Onko oikein? Yliopistossa joutuu kirjoittamaan luennoilla muistiinpanot itse?
Eikö kirjoituttaminen ole simputtamista ja sitä paitsi toimimaton rangaistuskeino eikä siitä mitään mieleen jää kuitenkaan. Luennoitsija on tehnyt jotain väärin, jos kaikkien on kirjoitettava. Mitä olet mieltä?
Kommentit (25)
luennoitsijan muistiinpanot siirtyvät opiskelijan muistiinpanoiksi käymättä kummankaan aivojen kautta.
joutunut lukuisia kertoja KOPIOIMAAN muistiinpanoja piirtoheitinkankaalta (miten vanhanaikaista) vihkoonsa. Hän on sentään vasta 17-vuotias. En ymmärrä, miten nykyaikana voidaan ihmisiä vaatimaan kirjoittamaan :( Julmaa ja sadistista.
Kenelle voisi valittaa yliopistolehtorista, joka ei katso lainkaan opiskelijoita ystävällisesti. Kerran jopa katsoi minua vihaisena ja se on todella AHDISTAVAA. Mihin voisi valittaa?
Lisäksi eräs professori ei selvästikään ole kiinnostunut opiskelijoiden hyvinvoinnista! Kävin kysymässä omaa aikaa tentille, koska meillä on vuosipäivä edellisenä päivänä ja en millään ehdi valmistautua tenttiin halipusin takia. No, ei jousta, ei sitten millään. Tein kantelun tiedeyksikön johtajalle, koska professorihan on palveluammatissa ja minua varten!
luentomuistiinpanot toimitetaan wilman kautta kotiin vanhemmille! Kyllä sen köyhä Pirjokin tietää.
...itsehän opiskelija voi päättää kirjoittaako vaiko ei. Itse toimin lehtorina lukiossa ja jo siellä annan itse päättää, kirjoittavatko opiskelijat muistiinpanoja vaiko eivät. 80% kirjoittaa, muut kuuntelevat turvat ummessa.
meidän proffat ainakin tulee itse kirjoittamaan jokaisen vihkoon itse henk. koht mikä hänen mielestään tärkeää.
siellä proffat osaavat tehdä PP-kalvot, jotka laitetaan moodleen ja ne voi otaa suoraa sieltä läppäriinsä. Suurimmalla osalla opiskelijoista on miniläppäri, jonka avulla esitystä voi täydentää.
Onko oikeasti vielä jossain niin vanhanaikaista, että siellä työvälineenä on kynä ja luentolehtiö? Jos on, niin onneksi tuli valittua astetta edistyksellisempi opinahjo. Gradunkin saa tehdä koneella eikä käsin, kuten ymmärtääkseni Helsingissä on yhä tapana.
Ai niin, meillä on tentitkin tehtävissä tietokoneella, ei tarvitse kirjoittaa silloinkaan kaunoa. :-)
joutunut lukuisia kertoja KOPIOIMAAN muistiinpanoja piirtoheitinkankaalta (miten vanhanaikaista) vihkoonsa. Hän on sentään vasta 17-vuotias. En ymmärrä, miten nykyaikana voidaan ihmisiä vaatimaan kirjoittamaan :( Julmaa ja sadistista.
Nyt häntä kyllä simputetaan. Mistä äiti voi tietää, että hän on kirjoittanut oikein? Kai ne piirtoheitinkankaat toimitetaan verhoiksi kotiin?
jo yli kymmenen vuotta sitten TKK:lla luentomateriaalin sai kopioituna ns. prujuna.
se on jokaisen ihan oma valinta, kirjoittaako vai ei. Luennot voi vaikka äänittää sanelukoneelle ja jotkut tekeekin niin. Monet luennnoitsijat jakaa powerpointtinsa netissä tai paperikopioina, toiset taas ei edes tee mitään dioja joita voisi sen enempää jakaa kuin kopioidakaan, vaan puhuvat pelkkänä audiona. SIitä sitten jokainen päättää itse, mitä kirjoittaa vai kirjoittaako mitään.
SE on sinänsä totta, että yliopisto-opetajien ope-koulutuksessa (sis joo, meillekin pidetään asiasta erilaisia kursseja) kyllä lähes ensimmäisenä selitetään, että kopioimiskelpoisten kalvojen tekeminen on pahasta, koska opiskelijat kuitenkin kuvittelevat, että ne pitää kopioida. Siihen kalvojen kopiointiin taas kuluu aikaa, joka oikeasti pitäisi käyttää ajatteluun ja oppimiseen. Tämä on erityisen paha, jos opiskelijoiden joukossa on joku, jolla on joku lukivaikeus tai hahmotushäiriö tms. Parempi kuulema jopa olla ilman kalvoja, kuin kirjoituttaa niitä. Paras olisi kun brujut jaettaisiin etukäteen ennen luentoa ja sitten opiskelijat voisivat lisäillä luennon aikana niihin omia huomioitaan.
proffasta. Kyllä ammattitaitoon kuuluu opiskelijoiden yksillöllisyyden kunnioitus ja siihen kuuluu se, että opiskelija kannatellaan maisteriksi, eikä painosteta ikävällä tavalla kuten kirjoittamaan muistiinpanoja.
meidän proffat ainakin tulee itse kirjoittamaan jokaisen vihkoon itse henk. koht mikä hänen mielestään tärkeää.
jokainen järjestelmään osallistuva kirjoittaa vuorollaan muistiinpanot tietystä luennosta ja ne sitten jaetaan kaikille. Kätevää jos ei kaikille luennoille itse ehdi. Tietysti luentodiat saa myös netin kautta mutta usein proffat puhuvat diojen ohi jotain tai muuten painottavat tärkeitä asioita ja niitähän ei sitten voi tietää jos ei ollut paikalla. Paitsi jos voi lukea jonkun toisen tekemän kopsun :)
t. kohta kandi
ylipäätään nykyään on netit ja pelit ja vehkeet. Kummallisinta on, että täytyy raahautua luennolle tai tenttiin. Muutenkin nykyään ihmiset on niin viisaita, että riitäisi hy vin kun on pääsykokeen läpäissyt voisi saada samantien päästötodistuksen. Ja törkeetä jos ei saa maksimiarvosnoja ja stipendiä.
Minulle ei kerrottu ja nyt on luentotentti tulossa eikä minulla mitään luettavaa. Aion tehdä valituksen huonosta koulusta.
Saatana sentään jos siellä tentissäkin joutuu kirjoittamaan. Sitten en enää tiedä jatkaako mokomassa paskakoulussa. Miksi nykyaikana enää pitäisi juntisti kirjoitella paperille? Ei se valmenna yhtään mihinkään.
ylipäätään nykyään on netit ja pelit ja vehkeet. Kummallisinta on, että täytyy raahautua luennolle tai tenttiin. Muutenkin nykyään ihmiset on niin viisaita, että riitäisi hy vin kun on pääsykokeen läpäissyt voisi saada samantien päästötodistuksen. Ja törkeetä jos ei saa maksimiarvosnoja ja stipendiä.
Voitte varmaan kuvitella miten ärsytti ja ällistytti se että kun menin yliopiston alkuinfoon kuulemaan mistä ne paperit voi sitten hakea, kaikki alkoivat innoissaan puhua jostain opiskelusta jota on monta vuotta edessä! Johan sitä opiskeltiin koko kevät, mitä iloa siitä enää on? Huijausta koko yliopisto.
No vastaan silti jos joku tosiaan on tätä mieltä. Sinne luennoille mennään jotta opittaisiin jotain mitä ei pelkästään oppimateriaalin avulla opi. Muutenhan voisimme kaikki opiskella esim verkko-opiskelun kautta. Opiskelutapoja on taas monenlaisia. Meidän luennoilla monet pelkästään kuuntelevat, ja osa kirjoittaa muistiinpanoja. Itse kuulun noihin jotka kirjoittavat, koska opin silloin parhaiten.
Jos kaikille vaan annettaisiin suoraan kirjallisen koko luennon materiaali (meillä jaetaan aina osa materiaalista kirjallisena, syventävää tietoa saa luennoitsijalta sitten), niin mikä idea olisi pitää koko luentoa?
Ei nykyään tarvitse yliopistossa kirjottaa muistiinpanoja itse. Jos jotain taululle kirjoitetaan niin siitä voi ottaa valokuvan. Muuten oppimiseen riittää kuunteleminen.