7V ekaluokkalaiseni ei osaa r-kirjainta
En ole asiaa erityisemmin vielä murehtinut. Nyt asiasta on tullut kiusaamista ja poika on ollut tosi apeana.
Kunnassamme ei ole mahdollisuutta puheopetukseen. Mitä pitäisi tehdä? Olemme yhdessä yrittäneet sitkeästi kotiharjoituksia, mutta ne meinaavat mennä itkuksi vaikka olisin kuinka kärsivällinen. Poikaa turhauttaa kun ei osaa. Enkä minä tietysti mikään puheterapeutti ole.... :( Poika osaa sanoa ärrän kovien konsonanttien perään, ei muuten. Puheessa ei käytä lainkaan.
Kommentit (23)
mutta vasta 3-kymppisenä se tuli puheeseen. Silloin 15vuotiaana r tuli helposti p:n jälkeen, prinsessa, presidentti jne, muuten tuntui tosi luonnottomalta, väkisin puristetulta ja vokaalien jälkeen jopa mahdottomalta.Niimpä harjoittelu jäi.Pelkäsin myös, että muut nauraa.
Kun esikoiseni sitten syntyi, aloin uudestaan harjoitella. Höpöttelin vauvalle monta tuntia päivässä eri ärräloruja, oli helpottavaa kun ei tarvinut pelätä, että joku nauraa. Niiden äänteiden joiden jälkeen r ei onnistunut, sanoin d:n ärrän sijaan. Kun toinen lapseni syntyi, oli r jo aivan sujuva, ainoastaan i:n jälkeen huomaa pienen eron.
Sen verran myöhäiseen ikään opettelu kuitenkin jäi, että vasta kun nuorempikin lapsi oli jo 4v, otin tämän oikean ärrän käyttöön kodin ulkopuolella.
Eli ei se kuitenkaan koskaan ole myöhäistä:)
Eli mun neuvo on, että mahdollisimman paljon loruja, puhetta niillä kirjainyhdistelmillä, millä r onnistuu, ei tartte olla oikeita sanoja ja muissa sanoissa d ärrän tilalle.
mutta lapsena sen saa helpoiten täysin oikeaksi. Esimerkiksi esikoiseni neuvolan hoitaja sanoi, että hän itse ei saanut lapsena puheterapiaa ja aikuisena ammattiavusta huolimatta puheeseen ei saa sitä r:ää tulemaan puhtaana. Hän siis sorautteli aika huomattavasti, yksittäisenä äänteenä sai kyllä sen sanottua.
Meillä tuo esikoinen löysi r:n kuusivuotiaana ja peruinkin sitten jo varatun terapian.
Ainakin meidän tytön koulussa on vaikka pieni koulu onkin. Hän taitaa olla kerran viikossa paikalla niinkuin on terkkari, koulukuraattori ja psykologikin.
Kyllä se R-sieltä varmasti tulee kunnolla, kun osaa sen jo kuitenkin sanoa.