä meidän lapsille ja haastavan työn takia on mielellään kotona silloin kuin vain se on mahdollista. Viime vuosina lomankin on onneksi pyörinyt suhteellisen jouhevasti.
Enemmän minua kiehuttaa se, jos kotihoidon tuki korvamerkitään puoliks vanhempien pidettäväksi. Todella realistista meidän perheessä! Laittaako mies lapun luukulle yritykseensä ja on kotona sen reilun vuoden. Sen jälkeen ei tartte enää yrittää ja 15 muun perheen toinen puolisko menettää työnsä myös. Tällä pienellä paikkakunnalla, missä työllistäjiä ei ole liikaa, ei vaan oo yksinkertaisesti varaa tuollaiseen.
[/quote]
Sitten lapsesi menee päiväkotiin tai sinä jäät kotiäidiksi. Luulisi, että kun pyörittää tullaista puljua, niin saa siitä jotain irtikin ilman, että tarvitsee itkeä valtion tukien perään. Ja jos ei saa, niin yrittäminen ei ole hyväntekeväisyyttä, joten sitten on parasta tosiaan laittaa pulju kiinni.
Meidän taloudessamme mies ei "uskaltanut" pitää hoitovapaata, kun työpaikalla pidettiin niin suurta mekkalaa jo isäkuukaudestakin. Oli ihan ensimmäinen isä, joka sellaisen kehtasi pitää tässä työpaikassa. Näen kyllä, että asennemuutos miesvoittoisissa työpaikoissa on todella tarpeen ja että lapsikin siitä hyötyy. Tällainen nykyinen malli on epätasa-arvoinen ja tarkittaa vastaavasti sitä, että moni mies ei sitä uskalla työpaikkansa ensimmäisenä pitää. Vaikka tappio tulisikin teidän perheellenne uudessa mallissa, niin hyöty saattaisi olla suurempi monelle muulle. Keskiarvolla tässä pelataan eikä teidän perheenne eduilla.
Olen muuten yrittäjän tytär enkä oikein käsitä tuota "olen niin tarpeellinen ja työllistän niin monta, etten voi pitää kesälomaa tai muutakaan lomaa" -mentaliteettia. Yhden hengen yrityksessä tuo voi olla totta, kun ketään muuta ei ole tekemässä niitä hommia, mutta silloinkin sen puljun voi laittaa kiinni heinäkuussa viikoksi (tai muuna hiljaisena kautena). Isälläni oli kuusi työntekijää, ja heiniäkuussa eli hiljaisena kautena paikalla oli vain kaksi työntekijää, toinen isäni luottohenkilö, jonka hän koulutti sijaisekseen loma-aikoina. Isä piti lomaa aina viikon kerrallaan ja tuli sitten pariksi päiväksi tarkistamaan, miten sujui. Puhelimeen toki vastasi aina sille luottohenkilölleen. Yhtenä vuonna oltiin pari viikkoa putkeen ulkomaillakin, kun homma alkoi vuosien mittaan sujua.
Lapseni kummit ovat yrittäjäperhe, ja he pitävät lomaa pitkinä viikonloppuina eli esim. to-ma. Kesäisin saattavat olla lähes koko kesän tällaisella lomailulla. Isyyslomassahan on se hieno puoli, että sen voi pätkiä osiin. Meillä mies piti sen neljässä osassa.
Tekosyitä nuo "mieheni on yrittäjä"-kommentit. Kukaan ei ole korvaamaton vuoden jokaisena päivänä, ellei itse halua olla.
Tiedän kyllä että isä on vanhempainvapaalla. En tarkoittanutkaan, että isän on pakko olla kotihoidon tuella. Kunhan vaan kirjoitin samaan vastaukseen toisen mieltäni askarruttaneet asian.
yhtään ihmistä ei ole miehen firmasta irtisanottu taloudellisesti huonompien aikojen takia ja työkin on sellaista ettei sitä voi ulkoistaa. Enkä nytkään tarkoita sitä että tämä on kaiken kattava totuus, mutta pätee ainakin meillä.
21
[quote author="Vierailija" time="30.12.2014 klo 08:56"]
[quote author="Vierailija" time="30.12.2014 klo 08:55"]Itse yrittäjänä en pitänyt, vaan nostin vaan rahat. Ennen kun joku raivoaa, ettei kukaan saa nostettua isyysrahaa töissä ollessaan, niin rauhotu. Nostan sen ajan palkan seuraavassa kuussa eli tuplana :D eli isyyspäivärahat vajaa 3000€ 18 päivältä ja samaan aikaan 9000€ plussaa seuraavalle kuulle! Buhhahhah [/quote] Ja vapaata pidän muutenkin tarpeeksi myös vaimon mielestä..
[/quote]
On siinä lapsella hieno isä. Raha kiinnostaa, mutta oma lapsi ei.
Aika persaukisiin koteihin niitä lapsia hankitaan, jos parikin viikkoa isyyslomaa kaataa koko taloudellisen korttipakan.
[quote author="Vierailija" time="30.12.2014 klo 08:48"]
Mun mies ei olisi mistään hinnasta suostunut olemaan pitämättä isyysvapaitaan. Hän on halunnut tehdä kaiken puoliksi.
[/quote]
Kunnon pussy! en kahtelis tuollaista "miestä". Miehen pitää olla MIES, eikä se tarkoita että mies olisi huono, vaikkei puolia teekkään :)
Miehellä ei ollut mahdollisuutta pitää lomaa. Taloudellisesti oltaisiin pärjätty, mutta miehen töitä ei olisi kukaan tehnyt (karjaa).
On ollut vuoden aikana kaikkineen vain muutaman päivän vapaalla. Muutoin on n. 12-14 h päivässä töissä.
Onneksi on edes mahdollisuus mennä itse lapsen kanssa katsomaan häntä töihin.
[quote author="Vierailija" time="30.12.2014 klo 10:05"]
[quote author="Vierailija" time="30.12.2014 klo 08:48"]
Mun mies ei olisi mistään hinnasta suostunut olemaan pitämättä isyysvapaitaan. Hän on halunnut tehdä kaiken puoliksi.
[/quote]
Kunnon pussy! en kahtelis tuollaista "miestä". Miehen pitää olla MIES, eikä se tarkoita että mies olisi huono, vaikkei puolia teekkään :)
[/quote]
Siis mitä nössöä on miehessä, joka tekee mitä haluaa? Tässähän mies nimenomaan vaatii, että saa tehdä kuten haluaa. Ja kova mies onkin, kun kerran haluaa viettää aikaa lapsensa kanssa eikä anna akan omia sitäkin.
Itse yrittäjänä en pitänyt, vaan nostin vaan rahat. Ennen kun joku raivoaa, ettei kukaan saa nostettua isyysrahaa töissä ollessaan, niin rauhotu. Nostan sen ajan palkan seuraavassa kuussa eli tuplana :D eli isyyspäivärahat vajaa 3000€ 18 päivältä ja samaan aikaan 9000€ plussaa seuraavalle kuulle! Buhhahhah