Uskokaa jo, että RINTAMAITO..
on parasta ruokaa vauvalle. Aina. Ja kaikissa tapauksissa!!
Korvikemaito on hyvä olla, jos RINTAMAITOA EI TULE, mutta missään tapauksessa rintamaitoa ei kannata korvata korvikemaidolla, jos sitä rintamaitoa kuitenkin on saatavilla!!
Tämä on fakta. Mikään tutkimus ei todista sitä vastaan. Ja aivan varmaan vauva saa siedätyshoitonsa myös siitä rintamaidosta, vaikka ne kiinteät jätettäisiin siihen puolen vuoden ikään. Ja vastasyntynyt heräilee öisin. Siinä ei ole mitään outoa eikä epänormaalia eikä siitä tavasta tarvitse "opettaa pois". Se häviää itsestään ja lapsi alkaa nukkua heräilemättä viimeistään kahden vuoden iässä joitakin harvinaisia POIKKEUKSIA lukuunottamatta. Silloinkin unettomuudella harvoin on mitään tekemistä ruokavalion kanssa vaan johtuu pikemminkin ihmisen omista ominaisuuksista ja geeniperimästä.
Eli jos vaan pystytte IMETTÄKÄÄ. Jos ette pysty, viitsi, jaksa tai halua, niin älkää tulko tänne perustelemaan, että lehmänmaito on ihmisvauvalle parempaa ravintoa!! Näin ei ole.
Kommentit (41)
Paasaat rintamaidon tärkeydestä ja syötät isommille eineksiä! Repesin totaalisesti.. OMG mikä mametsu! Tssiihhh... Kikakika
Sanoinko etten muuta syötä kuin eineksiä? Silloin tällöin meillä syödään lauantaimakkaraa, hernekeittoa, lihapullia, pakastepizzaa. Jogurttiakin ostan kotiin. Ja muroja. Ei. En laita kaikkea ruokaa alusta asti itse. Enkä kasvata perunoita pihallamme. Siinäpä repeilet.
Eli sun mielestä ois varmaan hyväksytympää ruokkia isompia eineksillä ainoastaan silloin, jos vauvallekin niitä syöttäisin?
On myös paljon muitakin faktoja joita ei noudateta prikulleen. Kuten se, että hyvin nukkuva vauva/lapsi oppii helpommin. Hyvin nukkuva äiti pystyy olemaan läsnä. Hellyys, läheisyys ja hyvä seksi pitävät parisuhteen koossa. Riitely on turhaa hommaa. Lapsille ei saa huutaa. Lapset eivät pidä aikuisten alkoholinkäytöstä jne.
Kuinka moni noudattaa kaikkia taiteen sääntöjä?
Pelkkä imetys ei takaa mitään, pelkkä raittius ei takaa mitään, joku balanssi pitää olla sen yhden ihanteen ulkopuolellakin.
On myös paljon muitakin faktoja joita ei noudateta prikulleen. Kuten se, että hyvin nukkuva vauva/lapsi oppii helpommin. Hyvin nukkuva äiti pystyy olemaan läsnä. Hellyys, läheisyys ja hyvä seksi pitävät parisuhteen koossa. Riitely on turhaa hommaa. Lapsille ei saa huutaa. Lapset eivät pidä aikuisten alkoholinkäytöstä jne.
Kuinka moni noudattaa kaikkia taiteen sääntöjä?
Pelkkä imetys ei takaa mitään, pelkkä raittius ei takaa mitään, joku balanssi pitää olla sen yhden ihanteen ulkopuolellakin.
Näinpä. Vaikka imettäisit 2 vuotta, voi lapsellesi tulla allergioita tai mielenterveysongelmia. Vaikka se onkin hyvä asia, ei se ole kuitenkaan ainoa oikea tapa.
Mulla on kolme lasta. Ja yksi niistä juurikin uhmaikäinen pikku sotkija. Hoidan välttämättömät työt kotona (pyykit-tiskaus-imurointi). Ja täysimetän viiden kuukauden ikäistä vauvaa. Kyllä me sinne vällyjen väliin mahduttiin ihan koko perhe ihailemaan pientä vauvaa, kun se synty. Joo, ulkoilut jäi välistä ja kuivat pyykit ootti korissa lajittelijaa... Perhe auttaa mua jonkun verran kotihommissa: Isompi lapsi auttaa nostelemaan leluja paikoilleen ja vie roskia. Iskä hoitaa kauppareissut. Ei meillä oo vaatteet viikattuina hyllyissä. Kaapeissa on korijärjestelmä minne puhtaat vaatteet voi vaan laittaa. Ja joskus mennään nukkumaan lelut lattialla. Tiskitkin saattaa olla altaassa, kun tulee ihmisiä kylään. Ja taaperon syöttötuoli tahrainen. So what? Mitään monimutkaisia ruokiakaan en ole kuukausiin tehnyt. Uuni- ja keittoruokia lähinnä. Ja eineksiäkin tulee käytettyä. Sitten, kun lapset on isompia voi olla tarkempi ja delegoida hommia muillekin. Nyt ei ole sen aika.
vauvaa kun olisi karatetreenit? Ja meillä on tottavie ulkoiltu isompien kanssa joka päivä, oli vauva tai ei. Se estää tehokkaimmin syöpää ja diabetestä.
Olen aina ollut rintamaidon ja pitkän imetyksen kannalla.. Ihmetellyt korvikemaitoa antavien kommentteja siitä, kuinka he pääsee helpommalla. Ja myös ollut hiljaa omasta pitkästä imetyksestä, etten vaikuttaisi epäkorrektilta niitä kohtaan, jotka eivät ole samaa tehneet..
Mutta tää ap:n teksti sai mut ärsyyntymään ja ajattelemaan niinkuin muutkin.
että en tosiaan pystyisi siihen, että makaan vällyjen välissä, kun mustasukkaisena itkevä esikoinen yrittää ängetä minun ja vauvan päälle, koira vikisee pissahädässä ja koko huusholli on pelkkä hävityksen kahistus. Minä olen käynyt noissa kodeissa, joissa "priorisoidaan vauvan tarpeet ensiksi" eikä niissä ole hyvä tunnelma. Muillakin kuin äidillä ja vauvalla on tarpeita. Hyvin harva isompi lapsi oikeasti jaksaa tuntitolkulla makoilla ihastelemassa pikkusisarusta, jonka vuoksi ei pääse ulkoilemaan eikä ylipäänsä saa tehdä mitään äidin kanssa kuten ennen. Ap:llä on hyvä tuuri jos näin on käynyt ja hänellä on helpot ja rauhalliset lapset, eivätkä isommat lapset oikeasti ole toistensa kimpussa tai huushollia hajottamassa koska eivät saa huomiota eivätkä virikkeitä.
Eikä toi vauvan knassa pesiminen kuukausitolkulla onnistu monelta muultakaan; todella moni imettävä kaverini on sanonut, että esikoinen on siksi täysiä päiviä tarhassa ja äiti vauvan kanssa kotona, että muuten ei kerta kaikkiaan kestä eikä vauvaa saa imetettyä.
kyllä meidän lapsi pääsee treeneihin vauvasta huolimatta. Sairaalasta toipumiseni ajan (vajaan kuukauden) pidettiin toki taukoa. Elämässä sattuu ja tapahtuu. Ei ne treenit joka tilanteessa ole välttämättömyys.
Tosin mun vanhin lapsi ei ole 11-vuotias. Jos olisi, niin en usko, että tarvitsisi mua viemään itseään treeneihin... (otteluihin toki osallistuisin silloinkin).
Minulle imetys ei ole suorittamista. Eikä täydellisyyttä. Se on osa meidän arkea.
Oli juurikin tälläinen imetysmafia joka katsoo velvollisuudekseen "valistaa" kaikkia imetyksen välttämättömyydestä. Herää jo! Kaikki tietävät että rintamaito on lapselle parasta. Ihan joka ainoa! Tuolla paasauksella aiheutat vain pahaa mieltä niille jotka syystä tai toisesta eivät voi tai halua imettää. Juuri synnyttänyt on muutenkin herkässä tilassa ja tuntemattomien joskus todella suorasukaisetkin hyökkäykset ottaa aivan liian henkilökohtaisesti.
Itselläni syynä oli se ettei maitoa tullut. Ollenkaan. Lapsi oli rinnalla kaksi kk eikä nielaissut kertaakaan. Maitoa ei saatu nousemaan edes lääkkeillä. Toisen kohdalla mies ei yritti ehdottaa että en edes yrittäisi (pelkäsi että ajan itseni samaan jamaan kuin ekan kanssa). Saman kaksi kk yritin ihan yhtä laihoin tuloksin. Tokalla kertaa sentään osasin jättää muiden arvostelun omaan arvoonsa.
Kaveri joutui lopettamaan imetyksen lapsen allergioiden takia. Otti asian aika rankasti, koska maitoa olisi periaatteessa tullut ja imetysdietillä olisi imetys ehkä jopa onnistunut. Lääkärin mielestä dieetti olisi kuitenkin ollut liian iso riski moniallergiselle äidille.
Netissä luin äidistä joka lopetti imetyksen erittäin pahan masennuksen takia. (oli välillä siitä jopa sairaalassa) Koki imetyksen rankaksi ja ihan oman mielenterveytensä takia lopetti. Voiko häntäkään tuomita? Minä en sitä ainakaan tee.
Yksi tuttu lopetti imetyksen ainakin ulkoapäin täysin ilman syytä, mutta en lähde häntäkään tuomitsemaan. En voi tietää miksi hän tähän ratkaisuun päätyi. (kieltämättä kyllä silloin tuntui todella pahalta kun itse olisin tehnyt melkein mitä tahansa että olisin voinut imettää ja toinen kyseli että miten sen maidontulon saa loppumaan kun ei enää huvita)
Mua häiritsee ainoastaan se, että nyky-yhteiskunta tuomitsee imettäjät ja imetystä puoltavat tahot. Me ollaan hulluja ja fanaatikkoja, aiheutetaan masennusta, pistetään vanhimmat lapsemme tarhaan ja syyllistetään ihmisiä. Kotimme on yhtä härdelliä ja lapsemme ovat käytöshäiriöisiä eineksillä ruokittuja ja äidinrakkautta liian vähän saaneita.
Tämä on ainoa paikka, jossa voin puhua imetyksestä suoraan mitä ajattelen, sillä voin puhua anonyymisti. Niinkuin joku aiemmin sanoikin imetyksestä puhuminen on epäkorrektia. Ja sitä joutuu melkeinpä salailemaan. Maailman luonnollisinta asiaa!
imetysmyönteisyyttä pidetään hulluna vauhkoamisena. Semmosta asiaa ei melkein voi enää nykypäivänä ääneen sanoa, että täysimettää.. Jos joku jossain kuulee, että täysimetän vielä näin "vanhaa" lasta, niin saan heti kuulla totuuksia soseitten myönteisistä vaikutuksista ja kauhean paljon sääliä, että joudun varmasti yölläkin valvomaan
En minä ole tällaista kohdannut, vaikka olen täysimettänyt lapsiani kuusi kuukautta ja imetys on jatkunut leikki-ikään asti.
En edes netin vauvapalstoiilla ole saanut mitään kuraa päälle vaikka olen sanonut, että imetys on meidän perheessä tosi tärkeä asia ja siksi tehdään jotain valintoja toisin kuin ehkä muut tekisivät.
Ehkä ap liikkuu kovin nuorissa ja epävarmoissa piireissä, joissa (ilmeisesti puolin ja toisin!) tunnetaan tarvetta kovasti puolustella omia valintoja ja tullaan sitten hyökänneeksi ehkä tarkoittamattakin toisten valintoja vastaan?
Selvästi tarvitsisit ap vähän imetysmyönteisempää seuraa, sitä löydät vaikkapa imetystukiryhmistä tai kestovaippaporukoista (ei kestovaipoilla tarvitse olla mitään tekemistä imetyksen kanssa mutta aika pitkälle siellä mennään "vaistovanhemmuuden" teesien mukaan muissakin asioissa kuin ekologisuudessa). Sitten ei olisi niin suuri tarve ärsyttää muita inttämällä täällä. Aloituspointtisi oli ihan hyvä mutta on kurjaa miten tämä meni väittelyksi "meillä näin!" "meillä näin!" ja tietysti kaikki esimerkit ovat niitä joissa muita mahdollisuuksia ei oikeastaan olisi ollutkaan.
nukkuu sun vieressä? Imetyksestä, eineksistä ja korvikemaidoista viis, mutta päivittäin kuolee 20 vauvaa siihen että jompi kumpi vanhemmista kääntää kylkeä ja tappaa samalla samassa sängyssä nukkuvan pienokaisen.
HERÄTYS!
Kuulostat ihan siltä Mikkosen Ninalta :D
Matami! Minustakin pitkä imetys on hienoa ja suositeltavaa. Sen puolella pitäisi olla. Mutta kaltaisesi vauhkoojat ovat rasittavia, oli se puheenaihe sitten mikä tahansa...
on vähän fanaatikon vikaa. Ei voi olla yllätys, että tuolla asenteella monia ärsyttää.
Minä en ole voinut imettää, mut kaveripiirissäni melkein kaikki imettävät pitkään. Olen iloinen heidän puolestaan. He eivät kuitenkaan erikoisesti korosta sitä, että imettävät, eivät ikinä. Mut sitten on pari kaveria, jotka ei muusta puhukaan kuin imetyksestä yleensä, ja mielellään muiden imetyksestä. He vaan ovat todella rasittavia. En tiedä, mitä heille sanoa? Samaa meuhkaamista vuosi toisensa jälkeen. Mikään heidän mielipiteissään ei ole muuttunut, ja minulle on yhä mysteeri, mitä aukkoa sillä oman imetyksen loputtomalla korostamisella yritetään täyttää.
Iskukuumennettua josta vavva ei saa eläviä mikrobeja immuunijärjestelmänsä kehittämiseen. Seurauksena sairasteluherkkkä lapsi/aikuinen
Iskukuumennettua josta vavva ei saa eläviä mikrobeja immuunijärjestelmänsä kehittämiseen. Seurauksena sairasteluherkkkä lapsi/aikuinen
amhtaa alkaa? Minä tai kolme siskoani emme ole saaneet pisaraakaan rintamaitoa. Kenelläkään ei olle allergioita ja sairastelemme myös aika harvoin.
Myls minun molemmat lapseni ovat selvinneet teini-ikään asti ilman sen kummempia sairasteluja, vaikka ovat korvikkeella menneet.
Tietysti sanot, että sattumaa....=)
amhtaa alkaa? Minä tai kolme siskoani emme ole saaneet pisaraakaan rintamaitoa. Kenelläkään ei olle allergioita ja sairastelemme myös aika harvoin.
Myls minun molemmat lapseni ovat selvinneet teini-ikään asti ilman sen kummempia sairasteluja, vaikka ovat korvikkeella menneet.
Tietysti sanot, että sattumaa....=)
Aikuisiän diabetes , syövät ym yhteydessä huonoon immuunijärjestelmään. Ehkä teillä vauva saanut bakteereja jostain muualta , mutta tuoreesta maidosta ne luonnollisimmat ja parhaat tulisi
Oletko miettinyt miksi joka toisella on nykyään syöpä
Ja olenkin imettänyt lapsiani (3 kpl) suht pitkään. Siltikään en koe, että toisten imettäminen tai imettämättömyys mitenkään kuuluisi minulle tai olisi minun tehtäväni valistaa heitä rintamaidon hyödyllisyydestä. Minä olen tehnyt omat valintani ihan omista lähtökohdistani ja tehkööt muut omansa. Minun napaani ei kaivele tippaakaan se, imettääkö naapurin Henna vauvaansa vai ei. Minun niskakarvani nousevat pystyyn fanaattisesta julistamisesta, jota ap:nkin kirjoitustyyli hipoo ja tasapuolisuuden nimissä täytyy sanoa, että samanlaista fanaattisuutta ja yleistämistä on imetys vs korvike -keskusteluissa ihan puolin ja toisin kuten myös monissa monissa muissakin ketjussa.
millainen ihminen tekee tällaisen paatosmaisen avauksen tänne ja miksi.
huippu vauhkooja ap :DDDD nuku vähän tai käy hermosavuilla :D
Kyllä mulla on ystäviä ja harrastuksia. Enkä näitä mielipiteitäni kylvä joka paikassa pitkin maailmaa. Tiedän, että tällaisesta mielipiteestä äidit hyppii silmille ja kantaa ikuisuuden kaunaa.
Mua vaan ärsyttää typerät perustelut ja puolustelu. Ja se, että imetysmyönteisyyttä pidetään hulluna vauhkoamisena. Semmosta asiaa ei melkein voi enää nykypäivänä ääneen sanoa, että täysimettää.. Jos joku jossain kuulee, että täysimetän vielä näin "vanhaa" lasta, niin saan heti kuulla totuuksia soseitten myönteisistä vaikutuksista ja kauhean paljon sääliä, että joudun varmasti yölläkin valvomaan (vaikka en joudu, vauva nukkuu mun vieressä ja saa mun puolesta syödä vaikka sata kertaa yössä. Se ei häiritse mun unia.) Heti kerrotaan keliakia tutkimuksista ja siitä, että bataatti on sopivan makeaa eikä vauva varmasti sitä kako pois, jos muut soseet ei menekään.
On paljon hyväksytympää kysyä miten saa 4kuukauden ikäisen vauva syömään soseita oksentelematta (ja mitä soseita kannattaa antaa) kuin vinkkiä miten voisi nostattaa maitoa rintoihin, jos sitä tuleekin vähemmän esim. flunssan takia tms.
Minusta nämä asenteet on vääristyneitä. Haluan näitä puhua ja saada keskustelua aikaiseksi.