Tokaluokkalaisen matikantehtävä!
Repikää tästä: "Maatilalla on kanoja ja sikoja. Näkyvillä on yhteensä 12 päätä ja 32 jalkaa. Kuinka monta sikaa maatilalla on?"
Meni meillä iltateet väärään kurkkuun kun tätä yritettiiin pienelle selittää (rehellisyyden nimissä täytyy sanoa että piti kyllä tovi itsekin pähkäillä...)!
Kommentit (33)
Tuo on helppo:
Ensin piirtää päät, jotta voi viivata yli jo sijoitetut:
O O O O O O O O O O O O
sitten jalat neljän pareina (ne piirretään kerran sopivin välein, mutta lasken tässä välivaiheilla)
II II
II II
II II
II II
II II
II II
II II
II II
Sitten jokaiselle riville yksi pää
O
II II
O
II II
O
II II
O
II II
O
II II
O
II II
O
II II
O
II II
Laskee kuinka monta päätä sijoittamatta, sijoittaa ne 4 puuttuvaa päätä
O O
II II
O O
II II
O O
II II
O O
II II
O
II II
O
II II
O
II II
O
II II
Montako kanaa?
jalassa voi olla sorkka tai kananvarpaat.
Sialla on sorkat, ei jalkoja. Näissä usein joku kompa
No ei j..lauta. Mä en olis ikinä osannut tota!:D
12 päätä, jos kaikki olisivat kanoja niin jalkoja olisi 24. Koska jalkoja on 32 niin 32-24= 8 jalkaa ylimääräisiä.
Sialla on kaksi jalkaa enemmän kuin kanalla joten 8:2=4 eli neljä sikaa
tarkistus 4*4+2*8=16+16=32 täsmää :D
Vai oliko joku opettajan oma tehtävä?
Kahden tuntemattoman yhtälöt tulevat paljon myöhemmin, eli tuo oli pakostikin tarkoitus ratkaista piirtämällä. Eli nimenomaan päättelytehtävä eikä lasku.
Mun on pakko myöntää että matematiikona selittäminen tai "opettaminen" lapselle on todella vaikeaa, sillä on vaikea samaistua siihen ttä lapsi ymmärtää niin vähän. Meilläkin tokaluokkalainen. Ne asia jotka on itselle niin selviä, on vaikea muotoilla yksinkertaisiksi säännöiksi. No mutta joskus koittaa ehkä sekin aika kun en enää osaakaan neuvoa:)
Nämä tehtävät onki tehty karsimaan vajakkeja vanhempia kahlitsemasta lapsen luovaa ajattelua. Jos lapsi o perinyt tyhmyytensä vanhemmiltaan, niin ei siitä harmistua tarvitse.
[quote author="Vierailija" time="06.10.2011 klo 10:19"]
12 päätä, jos kaikki olisivat kanoja niin jalkoja olisi 24. Koska jalkoja on 32 niin 32-24= 8 jalkaa ylimääräisiä.
Sialla on kaksi jalkaa enemmän kuin kanalla joten 8:2=4 eli neljä sikaa
tarkistus 4*4+2*8=16+16=32 täsmää :D
[/quote]
Ratkaisin tämän tismalleen samalla tavalla :D
Yhtälöparikin oli oikein, se tulee sitten myöhempinä kouluvuosina.
Aivan kaamea laskutehtävä! En olisi ikinä osannut itse ajatella, miten lasketaan. Hirvittää ajatellakin, että minun pitäisi kohtapuoliin osata auttaa lasta koulutehtävissä, kun koulutie alkaa.
[quote author="Vierailija" time="06.10.2014 klo 11:49"]
Nämä tehtävät onki tehty karsimaan vajakkeja vanhempia kahlitsemasta lapsen luovaa ajattelua. Jos lapsi o perinyt tyhmyytensä vanhemmiltaan, niin ei siitä harmistua tarvitse.
[/quote]Oliko sinulla joku järkevä ja oikein hyvä syy nostaa tämä 3 vuotta vanha ketju, vaikka ei mitään muuta sanottavaa ollut?
Täytyykin ottaa esille illalla tokaluokkalaisen kanssa, joka haka matikassa.