Nyt apuja neuvottomalle äidille! Yli kolmevuotias vielä vaipoissa ja konstit on loppu!
Poikani on 3v3kk vanha. Potta harjoittelua on tehty n.vuoden iästä lähtien. Pitkään meni, että pojan sai ylipäätään houkuteltua istumaan potalla. Nyt viime talvesta lähtien on tehnyt pottaan kaksi pissaa päivässä, aamuisin ja päiväunien jälkeen, mutta silloinkin poika pitää "laittaa" sinne potalle istumaan. Koskaan ei ilmoita, että on pissahätä tai kakkahätä, eikä myöskään ilmoita milloin kakka on tullut vaippaan, häntä ei siis häiritse yhtään olla kakat housussa. Aina jos kysyy onko kakka tai pissahätä, vastaus on aina ei. Viime kesänä otin monen neuvosta vaarin, ja jätin vaipat kokonaan pois ja pelkät alushousut jalkaan. poika kasteli n. 8 housut päivässä, ja kakkaili mihin sattuu, eikä tuntunut häiritsevän yhtään kun pissat valui pitkin jalkoja. Muutaman päivän jälkeen luovutin kun kyllästyin kun ei MITÄÄN edistystä tapahtunut ja pikkuveli konttaili pissalammikoissa. Nyt oikeasti millä saisin pojan tajuamaan pottailujujun, että osaisi itse ilmoittaa milloin on hätä.
Ps. Kyllä, tarrat ja muut palkinto jutut on kokeiltu.
Kommentit (49)
Vien lapsen pöntölle/potalle joka päivä samalla rytmillä, ekaksi aamulla, lounaan jälkeen, päikkäreiden jälkeen, päiväruuan jälkeen, ennen yöunille menoa. Välissä olen pitänyt vaippaa ja vessaan olen vienyt aina näihin samoihin aikoihin vaika olisi juuri ennen vessareissua tullut kakka/pissa vaippaan.
Vessareissulla olen istuttanut pöntöllä hetken ja kehottanut kokeilemaan tuleeko pissa, vaikka ei tule olen kehunut että hyvä kun kokeilit. Ja sama uudestaan seuraavalla kerralla.
Vaippaan tulleesta vahingosta ei saa torua eikä muutenkaan papattaa.
Meillä omat ovat oppineet kuiviksi kaksivuotiaina mutta hoitolapsissa on ollut myöhempään oppineita ja kaikkiin on tehonnut tämä vessarytmitys. Kehua suurempaa palkintoa en ole antanut onnistumisista mutta en myöskään ole torunut epäonnistumisista, eikä vaipasta saa syyllistää.
voisiko isompi olla sillä lailla mustis, että on päättänyt käyttää vaippaa, kun pienempikin saa.
Meillä esikoinen oli käytännössä päiväkuiva ja sitten isä lähti reissutyöhön. Kaikki meni muuten hyvin, mutta vaipat oli otettava käyttöön vielä vuodeksi. Reagoi sillä lailla muutokseen, että muuttui vessa-asioissa taas vauvaksi ja sai sillä toki äidin huomiota.
puolitoistavuotias. Meillä poika suostuu istumaan potalla, jos potalla saa leikkiä esimerkiksi legoilla tai jollain muulla mielenkiintoisella lelulla. Mutta yksi parhaimmista leluista on tyhjät kosmetiikkapahvilaatikot. Tämä ei tosin ehkä toimi enää kolmevuotiaalla, mutta luulisi kolmevuotiaan leikkivän ainakin legoilla.
Sanoit että kesällä parin päivän jälkeen kyllästyit kun ei tapahtunut edistystä. Juu, pari päivää ei riitä, ei edes pari viikkoa. Annoit lapsellesi aikamoisen epäluottamuslauseen kun ensin otit vaipan pois ja sitten pistit takaisin.
Vien lapsen pöntölle/potalle joka päivä samalla rytmillä, ekaksi aamulla, lounaan jälkeen, päikkäreiden jälkeen, päiväruuan jälkeen, ennen yöunille menoa.
ei valitettavasti voi tehdä jos lapsi ei yksinkertaisesti suostu menemään potalle/pytylle... Lasta ei voi pakottaa vessaan (vaikka muuten meillä ei todellakaan pompittu lapsen oikkujen mukaan. Sen kommentin kuitenkin joku heittää...). T:10
Jos lapsesi tunnistaa hädän, hän kyllä oppii ajan kanssa ja itsekin kiinnostuu asiasta.
Esikoisen kohdalla itse istutin ja istutin yms. mutta vasta päälle 3v iässä oppi päiväkuivaksi. Yökuiva vasta 4v+. Ja tuskailin aivan samasta asiasta! Kyllä lainehti paikat pissaa...
Seuraavien kohdalla olenkin antanut mennä omalla painollaan.
ja vaippa pois. Vahinkoja ei hirveästi satu, jos lapsi käy potalla/pytyllä 2h välein päivällä.
Olen aika vastaan tätä "omatahtisuutta". Kyse on tuon ikäisten kanssa usein vanhempien viitseliäisyydestä, mikäli ei kyse jostain kehitysviiveestä laajemmin.
Yökuivaksi ei harjoittelulla opi, mutta päiväkuivaksi kyllä.
Päiväkodissa näkee välillä näitä "lapsentahtisia" joiden lapsen herkkyyskaudet kuivaksi oppimiseen ovat menneet aikoja sitten...kun meidän lapsi on vielä niin pieni...
meillä pottailu aloitettu, kun lapset oppineet istumaan. siis sellaista "käydään yhdessä aamupisulla" jne. kaksi vanhempaa täysin päivä- ja yökuivia reilu 1v iässä. nuorin nyt 9kk ja ilmottaa hätänsä ärtymyksellä. yövaippa kyllä kastuu, päivävaippakin välillä. kakkoja ei ole tullut vaippaan pottailun toka päivän jälkeen, kun noin puoli vuotiaana aloitettiin.
Törmasin tähän vuosia vanhaan viestiketjuun etsiessä apua itsekin asian tiimoilta.
Tyttö on nyt 3v4kk ikäinen. Ennen kesälomia oppi pissakuivaksi hetkellisesti, mutta sitten meille tuli puolivuotias lapsi hoitoon viikonlopuksi ja se oli sitten siinä. Mitään pissarytmiä emme pysty pitämään kunnolla sillä lapsi on yhdeksän tuntia päivässä hoidossa ja me vanhemmat usein eri vuoroissa.
Tyttöä ei kiinnosta pissarumba yhtään ja viihtyy yhtähyvin vaipossa kuin lirit housussa. Ei ole toivoakaan että vielä ilmoittaisi hädästä vaikka aiemmin jo osasi senkin.
Tyttö ei selvästi ole vielä henkisesti valmis eikä minuakaan viivästyminen asiassa haittaa. Tai ei haittaisi jos ei muitakaan. Hoitopaikassa asiasta jo mainittiinkin ja kerrottiin että on tytön kanssa juteltu aiheesta. Mulle sanoivat että olisihan se lapseni mielestä kivempi olla ilman vaippaa ja pysyä kuivana. Ihan kuin se nyt olisi mun vika !?!
Mä kun nyt en halua että kukaan painostaisi mun tyttöä asiassa johon hän ei ole vielä valmis.
Tää ahdistaa. Ja nyt parin viikon päästä tytöllä on neuvola enkä mä tosiaan vielä aio mihinkään psykologille viedä häntä, eli tehdä asiasta vielä suurempaa numeroa. Miks tytölle ei nyt vaan vois antaa aikaa ?
Asia on minulle erittäin ajankohtainen. Tyttärenpoikani on nyt 3v 3 kk ja käyttää edelleen vaippoja. Hän ei suostu menemään potalle eikä pöntölle mutta ilmoittaa heti, että vaippa pitää vaihtaa. Olemme yrittäneet houkuttelua, lahjontaa ja pientä painostustakin mutta ei. Nyt on asiasta tullut iso ongelma päiväkodissa. Siellä on väkisin yritetty "opettaa" potalle. Menty jopa niinkin pitkälle, että hoitaja ei ole vaihtanut vaippaa vaikka lapsi on pyytänyt vaan ilmoittanut, että ei vaihda kun ei kerran suostu menemään potalle. Sitten kun tyttäreni meni hakemaan lastaan päiväkodista poika pyysi äitiään vaihatamaan vaipan ja yritti vielä kiirehtiä, että hoitaja ei huomaa. Eikö tällainen toiminta voida katsoa jo kiusaamiseksi? Miten ammattikasvattajat voivat olla noin julmia? En usko, että tuollaisella pakottamisella homma onnistuu sillä poika on erittäin voimakastahtoinen. Ymmärrän kyllä, että vaipanvaihto ei ole hoitajille mitään mukavaa ja kun ryhmässä ei ole enää muita vaippaa käyttäviä mutta sitä enymmärrä, että lasta opetetaan pakolla ja pidetään märissä vaipoissa tahallaan. Ottaako päiväkoti vastuun siitä jos lapsi saa vaikka virtsatietulehduksen kun pidetään märissä vaipoissa ulkona
kun ilmat alkavat kylmetä. Itse olen sitä mieltä, että asiasta voi puhua lapsen kanssa mutta millään pakottamisella homma ei onnistu. On vain odotettava sitä omaa oivallusta. Pelottavaa on jos asiasta tehdään päiväkodissa niin suuri ongelma, että meno sinne tulee vastenmieliseksi. Pojalla on myöskin isoveli, joka oppi päiväkuivaksi n. 3 v. Poika kyllä matkii isoveljeään kaikessa muussa mutta ei tässä asiassa. Tyttäreni puolestaan oppi istumaan potalla jo alle 1 v ja kokonaan kuivaksi pari vuotiaana.
Laita tunnin välein potalle istuun. Meillä oppi 3.5v potalle pissalle ja 4 v kakka kuivaksi , 4.v 3 kuukautta yö kuivaksi
Ihan ensin pidä viikon tauko koko hommasta. Sitten houkuttele lapsi potalle tai pytylle jollakin extra-kivalla jutulla, meillä toimi YouTubesta traktori-video potalla istumisen ajaksi niin kauan että pottailusta tuli mukavaa. Aina ei tarvitse tulla tuotosta, pääasia että lapsi istuu potalla. Kun potta on tullut tutuksi, pöksyt pois ja potta huoneeseen missä lapsi kulloinkin leikkii niin onnistumisen mahdollisuudet maksimoituu. Sitten kun oppii tunnistamaan hädän niin potan voi siirtää vessaan. Kun kerkeää vessaan eli osaa hetken pidättää niin löysät housut jalkaan että lapsi saa ne itse nopeasti laskettua vessaan mennessään. Ulkona ja kylässä kannattaa käyttää vaippaa kunnes pöksyt pysyy sisällä kuivana. Pissa-vahingoista ei kannata tehdä numeroa ettei homma tyssää siihen ja hankalasti putsattavat matot voi suosiolla kääriä rullalle oman mielenterveyden säilyttämiseksi. Lapselle voi luvata palkinnon kuivaksi oppimisesta kun olette päässeet hyvin vauhtiin pottailussa. Ja vertaileminen kannattaa unohtaa, lapset ovat yksilöitä ja lapsen pitää oppia tämä asia itse, siinä ei vanhemman nalkutus auta...
Meidän 4v kakkasi aina vaippaan - siis halusi vaipan kakkaamisen ajaksi. Ellen antanut, panttasi kakkaa ja tuli ummetusta, mikä vain pahensi asiaa :( Oikeasti, en kehdannut puhua asiasta kenellekään. Sitten tuli joulu. Sanoin lapselle, että äidille olisi paras joululahja jos unohdettaisiin vaipat ja kokeiltaisiin kakkaamista pyttyyn; lapsi mietti ja halusi ilahduttaa kokeilemalla. Pyttyyn se sitten tuli ja voi sitä riemua (meillä molemmilla!) Siiitä lähtien aina kakkasi vain pyttyyn, jokin "solmu aukesi". Mutta siis... olihan mulla jo melkoinen huoli. En vaan halunnut tällaisesta neuvolassa merkintää lapsen papereihin kun asia ratkesi kärsivällisyydellä ajan kuluessa.
[quote author="Vierailija" time="23.09.2015 klo 11:02"]Laita tunnin välein potalle istuun. Meillä oppi 3.5v potalle pissalle ja 4 v kakka kuivaksi , 4.v 3 kuukautta yö kuivaksi
[/quote]
Miten laitat kun poika ei suostu ollenkaan istumaan, ei auta ipadit eikä kirjat eikä mitkään houkuttelut. Aamullakaan ei suostu menemään vaikka vaippa on yön jäljiltä kuiva ja sitten pissaa vaippaan ja pyytää vaihtamaan sen. On niin helppoa sanoa, että tee niin ja niin kun kaikkia tiedossa olevia keinoja on yritetty. Ongelma on se, että lapsi ei yksinkertaisesti suostu menemään ei potalle ei pöntölle kaventajan kanssa eikä ilman. Ilmoittaa vaan välittömästi kun vaippaan on tullut jotain ja haluaa, että se vaihdetaan, joten olo on ilmeisesti epämiellyttävä mutta sekään ei kannusta ennakoimaan. tilannetta. Lähinnä halusin kertoa miten päiväkodissa kohdellaan vaippaa käyttävää yli kolmevuotiasta. Haluaisin tietää onko muilla vastaavia kokemuksia? Minusta tuo, että vaippaa ei vaihdeta on lapsen kiusaamista, mihin päiväkodin johdon on puututtava jos hoitaja ei asiaa ymmärrä. Lapsethan ovat yksilöllisä eikä kaikkien kohdalla onnistu samat menetelmät opettamiseen.
Vaatiibpitkäjänteisyyttä,kahden päivän kokeilulla ei tee mitään. Selkeä rytmi ja rutiini,palkitaan ja voi haluta käydä pöntöllä
Meilläkin pojalla oli aika, ettei suostunut lainkaan potalle. Pidettiin pitkä tauko, 2 viikkoa, ettei puhuttukaan asiasta, ja sitten vein potan viereen ja kannustin ja pidin käsistä koko ajan, kun lapsi istui. Kehuin valtavasti ja lapsikin oli tyytyväinen, että oli istunut. Pikku hiljaa alkoi pisujakin tulla.
Kotona kannattaa olla kokonaan ilman housuja ja vaippaa. Alkkarit hämäävät, ja lapsi pissaa niihin, kun tuntuu vaipalta. Kun on naku, miettii mites minä nyt pissaan. Tietysti lattialle tulee lätäköitä, mutta pikku hiljaa alkaa muistaa mennä potalle. Kannattaa kääriä matot pois ja peittää sohvat paksuilla vilteillä.
Kakan tekemistä pottaan lapsi jännitti tosi paljon, mutta lopulta sekin onnistui pienen hämäämisen kautta. Oli kakkaamassa, otin vaipan pois ja laitoin potan alle. Tässä pitää olla tarkka, ettei lapsi pelästy. Tärkeintä on, ettei hoputa tai syyllistä lasta yhtään. Potta on kiva, ja siinä istuminen mukavaa.
[quote author="Vierailija" time="23.09.2015 klo 10:56"]
Asia on minulle erittäin ajankohtainen. Tyttärenpoikani on nyt 3v 3 kk ja käyttää edelleen vaippoja. Hän ei suostu menemään potalle eikä pöntölle mutta ilmoittaa heti, että vaippa pitää vaihtaa. Olemme yrittäneet houkuttelua, lahjontaa ja pientä painostustakin mutta ei. Nyt on asiasta tullut iso ongelma päiväkodissa. Siellä on väkisin yritetty "opettaa" potalle. Menty jopa niinkin pitkälle, että hoitaja ei ole vaihtanut vaippaa vaikka lapsi on pyytänyt vaan ilmoittanut, että ei vaihda kun ei kerran suostu menemään potalle. Sitten kun tyttäreni meni hakemaan lastaan päiväkodista poika pyysi äitiään vaihatamaan vaipan ja yritti vielä kiirehtiä, että hoitaja ei huomaa. Eikö tällainen toiminta voida katsoa jo kiusaamiseksi? Miten ammattikasvattajat voivat olla noin julmia? En usko, että tuollaisella pakottamisella homma onnistuu sillä poika on erittäin voimakastahtoinen. Ymmärrän kyllä, että vaipanvaihto ei ole hoitajille mitään mukavaa ja kun ryhmässä ei ole enää muita vaippaa käyttäviä mutta sitä enymmärrä, että lasta opetetaan pakolla ja pidetään märissä vaipoissa tahallaan. Ottaako päiväkoti vastuun siitä jos lapsi saa vaikka virtsatietulehduksen kun pidetään märissä vaipoissa ulkona kun ilmat alkavat kylmetä. Itse olen sitä mieltä, että asiasta voi puhua lapsen kanssa mutta millään pakottamisella homma ei onnistu. On vain odotettava sitä omaa oivallusta. Pelottavaa on jos asiasta tehdään päiväkodissa niin suuri ongelma, että meno sinne tulee vastenmieliseksi. Pojalla on myöskin isoveli, joka oppi päiväkuivaksi n. 3 v. Poika kyllä matkii isoveljeään kaikessa muussa mutta ei tässä asiassa. Tyttäreni puolestaan oppi istumaan potalla jo alle 1 v ja kokonaan kuivaksi pari vuotiaana.
[/quote]Juttelisin lastentarhanopettejan kanssa, jos siellä on.
Meillä viisi lasta oppinu tälläin:
Aamulla otetaan yövaippa pois ja käydään hetimiten aamupisulla.
Tehdään aamujuttuja ja aamupalalle mennessä käydään istumassa potalla, käsipesu ja syömään. Aamupalan jälkeen taas potalle.. ;)
Ennen ja jälkeen ulkoiluja potalla kääntyminen, ulkona vaippa. Tässä kohtaan siis potalla käydään taas kun toi vaippa on tulossa kuvaan ja kun se lähtee pois.
Sisällä vaipatta, käydään välillä potalla. Leikkien välissä, ennen ja jälkeen ruuan jne. Ennen ja jälkeen päiväunien. Eikä siellä potalla tartte istuttaa pitkään, iloitaan jos tulee pisu. Voi vaikka soittaa mummille/kummille josta lapsi tykkää ja saa kertoa tästä "ilouutisesta".
Jos päällä on löysät vaatteet niin lapsi ei niin häiriinny märistä vaatteista, mutta esim. kalsarit/pitkikset tuntuu ihoa vastaan kurjilta, niitä kannattaa käyttää. :)
Lasta kannattaa myös seurata, eleistä ja liikkeistä oppii näkemään vauvastakin milloin on tulossa pisu, siihen perustuu vaipattomuus ja meilläkin on monesti päästy vauvojen kanssa lavuaarille päästään pisu.
Asiasta ei todellakaan kannata pitää koskaan meteliä: ei kakasta tai siitä jos tulee pisuvahinko. Mielummin sitten kehuu kun aihetta. Ja jättää muuten huokailut ja puheet vaipan käytöstä pois. Sinun lapsi ON kuitenkin pieni ja varmasti oppii pois vaipoista, jos mietit montako koululaista tiedät vaipoissa ja montako eskari-ikäistä? Entä viskaria? No 4- vuotiasta? 3- vuotiaissa niitä on. Älä murehdi kovasti. On ihanaa että asiaa seurataan mutta anna ajan tapahtua nyt ja odottelette.
Minusta vaippaa on hyvä käyttää mutta sitoa vaipattomuutta arkeen ja käyttää pottaa säännöllisesti, niin että siellä voi vaan käydä istahtamassa ja se siitä. Joskus meillä on yksi lapsi ollut potalla lukemassa kirjaa, toinen tykkäsi kun potta oli olkkarissa eikä vessassa, joskus potta oli eteisessä ja siitä vähitellen siirtyi vessaan. Istuin lapsen kanssa vessassa.
[quote author="Vierailija" time="23.09.2015 klo 12:05"]
Meidän 4v kakkasi aina vaippaan - siis halusi vaipan kakkaamisen ajaksi. Ellen antanut, panttasi kakkaa ja tuli ummetusta, mikä vain pahensi asiaa :( Oikeasti, en kehdannut puhua asiasta kenellekään. Sitten tuli joulu. Sanoin lapselle, että äidille olisi paras joululahja jos unohdettaisiin vaipat ja kokeiltaisiin kakkaamista pyttyyn; lapsi mietti ja halusi ilahduttaa kokeilemalla. Pyttyyn se sitten tuli ja voi sitä riemua (meillä molemmilla!) Siiitä lähtien aina kakkasi vain pyttyyn, jokin "solmu aukesi". Mutta siis... olihan mulla jo melkoinen huoli. En vaan halunnut tällaisesta neuvolassa merkintää lapsen papereihin kun asia ratkesi kärsivällisyydellä ajan kuluessa.
[/quote]
Tää vois olla mun teksti! Meillä vaipasta päästiin kun ensin tehtiin 'luukkuvaippoja', eli poika sai vaipan mutta olin leikannut niistä pyllyn auki, eli kakka tuli suoraan pottaan. Pian huomas että se reikäisen vaipan pukeminen oli aika turha välivaihe :)
Ihan totta, kyllä se siitä!
Meillä lapsi jotenkin luuli, että hänellä on vaippa, kun oli housut jalassa. Kesällä oli sitten paljaalla pepulla ja muisti mennä potalle.