Aiotaan viettää eka kerran joulu oman perheen kesken, omassa kotona... Jännittää!
Kommentit (30)
ollaan aatto oman perheen kesken aina=)
aamulla heräillään ja lapset koristelee kuusen ja syödään rauhassa..
Sitten lähdetään koko perhe ulos,pulkkamäkeen yms..ja samalla reissulla kävelty lähikauppaan hakeman -50% joulunameja.
Kotona riisipuuro,ja osa lapsita nukkuu päiväunet ja osa katsoo piirettyjä..tässä vaiheessa on isommile annettu jo jotkut lahjat millä saavat myös leikkiä.Ja kaikki lahjat on kannettu kuusen alle,meillä ei uskota pukkiin vaan lapset tietää että lahjat tulee kummeilta sukulaisilta ja vanhemmilta.
Päikkäreitten jälkeen välipalan kautta saunaan..
Saunan jälkeen jouluruokaa ja sitten avataan lahjat.Loppu ilta ihmetellään pakettien sisältöä ja syödään herkkuja.
Kun lapset nukahtaa juodaan lasit punaviiniglögiä miehen kanssa ja nostetaan jalat kattoon..ja katotaan tuhmia videoita=)
Aina ei suju joulut niin kuin unelma esim.kuopus oli vesirokossa viime joulun ja huusi koko ajan=)
Sukulaislla käydään joulupäivänä kylässä jos jaksetaan=)
4;n äiti=)
oikein tajua, mitä jännää siinä olis. Kiva rauhallinen, syödään hyvin jne. mutta että jännittäisi...
Mua siis jännittää toteutus. Joulu on tähän asti vietetty mun vanhempien luona missä KAIKKI ruuat tehdään alusta asti itse. Ja hyvää on. Tiedän ettemme miehen kanssa mitenkään pysty samaan tasoon.
t:ap
Itse aloitan valmistelut hyvissä ajoin, ettei tule liikaa stressiä.
Piparit paistetaan joulukuun alussa, säilyvät metallipurkeissa hyvin jouluun. Perinteisten pipareiden lisäksi leivotaan lasten kanssa vaaleita pipareita ja viipalepipareita. Näiden lisäksi meidän jouluun kuuluu tietty kuivakakku, se leivotaan 22. tai 23. päivä. Joskus on innostuttu tekemään myös jotain joululeipää, mutta ei aina. Joulutorttuja paistetaan valmiista voitaikinasta tarpeen mukaan ennen tarjoilua.
Noiden makeiden juttujen lisäksi teen itse joululaatikot, eli lanttu-, porkkana- ja bataattilaatikot. Ne teen itsenäisyyspäivänä raakapakasteeksi, eli pakastan paistovuoassa ilman paistamista. 23. päivä sulamaan jääkaappiin ja aattona uuniin! Rosollin ostan valmiina, samoin italiansalaatin ja maksalaatikon. Nuo siis kuuluu meillä joulupöytään. Lisäksi ostan joulupöydän kalat ja leikeleet. Kinkku paistetaan ja kastike tehdään aattona.
Meillä on muodostunut seuraavanlaiset perinteet (lapset nyt 5v. ja 8v., kuudes kotijoulu tulossa): Koti koristellaan jouluiseksi 1. adventtina. Ihan kaikkea ei vielä oteta tuolloin esille, vaan pikku hiljaa lisäillään joulutunnelmaa. Mies ostaa joulukuusen ja se tuodaan sisälle jo 22. päivä illalla. Silloin se koristellaan tonttulakit päässä.
Aatonaattona pidämme jo koko perhe vapaata, eli vanhemmat pitää plusvapaata töistä. Aamupäivästä siivotaan vielä vähän, sitten ulkoillaan, pelaillaan, nautitaan glögiä, maistellaan jo joululeivonnaisia. Vanhemmat valvoo myöhään, minä teen aaton jälkiruoan valmiiksi.
Aattona herään itse aikaisin, samoin lapset. Keittelen rusinasopan valmiiksi, syödään aamupalaa, sytytellään koti täyteen kynttilöitä. Katsellaan samalla joulun lastenohjelmia. Aamupäivällä saunotaan kynttilän valossa, sitten vaihdetaan juhlavaatteet ja syödään lounaaksi riisipuuroa ja rusinasoppaa. Joulurauhan julistus katsotaan telkkarista, sitten mahdollisesti ulkoillaan tai tehdään jotain muuta yhdessä. Joulukinkku on laitettu aamusta uuniin ja sen valmistumista seurataan. Iltapäivällä kahvitellaan ja sen jälkeen yleensä laitetaan laatikot uuniin.
Jouluateria syödään viiden aikoihin, sitä ennen luetaan jouluevankeliumi. Ja sitten availlaan lahjoja kuusen alta, pukki ei meillä käy. Loppuilta ihastellaan lahjoja, katsotaan Samu Sirkan joulutervehdystä, juodaan kahvia, glögiä ja ehkä lasilliset viiniä, nautitaan ihanasta joulutunnelmasta, kynttilöistä, lasten riemusta. Lasten mentyä nukkumaan nautitaan miehen kanssa yhdessäolosta.
Joulupäivänä meille usein tulee appikset ja miehen sisko syömään, sekin on kivaa. Mutta aatto on ihan ehdoton viettää vain omalla perheellä :)
joulupäivänä ja iitä eteenpäin. Aatto vaan ei tunnu miltään ilman sukulaisia.
Meillä nautitaan joulusta vain omalla porukalla, eli mä ukko ja neljä kersaa. Saa tehdä kaikki oman rytmin mukaan, eikä tarvitse kysellä muilta mielipiteitä. Ollaan oltu muutama joulu joskus isommalla porukalla eli kolme perhettä, ja siitä ei tullut mitään kun oli kolme emäntää samoilla padoilla! Ja ne Aikataulut, huoh!
paljon sukulaisia, ei kuitenkaan isovanhemmat (kun eivät elä ja toiset taas viettävät omaa jouluaan). Se on ihanaa ja minäkin olen aina ihan täpinöissä. Työlästä se ei ole kun jaetaan ruikien valmistus kaikille, työläämpää olisi pelkästään omalle perheelle laittaa.
oikein tajua, mitä jännää siinä olis. Kiva rauhallinen, syödään hyvin jne. mutta että jännittäisi...
Mua siis jännittää toteutus. Joulu on tähän asti vietetty mun vanhempien luona missä KAIKKI ruuat tehdään alusta asti itse. Ja hyvää on. Tiedän ettemme miehen kanssa mitenkään pysty samaan tasoon.
Jostain sun on aloitettava. Netti ja keittokirjat täynnä hyviä ja helppoja ohjeita. Itse olen opetellut vuosien saatossa. Tosin äidin hyvillä opeilla. Kannatti olla lapsena ja nuoruudessa äidin vieressä, kun kokkaili jouluruokia.
T: Se joka kokkaa kaiken jouluruoan perheelleen itse.
NAISET ei tajua, että kaikki ei nauti samoista asioista:)
Hyvää omaa joulua ap.lle, osalle ihmisistä joulu on joulu , vasta kun ei ole kamalaa hälinää ympärillä.
Kiitos ihanat naiset kun kerrotte omien perheiden kesken vietetyistä jouluistanne! Todellankin ihanaa lukea :)
Mulla on toiveissa mm. aloittaa joulukirkossa käynti -perinne ja joulusauna. Pitääkin alkaa miettiä, että minkälaisia juttuja juuri meidän perheen jouluperinteiksi halutaan :)
myös, kun samana vuonna olin menettänyt sukulaiset joiden kanssa joulua oli vietetty aiemmin.
Nyt olemme viettäneet kuusi joulua kotona, ja tänä jouluna olisi sitten pitänyt lähteä pohjoiseen sukulaisten kanssa. Ei tuntunutkaan enää hyvältä ajatukselta.
Joulussahan tärkeää on perinteet, tehkää niistä omanäköiset ja sellaiset jotka sopivat teille parhaiten. Minulla on teini-ikäinen lapsi joka sanoo, että parheiten tuntuu joulu joululta, kun tehdään ja valmistellaan sitä yhdessä. Niin, että jokainen saa sanoa omia toiveitaan ja niistä rakennetaan joulumme:)