7V ekaluokkalaiseni ei osaa r-kirjainta
En ole asiaa erityisemmin vielä murehtinut. Nyt asiasta on tullut kiusaamista ja poika on ollut tosi apeana.
Kunnassamme ei ole mahdollisuutta puheopetukseen. Mitä pitäisi tehdä? Olemme yhdessä yrittäneet sitkeästi kotiharjoituksia, mutta ne meinaavat mennä itkuksi vaikka olisin kuinka kärsivällinen. Poikaa turhauttaa kun ei osaa. Enkä minä tietysti mikään puheterapeutti ole.... :( Poika osaa sanoa ärrän kovien konsonanttien perään, ei muuten. Puheessa ei käytä lainkaan.
Kommentit (23)
niin keksi mahdollisimman paljon sellaisia sanoja ja sitten luettelette niitä. Eli hankit lapselle paljon onnistumisen kokemuksia.
Oletko pyytänyt terveydenhoitajalta jonkin ärräoppaan tai -videon. Niistä saa vinkkejä opettamiseen.
ja osaa sanoa prisma, krokotiili, dracula, traktori jne.
Puheessa r on puhdas "l".
ap
mahtaakohan sellaista olla lähimain. Pirkanmaalta olemme.
Teillä on toivoa nopeastakin edistymiestä.
Puhu myös koulun kanssa että puuttuvat kiusaamiseen. Minun puhevikaista 9-vuotiasta ei onneksi ole koskaan kiusattu, joten hän puhua pälpättää vaikka kaikki eivät hänen puheestaan saakaan selvää.
Sillä mitä isommaksi lapsi kasvaa, niin sitä vaikeampi hänen on puhevika korjata (omakohtaiesti tiedän), selvitä yksityisetkin tahot! Hanki r-hrjoitteita ja R-tremulaattori (netin käutta saa).
Minua hämmästyttää että miten et ole "murehtinut" näin merkittävää asiaa.
mahtava lahjakas tapaus ja kaverisuhteet on aina pelannut. Pistää niin vihaksi, kun kiusataan asiasta jolle ei mitään voi :(
ap
Jessus sentään!
Meidän lapsi kävi kolme kertaa ja sitten oli ärrä hallussa. Eli ei sen tarvitse edes olla siellä Pirkanmaalla.
Ja d:n kautta se r haettiin, joten teilläkin se on varmasti jo ihan lähellä.
5
Meillä onnistui r-kirjain vsta 6-vuotiaana. Sitä ennen oli kotiharjoittelua puheterapeutin ohjeen mukaan (saatiin neuvolasta) ja juurikin tuo konsonantti yhdistettynä r-kirjaimeen onnistui pitkään. Sitten päästiin ärräkouluun ja eka kerran jälkeen jo r löytyi!
puheterapiaa ärrääni, mutta Suomessa en enää. Osasin sanoa sen , mutta en "muistanut". Sitten kerran 9-veenä mun ihastus kuuli mun vikani ja päätin, että nyt loppui ja siitä päivästä osasin ärrän.
Mä suosittelen myös puheterapiaa, vaikka sen pari kertaa, se jo auttaa. Uskon, että poika sen oppii ja muistaa, kun kerran jo osaa sanoa sen. Tsemppiä!
Vai hänellekö juurikin? Anteeksi tyhmyyteni tässä asiassa. Lapseni paras mielessä kuitenkin.
ap
Olisitte voineet mennä sinne jo aiemmin - jos se lapsen paras tässä nyt tärkeintä olisi.
on koko ajan sanottu, että asia ok, teette vain kotiharjoituksia ja kyllä se siitä.
Olen vaan hölmösti sitten kai luottanut heihin, enkä ole osannut huolestua.
ap
älä ap murehdi. Nyt vaan sinne puheterapiaan. Ihan varmasti poikasi oppii piankin kun jo noin pitkällä.
puheterapiaa on saanut pari vuotta, nyt siihen ei enää ole mahdollisuutta kunnan puolesta ja yksityiselle ei pääse. Kokeillaan vielä kielijänteen katkaisua mutta jos ei se auta niin sitten täytyy jäi vaan sopeutua tilanteeseen.
Ja olen vienyt omat lapseni puheterapiaan ajoissa, eivätkä he olleet äännevikaisia enää ekalla.
Ja tiedän mikä on puheterapeutti ja mikä foniatri.
Ja sen mitä vanhemmuuteen kuuluu.
Mistähän ap:lle saisi nämä kyvyt?
17
Foniatri on kyllä puhe- ja äänihäiriöihin erikoistunut lääkäri, mutta hän ei tee kuntoutustyötä. Pirkanmaalla toimivista yksityispuolen puheterapeuteista saat tietoa esim. täältä: http://www.puheterapeuttiliitto.fi/app/yksityis/list
Foniatrin palkkiolla käyt jo ainakin kerran tai pari hakemassa harjoitteluvinkkejä puheterapeutilta.
En tiedä missä vaiheessa oppi, mutta nyt aikuisiällä osaa sanoa myös r-kirjaimen.
Omasta mielestäni se on yksi lysti osaako ihminen lausua kirjaimet oikein vai ei. Hyvin saa selvää silti. Tunnen muutaman ärrävikaisen, eikä minua ole ainakaan haitannut...
Ensin kannattaa harjoitella D.