Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten laitat suppilovahverot, jos et kuivaa niitä?

Vierailija
09.10.2011 |

Sain suppilovahveroita ja olen niin tajuttoman kokematon sienien laittamisessa, että olen nyt ihan kädetön.

Kerran vuosia sitten naapuri toi suppiksia, ja silloin hän antoi ohjeet, että kiehautetaan ja sitten pakastetaan. Muistaakseni.

Mutta siitä on jo niin monta vuotta, että en oikeesti muista miten se meni. En muista kiehautettiinko niitä runsaassa vedessä vai niukassa vedessä, suolan kanssa vai ilman. Vai miten ihmeessä! Ja pestiinkö niitä ensin?

Auttakaa nyt osaavammat ihmiset, ettei mene ämpärillinen sieniä pilalle!

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
09.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja sitten pakastat,älä ainakaan keitä!

Vierailija
2/15 |
09.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja laita pusseissa pakkaseen!sitten otat sieltätarpeen mukaan aina!helppoo on!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
09.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

on paistaa ne kuumalla pannulla (ilman rasvaa ja vettä), anna sienien keittyä hieman kokoon, mutta siten, että niihin jää vielä runsaasti omaa nestetä joka sienistä tulee. Sitten kippaat ne johonkin kulhoon odottamaan jäähtymistä ja pakastat ne (sen nesteen kera, huom!!) minigripi pusseissa. Kun taas otat ne käyttöön niin jatkat sitten paistamista siitä vaiheesta johon se jäi. Itse pakasta puolen litran tai litran annoskoossa, se on mielestäni kätevintä.

Vierailija
4/15 |
09.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja sit rasioihin. Jos tykkäät ni sipulin kaa. Huoh, pitäs ite laittaa tuollaan just ämpärillinen vielä tänään...Vaikka ihanaahan se on kun on sieniä talveksi asti =)

Vierailija
5/15 |
09.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

pakastaa tekemättä niille mitään? :)

Vierailija
6/15 |
09.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei paistinpannulle iso kasa sieniä, haudutat siinä jonkin aikaa aika isolla lämmöllä. Kun pannulla on iso kasa vettä, kaada se pois, ja hauduta hieman lisää vettä pois.

Tämän jälkeen kaadat/valutat ylimääräisen veden (ei niin tarkkaa) sienistä pois ja pussitat/purkitat sienet ja pakastat ne.

Näin teen itse, koska ei ole oikein kunnollisia kuivatusmahdollisuuksia.

nam!

Vierailija
7/15 |
09.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin ota huomioon, että et voi pitää niitä pakkasessa yhtä kauaa kuin jos paistat ilman sillä voi härskiintyy pidemmän päälle pakastamisessa. Suosittelen laittamaan sen voin niihin sieniiin vasta kun otat sienet pakkasesta ja jatkat paistamista.

Vierailija
8/15 |
09.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen testannut.

Vierailija
9/15 |
09.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen testannut.

Joo, kyllä voi. Mutta jos ahdasta pakastimessa, niin kannattaa poistaa vesi ennen pakastamista. Menee puolet pienempään tilaan.

Vierailija
10/15 |
09.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

No onpa hyvä kun kysyin, sillä todella todella en näköjään enää yhtään muistanut miten se homma meni. Se oli siis paistaminen - ei keittäminen.

Kuten arvata saattaa, niin mun lapsuudenkodissa ei käytetty sieniä lainkaan, joten en ole ollenkaan oppinut niitä keräämään enkä laittamaan. Mutta olen jo oppinut tekemään niistä ruokaa ja tykkään sienistä tosi paljon!

Vielä opettelen niitä keräämäänkin nyt, kun muutettiin keskelle mainiota sienimetsää. Tänä vuonna vain tuo vastasyntynyt esti sieneilyn aloittamisen. Mutta kiva naapuri toi mullekin vähän "harjoitusmateriaalia".

Kiitos avuliaille!

ap

Vierailija
11/15 |
09.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vinkistä!

Ei ole paljon pakastettavaa, niin mahtuvat sellaisenaan.

Vierailija
12/15 |
09.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

NAMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMM

Vierailija
13/15 |
09.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei paistinpannulle iso kasa sieniä, haudutat siinä jonkin aikaa aika isolla lämmöllä. Kun pannulla on iso kasa vettä, kaada se pois, ja hauduta hieman lisää vettä pois.

Tämän jälkeen kaadat/valutat ylimääräisen veden (ei niin tarkkaa) sienistä pois ja pussitat/purkitat sienet ja pakastat ne.

nam!

Menee ämpärillinen pariin rasiaan, eli tilaa säästyy. Turhaa haihduttaa sitä vettä pois, kun se lähtee kaatamalla siiviläänkin.

Vierailija
14/15 |
09.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

nam!

Menee ämpärillinen pariin rasiaan, eli tilaa säästyy. Turhaa haihduttaa sitä vettä pois, kun se lähtee kaatamalla siiviläänkin.

ihan maalaisjärjellä ajateltuna.

Vierailija
15/15 |
09.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja talvella herkullista suppilovahverokeittoa!nam!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi kaksi