Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Nyt apuja neuvottomalle äidille! Yli kolmevuotias vielä vaipoissa ja konstit on loppu!

Vierailija
07.10.2011 |

Poikani on 3v3kk vanha. Potta harjoittelua on tehty n.vuoden iästä lähtien. Pitkään meni, että pojan sai ylipäätään houkuteltua istumaan potalla. Nyt viime talvesta lähtien on tehnyt pottaan kaksi pissaa päivässä, aamuisin ja päiväunien jälkeen, mutta silloinkin poika pitää "laittaa" sinne potalle istumaan. Koskaan ei ilmoita, että on pissahätä tai kakkahätä, eikä myöskään ilmoita milloin kakka on tullut vaippaan, häntä ei siis häiritse yhtään olla kakat housussa. Aina jos kysyy onko kakka tai pissahätä, vastaus on aina ei. Viime kesänä otin monen neuvosta vaarin, ja jätin vaipat kokonaan pois ja pelkät alushousut jalkaan. poika kasteli n. 8 housut päivässä, ja kakkaili mihin sattuu, eikä tuntunut häiritsevän yhtään kun pissat valui pitkin jalkoja. Muutaman päivän jälkeen luovutin kun kyllästyin kun ei MITÄÄN edistystä tapahtunut ja pikkuveli konttaili pissalammikoissa. Nyt oikeasti millä saisin pojan tajuamaan pottailujujun, että osaisi itse ilmoittaa milloin on hätä.

Ps. Kyllä, tarrat ja muut palkinto jutut on kokeiltu.

Kommentit (49)

Vierailija
1/49 |
07.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä annoin omalleni samassa tilanteessa karkkia aina kun suostui menemään potalle. Sitten kun lapsi alkoi suostumaan, niin karkin sai siitä, että meni sinne käskemättä oikeaan aikaan. Sitten sai karkin enää kakasta ja lopulta homma sujui eikä karkkia enää tarvittu.

Ja sanomattakin selvää, että karkkia ei ollut ennen juurikaan saanut ja ne oli siis tosi mieleinen palkinto.

Vierailija
2/49 |
07.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

soiva potta, jotkut tajuaa sillä idean paremmin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/49 |
07.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

laita potalle vaan anna pissata pönttöön, hankit sellasen korokkeen...mulla poika pääsi eroon vaipoista juurikin näin, koska inhosi pottaa...

Vierailija
4/49 |
07.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

pissasta "karamellin", eli ksylitol karkin ja kakasta suklaata. Yhden suklaan on saanut koko aikana... Mutta tosiaan voisi olla hyvä idea tuo, että sen karkin saa kun menee sinne käskemättä. Kiitos.

Vierailija
5/49 |
07.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

4-vuotiaalla pojallani on vieläkin vaikeuksia kuivaksioppimisessa, eli kaikki aikanaan :) Meillä oppi 3-vuotiaana kuivaksi, mutta sairastelukierre taannutti, ja nyt kesällä otettiin uusi startti. Ihan hyvin menee, mutta vahinkoja sattuu yhä. Neuvolassa ei lynkata, jos selittää tilanteen avoimesti, hakee apua ja yrittää parhaansa. Esikoinen oppi meillä kuivaksi 3-vuotiaana eli aivan kokematon äiti en ole. Meillä kummallakin on opetukseen kuulunut se, että laitan potalle/pytylle esim. parin tunnin välein, en alkuun edes odota, että lapsi itse sanoisi. Pikku hiljaa se siitä etenee. Samoin olen opettanut, että aina jonnekin lähtiessä käydään vessassa ja esikoinen on oppia kiitettävästi noudattanut. Ei tarvi autoa pysäyttää heti vartin ajon jälkeen.

Vierailija
6/49 |
07.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeilleet myös pöntölle, ei suostu istumaan siellä, pöntönsupistaja siis hankittu. 3v neuvolassa sanottiin, että jos tilanne sama 3,5 vuotiaana, käski varaamaan lasten psykologille ajan, jos psygologi saisi avattua pottasolmun. Kyse on nyt siis lähinnä siitä, että poika ei millään tavalla ole kiinnostunut oma-aloitteisesti menemään potalle kun on hätä, ja minua kummastuttaa, kuinka poikaa ei yhtään häiritse olla kakat housussa, tai märissä housuissa tämän ikäisenä!

Vierailija
7/49 |
07.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja potaan ei olla ikinä tehty mitään ja yhtä huutoa siinä istuminen. No yksi kaveri sitten kysyi multa, et miks et laita tyttö pöntölle. En ollut kuullukkaan, että vuoden ikäinen kävisi pöntöllä. No laitoin tytön pöntölle (pidin kiinni) ja pissat ja kakat tuli sinne. Toisessa vessassa on pöntön pienennin koko ajan ja koroke vessanpöntön eessä, näin tyttö pääsee pöntölle ilman apuja ihan milloin vain.

Kokeilkaa tekin pönttöä!

Vierailija
8/49 |
07.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja yritä olla tekemättä asiasta "numeroa"! Joo, tiedän että se ei oo helppoa mutta oikeasti tohon hommaan ei auta kuin aika! Meidän tyttö oli aikanaan toivoton tapaus, mitkään lahjonnat (saat jätskituutin tai karkkipussin jos menet pytylle--juu ei siltikään mene!) ja kikat ei toiminut. Kunnes lopulta yksi päivä hän tajusi pissaamisen idean ja alkoi käydä vessassa. Ikää hänellä oli silloin 3v8kk. Kakkaamisen kanssa taistelimme vielä reilun vuoden tuon jälkeen, kakat alkoi tulla pyttyyn 4v10kk ikäisenä. Lääkärissäkin jo kävimme, mutta sieltäkin viesti oli että odotelkaa rauhassa, kyllä se vielä oppii.

Vierailija
9/49 |
07.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeilleet myös pöntölle, ei suostu istumaan siellä, pöntönsupistaja siis hankittu. 3v neuvolassa sanottiin, että jos tilanne sama 3,5 vuotiaana, käski varaamaan lasten psykologille ajan, jos psygologi saisi avattua pottasolmun. Kyse on nyt siis lähinnä siitä, että poika ei millään tavalla ole kiinnostunut oma-aloitteisesti menemään potalle kun on hätä, ja minua kummastuttaa, kuinka poikaa ei yhtään häiritse olla kakat housussa, tai märissä housuissa tämän ikäisenä!

Etkö voisi kokeilla, että laitat vaan lapsen pytylle ja unohdat murheen siitä, että lapsi leikkii tyytyväisenä kakat housuissa. Kun tulee vahinko, viet vessaan, ja viet muutenkin parin tunnin välein (tai mikä fiksulta aikaväliltä teillä tuntuukin). Unohdat ne psykologit nyt omasta päästäsi ja relaat. Et kai anna ruokaakin vain, kun lapsi pyytää eli rutiineja rutiineja. Jaksamista :)

7

Vierailija
10/49 |
07.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on terve vesseli, niin ei se enää ylioppilasjuhlissaan vaippaa käytä.

ODOTA rauhassa. RELAA. Lopeta koko opetus vähäksi aikaa.

Vierailija
11/49 |
07.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on terve vesseli, niin ei se enää ylioppilasjuhlissaan vaippaa käytä.

ODOTA rauhassa. RELAA. Lopeta koko opetus vähäksi aikaa.

juuri näin

ja neuvolahysteerikot voivat jatkossakin kiillottaa kruunuaan ja olla ajattelematta itse

Vierailija
12/49 |
07.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaikille asiallisista vastauksista. Ei se auta ku relata ja antaa ajan hoitaa tehtävänsä. Ap.

Vierailija
13/49 |
07.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuli mieleeni kysyä, olisiko kenelläkään kokemuksia kuivaksiopetteluhousuista, kannattaisiko kokeilla.

Ap

Vierailija
14/49 |
07.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sitten yrität uudelleen ihan vessanpönttöön sen supistajan kanssa. Mä olen sitä mieltä, ettei kannata kamalasti stressata tai sun lapsikin stressaantuu tuosta ja sitten tulee ongelmia.

Kaikki ei kypsy samoin ja jotenkin tuosta tulee ilmi, ettei sun lapsesi ole vielä valmis. Relaa, pidä taukoa ja sitten pönttöopettelua. :)

Mun poika oli päiväkuiva joskus vähän yli kolme vuotiaana - ja yökuivaksi oppi vasta liki neljän ikäisenä.

Vierailija
15/49 |
07.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pikkusiskonsa tuolloin kävi jo hienosti potalla, mutta malli ei tarttunut kotoa. Oli ryhmänsä ainut vaipallinen. Kotona edistysaskeleet, joita päikkärissä sitten myös toteutettiin. Puolen vuoden päästä irti vaipoista. On neurologinen diagnoosi poijalla. En muuten muista enää mitä tehtiin. Ei palkintoja. Poika vaan ei mitenkään suostunut istumaan potalle. Kyllä tuo joskus on sullakin takana. Jostain voisit saada ilmaisia vaippoja. Niitä annetaan, jos yli 3-v. on tuossa tilassa.

Vierailija
16/49 |
07.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sillä pissa on tuon ikäisillä niin iso, että kaikki menee ihan märäksi.

Vierailija
17/49 |
07.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

..yli kolkytvuotias ja vielä vaipoissa... oon tosi väsynyt ja sain aikamoisen naurukohtauksen. Reps!

Vierailija
18/49 |
07.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hänellä voi olla joku neurologinen juttu eikä tunnista tarvetta.

Vierailija
19/49 |
07.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

pottailu lapsen juuri sille lapselle kehitystason mukaan, niin eihän se lapsi edes voi hahmottaa hädän tuntua ja pottaa.

Ne harjoittelut kannattaa aloittaa, kun lapsi on valmis.

Vierailija
20/49 |
07.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata stressata vaikka toki sinusta varmasti tuntuu että kaikki muut tuon ikäiset osaavat jo. Meidän lapsista yksi oppi 3v4kk ikäisenä päiväkuivaksi ja silloinkin tuli välillä takapakkeja niin että vielä lähemmäs 4 v iässäkin hän tarvitsi välillä vaippaa. Ihan on terve ja normaali lapsi muuten. En tiedä miksi tämän asian oppiminen vain kesti niin pitkään.